Η πρωτοφανής κρίση στον τουρισμό με στοιχεία και αριθμούς από το ΙΤΕΠ
10/03/2021Ηχηρό καμπανάκι για τον τουρισμό αποτελεί η νέα έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) εν μέσω πανδημίας. Στην έρευνα παρουσιάζονται οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων κατά το 2020 και οι επιπτώσεις του κορονοϊού. Την ίδια στιγμή, στο πλαίσιο της διεθνούς Τουριστικής Έκθεσης ITB Berlin ο υπουργός τουρισμού Χάρης Θεοχάρης ανακοίνωσε ότι ο τουρισμός θα ξεκινήσει στις 14 Μαΐου.
Αναμφίβολα, η τουριστική ανάκαμψη είναι το βαρόμετρο για την γενικότερη αλλαγή στο οικονομικό πεδίο στην ελληνική οικονομία. Ο κ. Θεοχάρης, ενώ έχει ήδη δηλώσει ότι έχουν αρχίσει συζητήσεις με αξιωματούχους του Ηνωμένου Βασιλείου για το εμβολιαστικό διαβατήριο μιας και σε επίπεδο ΕΕ, ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει αυτό το σχέδιο.
Βέβαια η βρετανική κυβέρνηση τονίζει στους Βρετανούς ότι προς το παρόν δεν υπάρχει καμία εγγύηση για το αν θα πραγματοποιηθούν ταξίδια διακοπών φέτος το καλοκαίρι. Και όλοι περιμένουν πως θα εξελιχθούν τα στάδια χαλάρωσης των περιοριστικών μέτρων στην Βρετανία όπου η τελική φάση είναι στις 21 Ιουνίου. Ενώ στη Κύπρο ο υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε ότι θα επιτρέψει στους Βρετανούς τουρίστες που έχουν εμβολιαστεί πλήρως κατά της Covid-19 να επισκεφτούν το νησί από την 1η Μαΐου, χωρίς περιορισμούς.
Η έρευνα Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) είναι χαρακτηριστική της κατάστασης που επικρατεί στον ξενοδοχειακό τομέα. Στην έρευνα παρουσιάζονται οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων κατά το 2020 και οι επιπτώσεις της πανδημίας. Ενώ τα ευρήματα δείχνουν το μέγεθος της πρωτοφανούς κρίσης. Η έρευνα εξέτασε τις επιπτώσεις της πανδημίας Covid-19 στον ξενοδοχειακό κλάδο και διαπίστωσε ότι:
- Μόνο 1 από τα 5 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας κατάφεραν να μείνουν ανοιχτά φέτος σε σχέση με αυτά που λειτουργούσαν την ίδια περίοδο του 2019.
- Από τα 3.965 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας της χώρας, μετά το 1ο lockdown επαναλειτούργησε το 59% αυτών (2.328 ξενοδοχεία).
- Από αυτά το 63% αναγκάστηκε να ξανακλείσει μέχρι το τέλος του 2020
- Τελικά ανοιχτά παρέμειναν τον Δεκέμβριο του 2020 μόνον 863 ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας που αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου.
- Η μέση περίοδος λειτουργίας των εποχιακών ξενοδοχείων το 2020 συρρικνώθηκε στους 3,2 μήνες και των συνεχούς λειτουργίας στους 7 μήνες λόγω των έκτακτων συνθηκών που δημιουργήθηκαν.
- Η μέση πληρότητα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου στο σύνολο του ξενοδοχειακού δυναμικού περιορίστηκε στο 23,1%. Είναι χαρακτηριστικό πως οι συνολικές πωλήσεις δωματίων του τριμήνου Ιουλίου-Σεπτεμβρίου του 2020 ήταν λιγότερες από τις αντίστοιχες πωλήσεις μόνο του Σεπτεμβρίου του 2019.
- Ο τζίρος των ξενοδοχείων το 2020 μειώθηκε κατά 78% σε σχέση με το 2019.
- Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τη στήριξη του ξενοδοχειακού κλάδου, κάλυψαν μέχρι στιγμής το 1/3 κατά μέσο όρο των συνολικών αναγκών ρευστότητας των ξενοδοχείων.
- Με την αρωγή των σχετικών προγραμμάτων στηρίχθηκε η απασχόληση σε όσα ξενοδοχεία κατάφεραν να λειτουργήσουν το 2020.
- Επιπλέον έλλειμμα 900 εκατ. ευρώ εμφανίζουν τα ταμεία των ξενοδοχείων λόγω ανείσπρακτου τζίρου του 2020 που φτάνει τα 278.365.800 αλλά και της συρρίκνωσης κατά 83,3% των προκαταβολών για το 2021.
Μελέτη για τον τουρισμό
Το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) είναι μη κερδοσκοπικό σωματείο, που ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 1996 με πρωτοβουλία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και άλλων φορέων που δραστηριοποιούνται στο χώρο του τουρισμού, και έχει ως κύριο σκοπό τη μελέτη του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα και σε άλλες ανταγωνίστριες χώρες
Μάλιστα, το ξενοδοχειακό επιμελητήριο Ελλάδας έχει ξεκινήσει επίσης και την πρωτοβουλία “ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ mou” #filoxeniaMoU, με στόχο την ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου της φιλοξενίας για την ανασυγκρότηση της χώρας στη μετά COVID εποχή. Με κεντρικό μήνυμα της πρωτοβουλίας: «Η επένδυση στη Φιλοξενία είναι προϋπόθεση γρήγορης και βιώσιμης οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης σε όλη την Ελλάδα, με οφέλη για όλους τους Έλληνες. Γι’ αυτό και πρέπει να αποτελέσει κορυφαία προτεραιότητα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης»
Η επιλογή της λέξη “ΜοU” δίπλα στη λέξη Φιλοξενία έχει ένα διπλό συμβολισμό. Δίνει τον προσωπικό τόνο που έχει η Φιλοξενία για όλους μας καθώς είναι η παράδοση, η ιστορία, ο πολιτισμός και οι αξίες. Επιπλέον, παραπέμπει στη συντομογραφία του “Μemorandum of Understanding” καταδεικνύοντας την ανάγκη μιας πλατιάς προγραμματικής συμφωνίας παραγωγικών δυνάμεων και φορέων για το ρόλο της Φιλοξενίας στην ανάκαμψη της χώρας
Με αυτή την πρωτοβουλία το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας επιδιώκει να αναδείξει τόσο σε θεσμικό πλαίσιο αλλά και στην κοινωνία την σημασία και την συνεισφορά της ελληνικής φιλοξενίας στην οικονομία, την απασχόληση, την περιφερειακή ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Ενώ μέσα από την διαδικτυακή της καμπάνια και τις διαδικτυακές συζητήσεις με ειδικούς θέτει τους στόχους της επόμενης μέρας για την οικονομική ανάκαμψη και τον ρόλο που καλείται να παίξει ο ξενοδοχειακός κλάδος.