ΘΕΜΑ

Μπορούν οι ΗΠΑ να σταματήσουν τις επιθέσεις των Χούτι;

Στο στόχαστρο των Χούτι αμερικανικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντον

Η επιχείρηση Prosperity Guardian, ο υπό την ηγεσία των ΗΠΑ συνασπισμός για την υπεράσπιση της ναυσιπλοΐας (στο στενό Bab el-Mandeb και στον Κόλπο του Άντεν στην Ερυθρά Θάλασσα) παρουσιάζει ήδη μεγάλες ρωγμές. Την ίδια στιγμή, το τελευταίο μπαράζ επιθέσεων με drones σε εμπορικά πλοία έχει εξαπλωθεί ακόμα και στα ύδατα ανοιχτά της Ινδίας, πολύ μακριά από τις ακτές της Υεμένης!

Συνολικά 20 χώρες συμφώνησαν να συμμετάσχουν στον πολυεθνικό συνασπισμό για την υπεράσπιση της παγκόσμιας ναυτιλίας από τους Χούτι. Όμως, μόνο ένα μέρος αυτών των κρατών θα παράσχει πλοία, ή άλλα σημαντικά μέσα για την επιχείρηση. Στην πραγματικότητα, τα περισσότερα κράτη απλώς στέλνουν μια χούφτα προσωπικό, ενώ Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία απέρριψαν την αμερικανική απαίτηση να υπάγονται τα σκάφη τους στη διοίκηση του αμερικανικού Ναυτικού.

Σύμφωνα με το Reuters, η Ισπανία δηλώνει ότι θα συμμετάσχει σε επιχείρηση, μόνο υπό την ηγεσία του ΝΑΤΟ ή της ΕΕ. Η ιταλική φρεγάτα Virginio Fasan θα εξακολουθεί να αναπτύσσεται στην περιοχή, όμως όχι ως μέρος της Επιχείρησης “Prosperity Guardian”. Στο μεταξύ, η Γαλλία δηλώνει ότι θα συμμετάσχει, χωρίς όμως τα σκάφη της να τεθούν υπό αμερικανική διοίκηση.

Επομένως, με το “καλημέρα” εμφανίστηκαν προβλήματα. Οι προαναφερθείσες χώρες, όλες μέλη του ΝΑΤΟ, έχουν πλοία υψηλής ικανότητας, με ισχυρές δυνατότητες αεράμυνας. Η συγκεκριμένη ναυτική επιχείρηση χρειάζεται πολεμικά πλοία, όπως αυτά που διαθέτει το Ναυτικό των εν λόγω χωρών. Το προβλήματα ήρθαν την στιγμή που όλα δείχνουν ότι η απειλή για τη ναυτιλία επεκτείνεται πολύ πέρα από την περιοχή του Bab el-Mandeb.

Ένα από πλοία που δέχτηκε επίθεση είναι το ισραηλινών συμφερόντων δεξαμενόπλοιο χημικών M/V Chem Pluto, με σημαία Λιβερίας. Αυτό χτυπήθηκε από drone ενώ έπλεε στον Ινδικό, περίπου 120 μίλια νοτιοδυτικά του ινδικού λιμανιού Veraval. Σύμφωνα με το ABC News, η εταιρεία παροχής ασφάλειας Ambrey, που παρέχει ένοπλους φρουρούς και υπηρεσίες ασφαλείας σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το drone έπληξε την πρύμνη του πλοίου και προκάλεσε πυρκαγιά. Αυτή τελικώς κατασβέστηκε, χωρίς να τραυματιστούν μέλη του πληρώματος.

Πώς χτυπήθηκε

Το πλοίο κατευθυνόταν από τη Σαουδική Αραβία προς την Ινδία, όταν χτυπήθηκε. Το ινδικό Ναυτικό ανταποκρίθηκε στην κλήση κινδύνου του πλοίου, με αεροσκάφος θαλάσσιας περιπολίας και πολεμικό πλοίο. Το Veraval απέχει 1.200 μίλια από την ακτή της Υεμένης, πολύ πιο μακριά από οποιαδήποτε προηγούμενη επίθεση των Χούτι. Η οργάνωση μιας επίθεσης από ένα κοντινό πλοίο είναι πολύ πιο εύκολη, αλλά αυτό είναι ένα πιο περίπλοκο εγχείρημα σε σχέση με ό,τι έχουμε δει μέχρι στιγμής, δηλαδή τοπικές επιχειρήσεις.

Αν και μέχρι στιγμής δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιος είναι ο φυσικός αυτουργός, η συγκεκριμένη επίθεση δεν αποκλείεται να πραγματοποιήθηκε από το Ιράν. Το Ιράν και το Ισραήλ δίνουν μια ναυτιλιακή μάχη χαμηλής έντασης, εδώ και χρόνια. Το Ιράν χρησιμοποιεί επιθετικά drone-καμικάζι για αυτές τις στοχευμένες επιχειρήσεις. Αυτά τα χτυπήματα έχουν συμβεί σε όλη τη Μέση Ανατολή, συμπεριλαμβανομένου του Κόλπου του Ομάν. Το Ιράν διαθέτει έναν ολοένα και μεγαλύτερο στολίσκο πλοίων, ικανών ή ειδικά σχεδιασμένων/προσαρμοσμένων, να εκτοξεύουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη ολοένα μεγαλύτερης πολυπλοκότητας, ειδικά τύπους μονόδρομης επίθεσης μεγάλης εμβέλειας.

Σε αυτά τα χτυπήματα, μεταξύ άλλων, έχουν χρησιμοποιηθεί Shahed-136 που έχουν δυνατότητες “man-in-the-loop”, που τους επιτρέπουν να χτυπούν κινούμενους στόχους. Ωστόσο αυτές οι επιθέσεις απαιτούν έναν ελεγκτή, εντός του πεδίου ελέγχου του drone. Στην περίπτωση της επίθεσης στο Chem Pluto, ο ελεγκτής ή θα έπρεπε να ήταν στην ακτή εάν ο στόχος δεν ήταν πολύ μακριά, ή σε ένα πλοίο στην ίδια περιοχή με τον στόχο, δηλαδή στον Ινδικό.

Η εκπρόσωπος Εθνικής Ασφάλειας του Λευκού Οίκου Αντριέν Γουάτσον δήλωσε τα εξής, σύμφωνα με το CBS News: «Γνωρίζουμε ότι το Ιράν συμμετείχε στον σχεδιασμό των επιχειρήσεων εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό συνάδει με τη μακροπρόθεσμη υλική υποστήριξη και την ενθάρρυνση του Ιράν στις αποσταθεροποιητικές ενέργειες των Χούτι στην περιοχή».

Οι επιθέσεις των σιιτών Χούτι σχετίζονται με τον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας. Υποψίες υπάρχουν, αλλά το να αποδειχτεί φυσική ή ηθική αυτουργία του Ιράν στις επιθέσεις των Χούτι είναι, επί του παρόντος τουλάχιστον, αδύνατον. Ασχέτως όμως αν έχουμε επίσημη εμπλοκή της Τεχεράνης, το πλαίσιο της γεωπολιτικής έντασης στην Μέση Ανατολή έχει καταστεί πλέον δυσδιάκριτο.

Ιράν και Χούτι

Εάν το Ιράν σχεδιάζει να μεταπηδήσει σε αυτούς τους τύπους επιχειρήσεων, χρησιμοποιώντας τον στολίσκο που διαθέτει, θα θεωρηθεί μεγάλη κλιμάκωση. Ταυτόχρονα, θα δυσκολέψει την παροχή ασφαλείας στην παγκόσμια ναυτιλία (ο βόρειος Ινδικός Ωκεανός είναι απέραντος). Πόσο μάλλον όταν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις και ο περίεργος συνασπισμός που έχει συγκροτηθεί δεν μπορούν να επιχειρήσουν καλά-καλά ακόμα και στα σχετικά στενά όρια του Bab el-Mandeb!

Υποχρεωτικά και άλλοι παίχτες θα στρέψουν την προσοχή τους στην περιοχή, καθώς προκαλείται αναταραχή στο παγκόσμιο εμπόριο, σε μία περίοδο που άλλα προβλήματα ταλαιπωρούν την παγκόσμια ναυτιλία, όπως η ξηρασία στον Παναμά, που μειώνει τις διελεύσεις από τη Διώρυγα, αλλά και οι πιέσεις για απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα. Οι επιθέσεις απειλούν σοβαρά το εξαγωγικό εμπόριο της Κίνας και όλης της Νοτιανατολικής Ασίας, όπως και τις εισαγωγές της Δύσης. Τα αυξημένα ναύλα και ασφάλιστρα θα αυξήσουν τις τιμές των άλλοτε φτηνών ασιατικών προϊόντων, ανταλλακτικών και υποσυστημάτων, πλήττοντας όλες τις βιομηχανίες του πλανήτη.

Μόνο εικασίες μπορούν να γίνουν για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό των επιθέσεων που φέρουν επισήμως την υπογραφή των Χούτι. Σε αυτό το πεδίο, θα μπορούσε η ναυτική επιχείρηση υπό την αιγίδα των ΗΠΑ να έδινε κάποιες απαντήσεις, αν δεν είχε τα δικά της προβλήματα να αντιμετωπίσει. Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι οι εξελίξεις αυτές, που συνδέονται άρρηκτα με τον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας και τις ασταθείς ισορροπίες στη Μέση Ανατολή δεν προοιωνίζονται τίποτα καλό…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι