ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η συμμαχία ΗΠΑ+9 χωρών για την Ερυθρά Θάλασσα – Πως απαντούν οι Χούτι

Συμμαχία ΗΠΑ+9 χωρών για την προστασία της Ερυθράς Θάλασσας από τους Χούτι,

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν ανακοίνωσε τον σχηματισμό συμμαχίας 10 χωρών στην Ερυθρά Θάλασσα για την αντιμετώπιση των επιθέσεων των Χούτι της Υεμένης εναντίον πλοίων που κατ’ αυτούς συνδέονται με το Ισραήλ.

Ο Όστιν διευκρίνισε, σύμφωνα με ανακοίνωση του Πενταγώνου, ότι στη συμμαχία αυτή συμμετέχουν η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Μπαχρέιν, ο Καναδάς, η Ιταλία, η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ισπανία και οι Σεϊχέλες.

«Η πρόσφατη κλιμάκωση των ανεύθυνων επιθέσεων των Χούτι από την επικράτεια της Υεμένης απειλεί την ελεύθερη ροή του εμπορίου, θέτει σε κίνδυνο τη ζωή αθώων ναυτικών και παραβιάζει το διεθνές δίκαιο», υπογράμμισε ο Όστιν και πρόσθεσε: «Γι’ αυτό σήμερα ανακοινώνω την έναρξη της επιχείρησης ‘Prosperity Guardian’».

Κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στο Ισραήλ, ο Λόιντ Όστιν κάλεσε το Ιράν «να τερματίσει την υποστήριξη που παρέχει στις επιχειρήσεις των Χούτι εναντίον εμπορικών πλοίων», έπειτα από τις συνομιλίες που είχε με τον ισραηλινό πρωθυπουργό Μπενιαμίν Νετανιάχου.

Το 2019, η Ουάσιγκτον ανακοίνωνε τη σύμπηξη ναυτικού συνασπισμού για την προστασία της ναυσιπλοΐας στα ύδατα του Κόλπου, έπειτα από σειρά επιθέσεων που οι ΗΠΑ απέδωσαν στο Ιράν, που αποποιήθηκε κάθε ευθύνη.

Οι Χούτι δηλώνουν πως θα συνεχίσουν

Την ίδια ώρα ένας αξιωματούχος των Χούτι ο Μοχάμεντ Αλ-Μπουχάιτι διαβεβαίωσε ότι «ακόμα κι αν η Αμερική καταφέρει να κινητοποιήσει τον κόσμο ολόκληρο, οι στρατιωτικές επιχειρήσεις μας δεν θα σταματήσουν (…) όποιες κι αν είναι οι θυσίες που αυτό θα μας κοστίσει».

Νωρίτερα χθες, οι Χούτι ανέλαβαν την ευθύνη για νέες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα με στόχο δυο εμπορικά σκάφη που κατ’ αυτούς συνδέονταν με το Ισραήλ. Οι Χούτι ανακοίνωσαν πως «διεξήγαγαν στρατιωτική επιχείρηση εναντίον δυο πλοίων συνδεόμενων με τη σιωνιστική οντότητα». Επρόκειτο για τα πλοία M/T Swan Atlantic και MSC Clara.

Η πλοιοκτήτρια του νορβηγικού δεξαμενόπλοιου M/T Swan Atlantic αναγνώρισε πως «το πλοίο χτυπήθηκε από άγνωστο αντικείμενο, αλλά τα μέλη του πληρώματος, που είναι όλοι υπήκοοι Ινδίας, δεν τραυματίστηκαν και το πλοίο υπέστη περιορισμένες ζημιές».

Το πλοίο μας δεν έχει καμιά σχέση με το Ισραήλ, σε ό,τι αφορά τον πλοιοκτήτη του (νορβηγική εταιρεία), αυτόν που έχει αναλάβει τη διαχείρισή του (σιγκαπουριανή εταιρεία), και το φορτίο του, τόνισε από την πλευρά της η πλοιοκτήτρια του M/T Swan Atlantic. Το δεξαμενόπλοιο έχει προορισμό τη Γαλλία. Το τάνκερ βρίσκεται πλέον υπό την προστασία του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.

Πολλές εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών προτιμούν να αποφεύγουν τη διέλευση από το στρατηγικής σημασίας στενό Μπαμπ αλ Μάντεμπ, το οποίο χωρίζει την αραβική χερσόνησο από την Αφρική και μέσω του οποίου διέρχεται το 40% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Ακολουθώντας το παράδειγμα πολλών ναυτιλιακών εταιρειών, ο βρετανικός κολοσσός υδρογονανθράκων BP και ο γίγαντας των θαλάσσιων μεταφορών Evergreen της Ταϊβάν έκαναν γνωστό πως αναστέλλουν κάθε δρομολόγιο μέσω Ερυθράς Θάλασσας, εξαιτίας των επανειλημμένων επιθέσεων.

Στα τέλη της περασμένης εβδομάδας η δανέζικη Maersk, η γερμανική Hapag-Lloyd, η γαλλική CMA CGM και η ιταλοελβετική MSC ανακοίνωναν πως τα σκάφη τους στο εξής δεν θα πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα, μέχρι νεοτέρας, ώσπου η διέλευση να είναι ασφαλής.

Οι Χούτι, που ελέγχουν μεγάλο μέρος της Υεμένης, προειδοποίησαν πως θα βάζουν πλέον στο στόχαστρο οποιοδήποτε πλοίο διέρχεται από τα ανοικτά της χώρας αν έχει σχέση με το Ισραήλ, σε αντίποινα για τον πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας. Πύραυλοι και UAVs των Χούθι καταρρίφθηκαν από πολεμικά πλοία που περιπολούν στη θαλάσσια περιοχή το τελευταίο διάστημα.

Η Ερυθρά Θάλασσα χαρακτηρίζεται «λεωφόρος της θάλασσας», καθώς συνδέει τη Μεσόγειο με τον Ινδικό. Περίπου 20.000 πλοία διέρχονται κάθε χρόνο από τη Διώρυγα του Σουέζ, σημείο εισόδου και εξόδου για τα σκάφη που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα. Όταν δεν διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, τα πλοία αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, περνώντας από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας, κάτι που κάνει πολύ πιο δαπανηρά τα ταξίδια.

Για τη σύνδεση Ρότερνταμ και Σιγκαπούρης, η παράκαμψη αυτή επιμηκύνει το ταξίδι κατά 40%, από τα περίπου 8.400 ναυτικά μίλια στα 11.720 μίλια, σύμφωνα με την S&P Global. Αρκετά πλοία, ιδίως των ναυτιλιακών εταιρειών Maersk και MSC, ακολουθούν ήδη αυτή τη ρότα τις τελευταίες ημέρες, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ

Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ αναμένεται να εκφραστεί σήμερα για νέο σχέδιο απόφασης που καλεί να υπάρξει «επείγουσα και διαρκής παύση των εχθροπραξιών στη Γάζα», μετά την άσκηση βέτο από πλευράς των ΗΠΑ σε προηγούμενες προσπάθειες.

Ενώ προγραμματιζόταν να γίνει χθες το βράδυ η ψηφοφορία, αυτή αναβλήθηκε για σήμερα, ώστε να επιτραπεί να διεξαχθούν ευρύτερες διαπραγματεύσεις γύρω από υπό κατάρτιση νέο κείμενο. Το σχέδιο κειμένου υποβλήθηκε από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι