ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ

Τουρισμός ως εργαλείο πολιτικής: Η νέα καμπάνια του ψευδοκράτους “Island Cyprus / Ada Kıbrıs”

Τουρισμός ως εργαλείο πολιτικής: Η νέα καμπάνια του ψευδοκράτους “Island Cyprus / Ada Kıbrıs”

Σε μια περίοδο που η Άγκυρα εντείνει τις προσπάθειες διεθνοποίησης των κατεχομένων, η τουριστική καμπάνια “Island Cyprus / Ada Kıbrıs” που παρουσιάστηκε στην Κωνσταντινούπολη, αποτελεί μια ακόμη έκφανση της τουρκικής στρατηγικής για τη σταδιακή εδραίωση της λεγόμενης «Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου» (το ψευδοκράτος) στον διεθνή χώρο, έστω και εμμέσως.

Η εκστρατεία, που συνδυάζει τον αγγλικό με τον τουρκικό τίτλο, αποσκοπεί στην προσέλκυση τόσο της τουρκικής όσο και της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Παρουσιάστηκε επισήμως με τη συμμετοχή κορυφαίων αξιωματούχων της τουρκικής κυβέρνησης και του κατοχικού καθεστώτος και αποσκοπεί στη θεμελίωση ενός αναγνωρίσιμου brand γύρω από το βόρειο τμήμα της Κύπρου, δηλαδή τα Κατεχόμενα.

Η επίσημη ρητορική εστιάζει στον πολιτιστικό πλούτο, τη φυσική ομορφιά και τη φιλοξενία της περιοχής, με στόχο να καθιερωθεί ως «ανερχόμενος προορισμός» στη Μεσόγειο. Ωστόσο, πίσω από το τουριστικό γεγονός, διακρίνεται ξεκάθαρα  η προβολή ενός μη αναγνωρισμένου κράτους μέσω της λεγόμενης “ήπιας ισχύος”, η ενίσχυση των οικονομικών δομών του, αλλά και η εμπέδωση μιας de facto νομιμοποίησης του στάτους κβο.

Η καμπάνια συνοδεύεται από σύγχρονα εργαλεία προβολής: βίντεο με drone, ψηφιακά μέσα, συνεργασίες με τουριστικά πρακτορεία και επιχειρήσεις, ενώ παρουσιάζεται ως «μια πλατφόρμα για να αφηγηθούμε την ιστορία μας στον κόσμο». Η καμπάνια απευθύνεται πρωτίστως στο τουρκικό κοινό και σε χώρες φιλικά προσκείμενες στην Άγκυρα.

Ωστόσο, το πολιτικό μήνυμα είναι σαφές: η Τουρκία επενδύει πλέον σταθερά στην τουριστική διπλωματία ως μέσο ενίσχυσης των κατεχομένων, επιδιώκοντας να το καταστήσει όχι μόνο “προορισμό”, αλλά και πολιτική πραγματικότητα. Και αν και τα εμπόδια παραμένουν, η επανάληψη τέτοιων πρωτοβουλιών συνιστά μια στρατηγική επιλογή που δύσκολα μπορεί να αγνοηθεί.

Πιο αναλυτικά: 

Επίσημη παρουσίαση καμπάνιας τουριστικής προβολής των κατεχομένων της Κύπρου με το εμπορικό σήμα “Ada Kıbrıs” / “Island Cyprus”

Η εκδήλωση συνδυάστηκε με την παρουσίαση του «Master Plan» για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής και πραγματοποιήθηκε παρουσία του Αντιπροέδρου της Τουρκίας, Cevdet Yılmaz, του υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, Nuri Ersoy, του Ersin Tatar, του «πρωθυπουργού» της αυτοαποκαλούμενης «ΤΔΒΚ», Ünal Üstel, και του «υπουργού» Τουρισμού, Fikri Ataoğlu.

«Στο επίκεντρο της εκδήλωσης βρέθηκε η παρουσίαση του εμπορικού σήματος “Ada Kıbrıs”, το οποίο δημιουργήθηκε με τη συνεργασία υπουργείων και των δύο ‘χωρών’ και θα προωθήσει το τουριστικό δυναμικό της ‘Βόρειας Κύπρου’ (έτσι αποκαλεί η Τουρκία το ψευδοκράτος) στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Η θάλασσα, η άμμος, ο ήλιος, οι ιστορικές και φυσικές ομορφιές, η γαστρονομία και ο πολιτιστικός πλούτος του νησιού θα προωθηθούν παγκοσμίως με μια σύγχρονη και δυναμική προσέγγιση».

Κατά την ομιλία του, ο Ersin Tatar υπογράμμισε ότι το μέλλον της «ΤΔΒΚ» βρίσκεται στον τουρισμό, σημειώνοντας πως από 5-6 πτήσεις την εβδομάδα στο παρελθόν, πλέον καταγράφονται 600 πτήσεις μηνιαίως, με περισσότερους από 500.000 επιβάτες από την Τουρκία. Αναφέρθηκε επίσης στην αύξηση της τουριστικής δυναμικότητας σε πάνω από 35.000 κλίνες, επισημαίνοντας ότι οι Τουρκοκύπριοι «πέτυχαν πολλά παρά την απομόνωση, τα εμπάργκο και τα εμπόδια».

Επανέλαβε τη θέση περί «λύσης δύο κρατών» στο Κυπριακό, δηλώνοντας ότι μόνο με αυτή την προσέγγιση μπορούν οι Τουρκοκύπριοι να διασφαλίσουν την ανεξαρτησία και την ελευθερία τους. Προειδοποίησε ότι ενδεχόμενη ένταξή τους στην ΕΕ ως κοινότητα, χωρίς κρατική υπόσταση, θα έθετε εν αμφιβόλω το καθεστώς εγγυήσεων της Τουρκίας. «Η παρουσία μας εκεί, η ασφάλειά μας, εξαρτάται από την παρουσία του τουρκικού στρατού στο νησί», είπε χαρακτηριστικά, υποστηρίζοντας πως η Τουρκία είναι ο εγγυητής των «ιστορικών μας δικαιωμάτων».

Από την πλευρά του, ο Τούρκος Αντιπρόεδρος Cevdet Yılmaz τόνισε ότι στόχος είναι η «ΤΔΒΚ» να αποκτήσει ισχυρή θέση στον τουριστικό τομέα, υπογραμμίζοντας ότι μόνο πέρυσι η Τουρκία προσείλκυσε 62 εκατομμύρια τουρίστες με έσοδα άνω των 61 δισ. δολαρίων. Όπως είπε, η καμπάνια “Ada Kıbrıs” και το τουριστικό «Master Plan» αποτελούν «δείκτες του κοινού μας οράματος».

Ο Yılmaz ανέφερε ότι από το 2024 διατέθηκαν 122 εκατ. τουρκικές λίρες από τουρκικά κονδύλια για έργα τουρισμού και πολιτισμού στα κατεχόμενα, ενώ το συνολικό πακέτο οικονομικής συνεργασίας Τουρκίας–«ΤΔΒΚ» ανέρχεται σε 21 δισ. δολάρια. Πρόσθεσε ότι η συνεργασία αυτή καλύπτει τομείς όπως οι μεταφορές, η υγεία, η εκπαίδευση και οι υποδομές.

Ανακοίνωσε επίσης ότι πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τη διοίκηση της Turkish Airlines και τον Tatar, με σκοπό τη διευκόλυνση της πρόσβασης στην «ΤΔΒΚ» και τη μείωση του κόστους μεταφοράς.

Ο Yılmaz δήλωσε ξεκάθαρα ότι η Άγκυρα στηρίζει πλήρως τη «λύση δύο κρατών» στο Κυπριακό και πως το υπάρχον μοντέλο διαπραγματεύσεων δεν έχει αποδώσει. «Υπάρχει μια πραγματικότητα στο νησί. Υπάρχουν δύο κοινωνίες. Η πιο ουσιαστική και ρεαλιστική λύση είναι να οργανωθούν ως δύο κράτη», είπε, προσθέτοντας ότι αυτή η προσέγγιση δεν αποκλείει τη συνεργασία, μεταξύ άλλων, στον τουρισμό και στους φυσικούς πόρους. Ανέφερε μάλιστα: «Έχουμε φέρει νερό στο νησί και σχεδιάζουμε να φέρουμε και ηλεκτρική ενέργεια».

Κατέληξε εκφράζοντας την ελπίδα ότι και οι Ελληνοκύπριοι θα επωφεληθούν από αυτή την προσέγγιση, ενώ επέκρινε την «Ελληνοκυπριακή Διοίκηση της Νότιας Κύπρου» για τη χρήση εννοιών που – όπως είπε – «δεν πιστεύει ούτε η ίδια» για να επηρεάσει την παγκόσμια κοινή γνώμη.

Η εκδήλωση έκλεισε με την παρουσίαση προωθητικού βίντεο του brand “Island Cyprus / Ada Kıbrıs”, το οποίο εστιάζει στη φυσική ομορφιά του νησιού, τη φιλοξενία, τον πολιτισμό και την ειρήνη που πηγάζει από τη διαφορετικότητα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx