De facto αναγνώριση μέσω ...αέρα επιδιώκει το ψευδοκράτος

Κώστας Βενιζέλος
441
Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο Κυπριακό, Κώστας Βενιζέλος

Μάχη για αναγνώριση χωριστής οντότητας στα κατεχόμενα δίνει η τουρκική πλευρά μέσα και από τον πόλεμο ανακοινώσεων που μαίνεται μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και του ψευδοκράτους. Η προσπάθεια αυτή, συστηματική, μεθοδευμένη, στηρίζεται στην ισχυρή διπλωματική μηχανή του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο και ανέλαβε το βάρος της προώθησης αυτής της προσπάθειας.

Επιστολή του εκπροσώπου του ψευδοκράτους στη Νέα Υόρκη, Ισμέτ Κορούκογλου, που διαβιβάστηκε στα Ηνωμένα Έθνη μέσω του Μόνιμου Αντιπροσώπου της Τουρκίας, Φεριτούμ Σινιρίογλου, με ημερομηνία 28 Νοεμβρίου 2018, απαντά στις καταγγελίες της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στην επιστολή επιχειρείται να αναδειχθεί η χωριστή οντότητα του παράνομου κατοχικού καθεστώτος, μέσα από τις δράσεις και τη λειτουργία του, στο πεδίο της αεροπορικής και ναυτικής κίνησης.

Αγνοώντας και υποβαθμίζοντας πλήρως τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την παράνομη λειτουργία του αεροδρομίου της Τύμπου, του εκεί Πύργου Ελέγχου και του τμήματος «Πολιτικής Αεροπορίας», το ψευδοκράτος υποστηρίζει, μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Οι πτήσεις εντός «του κυρίαρχου εναέριου χώρου της 'ΤΔΒΚ' πραγματοποιούνται με την πλήρη γνώση και άδεια των αρμοδίων αρχών και η ελληνοκυπριακή διοίκηση δεν έχει καμία δικαιοδοσία. Η αρχή της Πολιτικής Αεροπορίας της 'ΤΔΒΚ' είναι ο μόνος αρμόδιος φορέας για την παροχή αεροπορικής και εναέριας κυκλοφορίας».
  • Καταγράφεται ο ισχυρισμός ότι «το τεχνολογικά ενημερωμένο κέντρο ελέγχου του αεροδρομίου παρέχει τακτική, αξιόπιστη και ασφαλή εναέρια κυκλοφορία» παρά την άρνηση «της ελληνοκυπριακής πλευράς το 1977 να παρέχει υπηρεσίες εναέριας κυκλοφορίας».
  • Υποστηρίζεται ότι «η νομοθεσία της 'ΤΔΒΚ' περί αεροναυπηγικής ασφάλειας πληροί όλα τα πρότυπα και τις συστάσεις του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας, ρυθμίζοντας όλες τις πτυχές της πολιτικής αεροπορίας, η οποία περιλαμβάνει τη λειτουργία των αερολιμένων και τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας».
  • Αναφέρεται πως το κέντρο ελέγχου του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου βρίσκεται σε τακτική και στενή συνεργασία με το κέντρο ελέγχου της περιοχής της Άγκυρας προκειμένου να… διασφαλιστεί η ασφαλής διεξαγωγή όλων των πτήσεων.
  • Διατυπώνεται ο ισχυρισμός πως «όλα τα αεροδρόμια της 'ΤΔΒΚ' συμμορφώνονται πλήρως με τα διεθνή πρότυπα και έχουν γίνει οι απαραίτητες αναβαθμίσεις για να συμβαδίσουν με τις αναπτυσσόμενες τεχνολογίες».
  • Τα ίδια επιχειρήματα ισχύουν και για τα κατεχόμενα λιμάνια, όπου προβάλλεται ο ισχυρισμός ότι μόνη αρμόδια αρχή είναι το ψευδοκράτος.

Δήθεν πραγματικότητες

Η επιστολή του εκπροσώπου του ψευδοκράτους ισχυρίζεται πως η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει δικαιοδοσία ή το δικαίωμα λόγου για τη «Βόρεια Κύπρο». Αναφέρθηκε σε δήθεν πραγματικότητες, τις οποίες πρέπει να αποδεχθεί η ελληνοκυπριακή πλευρά. Αναφέρεται πως οι σημερινές πραγματικότητες αφορούν την ύπαρξη «δύο ανεξάρτητων, αυτοδιοικούμενων κρατών στην Κύπρο, όπου κάθε ένα από αυτά ασκεί κυριαρχία και δικαιοδοσία εντός της αντίστοιχης επικράτειάς του".

Εκφράζεται δε "η δέσμευση για υψηλότερα πρότυπα της ασφάλειας, σε πλήρη συμμόρφωση με τη Σύμβαση του Σικάγου του 1944». Σημειώνει ακόμα πως το ψευδοκράτος είναι  έτοιμο να συνεργαστεί «με τις ελληνοκυπριακές αρχές για αυτό το πολύ σημαντικό ζήτημα». Δηλαδή, συνεργασία μόνο δια της αναγνώρισης δυο κρατών στο νησί!

Είναι, πάντως, γνωστό και αναγνωρίζεται και από την ΕΕ πως η παράνομη λειτουργία του αεροδρομίου της κατεχόμενης Τύμπου και του εκεί Πύργου Ελέγχου, προκαλεί σοβαρά προβλήματα στην εναέρια κυκλοφορία, θέτοντας σε κίνδυνο πτήσεις που κινούνται από και προς εντός το FIR Λευκωσίας. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το Κέντρο Ελέγχου της Άγκυρας δεν συντονίζεται, (για την ακρίβεια αρνείται να επικοινωνεί) με το Κέντρο Ελέγχου της Λευκωσίας για τις πτήσεις που εισέρχονται και εξέρχονται από το τουρκικό FIR στο κυπριακό και αντίστροφα. Η τουρκική συμπεριφορά και στάση παραβιάζει τους σχετικούς κανονισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας –ICAO.

Μιλούν οι αριθμοί και η στατιστική

Στην επιστολή του εκπροσώπου του ψευδοκράτους επιχειρείται, μέσα από τη στατιστική, να ισχυροποιηθούν οι ισχυρισμοί του. Παρατίθενται, λοιπόν, αριθμοί. Αναφέρεται πως ο αριθμός των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας έχει αυξηθεί σύμφωνα με τον αυξανόμενο αριθμό πτήσεων κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών στο παράνομο αεροδρόμιο της Τύμπου.

Μόνο το 2017, ο αριθμός των επιβατών που χρησιμοποίησαν το παράνομο αεροδρόμιο Τύμπου ανήλθε σε 3.962.541 και αυτός ο αριθμός αναμένεται να φτάσει τα 4.200.294 το 2018. Επιπλέον, το 2017 χρησιμοποίησαν το παράνομο αεροδρόμιο 27.197 αεροπλάνα.  Σύμφωνα με τα στατιστικά το 2017 υπολογίζεται πως 189.787 αεροπλάνα χρησιμοποίησαν τον εναέριο χώρο του ψευδοκράτους  και οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να ανέλθουν σε 27.469 και 193.583 αντίστοιχα το 2018.

Η τουρκική πλευρά, όπως συνηθίζει,επικαλείται τη λεγόμενη απομόνωση των Τουρκοκυπρίων, την οποία χρεώνει στους Ελληνοκύπριους. Εάν βιώνουν την όποια απομόνωση οι Τουρκοκύπριοι αυτό οφείλεται μόνο στη συνεχιζόμενη τουρκική κατοχή τμήματος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Στην επιστολή, λοιπόν, αναφέρεται πως η ελληνοκυπριακή πλευρά προσπαθεί να ενισχύσει τη θέση της, ότι αεροδρόμια και λιμάνια στα κατεχόμενα είναι παράνομα και ότι λειτουργούν σε πλήρη παραβίαση του διεθνούς δικαίου.

Η τουρκική πλευρά παραπέμπει -ως απάντηση- στην έκθεση του τότε Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Κόφι Ανάν, με ημερομηνία 28 Μαΐου 2004 (S/2004/437), στην οποία δήλωσε με σαφήνεια: «Ελπίζω [μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας] να μπορούν να δώσουν ένα ισχυρό προβάδισμα σε όλα τα κράτη να συνεργαστούν τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και σε διεθνείς οργανισμούς για την εξάλειψη των περιττών περιορισμών και εμποδίων, που έχουν ως αποτέλεσμα την απομόνωση των Τουρκοκυπρίων και την παρεμπόδιση της ανάπτυξης, θεωρώντας ότι μια τέτοια κίνηση είναι σύμφωνη με την απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας 541(1983) και 550 (1984)».

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.