ΑΝΑΛΥΣΗ

Στη “Πύλη των Δακρύων” και πάλι τα ελληνόκτητα πλοία – Απειλούν οι Χούθι

Στη "Πύλη των Δακρύων" και πάλι τα ελληνόκτητα πλοία – Απειλούν οι Χούθι, Σταύρος Μαλαγκονιάρης
EPA/HOUTHIS MEDIA CENTER HANDOUT -- BEST QUALITY AVAILABLE --HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Οι δύο πρόσφατες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, στην Υεμένη, εναντίον ισάριθμων ελληνόκτητων πλοίων, δεν φαίνεται – μέχρι τώρα – να ανακόπτουν τις ροές επιστροφής στην “καυτή” Ερυθρά Θάλασσα πλοίων, που συνδέονται με την Κίνα και την Ελλάδα.

Ωστόσο, το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών (JMIC), που έχει συσταθεί από ναυτικές δυνάμεις των ΗΠΑ και άλλων κρατών, μετά από την στοχοποίηση από τους Χούθι 64 ναυτιλιακών εταιρειών, μη κατονομαζόμενων, συμβούλευσε τις ναυτιλιακές εταιρείες, που σχεδιάζουν να διέλθουν από το στενό Bab el Mandeb, να διενεργήσουν διεξοδικές αξιολογήσεις της επιχειρηματικής τους δομής και των προηγούμενων ταξιδιών τους, ώστε να εντοπίσουν τυχόν στοιχεία, που θα μπορούσαν να θέσουν τα πλοία σε κίνδυνο.

Το στενό Bab el Mandeb, που το όνομά του μεταφράζεται ως “Πύλη της Θλίψης ή των Δακρύων”, βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης στην Αραβική Χερσόνησο και του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στο Κέρας της Αφρικής, και συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και κατ’ επέκταση τον Ινδικό Ωκεανό.

Σύμφωνα με μια ανάλυση των στοιχείων της Lloyd’s List Intelligence τους τελευταίους μήνες πλοία που συνδέονται, είτε μέσω σημαίας, είτε μέσω ιδιοκτησίας, με την Κίνα και την Ελλάδα, έχουν αυξημένες διελεύσεις από την “Πύλη των Δακρύων”, με κατεύθυνση προς την Ερυθρά Θάλασσα. Συγκεκριμένα, τον περασμένο μήνα, τα συνδεδεμένα με την Κίνα πλοία είχαν κάνει το 27% του συνόλου των διελεύσεων από το στενό Bab el Mandeb και τα συνδεδεμένα με την Ελλάδα το 18%. Δηλαδή, σχεδόν ένα στα δύο πλοία, που περνούσε από αυτά τα στενά, ήταν συνδεδεμένο με αυτά τα δύο κράτη.

Τα στοιχεία για τις διελεύσεις

Η αύξηση των διελεύσεων για τα συνδεδεμένα με την Ελλάδα εμπορικά πλοία εμφανίζεται από τον Μάρτιο, καθώς ορισμένες εταιρείες ξεκίνησαν να επιστρέφουν στην Ερυθρά Θάλασσα, μετά από μια παρατεταμένη περίοδο σχετικής σταθερότητας. Εκείνον τον μήνα καταγράφτηκαν 161 διελεύσεις, από 112 τον Φεβρουάριο, ενώ συνολικά 165 διελεύσεις καταγράφηκαν τον περασμένο Ιούλιο.

Για δύο εβδομάδες μετά τις αιματηρές επιθέσεις των Χούθι στα ελληνόκτητα πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου “Magic Seas” και “Eternity C.” υπήρξε μείωση κατά 40% στις διελεύσεις πλοίων που συνδέονται με την Ελλάδα. Ωστόσο, όπως σημειώνει σε άρθρο της στην βρετανική ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας Lloyd’s Lis η δημοσιογράφος, Bridget Diakun, εξειδικευμένη στην ανάλυση της αλληλεπίδρασης της γεωπολιτικής και της εμπορικής ναυτιλίας, «οι διελεύσεις δεν είναι ασυνήθιστα χαμηλές και εξακολουθούν να βρίσκονται εντός του “νέου κανονικού” εύρους». Άλλωστε, τις εβδομάδες που ακολούθησαν τις επιθέσεις, υπήρξε μια γενικότερη μείωση της κυκλοφορίας στα Bab el Mandeb.

Συγκεκριμένα, από τις 14 έως τις 27 Ιουλίου καταγράφτηκαν περίπου 392 διελεύσεις, μειωμένες κατά 18% από τις 479 των δύο προηγούμενων εβδομάδων. «Είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν πρόκειται για πρόσκαιρη ή για μια διαρκή πτωτική τάση, καθώς οι αριθμοί δεν είναι ασυνήθιστα χαμηλοί», ανέφερε η Bridget Diakun. Σύμφωνα με άλλα στοιχεία, που δημοσιεύει η Lloyd’s List, τα πλοία που διήλθαν τον περασμένο μήνα από την “Πύλη των Δακρύων” διαχειρίζονταν 106 εταιρείες, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο οι εταιρείες, που έστειλαν πλοία εκεί ήταν 91.

Απειλούν οι Χούθι

Ακόμα, φαίνεται πως οι εταιρείες που αποφάσισαν, τους τελευταίους 6 μήνες, να δοκιμάσουν να περάσουν τα πλοία τους από την Ερυθρά Θάλασσα, για να αποφύγουν το κοστοβόρο ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, στη Νότιο Αφρική, συνεχίζουν να στέλνουν πλοία τους από εκεί, παρά τις τελευταίες επιθέσεις των Χούθι. Πάντως, είναι άγνωστο και εάν και κατά πόσο θα επηρεάσουν αυτή τη τάση επιστροφής στην Ερυθρά Θάλασσα οι τελευταίες απειλές των Χούθι.

Συγκεκριμένα, οι αντάρτες της Υεμένης έστειλαν, μέσω του Κέντρου Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων, ένα email σε πρακτορεία μέσων ενημέρωσης, λέγοντας ότι είχαν στείλει ειδοποιήσεις κυρώσεων σε 64 ναυτιλιακές εταιρείες που κατέχουν σκάφη “που παραβίασαν τον ναυτικό αποκλεισμό που επιβλήθηκε στον Ισραηλινό εχθρό”. Οι Χούθι δήλωσαν ότι δεν διατρέχουν κίνδυνο μόνο τα σκάφη που καταπλέουν στα λιμάνια του Ισραήλ, αλλά όλα τα σκάφη που ανήκουν στον στόλο κάθε ιδιοκτήτη που έχει ενταχθεί στη λίστα κυρώσεων. Οι 64 εταιρείες δεν κατονομάστηκαν, ενώ η ομάδα των ανταρτών προειδοποίησε περαιτέρω ότι οι κυρώσεις θα μπορούσαν να επεκταθούν ώστε να συμπεριλάβουν οντότητες, που συνεργάζονται με όσους βρίσκονται στη λίστα τους.

Μετά από αυτή την εξέλιξη το Κοινό Κέντρο Ναυτιλιακών Πληροφοριών συμβούλευσε τις ναυτιλιακές εταιρείες, που σχεδιάζουν να διέλθουν από το Bab el Mandeb, να διενεργήσουν διεξοδικές αξιολογήσεις της επιχειρηματικής τους δομής και των προηγούμενων ταξιδιών τους, ώστε να εντοπίσουν τυχόν στοιχεία που θα μπορούσαν να θέσουν τα πλοία σε κίνδυνο.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx