ΑΠΟΨΗ

Ο Φιντάν μας μαλώνει και ο Δένδιας υπόσχεται προγράμματα!

Ο Φιντάν μας μαλώνει και ο Δένδιας υπόσχεται προγράμματα! Γεώργιος Τσιτσιλιάνος

Παρακολουθήσαμε την συνέντευξη του Τούρκου υπουργού εξωτερικών Χακάν Φιντάν, σχετικά με την απειλή, που εκτόξευσε ο επικεφαλής της Χεζμπολάχ του Λιβάνου Χασάν Νασράλα σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Συγκεκριμένα, ο Φιντάν δήλωσε: «Ότι αυτός ο τόπος ( εννοούσε την Κύπρο) και τα ελληνικά νησιά ( εννοούσε την Κρήτη) χρησιμοποιούνται για επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή, δεν θα ωφελήσει ούτε την ” ελληνοκυπριακή διοίκηση “, ούτε την Ελλάδα. Η συμβουλή μας, αυτό που είπαμε στους Έλληνες, είναι να μείνετε μακριά από αυτά τα θέματα, γιατί αν εμπλακείτε με αυτό τον τρόπο στους εν εξελίξη πολέμους στη Μέση Ανατολή, αν γίνεται μέρος αυτών, θα έρθει η φωτιά και θα σας βρει. Και είμαστε και εμείς στην ίδια γεωγραφία, οπότε θα έρθει και θα μας βρει”… Οι περιφερειακοί παράγοντες πρέπει να αντιληφθούν ότι υπάρχει έντονη στρατικοποίηση εκεί ( εννοεί την Κύπρο) και θα πρέπει να αποτραπεί η πιθανότητα να συμβεί κάτι εδώ στην περιοχή».

Όπως αντιλαμβάνεστε η Τουρκία βρίσκεται πίσω από την απειλή του επικεφαλής της Χεζμπολάχ, αφού ουσιαστικά προειδοποιεί Λευκωσία και Αθήνα να μείνουν μακριά από τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, γιατί διαφορετικά θα καούμε. Συνεχίζει, και επιμένει να αποκαλεί την Κυπριακή Δημοκρατία,” Ελληνοκυπριακή Διοίκηση”. Τις δηλώσεις του πανούργου Χακάν Φιντάν ( το δεξί χέρι του Ερντογάν) οφείλουμε να τις ερμηνεύσουμε σε βάθος.

Προφανώς κρύβουν πολλά, δεν ήταν καθόλου τυχαίες, αφού περίμενε πρώτα τις απειλές της Χεζμπολάχ, και στέλνουν ένα μήνυμα που συνδέεται καταρχήν με την αμυντική ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, από κάποιους επίδοξους διεκδικητές. Κρίνεται θετική η παρουσία του Έλληνα Πρωθυπουργού την 20η Ιουλίου στην Κύπρο στην επέτειο της τουρκικής εισβολής. Όπου θα παραστεί και ο Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν να γιορτάσει την εισβολή στο βόρειο κατεχόμενο μέρος της Κύπρου.

Μετά τις δηλώσεις Φιντάν…

Καθόλου τυχαία δεν είναι η τουρκική Navtex, μετά τις δηλώσεις του Χακάν Φιντάν, για εργασίες πλοίου πόντισης καλωδίου νότια της Ρόδου και ανατολικά της Κρήτης από 1-21 Ιουλίου, που αφορά δήθεν τουρκική υφαλοκρηπίδα, λόγω της Τουρκολιβυκής Συμφωνίας. Ωστόσο, οι αρμόδιες Ελληνικές αρχές μέσω του σταθμού του Ηρακλείου δέσμευσαν με Natex την ίδια περιοχή, από 25 Ιουνίου μέχρι 23 Ιουλίου, για εργασίες τοποθέτησης υποθαλάσσιου καλωδίου από το C/S Teliri, στέλνοντας μήνυμα στην τουρκική πλευρά ότι η εν λόγω περιοχή αποτελεί ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Η Τουρκία δεν πρόκειται να αλλάξει ρότα, θα επιμένει στην διαχρονική αναθεωρητική της λογική της Γαλάζιας Πατρίδας, όσες, μα όσες, συναντήσεις και να γίνουν μεταξύ των δύο ηγετών των δύο χωρών. Όσες, μα όσες, βίζες καλής θέλησης δοθούν εκ μέρους μας στους Τούρκους τουρίστες να επισκεφτούν τα νησιά μας.Όσες, μα όσες, προσπάθειες και να γίνουν για την συναδέλφωση μεταξύ των δύο λαών, που ουσιαστικά οι λαοί μας δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν, και πρέπει να ζήσουν ειρηνικά. Η δήθεν ηρεμία που επικρατεί στο Αιγαίο προήλθε από την πίεση των ΗΠΑ λόγω του Ουκρανικού πολέμου, με αντάλλαγμα την προμήθεια των F-16/ block 70/72, συν τα kits της αναβάθμισης των υπολοίπων τουρκικών F-16.

Αν τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους ο Ντόναλντ Τραμπ αναλάβει την Προεδρία των ΗΠΑ, που είναι ένα πιθανό ενδεχόμενο, τότε θα δούμε μεγάλες αλλαγές στην πολιτική των ΗΠΑ, που ενδεχομένως θα μας ταρακουνήσουν. Ίσως σκεφτούμε τότε, τις παραλείψεις δικαιολογημένες ή μη, δεν έχει σημασία, αφού το αποτέλεσμα θα μετρήσει.

Η συνέντευξη Δένδια στην Καθημερινή 

Ο υπουργός της Εθνικής Άμυνας έδωσε μία συνέντευξη στην Καθημερινή, που είχε αντικείμενο και αμυντικά θέματα.

  • Δημοσιογράφος: Έχετε αναφερθεί ουκ ολίγες φορές για τον αντιαεροπορικό θόλο. Ωστόσο η συζήτηση στην ΕΕ αλλά και ευρύτερα είναι μάλλον αργόσυρτη. Δεδομένων των ανελαστικών αναγκών της Ελλάδας, θεωρείται η Αθήνα μπορεί να κινηθεί μόνη της ανεξάρτητα των Ευρωπαϊκών αποφάσεων;

Δένδιας: “ Η δημιουργία ευρωπαϊκού θόλου θα συντελέσει στην περαιτέρω θωράκιση της χώρας μας μέσω συνεργειών που θα αναπτυχθούν από τους εταίρους και συμμάχων μας. Παράλληλα κινούμαστε αυτόνομα …στο πλαίσιο αυτό μελετάται η προμήθεια συστημάτων για την υλοποίηση του θόλου, ο οποίος θα προστατεύει ολόκληρη την ελληνική επικράτεια”. Η ΕΕ θα καθυστερήσει σημαντικά στη λήψη θετικής απόφασης, ( πολλά θα έχουν μεταβληθεί εντός της ΕΕ μετά τις Γαλλικές εκλογές ), και εμείς βρισκόμαστε ακόμη στην μελέτη της προμήθειας. Ωστόσο, ο κ. υπουργός δεν μας απάντησε για εκτιμώμενους χρόνους υλοποίησης του προγράμματος.

  • Δημοσιογράφος: Επικρατεί αγωνία για το μέλλον του Πολεμικού Ναυτικού. Μετά τις τρεις φρεγάτες FDI, έχει ανοίξει μία συζήτηση, η οποία πέρα από την ανάγκη για νέες μονάδες, περιλαμβάνει και το λειτουργικό κόστος υποστήριξης του στόλου αλλά και το πλήρωμα. Ποιο είναι το σχέδιο για το Πολεμικό Ναυτικό με βάση την ατζέντα του 2030;

Δένδιας:” Βασικές μονάδες στο μέλλον θα είναι οι 3 φρεγάτες FDI. Ούτε λόγος για την 4η Γαλλική φρεγάτα FDI,που υπήρχε option στην αρχική σύμβαση με συμφέρουσα τιμή”.

Άρα με αυτές θα μείνει το Πολεμικό Ναυτικό για αρκετό χρόνο. Και συνεχίζει: “ Πέρα από τις 3 FDI, προχωράμε και στην σχεδίαση των αμερικανικών φρεγατών Constellation ( έχουμε πάρει την έγκριση από τις ΗΠΑ)… υλοποιούμε και ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα αναβάθμισης του στόλου μας, που περιλαμβάνει τη συμμετοχή μας στο πρόγραμμα της Ευρωκορβότας, των εκσυγχρονισμό των υφισταμένων φρεγατών, την ενίσχυση των δυνατοτήτων τους και την επένδυση σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες, όπως τα μη επανδρωμένα σκάφη, είτε επιφανείας είτε υποβρύχια, για να επεκτείνουμε την επιχειρησιακή μας ευελιξία”.

Όλα αυτά που αναφέρει ο κ. υπουργός είναι πολύ ωραίες σκέψεις, αλλά μη πραγματοποιήσιμες σε εύλογο χρονικό διάστημα, αφού δεν έχουμε δημιουργήσει τις ανάλογες υποδομές για την ανάπτυξη τέτοιων προγραμμάτων. Δεν έχουμε δει μέχρι τώρα να έχει δοθεί έργο στα δύο μας ναυπηγεία για την κατασκευή των αμερικανικών φρεγατών. Όσον αφορά για τις ευρωκορβέτες είναι ένα πρόγραμμα που βρίσκεται ακόμη στη σχεδίαση και εφόσον υλοποιηθεί, θα υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση, ενώ το Πολεμικό Ναυτικό επείγεται. Ενώ το ήδη πολύ καθυστερημένο πρόγραμμα της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ δεν βρίσκεται στη φάση υλοποίησης.

  • Δημοσιογράφος: Τις επόμενες μέρες έρχεται στη βουλή και το πρόγραμμα των F-35. Πρόκειται για ένα ακριβό πρόγραμμα και ένα αεροσκάφος με υψηλό κόστος υποστήριξης. Υπάρχουν παράλληλα σχέδια για “ συμμάζεμα “ στην Πολεμική Αεροπορία προκειμένου να μπορεί να είναι εντός προϋπολογισμού τα επόμενα χρόνια;

Δένδιας: “Πράγματι είναι ένα πρόγραμμα με υψηλό κόστος…αλλά με τεράστια επιχειρησιακή αξία…περιορισμός της πολυτυπίας, εξορθολογισμός κόστους και αύξηση δυνατοτήτων είναι το τρίπτυχο για την Πολεμική Αεροπορία…εξετάζεται η πώληση των δύο παλαιότερων τύπων αεροσκαφών ( εννοεί τα F-16 block 30 και τα Mirage 2000-5)…τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν θα καλύψουν κενά στη συντήρηση μεταγωγικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων”.

Τα θετικά στις ανακοινώσεις

Καταρχήν θεωρείται θετική η προμήθεια των 20 αεροσκαφών F-35 τα οποία συνεργαζόμενα με τα F-16 viper θα αποτελέσουν μία μοναδική επιχειρησιακή πλατφόρμα δυναμικής κρούσης. Αυτό που δεν μας λέει είναι αν έχει γίνει κοστολόγηση, και ποιο θα είναι το κόστος λειτουργικότητας και υποστήριξης για τα επόμενα τουλάχιστον 10 χρόνια από την ημερομηνία απόκτησής τους. Επίσης δεν μας λέει αν έχουμε διαπραγματευτεί την συμπαραγωγή κάποιων έστω δομικών τμημάτων του αεροσκάφους στην ΕΑΒ. Όλα αυτά θα τα δούμε όταν το όλο πρόγραμμα έρθει στη βουλή για έγκριση.

Ωστόσο το effective cost σε συνάρτηση με το πλήθος των αεροσκαφών F-35 και Rafale έχει πρόσημο αρνητικό για τα επόμενα χρόνια. Δεν είναι εύκολη η πώληση των F-16 block 30 και Mirage 2000 -5, και αν κατορθωσουν να τα πουλήσουν δεν θα αποφέρουν τα χρήματα που χρειάζεται η Πολεμική Αεροπορία για να υποστηρίξει τα υπόλοιπα προγράμματα που αναφέρει ο κ. Δένδιας. Και ας μην ξεχνάμε ότι τα πρώτα είναι χρήσιμα για επιχειρήσεις εγγύς υποστήριξης, ενώ τα δεύτερα είναι πολύ χρήσιμα επιχειρησιακά και συνεργάζονται άψογα με τα Rafale αφού δέχονται σχεδόν τα ίδια όπλα.

Όλα αυτά τα προγράμματα προϋποθέτουν μία σοβαρή αεροπορική βιομηχανία. Η ΕΑΒ αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω των διαχρονικών πολιτικών των εκάστοτε κυβερνήσεων, ωστόσο δεν βλέπω και τώρα φως λειτουργικότητας, παρά την αρμοδιότητα που έχει αναλάβει το ΥΠΕΘΑ, για να λυθούν τα προβλήματα , που δεν είναι του παρόντος να αναφερθούν.

Παρατηρούμε τον οργασμό με νέα αεροσκάφη στην Πολεμική Αεροπορία, με πολύ υψηλή τεχνολογία, παρά ταύτα οι μηχανικοί της Σχολής Ικάρων (ΣΜΑ) παραμένουν οι τελευταίοι τροχοί στις αποφάσεις για θέματα που είναι καθαρά της ειδικότητάς τους. Δυστυχώς δεν έχουν καταλάβει ότι η Πολεμική Αεροπορία είναι καθαρά ένα υψηλής τεχνολογίας όπλο και οι μηχανικοί πρέπει να έχουν κυρίαρχο ρόλο. Οι αγκυλώσεις όσα χρόνια και να περάσουν παραμένουν. Γνωρίζουν οι αρμόδιοι για ποιες καταστάσεις ομιλώ, που αναγκάζουν τους νέους μηχανικούς να παραιτούνται νέοι.

Δυστυχώς στη χώρα μας, πρώτα αγοράζουμε και μετά ψαχνόμαστε, αντί να τεθούν πρώτα οι βάσεις στην ανάπτυξη τεχνολογικών υποδομών με το ανάλογο ανθρώπινο βιομηχανικό δυναμικό. Ποτέ όμως δεν είναι αργά να σκεφτούμε λογικά.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι