Τι έδειξε το έμφραγμα στη βασική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου

Τι έδειξε το έμφραγμα στη βασική αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου, Νεφέλη Λυγερού

Κόλλησε στην άμμο, απελευθερώθηκε, ξανακόλλησε και εντέλει απεγκλωβίστηκε το γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given. Η επαναφορά του έπειτα από παρατεταμένες προσπάθειες προκάλεσε κύμα ενθουσιασμού, με εκατοντάδες πλοία να κορνάρουν μανιωδώς, καθώς το πλοίο διέσχιζε το βόρειο τμήμα του Σουέζ. Έξι ολόκληρες ημέρες είχε μπλοκάρει την διέλευση στη διώρυγα.

Το κοντέινερ-μαμούθ, μήκους 400 μέτρων και εκτοπίσματος άνω των 220.000 τόνων είχε γυρίσει πλαγίως εξαιτίας ισχυρών ανέμων. Είχε σφηνωθεί στο νότιο τμήμα του καναλιού, φρακάροντας την πιο πολυσύχναστη πλωτή οδό του κόσμου στο 151ο χιλιόμετρο της διώρυγας. Μια ριπή ανέμου σε συνδυασμό με μία άτυχη στιγμή αποδείχθηκε αρκετή για να παραλύσει το παγκόσμιο δίκτυο θαλασσίων επικοινωνιών και να πληγεί το παγκόσμιο εμπόριο.

Μετά την απομάκρυνση του Ever Given ακολούθησε ένας αγώνας δρόμου για την αποκατάσταση της λειτουργίας της διώρυγας. Πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό αν υπολογίσει κανείς ότι, το κόστος της παγκόσμιας οικονομίας για κάθε ημέρα απραξίας ανέρχεται στα 9,6 δισ. δολάρια. Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, στο οποίο συμπεριλαμβάνονται κατά προσέγγιση ένα εκατ. βαρέλια πετρελαίου και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου, διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα.

Το γεγονός αυτό δημιούργησε μία πληγή, που σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας, λυγίζουν την παγκόσμια οικονομία. Περισσότερα από 400 πλοία είχαν εγκλωβιστεί, περιμένοντας να διασχίσουν τη διώρυγα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η κανονικότητα θα επανέλθει σε περίπου 3 ημέρες. Η παγκόσμια ναυτιλία, όμως, θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο. Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk, οι συνέπειες στον κλάδο μπορεί να διαρκέσουν εβδομάδες ή και μήνες.

Η σημασία της Διώρυγας του Σουέζ στην παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια. Ενώνει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό, δημιουργώντας μια θαλάσσια εμπορική αρτηρία που συνδέει την Ευρώπη με τη Νοτιοδυτική, τη Νότια και τη Νοτιοανατολική Ασία μέχρι την Άπω Ανατολή. Είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου, συνολικού μήκους 168 χλμ. Μέσω αυτής περνά περισσότερο από το 10% του όγκου του διεθνούς εμπορίου. Υπολογίζεται ότι σε καθημερινή βάση διακινούνται αγαθά αξίας σχεδόν 10 δισ. δολαρίων.

Εναλλακτική λύση

Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει 12-14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, ότι το σκάφος είχε μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα, η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισ. ευρώ.

Το ατύχημα και οι επιπτώσεις του επανέφεραν στο προσκήνιο τη σημασία μίας εναλλακτικής λύσης. Η Τεχεράνη έσπευσε να δηλώσει ότι «υπάρχει εναλλακτική λύση για τη Διώρυγα του Σουέζ». Για την ακρίβεια, ο πρέσβης του Ιράν στη Ρωσία, Καζέμ Τζαλαλί, πρότεινε την ενεργοποίηση του χερσαίου Διαδρόμου Μεταφορών, μήκους 7.200 χλμ, που διέρχεται από το Ιράν ως εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ.

Υπενθυμίζουμε ότι τις προηγούμενες ημέρες η Τεχεράνη υπέγραψε μία συμφωνία-μαμούθ με το Πεκίνο που θα έχει ισχύ για τα επόμενα 25 χρόνια. Η συμφωνία προβλέπει κινεζικές επενδύσεις συνολικού ύψους 400 δισ. δολαρίων, αλλά και μεγάλα ιρανικά ανταλλάγματα. Για την ακρίβεια, με τη συμφωνία το Ιράν ουσιαστικά εντάσσεται στην κινεζική σφαίρα επιρροής.

Εάν, μάλιστα, όπως δείχνουν τα πράγματα, η πολιτική Μπάιντεν σπρώξει και τη Ρωσία στην αγκαλιά της Κίνας, τότε δημιουργείται ένας ευρασιατικό τρίγωνο, το οποίο εκ των πραγμάτων θα ενσωματώσει τις χώρες της Κεντρικής Ασίας που βρίσκονται στο εσωτερικό του, συγκροτώντας ένα πανίσχυρο στρατιωτικά και οικονομικά, άρα και πολιτικά, γεωπολιτικό σύνολο.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι