ΑΦΗΓΗΜΑ

Θαύμα πάνω από τον Ιλισό – Τα γεννητούρια της… “Σάρας”

Θαύμα πάνω από τον Ιλισό – Τα γεννητούρια της… "Σάρας", Γιώργος Μουσταΐρας

Στις αρχές του 20ου αιώνα, εμπρός από το Παναθηναϊκό στάδιο πέρναγε ο ποταμός Ιλισός, που τώρα, πια έχει σκεπαστεί η κοίτη του. Έτσι, η ευρύτερη περιοχή είχε πάρει, για ευκόλως αντιληπτούς λόγους, την ονομασία Βατραχονήσι. Από το Βατραχονήσι, περνώντας τη γέφυρα (φωτο) κατευθυνόσουν προς την βορειοδυτική πλευρά του Αρδηττού, το σημερινό Μετς, που τότε ονομαζόταν Παντρεμενάδικα. Φυσικά τίποτε δεν είναι ίδιο στις μέρες μας, όλα έχουν αλλάξει. Το μόνο που δεν αλλάζει με τίποτα είναι η περιέργεια, αλλά και η ευπιστία του κοσμάκη, που χάβει αμάσητο, ό,τι εξωφρενικό και απίθανο του ξεφουρνίζουν καθημερινά οι κουτσομπόληδες του κοινωνικού περίγυρου και τα μέσα “ενημέρωσης”. Αν και πρέπει να ομολογήσω, πως οι τότε δημοσιογραφούντες την έψαχναν περισσότερο την είδηση… Αλλά ας πιάσουμε την ιστορία από την αρχή.

Έβγαινε ο Απρίλης του 1905 όταν η συνοικία του Α΄ Νεκροταφείου Αθηνών, μαζί με το Βατραχονήσι και τα Παντρεμενάδικα αναστατώθηκαν από την είδηση γεγονότος πρωτοφανούς. Η Γιακουμίνα, σύζυγος του φούρναρη Κωνσταντίνου Βούλγαρη, ηλικίας γύρω στα… 70 (κατ’ άλλους πολύ μεγαλύτερη), γέννησε αισίως αγόρι! Την είδηση για τα γεννητούρια έσπευσε να καταγράψει πρωτοσέλιδα ο τύπος:


Με το που το νέο κυκλοφόρησε, κατ’ αρχάς “στόμα με στόμα”, προκλήθηκε κοσμοσυρροή από τις γύρω γειτονιές, με τον καθένα να θέλει να μάθει λεπτομέρειες αλλά και να λέει το “μακρύ και το κοντό του”. Όπως:

– «Ακούς κυρά Γιάνναινα, ακούς η κυρά Κώσταινα, η φουρνάρισσα να γεννήσει;
– Πα! Πα! Καλέ τι λες; 70 χρονών γυναίκα και να γεννήσει;
– 70 χρονών; Δεν λες 80!
– Αυτή είναι, πρόσθετε η κυρά Δημήτραινα, μια γριά, που με δυσκολίες μπορούσε να σύρει τις παντόφλες της, πιο μεγάλη από μένα!».

Επιβεβαιώνεται το θαύμα!

Ο Κωνσταντίνος Βούλγαρης, σύζυγος της Γιακουμίνας, της κυρά Κώσταινας, που τον βρήκε ο απεσταλμένος της εφημερίδας, στο παραπλεύρως της οικίας του παντοπωλείο του Γελαδάκη, προσπάθησε να βάλει τα πράγματα στην θέση τους, υποστηρίζοντας πως η γυναίκα του ήταν μόλις 66-68 ετών! Και στη συνέχεια θέλησε να εξηγήσει το θαύμα τής μητρότητας, επικαλούμενος ένα όραμα που είχε δει πριν από ένα έτος και περισσότερο η γυναίκα του:

«Είδε στον ύπνο της μια ψηλή μαυροφόρα γυναίκα, που στάθηκε μπροστά της και της είπε: “Κυρά Κώσταινα θα γίνεις έγκυος και από λίγο καιρό θα κάμεις αγόρι. Κοίταξε να το βαφτίσεις και να το ονομάσεις Μανώλη. Αν δεν του δώσεις το όνομα αυτό θα πεθάνει!”. Μετά από μερικούς μήνες έμεινε, πράγματι έγκυος, πράγμα που το επιβεβαίωσε και ο γιατρός κ. Μαγγίνας, που την εξέτασε».

Ο δημοσιογράφος, στην περιγραφή του γεγονότος, μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στον παπά Γιάννη, ιερέα της γειτονιάς, που διάβασε και τις ευχές στο νεογέννητο και μας μεταφέρει τις εντυπώσεις του: «Πρωτοφανές φαινόμενο μας λέει ο αιδεσιμώτατος: Έχω δει γυναίκα 55 ετών να γεννήσει αλλά 70, πρώτη φορά στη ζωή μου το ακούω…. Πήγα στο σπίτι τους να κάνω ευχέλαιο και είδα τη λεχώνα και τη μαμή να περιποιείται το νεογέννητο. Πρώτη φορά στη ζωή μου είδα τόσο καλοθρεμμένο μωρό. Φαινόταν σαν δύο μηνών! Αν μου το έλεγαν άλλοι δεν θα το πίστευα, αφού, όμως, το είδα με τα μάτια μου…»

Άρα, γιατρός και παπάς βλέπουμε να βεβαιώνουν το θαύμα. Όμως, υπήρχαν, όπως είναι λογικό, και τα σχετικά, αιχμηρά σχόλια. Σε κρασοπουλειό, δίπλα στην γέφυρα του νεκροταφείου η συζήτηση είχε ανάψει:

«Από τα απίστευτα κι αυτό. Η γυναίκα του κυρ Κώστα του φούρναρη, 80άρα, έκανε παιδί. Πώς σας φαίνεται;
– Ένα από τα επτά θαύματα του κόσμου!
– Εγώ δεν το πιστεύω.
– Ωχ αδερφέ, ψέματα θα είναι!
– Πήγαινε να δεις με τα ίδια σου τα μάτια.
– Το παιδί, βεβαίως, θα το δω αλλά ποιος το έκανε;
– Η μάνα του.
– Φυσικά η μάνα του. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το έκανε μάνα. Αλλά ποια είναι αυτή;
– Ρώτησε τη μαμή και τον παπά Γιάννη να σου πει.
– Εγώ δεν τα ακούω αυτά. Εγώ έμαθα πως κάποια άλλη, κάτω από το κρεβάτι της κυρά Κώσταινας το γέννησε και το έδωσε κατόπιν σ’ αυτή…».

Γιατροί των Αθηνών, που ρωτήθηκαν σχετικά, απάντησαν πως το γεγονός είναι σπάνιο για την επιστήμη αλλά δεν είναι, όμως, και αδύνατον! Πάντως, κάποιοι γιατροί εκδήλωσαν το ενδιαφέρον να επισκεφθούν την λεχώνα και το παιδί, αλλά δεν ήταν σίγουρο αν θα τους το επέτρεπε η… μαμή.


Επεμβαίνει η Εισαγγελία

Στην πρωτοφανή αυτή υπόθεση παρενέβη, όμως, και ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Αντωνιάδης, ο οποίος έδωσε εντολή στους ιατρούς της Εισαγγελίας Λεωτσάκο και Βλαχάκη να διερευνήσουν την υπόθεση και να γνωματεύσουν σχετικώς. Έτσι, στις 10:00 π.μ. της 24ης Απριλίου μετέβησαν στην οικία του Κωνσταντίνου Βούλγαρη, επί της οδού Αναπαύσεως και συνάντησαν την λεχώνα, την οποία εξέτασαν μαζί με το μωρό. Και οι δύο αποφάνθηκαν, πέραν πάσης αμφιβολίας, ότι το νεογνό δεν ήταν παιδί της. Αμέσως συνέταξαν την σχετική έκθεση, την οποία υπέβαλαν στην Εισαγγελία, η οποία διέταξε ανακρίσεις για να βρεθεί η πραγματική μητέρα του μωρού.

Ακολούθησαν, όπως ήταν φυσικό, τα σχετικά κακεντρεχή σχόλια τής γειτονιάς. Ανάμεσα σ’ αυτούς που σχολίαζαν και η κυρά Γιάνναινα, συνομήλικη περίπου της “λεχώνας”:

– «Θυμάστε προχθές που έλεγα πως κάποιο λάκκο έχει η φάβα; Το παλιολαδικό ήθελε σώνει και καλά να μας στραβώσει όλους! Δεν βλέπατε, τάχατις, ότι έβαζε πατσαβούρες για να φουσκώνει η κοιλιά της; Θυμάσαι, κυρά Μαργαρίτα, που μια μέρα στη βρύση τής έπεσε μία απ’ αυτές; Και να ξέρανε ποιανής είναι ο Μανώλης…
– Ποιανής κυρά Γιάνναινα;
– Α, αυτό δεν μπορώ να σας το πω. Είναι μιανής νέας από ευγενικό σπίτι και δεν κάνει να σας το πω. Θα το μάθετε, όμως, αργότερα»

Tα “μαϊμού” γεννητούρια… 

Την επομένη, μια κλειστή άμαξα κατέφθασε στην οικία Βούλγαρη, με επιβαίνοντες τον παιδίατρο Καποτά και την μαία Βεϊνόγλου, προς εξέταση της λεχώνας. Αφού ολοκλήρωσαν την εκεί αποστολή τους αναχώρησαν χωρίς να κάνουν κανένα σχόλιο. Όπως ομολόγησε στη συνέχεια ο Καποτάς, στον δημοσιογράφο της εφημερίδας “Εμπρός”, φοβήθηκαν να μιλήσουν γιατί ο σύζυγος τούς είχε απειλήσει να τους τουφεκίσει, με τα κουμπούρια που είχε σε εμφανή θέση μέσα στην κρεβατοκάμαρα.

Φυσικά και αυτός είχε συμπεράνει πως ο τοκετός ήτανε… “μαϊμού”. Την ίδια άποψη, μάλιστα, είχαν και ο γυναικολόγος Διγενής, που την εξέτασε μαζί με άλλον έναν έγκριτο συνάδελφο του, ο οποίος ζήτησε να μην αποκαλυφθεί το όνομά του. Ο τελευταίος, μάλιστα, εκμυστηρεύτηκε στον δημοσιογράφο ότι το παιδί ήταν τέκνο νεαρής γυναίκας ετών 25! Τελικά, η Εισαγγελία αποφάσισε να στείλει δυο πανεπιστημιακούς γιατρούς για μια τελευταία εξέταση.

Αν και αυτοί θα αποφαίνονταν πως ο τοκετός δεν είχε συμβεί, ο Εισαγγελέας Αντωνιάδης θα έδινε εντολή σύλληψης τής μαίας Σοφίας Αθανασιάδου, επί συνεργεία… πλαστοτοκίας. Στην εξέλιξη της διερεύνησης του θέματος, ο Εισαγγελέας ανέθεσε στον ανακριτή Παπαληγούρα την διεξαγωγή τακτικών ανακρίσεων, στις οποίες εκλήθησαν η μαμή, η Γιακουμίνα Βούλγαρη και η γραία κυρά Ειρήνη, κατοικούσα στην ίδια οικία με την “λεχώνα”. Μεταξύ των μαρτύρων εκλήθησαν να καταθέσουν και οι συντάκτες των αθηναϊκών εφημερίδων, που παρακολουθούσαν την υπόθεση. Επόμενο βήμα, θα ήταν, με την απόδειξη της πλαστοτοκίας, η παραπομπή συζύγων και μαίας στο Κακουργιοδικείο με την κατηγορία της προσβολής της οικογενειακής τάξεως!

Αφού, όμως, εξετάσθηκαν οι άμεσα εμπλεκόμενοι στην υπόθεση και σειρά μαρτύρων, ο ανακριτής διαπίστωσε ότι όλοι, με ένα στόμα, χωρίς να υποπίπτουν σε οποιαδήποτε αντίφαση, υποστήριζαν πως ο τοκετός συνέβη! Έτσι, με εισαγγελική εντολή κλήθηκαν και εξέτασαν τη Γιακουμίνα ο ιατροδικαστής Γεώργιος Βάφας και οι μαιευτήρες Λούρος και Κινδύνης. Μετά από λεπτομερέστατη εξέταση απεφάνθησαν και αυτοί ότι ουδέν σημείο που να προδίδει την ύπαρξη τοκετού υπήρξε. Η δε μικροσκοπική εξέταση ουδέν ίχνος λοχίων. Επίσης δεν βρήκαν ίχνος γαλακτοφόρου ιστού στην “Σάρα”. Η σχετική έκθεση υποβλήθηκε στις 30 Απριλίου στην Εισαγγελία.

Η τελευταία σχετική ειδησεογραφική αναφορά πάνω στο θέμα καταλήγει ως εξής: «Παρ’ όλα αυτά, όμως, η ανακριτική αρχή σταματά προ των καταθέσεων των μαρτύρων, αδυνατούσα να ανακαλύψη την αληθή μητέρα και τους λόγους οίτινες εδημιούργησαν ένα γεγονός πρωτάκουστον και μίαν υπόθεσιν περιεργοτάτην, κεκαλυμμένην δια σκοτεινού πέπλου, τον οποίον άγνωστον αν θα δυνηθή να διαπεράση ο ανακριτικός οφθαλμός κατόπιν της τοιαύτης επιμονής των εξετασθέντων μαρτύρων»…

Παντρεμενάδικα και η γέφυρα στο Βατραχονήσι.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι