ΘΕΜΑ

Και τα τέσσερα τουρκικά γεωτρύπανα έχουν …ελληνικό άρωμα

Βγήκε στην Ανατολική Μεσόγειο το γεωτρύπανο "Αμπντουλ Χαμίτ"

Ο Ερντογάν, φαίνεται ότι έχει αποκτήσει μια συνήθεια. Του αρέσει να αγοράζει πλωτά γεωτρύπανα με άρωμα ελληνικό! Δεν εξηγείται αλλιώς το γεγονός ότι τα εργαλεία που αγοράζει για την Turkish Petroleum (τα πλωτά τουρκικά γεωτρύπανα), κάποτε βρίσκονταν σε χέρια ελληνικά. Μάλιστα τα δύο πρώτα είχαν άρωμα Αθήνας, ενώ τα δύο επόμενα άρωμα Λευκωσίας!

Στο παρελθόν έχουμε αναφερθεί στην “ελληνικότητα” των πρώτων τριών γεωτρύπανων που αγόρασε αλλά η ιστορία του τέταρτου που θα αποκαλύψουμε σήμερα, είναι εξόχως πιο θεαματική, αφού εμπλέκεται πασίγνωστος επιχειρηματίας με κυπριακή υπηκοότητα και μάλιστα ζάμπλουτος, με θέση στη λίστα Forbes.

Η Τουρκία, πριν το 2017, δεν διέθετε ούτε ένα γεωτρύπανο. Τα δε ερευνητικά της σκάφη ήταν απαρχαιωμένης τεχνολογίας ή ενταγμένα σε πανεπιστημιακά ιδρύματα όπως π.χ. του Πανεπιστημίου Ντοκούζ Εϊλούλ (9ης Σεπτεμβρίου) στην Σμύρνη, ή ανήκαν στο Πολεμικό της Ναυτικό όπως το “Τσεσμέ”. Ξαφνικά, ο Ερντογάν άρχισε να αναζητά στην αγορά γεωτρύπανα βαθέων υδάτων έκτης γενεάς.

Αγόρασε το πρώτο στα τέλη του 2017 έναντι του ποσού των 210 εκατ. δολαρίων. Τιμή πολύ καλή αν σκεφτεί κανείς ότι το πλοίο κόστισε άνω των 800 εκατ. και δεν ήταν παλιό. Κατασκευάστηκε το 2011 στα ναυπηγεία της Hyundai στο Ουλσάν της Νοτίου Κορέας. Το γεωτρύπανο αυτό αρχικά ονομάστηκε, “Deepsea Metro II” και ο “σουλτάνος” το αγόρασε για λογαριασμό της κρατικής εταιρείας πετρελαίου TPAO (Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı). Μόλις το απέκτησε, το βάφτισε Fatih (Πορθητής), προφανώς για να τιμήσει τον Μωάμεθ Β’ που άλωσε την Κωνσταντινούπολη.

Την επόμενη χρονιά το 2018, αγόρασε το “αδερφάκι” του πρώτου που ονομαζόταν “Deepsea Metro I”. H αγορά πραγματοποιήθηκε επίσημα τον Οκτώβριο 2018 και στοίχησε στην Τουρκία 265 εκατ. δολάρια. Το ονόμασε Yavuz που στα τουρκικά σημαίνει “αποφασιστικός”, προς τιμήν του Γιαβούζ Σουλτάν Σελίμ, ο οποίος μεγάλωσε την έκταση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας με νέες κτήσεις.

Από το “γαλάζιο” στο “κόκκινο”

Τόσο το DeepSea Metro II όσο και το DeepSea Metro Ι ανήκαν στην οικογένεια Αγγελόπουλου. Του γνωστότατου Έλληνα επιχειρηματία και εφοπλιστή, συζύγου της Γιάννας Αγγελοπούλου, η οποία ήταν πρόεδρος του “Αθήνα 2004” που διοργάνωσε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Η είδηση είχε τότε προκαλέσει θόρυβο, αφού δυο ελληνικά γεωτρύπανα βαμμένα σε γαλάζιο-λευκό χρώμα, βάφτηκαν σε κόκκινα χρώματα με την ημισέληνο στην πλώρη τους.

Η οικογένεια Αγγελόπουλου είχε τότε εκδώσει μακροσκελή ανακοίνωση και έκανε γνωστό ότι τα γεωτρύπανα αυτά, όντως είχαν ναυπηγηθεί για λογαριασμό της και ανήκαν στον στόλο της, αλλά η οικογένεια τα είχε πουλήσει σε μια τράπεζα, μερικά χρόνια πριν, η οποία τα έβγαλε αργότερα σε πλειστηριασμό. Τόνιζε τότε η ανακοίνωση ότι η οικογένεια Αγγελόπουλου ουδεμία σχέση είχε με την αγοραπωλησία.

Απ’ το “Sertao” στο “Kanuni”

Λίγο αργότερα, ο “σουλτάνος” αγόρασε τρίτο πλωτό γεωτρύπανο. Επρόκειτο για ένα γερασμένο και κακομεταχειρισμένο πλοίο με πολλά προβλήματα, το οποίο είχε μάλιστα και τρεις τρύπες στα ίσαλά του. Το παρατημένο πλοίο που ονομαζόταν Sertao, αγοράστηκε με μόλις 75 εκατ. δολάρια και μετονομάστηκε σε Kanuni από τον Kanunî Sultan Süleyman, τον γνωστό “Σουλεϊμάν Α’ τον Μεγαλοπρεπή”.

Με αυτόν η Οθωμανική Αυτοκρατορία έφτασε στο αποκορύφωμά της με τις νέες κτήσεις που είχε προσαρτήσει. “Kanuni” στα τούρκικα σημαίνει “νομοθέτης” και η λέξη αυτή λένε ότι έχει αραβική ρίζα από την λέξη “qanun” που σημαίνει κανόνας και νόμος. Στην πραγματικότητα, η αραβική λέξη “qanun” προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη “κανόνας”. Συνεπώς και το τρίτο τουρκικό γεωτρύπανο είναι… “γενίτσαρος”, που κυκλοφορεί στις θάλασσες με όνομα ελληνικής ρίζας.

Το εκπληκτικό λοιπόν είναι, ότι το “Kanuni”, μπορεί να είχε ναυπηγηθεί για μια βραζιλιάνικη εταιρεία, αλλά λόγω χρεών κατασχέθηκε από εταιρεία των ΗΠΑ. Διαχειρίστρια του γεωτρύπανου ήταν η κυπριακή εταιρεία “V-Ships offshore ltd” με έδρα την Λεμεσό, στην οδό Λ. Ομονοίας 13. Η εν λόγω εταιρεία, μετά από μια αποκαλυπτική δημοσίευση που είχα κάνει, παραδέχτηκε ότι ήταν η διαχειρίστρια του γεωτρύπανου πριν πουληθεί στον Ερντογάν, αλλά δήλωσε ότι δεν είχε καμία σχέση με την αγοραπωλησία.

Η εν λόγω κυπριακή εταιρεία είναι πασίγνωστη διεθνώς για τις υπηρεσίες της και είναι βραβευμένη από την Κυπριακή Δημοκρατία στο παρελθόν. Όπως βλέπετε και στην φωτογραφία, το “Sertao” και κατόπιν “Kanuni” ήταν σαπάκι, το οποίο εκτός είχε και πρόβλημα με το γεωτρύπανό του, γεγονός που το πιστοποιούσε και ένα βίντεο που είχα αποκτήσει από τον τεχνικό αντιπρόσωπο του πλοίου, την ολλανδέζικη εταιρία Okeanos bv!

Tέσσερα τα τουρκικά γεωτρύπανα

Τελείως άγνωστη είναι η ταυτότητα του τέταρτου γεωτρύπανου που αγόρασε προ ημερών η Τουρκία και το οποίο είναι έβδομης γενιάς πλωτί γεωτρύπανο βαθέων υδάτων. Όπως προέκυψε από τις πρώτες έρευνες, ουδεμία σχέση είχε με Έλληνες εφοπλιστές ή με κυπριακές διαχειρίστριες εταιρίες! Αλλά, όπως αποκαλύπτουμε σήμερα, και το τέταρτο τουρκικό γεωτρύπανο έχει ελληνικό άρωμα! Και μάλιστα άρωμα αριστοκρατικό και βαθύπλουτο!

Το τέταρτο γεωτρύπανο με το όνομα “Cobalt Explorer” (IMO: 9705093) είχε αποκτηθεί από μια εταιρεία που ανήκει στον πλουσιότερο Νορβηγό επιχειρηματία και εφοπλιστή Τζων (Γιενς) Φρίντρεκσεν. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο ιδιώτη εφοπλιστή, αφού κατέχει τα περισσότερα τάνκερ στον πλανήτη. Ο Φρίντρεκσεν, μπορεί να είναι Νορβηγός, αλλά έχει κυπριακή υπηκοότητα! Είναι, λοιπόν, Κύπριος πολίτης και με αυτή του την υπηκοότητα αναφέρεται σε μεγάλους διεθνείς οργανισμούς. Διαθέτει κατοικία roofgarden στην Κύπρο όπου πάει αρκετά συχνά και είναι λάτρης της Αθήνας που την επισκέπτεται αρκετά συχνά για να δει φίλους και συνεργάτες.

Ο Φρίντρεκσεν παραιτήθηκε το 2006 της νορβηγικής του υπηκοότητας προκειμένου να αποκτήσει κυπριακό διαβατήριο. Η περιουσία του ξεπερνά κατά πολύ τα 5 δισ. δολάρια και ήταν αρκετές φορές στην λίστα Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους, ενώ βρέθηκε ακόμα και στους “top 50” επιχειρηματίες με ισχυρή παρεμβατικότητα διεθνώς. Στην πιάτσα τον αποκαλούν ο “Νορβηγός Ωνάσης από την Κύπρο” και έχει μεγάλη επιρροή.

Όπως βλέπετε στην παραπάνω φωτό, είναι φίλος με μεγάλους Κύπριους επιχειρηματίες όπως το αφεντικό της EasyJet, Στέλιο Χατζηιωάννου, αλλά και αρκετών Ελλαδιτών εφοπλιστών. Διαχειρίζεται τον στόλο με τάνκερ μέσω της εταιρείας του Frontline και ταυτόχρονα είναι ιδιοκτήτης στόλου γεωτρύπανων ανά τον πλανήτη μέσω της εταιρείας SeaDrill. Επιπρόσθετα έχει αναπτύξει μεγάλη επιχειρηματική δράση στον τομέα των ιχθυοκαλλιεργειών!

Τα βαφτίσια του τέταρτου

Η αλήθεια είναι ότι το επίμαχο γεωτρύπανο δεν ναυπηγήθηκε για λογαριασμό του Φρίντρεκσεν, αλλά για λογαριασμό άλλης εταιρίας. Ως “Cobalt Explorer” είχε παραγγελθεί από την “Vantage Drilling” και επρόκειτο να παραδοθεί το 2015, αλλά η παραγγελία ακυρώθηκε γιατί η Vantage μπήκε στον πτωχευτικό κώδικα (Chapter 11). Το 2019, ο Φρίντρεκσεν, με την εταιρεία του “Northern Drilling” αγόρασε το “Cobalt Explorer” έναντι 350 εκατ. δολαρίων.

Κι ενώ ουσιαστικά ήταν ο de facto ιδιοκτήτης του γεωτρύπανου, ακύρωσε γρήγορα την αγορά, ισχυριζόμενος ότι υπήρξε «αποκρουστική παραβίαση της σύμβασης». Αυτό το γεγονός πήρε μεγάλες διαστάσεις στο ναυτικό Τύπο κι έστρεψε το ενδιαφέρον του “σουλτάνου”, ο οποίος μέσω της TPAO, κατάφερε και έγινε ο ιδιοκτήτης του γεωτρύπανου. Τώρα, αναμένουμε το όνομα που θα του δώσει, αν και δεν είναι δύσκολο να μαντέψουμε!

Αν, πάντως, έχετε αγωνία, μπορώ να ποντάρω στο “Οσμάν”. Επειδή, όμως, το “Οσμάν” παραπέμπει στα προβλήματα που έχει σήμερα ο Ερντογάν με την υπόθεση του Οσμάν Καβαλά, ίσως δούμε κάποια έκπληξη. Κατά έναν εντελώς στατιστικά παράδοξο τρόπο, λοιπόν, και τα τέσσερα τουρκικά γεωτρύπανα έχουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ελληνικό άρωμα.

Η ουσία, βέβαια, δεν είναι το ελληνικό τους άρωμα, αλλά ότι ο Ερντογάν έχει δηλώσει πως θα τα χρησιμοποιήσει για να σφετεριστεί τα όποια κοιτάσματα υδρογονανθράκων υπάρχουν στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά και στην ελληνική, οριοθετημένη και δυνάμει. Και ενώ κάποιοι νομίζουν ότι τα πνεύματα στην Ανατολική Μεσόγειο ηρέμησαν, η Άγκυρα προετοιμάζεται για τη μεγάλη πρόκληση…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι