ΗΠΑ και Βρετανία εξετάζουν στρατιωτική δράση κατά των Χούτι – Θρίλερ με την κατάληψη του πλοίου
11/01/2024Σύμφωνα με τον βρετανικό Telegraph η Βρετανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες ετοιμάζονται να χτυπήσουν τους αντάρτες Χούθι στην Υεμένη, για να προστατεύσουν τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σούνακ συγκάλεσε ένα έκτακτο υπουργικό συμβούλιο, όπου θα συζητηθούν τα στρατιωτικά πλήγματα του Ηνωμένου Βασιλείου και των ΗΠΑ κατά των ανταρτών Χούθι. Μάλιστα, ο Ρίσι Σούνακ ενημέρωσε μεταξύ άλλων και τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κιρ Στάρμερ «για πιθανή στρατιωτική δράση», όπως επισημαίνουν βρετανικά μέσα ενημέρωσης.
Νωρίτερα ο Ρίσι Σούνακ είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αιγύπτιο πρόεδρο Άμπντελ Φάταχ αλ Σίσι. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Ντάουνινγκ Στριτ, οι δύο ηγέτες εξέφρασαν την έντονη ανησυχία τους για τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ συζήτησαν για τον αντίκτυπο που θα έχουν οι επιθέσεις αυτές στην παγκόσμια ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένης της διώρυγας του Σουέζ. Ο Βρετανός πρωθυπουργός δήλωσε πως «το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να αναλαμβάνει δράση για την υπεράσπιση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας και την προστασία των ανθρώπων που βρίσκονται στη θάλασσα».
Πολεμικά πλοία του Βασιλικού Ναυτικού στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσαν «σύντομα» να συμμετάσχουν στη δράση εναντίον της πολιτοφυλακής που υποστηρίζεται από το Ιράν και απειλεί τη ναυτιλία, σημειώνεται. Οι συζητήσεις για κοινή επίθεση των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου στους αντάρτες Χούθι έχουν αυξηθεί τις τελευταίες ημέρες, καθώς συνεχίζουν να στοχεύουν τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Το παγκόσμιο εμπόριο μάλιστα μειώθηκε κατά 1,3% από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023, καθώς οι επιθέσεις μαχητών κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε μείωση των όγκων φορτίων που μεταφέρονται σε αυτή την περιοχή, όπως ανέφερε γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο.
Η κατάληψη του πλοίου
Στο μεταξύ το δεξαμενόπλοιο St.Nikolas ελληνικών συμφερόντων στο Κόλπο του Ομάν κατελήφθη από ομάδα ενόπλων. Την ευθύνη ανέλαβε αργότερα το Ιράν. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters στο δεξαμενόπλοιο μπήκαν ένοπλοι και το κατέλαβαν στον Κόλπο του Ομάν. Πρόκειται για το St.Nikolas με σημαία νήσων Μάρσαλ που κάποτε ήταν γνωστό ως Suez Rajan και ανήκει στην ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation, του εφοπλιστή Σταμάτη Μόλαρη. Η πληροφορία επιβεβαιώθηκε γρήγορα από το υπουργείο Ναυτιλίας, ωστόσο δεν υπάρχει κάποια επικοινωνία με το πλοίο. Μάλιστα όπως ανέφερε η ιδιωτική εταιρεία πληροφοριών Ambrey είπε ότι «έξι στρατιωτικοί επιβιβάστηκαν στο πλοίο».
Ακόμη η εταιρεία πρόσθεσε ότι οι άνδρες είχαν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν για να το καταλάβουν. Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ οι ένοπλοι εισβολείς αναφέρθηκε πως φορούν μαύρες στολές στρατιωτικού τύπου και μαύρες μάσκες. Σύμφωνα με αναφορές στο St.Nikolas επιβαίνουν ένας Έλληνας δόκιμος πλοίαρχος, ηλικίας 20 ετών και 18 Φιλιππινέζοι.
Για τον Έλληνα ναυτικό θα γίνουν ενέργειες από το υπουργείο Ναυτιλίας και το υπουργείο Εξωτερικών. Το περιστατικό σημειώθηκε 50 ναυτικά μίλια ανατολικά του Σοχάρ του Ομάν. Οι ειδικοί ασφαλείας λένε ότι το σύστημα παρακολούθησης των πλοίων έχει απενεργοποιηθεί και το πλοίο πιστεύεται ότι κατευθύνεται προς το Ιράν, το οποίο με ανακοίνωση του ανέλαβε την ευθύνη για την κατάληψη του δεξαμενόπλοιου ελληνικών συμφερόντων στον Κόλπο του Ομάν. Όπως αναφέρει το πρακτορείο IRNA στο Telegram μεταφέροντας την ανακοίνωση του Στρατού του Ιράν:
«Σύμφωνα με την έκθεση δημοσίων σχέσεων του Πολεμικού Ναυτικού, φέτος το πετρελαιοφόρο Suez Rajan είχε κλέψει το φορτίο πετρελαίου που ανήκε στην Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν υπό την καθοδήγηση των Ηνωμένων Πολιτειών και το μετέφερε στα λιμάνια της χώρας αυτής και το έκανε διαθέσιμο στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Αυτό το πετρελαιοφόρο, που μετονομάστηκε σε Nicholas ST, μετέφερε πετρέλαιο στη Θάλασσα του Ομάν, το οποίο κατασχέθηκε σήμερα το πρωί με δικαστική απόφαση και έγκριση του Οργανισμού Λιμένων και Ναυτιλίας από το Στρατηγικό Ναυτικό του Στρατού της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν, ως αντίποινα για κλοπή πετρελαίου από το αμερικανικό καθεστώς. Μεταφέρεται στα λιμάνια της Ισλαμικής Δημοκρατίας για παράδοση στις δικαστικές αρχές».
Η προηγούμενη ονομασία του πλοίου ήταν «Suez Rajan» και είχε εμπλακεί σε μια χρόνια διαμάχη που τελικά οδήγησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να κατασχέσει 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου σε αυτό. Μετά την κατάσχεση του τάνκερ πέρυσι, το Ιράν είχε προειδοποιήσει τις ΗΠΑ ότι κάτι τέτοιο «δεν θα μείνει αναπάντητο». Δεν είναι σαφές γιατί τα ιρανικά μέσα ενημέρωσης περιέγραψαν το τάνκερ ως αμερικανικό σκάφος.
Σχέδιο έκτακτης ανάγκης
Εκπρόσωπος της Empire Navigation επιβεβαίωσε ότι χάθηκε η επαφή με το πλοίο περίπου στις 06:30 π.μ. ώρα Αθήνας (04:30 GMT) «καθώς έπλεε στα ανοιχτά του Ομάν, κοντά στο Σόχαρ. Το πλοίο είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πληρώματος: 18 Φιλιππινέζους και έναν Ελληνα».
Σύμφωνα με την Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο St. Nikolas χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το πλοίο είχε φορτώσει τις προηγούμενες ημέρες στη Μπάσρα (Basrah) του Ιράκ φορτίο περίπου 145.000 τόνων αργού πετρελαίου με προορισμό την Aliaga (Τουρκία), μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Ο ναυλωτής του πλοίου είναι η Tupras. Όπως αναφέρθηκε από την διαχειρίστρια εταιρεία έχει ήδη ενεργοποιηθεί σχέδιο έκτακτης ανάγκης ενώ καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποκατάσταση της επικοινωνίας με το πλοίο St.Nikolas.
Σημειώνεται ότι ο 5ος Στόλος του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, ο οποίος περιπολεί στη Μέση Ανατολή, δεν απάντησε σε αίτημα του Associated Press για το περιστατικό. Χθες το Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών απαίτησε με απόφασή του να σταματήσουν «αμέσως» οι επιθέσεις των Χούτι εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, καλώντας ταυτόχρονα όλα τα κράτη-μέλη να τηρήσουν το εμπάργκο όπλων σε βάρος των υεμενιτών ανταρτών.
Το κείμενο, το οποίο καταρτίστηκε από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, υιοθετήθηκε με 11 ψήφους υπέρ και 4 αποχές (Ρωσία, Κίνα, Αλγερία, Μοζαμβίκη). «Καταδικάζει με τον πλέον έντονο τρόπο» τις «τουλάχιστον 24» επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων «από τη 19η Νοεμβρίου». Αξιώνει οι Χούτι να «βάλουν άμεσο τέλος» στις επιθέσεις αυτές, «που παρακωλύουν το διεθνές εμπόριο και υπονομεύουν τα δικαιώματα και την ελευθερία της ναυσιπλοΐας» καθώς και «την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή».
Το κείμενο εμμέσως πλην σαφώς εγκρίνει τη δράση του διεθνούς συνασπισμού που δημιούργησε η Ουάσιγκτον για την προστασία των εμπορικών πλοίων στη θαλάσσια περιοχή στρατηγικής σημασίας. Απαιτεί ακόμη οι Χούτι να αφήσουν ελεύθερο το Galaxy Leader, πλοίο μεταφοράς αυτοκινήτων που διαχειρίζεται ιαπωνική εταιρεία και συνδέεται με ισραηλινό επιχειρηματία, το οποίο έχει 25μελές πλήρωμα. Παραμένει στα χέρια των υεμενιτών ανταρτών από τη 19η Νοεμβρίου.
Οι Βρετανοί για το St. Nikolas
Εντωμεταξύ όπως μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ σε ανακοίνωση της βρετανικής εταιρείας ναυτιλιακής ασφάλειας Ambrey αναφέρεται πως σε βάρος του εν λόγω δεξαμενοπλοίου είχε ασκηθεί δίωξη στο παρελθόν για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου που αποτελούσε αντικείμενο κυρώσεων και κατασχέθηκε στη συνέχεια από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Ambrey ανέφερε πως το δεξαμενόπλοιο, που μεταφέρει αργό πετρέλαιο και φέρει σημαία των Νησιών Μάρσαλ, κατευθυνόταν προς το Μπαντάρ-ι-Τζασκ του Ιράν.