Βαλένθια: Οργισμένο πλήθος επιτέθηκε στον Σάντσεθ και στον Ισπανό βασιλιά
03/11/2024Οργή για την πολύνεκρη τραγωδία. Αποδοκιμάστηκε ο Ισπανός πρωθυπουργός, η βασιλική οικογένεια και ο τοπικός κυβερνήτης.
Συνθήματα κατά του πρωθυπουργού της Ισπανίας, και του τοπικού κυβερνήτη της περιφέρειας της Βαλένθιας Κάρλος Μαθόν όταν μαζί με τον βασιλιά Φίλιππο και την βασίλισσα Λετίθια επισκέφτηκαν την Παϊπόρτα, που μέχρι στιγμής μετράει τα περισσότερα θύματα και τις μεγαλύτερες καταστροφές από το πέρασμα της θεομηνίας Ντάνα, φώναξε το συγκεντρωμένο πλήθος.
Οι συγκεντρωμένοι κινήθηκαν απειλητικά προς το μέρος τους πετώντας πέτρες και άλλα αντικείμενα. Η αστυνομία αναγκάστηκε να φυγαδεύσει τον Πέδρο Σάντσεθ, και τον τοπικό κυβερνήτη για να τους προστατέψει από το οργισμένο πλήθος. Ο βασιλιάς και η βασίλισσα, παρ’ όλο που δέχθηκαν και αυτοί αποδοκιμασίες, έμειναν στην περιοχή περιφρουρούμενοι από ισχυρή αστυνομική δύναμη.
H ισπανική κυβέρνηση σε μήνυμά της επιβεβαιώνει ότι ο πρωθυπουργός Πέδρο Σάντσεθ είναι καλά, μετά την ένταση. Όπως αναφέρει η ανακοίνωση, σύμφωνα με την εφημερίδα Εl Pais, κάποιοι πέταξαν μπάλες από λάσπη και άλλα αντικείμενα και ως εκ τούτου η συνοδεία του Πέδρο Σάντσεθ αποφάσισε να ενεργοποιήσει το πρωτόκολλο ασφαλείας και να τον απομακρύνει.
Ο Πέδρο Σάντσεθ σε δήλωσή του στην Ισπανική τηλεόραση ανέφερε: «Θα ήθελα να εκφράσω την αλληλεγγύη μας και να πω ότι η ισπανική κυβέρνηση αναγνωρίζει την αγωνία και τα δεινά των πληγέντων», δήλωσε ο Ισπανός ηγέτης στον Τύπο μετά τη συνάντηση που είχε με τους υπεύθυνους των επιχειρήσεων διάσωσης στη Βαλένθια. Ωστόσο πρόσθεσε ότι καταδικάζει «κάθε μορφή βίας» κάνοντας λόγο για «κάποιες στιγμές απολύτως οριακές. Ο κύριος στόχος είναι να σωθούν ζωές, να βρεθούν τα πτώματα των ανθρώπων που χάθηκαν συνεπεία αυτής της φυσικής καταστροφής και τελικά να επικεντρωθούμε στο έργο της ανοικοδόμησης των πληγεισών περιοχών», πρόσθεσε.
Εν τω μεταξύ, ενώ συνεχίζονται οι επιχειρήσεις διάσωσης και καθαρισμού στη Βαλένθια, η μετεωρολογική υπηρεσία εξέδωσε νέα προειδοποίηση για ισχυρές καταιγίδες.
Διαδήλωση στην Βαλένθια
Όσο περνούν οι μέρες, και αυξάνεται ο αριθμός των θυμάτων αλλά και ο κόσμος συνειδητοποιεί το μέγεθος της καταστροφής τόσο ξεχειλίζει η οργή του. Από τη μια, για μη έγκαιρη ενημέρωση και από την άλλη, για την κακή διαχείριση της κρίσης. Το επόμενο Σάββατο έχει προγραμματιστεί μεγάλη διαδήλωση στο κέντρο της Βαλένθιας με βασικό αίτημα την παραίτηση του τοπικού κυβερνήτη Κάρλος Μαθόν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Μαθόν λίγες ώρες πριν ξεσπάσει η καταιγίδα αγνόησε επιδεικτικά και με υπεροψία τις εισηγήσεις που είχε πάρει για την επικείμενη καταστροφή. «Αν είχε δραστηριοποιηθεί άμεσα σήμερα θα μιλούσαμε για πολύ λιγότερους νεκρούς», τονίζουν οι επικριτές του.
Πέρα όμως, από τον αριθμό των νεκρών, που έχει ανέλθει στους 214, και σύμφωνα με τους αναλυτές, το αργότερο μέχρι το τέλος της εβδομάδας, αναμένεται να αυξηθεί δραματικά, τεράστια είναι και η οικονομική καταστροφή. Σύμφωνα με το Εμπορικό Επιμελητήριο της Βαλένθιας έχουν πάθει ζημιές πάνω από 54.000 επιχειρήσεις στις οποίες εργάζονταν 350.000 άνθρωποι. Έτσι εκτιμάται ότι το συνολικό κόστος θα φτάσει τα 4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Οι δηλωμένοι αγνοούμενοι φτάνουν τους 1.900. Αν και υπάρχει σοβαρή περίπτωση πολλοί από αυτούς, να έχουν βρεθεί αλλά να μην έχουν αφαιρεθεί από τη λίστα αναζήτησης, το νούμερο είναι συγκλονιστικό. Όπως συγκλονιστική είναι και η κατάσταση στα νοσοκομεία της Βαλένθιας, τα οποία δηλώνουν υπερκορεσμό.
Οι αναζητήσεις των αρχών για τυχόν επιζώντες εστιάζονται πλέον στα σημεία τριών περιοχών. Στα παράλια όπου κατέληξαν τα νερά των ποταμών. Στα πάρκινγκ των πολυκατοικιών και καταστημάτων όπου εκτιμάται ότι εγκλωβίστηκαν πολλοί άνθρωποι στην προσπάθεια τους να πάνε να πάρουν τα αυτοκίνητα τους για να τα σώσουν από την ισχυρή βροχόπτωση και στους υπόγειους χώρους μεγάλων πολυκαταστημάτων.
Τί συνέβη
Ο διευθυντής της ΕΜΥ Θοδωρής Κολυδάς σε ανάρτηση και σε άρθρο του εξηγεί τι συνέβη στη Βαλένθια που είχε ξανά θύματα στο παρελθόν από πλημμύρες. Αναφέρεται και στις προσπάθειες που καταβλήθηκαν για να αποφευχθεί νέα τραγωδία, χωρίς εντούτοις αυτή να αποτραπεί.
Ο κ. Κολλυδάς γράφει τα εξής: «Η ροή στη χαράδρα del Poyo και το φαινόμενο “χοάνης” σε ορισμένες περιοχές της μητροπολιτικής περιοχής της Βαλένθια είναι δύο από τα κλειδιά που εξηγούν τις σοβαρές επιπτώσεις της μεγάλης πλημμύρας. Του φαινομένου, το οποίο έκανε πόλεις όπως η Paiporta, η Picanya, η Sedaví, η Alfafar, η Massanassa και η Catarroja να καταστραφούν σύμφωνα με τις δηλώσεις ειδικών υδρολόγων και μελετητών. Η μεγάλη ραγδαιότητα των βροχοπτώσεων πάνω από τις γύρω ορεινές περιοχές διαδραμάτισε επίσης σημαντικό ρόλο . Οι πλημμύρες που προέρχονται από ορεινά τοπία διασχίζουν πολύπλοκη τοπογραφία και αλληλεπιδρούν με τις χαράδρες , τα φαράγγια και τις κοιλάδες, αποτελούν παράγοντες με έντονη υδραυλική ροή που οδηγεί σε γεωμορφικές αλλαγές και επηρεάζει ανθρώπους και υποδομές.
»Τα στοιχεία για σύγχρονες και τις παλαιότερες πλημμύρες στην Ισπανία και ειδικότερα στην περιοχή της Valencia είναι πολλά και έχουν ληφθεί υπόψιν για τον σχεδιασμό για διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας ή και στη μείωση των πιθανοτήτων επέλευσης πλημμύρας. Οι πλημμύρες, που έχουν σαν αίτιο τις βροχοπτώσεις, μπορεί να προκαλέσουν καταστροφικές κατολισθήσεις εδαφών (λασποροές-mud slides). Τα περισσότερα θύματα εξαιτίας πλημμυρών προέρχονται από τις ξαφνικές πλημμύρες. Πολλοί παράγοντες συνηγορούν σε μία ξαφνική πλημμύρα, όπως: η ένταση της βροχής και η διάρκεια της, η τοπογραφία, οι συνθήκες του εδάφους, η φυτοκάλυψη, η καταστροφή των δασών καθώς και η αστικοποίηση.
»Οι ξαφνικές πλημμύρες εμφανίζονται σε μικρό χρονικό διάστημα λίγων ωρών ή λιγότερο και έχουν σαν αποτέλεσμα ταχεία ύψωση νερού, το οποίο στο πέρασμα του μπορεί να προκαλέσει μεγάλες καταστροφές σε κατασκευές, όπως κτίρια, γέφυρες κλπ, να παρασύρει αυτοκίνητα, να ξεριζώσει δέντρα κ.α.
»Η πλημμύρα της Βαλένθια του 1957 ήταν μια φυσική καταστροφή ανάλογης της φετινής που συνέβη στις 14 Οκτωβρίου 1957 όπου προκάλεσε σημαντικές υλικές ζημιές και προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον 81 ανθρώπων. H πλημμύρα της Βαλένθια, πλημμύρισε μεγάλα τμήματα της πόλης της Βαλένθια και προκάλεσε μεγάλες ζημιές τόσο σε ζωές όσο και σε περιουσίες. Για να μην συμβεί αυτό στο μέλλον, επινοήθηκε ένα έργο εκτροπής (Pla Sud στη Βαλένθια· Plan Sur στα Ισπανικά), που ολοκληρώθηκε το 1969 και ο ποταμός χωρίστηκε στα δύο στα δυτικά όρια της πόλης κοντά στο Quart de Poblet. Κατά τη διάρκεια των πλημμυρών, το μεγαλύτερο μέρος του νερού εκτρέπεται προς τα νότια κατά μήκος μιας νέας πορείας που περιβάλλει την πόλη, μέχρι να συναντήσει τη Μεσόγειο και η παλιά διαδρομή του ποταμού έχει μετατραπεί σε κεντρικό χώρο πρασίνου για την πόλη, ένα πολιτιστικό αξιοθέατο γνωστό ως Κήπος της Τουρκίας. Παρά τα μεγάλα έργα υποδομών οι καταστροφικές πλημμύρες δεν αποφεύχθηκαν στα νότια της Βαλένθια.
»Η ροή στη χαράδρα del Poyo και το φαινόμενο «χοάνης» σε ορισμένες περιοχές της μητροπολιτικής περιοχής της Βαλένθια είναι δύο από τα κλειδιά που εξηγούν τις σοβαρές επιπτώσεις του φαινομένου και αυτό που έκανε πόλεις όπως η Paiporta, η Picanya, η Sedavi, η Alfafar, η Massanassa και η Catarroja να καταστραφούν από την υπερχείλιση της χαράδρας Poyo σύμφωνα με τις δηλώσεις ειδικών υδρολόγων και μελετητών. Στην Chiva (δήμο της Hoya de Bunol), τα ύψη βροχής έφθασαν τα 491 λίτρα ανά τετραγωνικό μέτρο και λίγο νοτιότερα στο Alfafar υπήρχε έλλειψη χωρητικότητας της χαράδρας που διοχετεύεται προς την Catarroja.
»Με άλλα λόγια το νερό που συνέχιζε να ρέει δεν μπορούσε να απομακρυνθεί από την περιοχή. Εφόσον στην περιοχή Paiporta η ροή έφτανε τα 2.300 κυβικά μέτρα ανά δευτερόλεπτο και το κανάλι στη χαράδρα Catarroja χωρούσε μόνο 1.800 κυβικά μέτρα ανά δευτερόλεπτο, τα υπόλοιπα ήταν είναι φυσικό να ξεχειλίζουν και να απλωθούν σε όλη την περιοχή σύμφωνα με το παραπάνω γράφημα.
»Η κατάσταση επιδεινώθηκε από την κατασκευή και την παρουσία υποδομών νοτιότερα όπως της πίστα Silla η οποία έκοβε τη φυσική έξοδο του υδάτινου ρεύματος προς την Albufera. Αυτό το φαινόμενο του φραγμού φάνηκε μέσα από τις εικόνες που τραβήχτηκαν χθες, όπου τα αυτοκίνητα συσσωρεύτηκαν στο δρόμο που έφευγε από τη Βαλένθια, όπου εκεί συγκεντρώνονται οι βιομηχανικές περιοχές όλων των δήμων.
»Μάλιστα, αυτή η κατεύθυνση παρέμενε κλειστή και μόνο οι λωρίδες εισόδου στην πόλη της Βαλένθια είχαν ανοίξει στην κυκλοφορία. Στην περίπτωση της Ισπανίας αλλά και σε πιθανό σενάριο για τη χώρα μας η πλημμύρα αυτή μας έδειξε ότι χρειάζεται να γίνουν αναθεωρήσεις υποδομών με μακροχρόνιο ορίζοντα και να δημιουργηθούν οι δίοδοι διαφυγής καθώς το 60% των θανάτων σχετίζεται με οχήματα. Οι άνθρωποι έχουν αυτοπεποίθηση γιατί πιστεύουν ότι το αυτοκίνητο δεν θα παρασυρθεί και κατευθύνονται εκεί που δεν πρέπει ή μένουν ακινητοποιημένοι καθώς η στάθμη του νερού ανεβαίνει.
»Πάντως, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν θα μπορέσουμε ποτέ να εξαλείψουμε το φυσικό φαινόμενο, αλλά αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να μειώσουμε τον κίνδυνο που σχετίζεται με πλημμύρες, είτε μέσω μείωσης του κινδύνου είτε, ταυτόχρονα, μείωσης της ευπάθειας σε επικίνδυνες περιοχές.
Τέλος, ας γνωρίζουμε όλοι ότι τα σχέδια γίνονται και υπάρχουν, αλλά δεν υπάρχει πάντοτε η βούληση και η οικονομική δύναμη να γίνουν οι κατάλληλες επενδύσεις που συνδέονται με τις πλημμύρες», καταλήγει ο κ. Κολλυδάς στο άρθρο του.