ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Τί συμβαίνει με τις ουρές για βενζίνη και την ηλεκτρική ενέργεια στη Βρετανία

Τί συμβαίνει με τις ουρές για βενζίνη και την ηλεκτρική ενέργεια στη Βρετανία, Όλγα Μαύρου

Μπορεί μια ολόκληρη χώρα, η Βρετανία, να “ξέμεινε” από οδηγούς βυτιοφόρων και να σκοτώνονται οι Άγγλοι στα πρατήρια για το ποιος θα πρωτοβάλει βενζίνη και να πλακώνονται στο ξύλο όταν θεωρούν ότι κάποιος “έβαλε πολλή” ή επειδή του επιτράπηκε να πάρει ένα μπιτονάκι; Κατά βάθος πρόκειται για δύο διαφορετικά ζητήματα, όπου το ένα είναι η έλλειψη καυσίμων και το άλλο είναι το περίσσευμα εγωισμού!

Θα μείνουμε στο πρώτο. Όπως γράφουν οι New York Times, ο Όλαφ Σολτς, ο ηγέτης των Γερμανών Σοσιαλδημοκρατών, εκτιμά ότι μια βασική αιτία για το χάος με την έλλειψη καυσίμων στη Βρετανία, είναι το Brexit. Η ελευθερία κινήσεως που εγγυάτο η ΕΕ θα είχε μειώσει τον αντίκτυπο από την έλλειψη οδηγών που εμποδίζει τις πετρελαϊκές εταιρίες να τροφοδοτούν με σταθερότητα τα πρατήρια στη χώρα. «Προσπαθήσαμε να μην φύγουν, αλλά αποφάσισαν την έξοδο. Ελπίζω να τα βγάλουν πέρα με τα προβλήματα που απορρέουν από αυτή την έξοδό τους», είπε.

Όμως οι Βρετανοί δεν σκέφτονται καν πλέον το Brexit και σαν όλο τον πλανήτη, τα έχουν με τον κορονοϊό. Η πανδημία ουσιαστικά κουκούλωσε τα προβλήματα της εξόδου από την ΕΕ. Η μεταμφίεση όλων των συνεπειών του Brexit σε προβλήματα της πανδημίας, δεν έπιασε στην περίπτωση των καυσίμων.

«Αν και θα ήταν άδικο (γράφουν οι New York Times) να τα ρίχνουμε όλα στο Brexit, καθώς υπάρχει μια διεθνής κρίση, εντούτοις το ότι ξαφνικά η Βρετανία ψάχνει να προσλάβει 100.000 οδηγούς βυτιοφόρων είναι άμεσα συνδεδεμένο με την έξοδο από την ΕΕ». Από τους 100.000 που της λείπουν, οι 20.000 ήταν αλλοδαποί που έφυγαν άρον-άρον με την πανδημία και εν συνεχεία δεν επέστρεψαν, καθώς πλέον οι διαδικασίες για βίζα είναι δύσκολες.

Η κυβέρνηση πάλι τα ρίχνει στον πανικό του κόσμου, ότι έτρεξαν όλοι αλλόφρονες να γεμίσουν ντεπόζιτα και αποθήκες. Ο Μπόρις Τζόνσον λόγω της πρωτοφανούς κρίσης (την οποία πάντως δεν προέβλεψε κανείς στην κυβέρνησή του, ενώ πρόκειται για “μετρημένα κουκιά” όσον αφορά στο εργατικό δυναμικό και τους οδηγούς εν προκειμένω) βγήκε τώρα και δίνει τρίμηνη βίζα σε 5.000 ξένους οδηγούς, ενώ σκέφτεται να βάλει στο τιμόνι βυτιοφόρων στρατιώτες. Τον κατακρίνουν ότι δεν προνόησε, καθώς ήξερε ότι με την έξοδο από την ΕΕ μείωνε το εργατικό δυναμικό της χώρας στο ένα όγδοο, καθώς πολλές δουλειές που τις έκαναν ξένοι, αρνούνταν (και συνεχίζουν να αρνούνται) να τις κάνουν Βρετανοί.

Όμως δεν είναι η πρώτη κρίση, αν και οι προηγούμενες δεν ήταν σε τόσο ζωτικούς τομείς. Για παράδειγμα οι παραγωγοί οστρακοειδών απώλεσαν μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές λόγω των νέων υγειονομικών κανονισμών. Οι δε Βρετανοί είναι στα “κάγκελα” επειδή είχαν συνηθίσει στον γκουρμέ ιταλικό καφέ, που τώρα τον πληρώνουν χρυσό λόγω του τέλους εισαγωγής! Τα καύσιμα είναι η πρώτη μεγάλη κρίση μετά την επάνοδο στην ημι-κανονικότητα και 18 μήνες πανδημίας. Και καθώς υποτίθεται ότι η κανονικότητα είναι πλέον εδώ, δύσκολα μπορείς να ξαναμασκαρέψεις το θέμα σε κορονο-πρόβλημα: τα καύσιμα δεν λείπουν λόγω Covid.

Μία χαρά οι Ιρλανδοί

Η κρίση έχει και τοπικά χαρακτηριστικά. Δεν παρατηρείται καμία έλλειψη καυσίμων στην Βόρειο Ιρλανδία, που έχει ανοιχτά σύνορα με την Δημοκρατία της Ιρλανδίας που παραμένει μέλος της ΕΕ. Στη Βόρειο Ιρλανδία δεν παρατηρήθηκε έλλειψη ούτε στο διοξείδιο του άνθρακα, επειδή οι βιομηχανίες εμφιάλωσης σόδας είχαν πρόσβαση στις αποστολές από την ηπειρωτική Ευρώπη. Εντούτοις, ενώ είναι ολοφάνερο ότι το Brexit έχει αλλάξει πολλά στο Ηνωμένο Βασίλειο, κανείς δεν το προβάλλει πλέον ως βασική αιτία αυτών των αλλαγών.

Οι New York Times παρομοιάζουν την κατάσταση σήμερα με «hangover από την πανδημία», επισημαίνοντας πως οι Βρετανοί ουσιαστικά ψάχνουν “παρηγοριά στον άρρωστο”, εστιάζοντας σε ελλείψεις σε αγαθά που έχουν και οι ΗΠΑ και η Γερμανία. Όμως στην Βρετανία, εδώ και ένα μήνα, δεν βρίσκεις ούτε εμφιαλωμένα νερά. Σημαντικό ρόλο στην στάση των Βρετανών παίζει το γεγονός ότι οι υποστηρικτές του Brexit θέλουν να αποδίδουν όλα τα δεινά σε οτιδήποτε άλλο, εκτός από την έξοδό τους από την ΕΕ! Όμως και οι πολέμιοι του Brexit δεν έχουν ουσιαστικά διακαή πόθο να πισωγυρίσουν.

Οι Times του Λονδίνου προειδοποιούν τον Τζόνσον: «Όταν παίρνεις την εξουσία με την υπόσχεση η χώρα σου να ανακτήσει τον έλεγχο από τους Ευρωπαίους και τελικά χάνεις τον έλεγχο, μάλλον ζημιώνεσαι ως κυβέρνηση». Ο Τζόνσον πάντως επέμεινε ότι «παρατηρείται διεθνώς έλλειψη εργατικών χεριών» και ότι το πρόβλημα δεν έχει καμιά σχέση με το Brexit. Μάλιστα πολλά μέσα ενημέρωσης επισημαίνουν ότι η Βρετανία είχε εξαρχής πρόσβαση σε επαρκή εμβόλια, ακριβώς χάρη στο Brexit, αποφεύγοντας την χρονοβόρα γραφειοκρατία των Βρυξελλών.

Όμως δεν θυμόνται ότι έκαναν τα εμβόλια όποτε τύχαινε: «μία δόση σε όλους και βλέπουμε πότε θα κάνουν την δεύτερη», ήταν η βασική γραμμή της κυβέρνησης Τζόνσον στις αρχές του 2021. Ούτε θέλουν να συζητούν το γεγονός ότι το εμβόλιο της Pfizer ήταν πιο αποτελεσματικό και με λιγότερες παρενέργειες από το “δικό τους” AstraZenenca. Επιπλέον, οι Εργατικοί δεν φαίνεται διόλου να βγαίνουν κερδισμένοι από την φθορά της κυβέρνησης, αν και λογικά η χασούρα του Τζόνσον θα έπρεπε να μετατρέπεται σε όφελος της αντιπολίτευσης. Η ηγεσία των Εργατικών, παραδόξως,  σύμφωνα με τους New York Times, δεν φαίνεται ικανή –αλλά ούτε και πρόθυμη– να επωφεληθεί από τα λάθη της κυβέρνησης.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι