Πλασιέ φρεγατών πηγαινοέρχονται στο υπουργείο Άμυνας
20/03/2021Τις τελευταίες μέρες κόσμος πάει και έρχεται στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Και αναμένονται να έρθουν και άλλοι… Το πρόγραμμα απόκτησης νέων φρεγατών και η αναβάθμιση των παλιών πλοίων του Στόλου, είναι το “ευσεβές” αντικείμενο του πόθου, των εκπροσώπων κυβερνήσεων και στελεχών πολεμικών βιομηχανιών.
Ήδη οι Γάλλοι και οι Αμερικανοί, έχουν παρουσιάσει την πρότασή τους στην ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού. Και αναμένονται και οι Ολλανδοί. Παρουσιάσεις που έγιναν, κατά τρόπο νόμιμο και μέσω των πρεσβειών αυτών των κρατών που βρίσκονται στην Αθήνα. Η κυβέρνηση, αναμένεται σύντομα να κάνει την επιλογή της, αν οι Γάλλοι ή Αμερικανοί, ή οι Ολλανδοί, θα αναλάβουν τη ναυπήγηση των 4 σύγχρονων φρεγατών και την αναβάθμιση άλλων 4 τύπου ΜΕΚΟ (“Υδρα”, “Σπέτσαι”, “Σαλαμίς”, “Ψαρά”).
Σχετικά με το κόστος, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος το υπολογίζει στα πέντε δισ. ευρώ, ποσό που κρίνεται ως μετριοπαθές…. Ειδικά για τις νέες φρεγάτες, η κυβέρνηση, μέσω του ΚΥΣΕΑ, θα πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στις γαλλικές Belhara, τις ολλανδικές Sigma και τις αμερικανικές φρεγάτες MMSC.
Ειδικά για τις γαλλικές φρεγάτες Belharra, η απαίτηση του Πολεμικού Ναυτικού είναι η εγκατάσταση οπλικού συστήματος εγγύς άμυνας (CIWS) τύπου RAM καθώς και έναν ικανοποιητικό φόρτο βλημάτων αποτελούμενο από βλήματα Aster 30. Οι γαλλικές Belharra θα έχουν και τους πυραύλους SCALP Naval. Πρόκειται για τους γαλλικούς Tomahawk. Το αδύναμο σημείο της γαλλικής πρότασης είναι η “ενδιάμεση λύση”. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) είναι ευνοϊκό προς την γαλλική πρόταση.
Μάχη ΗΠΑ-Ολλανδίας
Η αμερικανική πρόταση, φρεγάτες MMSC, που όπως υποστηρίζουν οι αμερικανοί, το συγκεκριμένο πλοίο, εγγυάται τη δυνατότητα να εκτελεί αποστολές σε όλο το φάσμα, από αντιαεροπορική άμυνα και ανθυποβρυχιακό πόλεμο έως δράση κατά εχθρικών μονάδων επιφανείας και επιτήρηση-προστασία περιοχών εθνικού ενδιαφέροντος. Το αμερικανικό πλοίο μπορεί να διαθέτει ακόμα και πυραύλους tomahawk και θεωρείται ιδανικό για αεράμυνα περιοχής.
Σχετικά με την ενδιάμεση λύση, οι αμερικανοί προτείνουν τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke με τα όπλα που θέλει η Ελλάδα. Κυβερνητικοί κύκλοι είναι αναφανδόν υπέρ της αμερικανικής επιλογής. Οι πληροφορίες από το ΓΕΝ είναι ότι η Ολλανδία, τις επόμενες μέρες θα παρουσιάσει ίσως την πιο ολοκληρωμένη πρόταση!
Κατόπιν αυτών, η ελληνική κυβέρνηση, οφείλει να εξετάσει λεπτομερώς, την κατάσταση στο Αιγαίο, να αξιολογήσει, πραγματικά, ρεαλιστικά την τουρκική απειλή και πως αυτή θα πρέπει να αντιμετωπιστεί. Αν δηλαδή ο διάλογος και η υποχωρητικότητα έναντι των τούρκικων απαιτήσεων διασφαλίσουν ή όχι τα εθνικά μας συμφέροντα και την εδαφική κυριαρχία της χώρας.
Επίσης, αν τα συμβαίνοντα στην ανατολική Μεσόγειο, πολιτικά, διπλωματικά, κυπριακή ΑΟΖ, ενεργειακά, αγωγοί και ασφάλεια αγωγών μεταφοράς ενέργειας, εμπίπτουν ή όχι στα ελληνικά ενδιαφέροντα-συμφέροντα. Και φυσικά να σταθμίσει τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, υπό την πρισματική οπτική, ότι οι ισχυρές Ένοπλες Δυνάμεις, αποτελούν το αναγκαίο υπόβαθρο, ώστε οι διπλωματικές πρωτοβουλίες να είναι αποτελεσματικές.
Ελληνικά συμφέροντα
Ουσιαστικά η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τη χρυσή τομή, ανάμεσα στις επιτακτικές επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, που καθίστανται και ανελαστικές λόγω των εξελίξεων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο και από την άλλη τις δυνατότητες της ελληνικής οικονομίας, που και λόγω της πανδημίας, δεν είναι και σε ιδιαίτερα ανθηρή κατάσταση και συνεπώς, οι δαπάνες ακόμη και για την άμυνα της χώρας, είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένες αν όχι και ανεπαρκείς …
Επίσης ένα ζωτικής σημασίας θέμα, που συνδέεται με τα παραπάνω είναι και η βιωσιμότητα των ελληνικών ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Αν δηλαδή στις προτάσεις που θα υποβληθούν υπάρχει και η πρόβλεψη, της ναυπήγησης αριθμού φρεγατών και στα ελληνικά ναυπηγεία. Ως γνωστόν, τα εξοπλιστικά προγράμματα του πολεμικού Ναυτικού κρατάνε εν λειτουργία τα ελληνικά ναυπηγεία και την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και είναι εκατοντάδες οι εργαζόμενοι που δεν έχουν μπει στο φάσμα της ανεργίας ακριβώς λόγω της ναυπήγησης πλοίων για τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού.