ΘΕΜΑ

Αμερικανική προπαγάνδα για Ουκρανία μέσω του κινεζικού tik tok

Αμερικανική προπαγάνδα για Ουκρανία μέσω του κινεζικού tik tok

Κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει την τεράστια επιρροή της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης tik tok. Ούτε καν ο Λευκός Οίκος. Αυτός είναι και ο λόγος που αμέσως μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, εκεί στράφηκε η κυβέρνηση Μπάιντεν. Προσέγγισε τα πιο επιδραστικά άτομα της πλατφόρμας.

Τριάντα influencers από κάθε γωνία του πλανήτη με δυτική σκέψη και τρόπο ζωής, που ο καθένας τους έχει εκατομμύρια ακόλουθους, συγκεντρώθηκαν μέσω Zoom για να ενημερωθούν σχετικά από κορυφαία στελέχη του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας και την τότε εκπρόσωπο Τύπου του Λευκού Οίκου Τζεν Ψάκι. Όχι μόνο έγιναν αποδέκτες της αμερικανικής άποψης για τον πόλεμο στην Ουκρανία και τους στόχους του ΝΑΤΟ, αλλά και τους προμήθευσαν οπτικοακουστικό υλικό, αναθέτοντάς τους την αποστολή να το διαχύσουν στο Διαδίκτυο με σκοπό να επηρεαστεί η παγκόσμια κοινή γνώμη.

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση Μπάιντεν αναγνώρισε ότι η πλατφόρμα όπου ξημεροβραδιάζονται οι νέοι, όπου δημιουργούνται οι τάσεις και αναδύονται οι νέοι σταρ, αποτελεί συνάμα και το μεγαλύτερο παγκόσμιο μέσο επιρροής, υποσκελίζοντας τα τηλεοπτικά δίκτυα, τις εφημερίδες και τις ιστοσελίδες. Μέσω αυτού περνάς μηνύματα, δημιουργείς συναισθήματα, ρεύματα και εντέλει διαμορφώνεις την δημόσια σφαίρα: το προς τα πού δηλαδή θα γύρει η ζυγαριά στους κόλπους της παγκόσμιας κοινής γνώμης.

Μετά από την πρωτοφανή αυτή πρωτοβουλία του Λευκού Οίκου, δεν άργησαν οι χρήστες να παρακολουθούν, αλλά και να μοιράζουν περιεχόμενο υπέρ της Ουκρανίας: μαρτυρίες Ουκρανών που έχασαν τα σπίτια τους, ομιλίες του προέδρου Ζελενσκι, πληροφορίες για την αμερικανική βοήθεια στην Ουκρανία και αλλά παρόμοια. Η δημόσια διπλωματία, λοιπόν, δεν απέχει από το κλασικό μάρκετινγκ.

Προπαγάνδα μέσω tik tok

Ο Λευκός Οίκος δεν πλήρωσε αδρά, μοίρασε αναγνώριση. Το tik tok και οι “μεσσίες” του μετατράπηκαν στο αποτελεσματικότερο προπαγανδιστικό μέσο. Η κυβέρνηση Μπάιντεν συνεργάστηκε με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Gen-Z for Change για να εντοπίσει τους κορυφαίους και καταλληλότερους δημιουργούς περιεχομένου. Η συνομιλία στο zoom μαγνητοσκοπήθηκε και βρέθηκε στα χέρια της Washington Post.

Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι τονίζουν τη δύναμη των influencers στην επικοινωνία με τους ακολούθους τους. Η Ουκρανία δεν είναι το μοναδικό παράδειγμα. Το tik tok χρησιμοποιήθηκε και στην προώθηση του εμβολιασμού. Ο Τζο Μπάιντεν χρησιμοποίησε δημοφιλείς προσωπικότητες που απευθύνθηκαν στον κόσμο μέσω του tik tok. Το περίεργο είναι ότι αυτή η πλατφόρμα έχει εμπλακεί και στην αντιπαράθεση ΗΠΑ-Κίνας, έχοντας κατηγορηθεί από την Ουάσιγκτον για πολιτική παρέμβαση και κατασκοπεία υπέρ του Πεκίνου.

Το tik tok, άλλωστε, είναι μία από τις μεγαλύτερες ιστορίες τεχνολογικής επιτυχίας που έχει ποτέ δημιουργήσει η Κίνα. Ανήκει στην κινεζική εταιρεία ByteDance και στο παρελθόν η αμερικανική κυβέρνηση είχε ζητήσει το tik tok να κλείσει για να μην πέσουν προσωπικά στοιχεία εκατομμυρίων Αμερικανών εφήβων «στα χέρια του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος».

Η ιδιοκτήτρια εταιρεία αρνείται κατηγορηματικά ότι μπορεί να συμβεί κάτι τέτοιο, αναφέροντας ότι τα στοιχεία που συλλέγονται για τους Αμερικανούς χρήστες αποθηκεύονται στη Σιγκαπούρη και όχι στην Κίνα. Όπως και να έχει, η τωρινή πρωτοβουλία της Ουάσινγκτον σχετικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία δείχνει ότι τελικά ακολούθησε την αρχή “αυτό που δεν μπορείς να νικήσεις, καλύτερα είναι να το χρησιμοποιήσεις για λογαριασμό σου”…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι