ΑΦΙΕΡΩΜΑ-ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ

Ηλεκτροκίνηση – Ταπραντζής (Olympic-AVIS): “Ελλείψεις οικονομικών μοντέλων EVs στα ενοικιαζόμενα”

Ηλεκτροκίνηση – Ταπραντζής: "Ελλείψεις οικονομικών μοντέλων EVs στα ενοικιαζόμενα", Φίλης Καϊτάτζης

Σημαντική διείσδυση στον στόλο ενοικιαζόμενων έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ τα ηλεκτρικά είναι ακόμα σε χαμηλό επίπεδο, δηλώνει ο Ανδρέας Ταπραντζής, διευθύνων σύμβουλος-αντιπρόεδρος Δ.Σ. Olympic SA (Avis) και πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ (Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων Ελλάδος). Επισημαίνει ότι η έλλειψη οικονομικών μοντέλων EVs σε συγκεκριμένες κατηγορίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων, αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρικού οχήματος από τον πελάτη.

Συγκεκριμένα η εικόνα και τα προβλήματα που παρουσιάζει ο κλάδος των μισθωμένων οχημάτων, όπως μας την παρουσιάζει ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ (τελευταία στοιχεία τα οποία βασίζονται στην εικόνα του 2021-μέσα 2022):

Ο στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από αυτοκίνητα βενζίνης, καθώς αποτελούν το 51,9% του συνολικού στόλου, ενώ ακολουθούν τα επιβατικά diesel (37,8%). Σημαντική διείσδυση στο στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, με το 7,1% του συνόλου, ενώ τα ηλεκτρικά παρουσιάζουν ακόμα χαμηλό μερίδιο στο σύνολο (0,8%). Ο στόλος των μακροχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από οχήματα diesel, με περίπου 55% μερίδιο στο σύνολο, ενώ το ¼ (25,5%) αποτελείται από αυτοκίνητα βενζίνης.

Τα υβριδικά οχήματα αποτελούν σχεδόν το 11,3% του στόλου, ενώ μαζί με τα plug-in υβριδικά το μερίδιο προσεγγίζει σχεδόν το 17% στην κατηγορία αυτή. Τα ηλεκτρικά επιβατικά είναι το 2,1% του συνόλου του στόλου, αυξημένο μερίδιο σε σύγκριση με την κατηγορία των βραχυχρόνιων μισθώσεων, καθώς αποτελεί διαφορετική δραστηριότητα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ.

 

Αμιγώς ηλεκτρικά

Αναφερόμενος στα ηλεκτρικά οχήματα, ο κ. Ταπραντζής επισημαίνει πως τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι τα ακόλουθα:

  • Υψηλές τιμές αγοράς Μεγάλο ρίσκο για τις υπολειμματικές αξίες των ηλεκτρικών οχημάτων:

Η τεχνολογία των EVs είναι στα πρώτα στάδια. Σε 5-6 χρόνια που θα μειωθούν τα κόστη και κατ’ επέκταση οι τιμές των καινούριων EVs, οι τιμές των υπολειμματικών που υπολογίζονται τώρα θα είναι υψηλές, αναφέρει, επισημαίνοντας πως:

  • Δεν υπάρχει αναπτυγμένη αγορά μεταχειρισμένων EVs ακόμα, γεγονός που δημιουργεί ανασφάλεια στον κλάδο.
  • Η οποιαδήποτε υποχρεωτικότητα θα αυξήσει απότομα την ζήτηση των EVs, χωρίς να υπάρχει καμία δυνατότητα επηρεασμού της παραγωγής και διάθεσής τους στην Ελληνική αγορά, και κατά συνέπεια θα αυξήσει δυσανάλογα τις τιμές των EVs με συνέπειες στο υπολογιζόμενο μίσθωμα και τις υπολειμματικές.

Η έλλειψη οικονομικών μοντέλων EVs σε συγκεκριμένες κατηγορίες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα επιλογής ηλεκτρικού οχήματος από τον πελάτη, αναφέρει ο κ. Ταπραντζής.

Μηδενικοί ρύποι

Ο κος Ταπραντζής εξηγεί ότι τα διαθέσιμα μοντέλα μηδενικών ρύπων, δεν καλύπτουν όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων που μισθώνονται. Έφερε ως παράδειγμα την κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών LCV (ιδιαίτερα στα φορτηγά μικτού βάρους μεταξύ 2.2τ και 3.5τ) και τα ειδικά οχήματα με υπερκατασκευές π.χ. ψυγεία, ανυψωτικά κλπ.

Ειδικά για τα ελαφρά επαγγελματικά φορτηγά, συνεχίζει ο κος Ταπραντζής, από συγκριτική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών φορτηγών, διαπιστώθηκε ότι τα ηλεκτρικά σε σχέση με τα συμβατικά έχουν κατά μέσο όρο 32% μειωμένο ωφέλιμο φορτίο (λόγω της μπαταρίας), 72% λιγότερη αυτονομία και είναι κατά 56% ακριβότερα. Έως ότου αναπτυχθεί περεταίρω η τεχνολογία, θα πρέπει να τροποποιηθεί ο περιορισμός των 3,5τ μικτού βάρους στα ηλεκτρικά φορτηγά, τόσο ώστε να καλυφθεί η διαφορά του ωφέλιμου φορτίου, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ.

Οδικό δίκτυο

Σε ό,τι αφορά το οδικό δίκτυο, ο πρόεδρος του ΣΤΕΕΑΕ επισημαίνει ότι λόγω της γεωμορφίας της χώρας μας, της ποικιλομορφίας του παραπάνω οδικού δικτύου (στενοί κατηφορικοί και ανηφορικοί δρόμοι) η αυτονομία των EVs είναι πολύ μικρότερη από εκείνη που αναφέρουν τα στοιχεία των κατασκευαστών.

Από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζονται ακόμα και τα θέματα του Data Act/Access in Vechicle Data/ Motor Vechicle Block Exception (Πράξη δεδομένων/Πρόσβαση σε δεδομένα οχημάτων/ Εξαίρεση αποκλεισμού Μηχανοκίνητων) ώστε να μην υπάρχουν προβλήματα με τις συντηρήσεις/επισκευές των οχημάτων (After Sales and Data Management-Μετά την πώληση και Διαχείριση δεδομένων), ανέφερε ο κ. Ταπραντζής.

Φόρτιση οχημάτων

Σύμφωνα με τον κ. Ταπραντζή, στον τομέα της φόρτισης οχημάτων παρατηρείται έλλειψη των δημοσίως προσβάσιμων υποδομών, συμπεριλαμβανομένων όλων των αεροδρομίων και λιμανιών της χώρας. ενώ χαρακτηρίζει απογοητευτική την κατάσταση των μεγάλων αεροδρομίων της χώρας σήμερα, δεδομένου ότι το δίκτυο δεν επαρκεί παρά μόνο για ελάχιστες θέσεις φόρτισης. Όπως αναφέρει εντονότερο το πρόβλημα είναι στα μικρότερα αεροδρόμια.

Επιπλέον, επισημαίνει την έλλειψη υποδομών στους προορισμούς επισκεψιμότητας των τουριστών-οδηγών– και πως οι νησιωτικοί και ορεινοί προορισμοί είναι χωρίς εκσυγχρονισμένο οδικό δίκτυο.

Στην συνομιλία που είχαμε με τον κ. Ταπραντζή ανέφερε πως στα εθνικά οδικά δίκτυα δεν αρκεί ο αυξημένος αριθμός σημείων φόρτισης και ότι θα πρέπει να υπάρχουν μόνο ταχυφορτιστές, καθώς και ψηφιακό σύστημα ελέγχου διαθεσιμότητας και κράτησης θέσης-ώρας φόρτισης. Επεσήμανε, πως αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα η αύξηση του χρόνου του ταξιδιού. Για παράδειγμα, όπως ανέφερε, Αθήνα-Καλαμάτα είναι 2,5 ώρες με όχημα ICE (κινητήρων εσωτερικής καύσης), ενώ με EV διπλασιάζεται ή ακόμα τριπλασιάζεται ο χρόνος λόγω της αναμονής σε σταθμό φόρτισης, λόγω μη διαθεσιμότητας θέσης επιπλέον του χρόνου φόρτισης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ αυτός είναι και ο βασικός λόγος που δεν προτιμάται το ηλεκτρικό όχημα από τους τουρίστες για εκδρομές (την επιπλέον δυσκολία για μετακίνηση οικογενειών με παιδιά, όπως είπε) αλλά και των πωλητών-χρηστών εταιρικών στόλων που δημιουργεί ανούσιες καθυστερήσεις, κατά τον κ. Ταπραντζή. Οι ταχυφορτιστές έχουν σημαντική επίπτωση στις απαιτήσεις για παροχή ενέργειας από το ηλεκτρικό δίκτυο, γι’ αυτό και είναι απαραίτητη η ανάπτυξη επαρκούς ηλεκτρικού δικτύου και αυτόνομων σταθμών φόρτισης, κατέληξε.

Ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε η διευθύντρια του ΣΤΕΕΑΕ Μάρβα Βιδάλη, ο πρόεδρος του κ. Ταπραντζής εξήγησε ότι το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα είναι ασφυκτικό για τους ήδη υπάρχοντες στόλους, όπως περιγράφεται στο νόμο 4936/2022 με τίτλο “Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην Κλιματική Ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος” (ΦΕΚ 105Α-27/5/2022).

Συνέχισε επισημαίνοντας πως στο άρθρο 12, μεταξύ άλλων, αναφέρονται οι ακόλουθες χρονικές και ποσοτικές υποχρεωτικότητες: α) Από την 01/01/2026, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το 1/3 των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Έως την 31/12/2023, το αυτοτελές τμήμα ηλεκτροκίνησης του ΥΠΕΝ (υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας), σε συνεργασία με την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επαναξιολογεί την προβλεπόμενη ημερομηνία εφαρμογής των μέτρων και την σκοπιμότητα επέκτασής τους και σε άλλες περιφέρειες ή περιφερειακές ενότητες της Επικράτειας.

β) Από την 01/01/2024 το 1/4 τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, που ταξινομούνται ανά εταιρεία σωρευτικά, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων, έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα, ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ). Για τον υπολογισμό του ποσοστού του πρώτου εδαφίου προσμετρώνται τα νέα αυτοκίνητα που αποκτώνται με πώληση και χρηματοδοτική μίσθωση. Το ποσοστό υπολογίζεται σε ετήσια βάση. Η υποχρέωση υφίσταται για κάθε εταιρεία που έχει αποκτήσει τουλάχιστον 4 εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους. Αν η εταιρεία δεν έχει αποκτήσει τουλάχιστον 4 εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους, στον υπολογισμό του πρώτου εδαφίου προσμετρώνται τα αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν σωρευτικά από την 1η Ιανουαρίου 2024 και για όλα τα επόμενα έτη, ανέφερε ο κ. Κατραντζής, επισημαίνοντας με έμφαση ότι:

  • Η επιβολή οποιασδήποτε “υποχρεωτικότητας” στις επιχειρήσεις ενοικίασης / μίσθωσης αυτοκινήτων είναι άλογη, λόγω του ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου βασίζονται στην “επιλογή” του πελάτη και δεν δύνανται να ορίζουν την προτίμησή του.
  • Οι νομοθεσίες με υποχρεωτικότητες θα οδηγήσουν με μαθηματική βεβαιότητα σε ραγδαία αύξηση των τιμών των EVs, ακυρώνοντας στην πράξη τις επιδοτήσεις για την απόκτηση τους. Ενδεικτικά, παρέθεσε τα αποτελέσματα ανάλογης υποχρεωτικότητας στα αντιολισθητικά μέσα, που όπως σημείωσε ο κ. Ταπραντζής οδήγησαν στην εκτίναξη των τιμών τους τον περασμένο Οκτώβριο.
  • Κατά τον κ. Ταπραντζή λανθασμένα θεωρείται ότι όλες οι επιχειρήσεις με εταιρικούς στόλους διαθέτουν επαρκείς χώρους στάθμευσης, ώστε να θεωρηθεί εύκολη η φόρτιση των εταιρικών οχημάτων στον χώρο και χρόνο εργασίας. Έφερε ως παράδειγμα ότι μια επιχείρηση με υποκαταστήματα σε όλη την Ελλάδα και με τα περισσότερα χωρίς επαρκείς χώρους στάθμευσης, μπορεί να διαθέτει αυξημένο αριθμό εταιρικών αυτοκινήτων, χωρίς όμως ανάλογες θέσεις στάθμευσης. Το αποτέλεσμα κατά τον κύριο Ταπραντζή, είναι να μην υπάρχει η επιλογή φόρτισης στον χώρο εργασίας.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του πρόεδρο του ΣΤΕΕΑΕ, η οποιαδήποτε επιβολή “αντικινήτρων” δεν δύναται να ισχύσει αν δεν λυθούν όλα τα θέματα που έχει θίξει.

Μελέτη Φινλανδίας

Κλείνουμε με ένα σχόλιο του προέδρου του ΣΤΕΕΑΕ Ανδρέα Ταπραντζή για την ηλεκτροκίνηση: «Η κυβερνητική μελέτη της Φιλανδίας (2021) για το ελπιδοφόρο σενάριο της ΕΕ δείχνει ότι δεν υπάρχει επάρκεια σε πρώτες ύλες για τις μπαταρίες, με κίνδυνο να μην υπάρχει επάρκεια πρώτων υλών και για άλλα προϊόντα (κινητά, υπολογιστές κλπ) που χρησιμοποιούν τις ίδιες πρώτες ύλες».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι