ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Απεργίες και αναζήτηση ευθυνών για το θάνατο στο μοιραίο βαγόνι

Απεργίες και αναζήτηση ευθυνών για το θάνατο στο μοιραίο βαγόνι

Αναπάντητα μένουν πολλά ερωτηματικά για τις συνθήκες υπό τις οποίες σκοτώθηκε ένας άνδρας και τραυματίσθηκε βαριά άλλος ένας, όταν παρουσίασε σήμερα στις 4:40 τα ξημερώματα βλάβη στα φρένα ένα βαγόνι με λειαντικό μηχάνημα για τις γραμμές του τρένου. Η λύση που βρέθηκε για να ανακοπεί η ξέφρενη πορεία του βαγονιού (λοκομοτίβα) στην κατωφέρεια, ήταν να προκληθεί τεχνητή, “ελεγχόμενη” σύγκρουση λίγο πριν από τον σταθμό “Αττική”.

Η ΣΤΑΣΥ, όμως, που πρόκρινε την σύγκρουση ως μοναδική λύση για να “φρενάρει” το βαρύ μηχάνημα προτού αυτό εκτροχιασθεί –πιθανόν σε σταθμό ή σε διάβαση– δεν ήταν αποτελεσματική, κρίνοντάς την εκ του αποτελέσματος. Το μηχάνημα αυτό, που τη χρήση και συντήρησή του είχε αναλάβει γερμανική εταιρεία, ξεκίνησε από την Κηφισιά και έμεινε εξαρχής χωρίς φρένα. Στον σταθμό του Ηράκλειου πήδηξαν για να σωθούν οι τρεις από τους πέντε επιβαίνοντες (ένας Έλληνας υπάλληλος της ΣΤΑΣΥ και δύο αλλοδαποί, υπάλληλοι της γερμανικής εταιρείας). Δύο άνδρες παρέμειναν μέσα.

Απόμεναν επτά σταθμοί μέχρι την μοιραία σύγκρουση, η οποία “προγραμματίσθηκε” να γίνει λίγο πριν τον σταθμό “Αττική”, κοντά στον Άγιο Νικόλαο. Όμως, ο αλλοδαπός οδηγός του μηχανήματος έμεινε, ενώ επέλεξε όπως φαίνεται να μείνει μέσα μέχρι την τελευταία στιγμή και ο 40χρονος υπάλληλος της ΣΤΑΣΥ που σκοτώθηκε. Πιθανόν οι δύο άνδρες να μην ήθελαν να πηδήξουν από το τρένο επειδή στην κατωφέρεια είχε αναπτύξει ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χλμ. αλλά ίσως και να ήθελαν να μείνουν μέσα μέχρι λίγο πριν την σύγκρουση για να ελέγξουν όσο μπορούσαν τη λοκομοτίβα, ώστε να μην εκτροχιασθεί.

Αναπάντητα ερωτήματα

Είναι άγνωστο για ποιο λόγο δεν πρόλαβαν να πηδήξουν οι άλλοι δύο άνδρες εγκαίρως, με αποτέλεσμα ο ένας να χάσει τη ζωή του και ο αλλοδαπός να τραυματιστεί βαριά. Τα άλλα ερωτήματα αφορούν στο ποιος… ελέγχει εκείνον που ελέγχει. Συγκεκριμένα, όπως ζητούν οι συνδικαλιστές, η ΣΤΑΣΥ θα έπρεπε να μπορεί τεχνικά να ελέγξει αν όντως η γερμανική εταιρεία τηρούσε τα συμπεφωνημένα για τους ελέγχους και την συντήρηση του μηχανήματος.

Επίσης, επρόκειτο για νέα εταιρεία με την οποία δεν είχε ξανασυνεργαστεί η ΣΤΑΣΥ. Κανείς δεν ξέρει τι συστήματα φρένων χρησιμοποιούσε. Το τραγικό συμβάν αποδίδεται από την ΣΤΑΣΥ σε αίτια που αφορούν στον εξοπλισμό της ανάδοχης εταιρείας που είχε δώσει το μηχάνημα λείανσης. Παράλληλα, διερευνάται ο λόγος για τον οποίο δεν λειτούργησαν τα εφεδρικά συστήματα πέδησης του μηχανήματος λείανσης. Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ το έργο της λείανσης ανατέθηκε με διεθνή διαγωνισμό στη μοναδική εταιρεία που εκδήλωσε ενδιαφέρον και ήταν πιστοποιημένη,

Ο εργαζόμενος που σκοτώθηκε ήταν ο Πέτρος Γιάμαλης που δούλευε στη ΣΤΑΣΥ τα τελευταία 13 χρόνια. Επέβαινε στη λοκομοτίβα μαζί με έναν συνάδελφό του της ΣΤΑΣΥ, καθώς οι τρεις αλλοδαποί τεχνικοί της γερμανικής εταιρείας πρέπει να συνοδεύονται και από δύο Έλληνες, αυτή δε η εργασία γίνεται πάντα τα χαράματα, προτού ξεκινήσουν τα δρομολόγια αλλά και προτού υπάρχουν πολλά ΙΧ σε διαβάσεις.

«Δε θα αφήσουμε άλλους εργαζομένους της ΣΤΑΣΥ να ανέβουν συνοδεία σε εργολαβικό μηχάνημα» δήλωσε ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Λειτουργία του Μετρό, Σπύρος Ρεβύθης. «Δεν ξέρω αν δεν υπήρχαν ή δεν λειτούργησαν τα εφεδρικά φρένα. Ρωτώ όμως: η ΣΤΑΣΥ έχει ελέγξει εάν υπήρχαν οι ασφαλιστικές δικλείδες, εάν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές της πιστοποίησης; Η εταιρία έχει την ευθύνη να διασφαλίσει την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατικού κοινού. Η ΣΤΑΣΥ δεν είναι μαγαζάκι της γειτονιάς, είναι ο σιδηρόδρομος με τον οποίο κινούνται περίπου 1,5 εκ. άτομα καθημερινά», κατέληξε.

Απεργίες και στάσεις εργασίας

Οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας εξαγγέλλουν κινητοποιήσεις για μεθαύριο Πέμπτη απαιτώντας την απόδοση ευθυνών για το δυστύχημα, πρόληψη και συντήρηση των υποδομών αλλά και κατάργηση των εργολαβικών εταιριών στους χώρους εργασίας.

Λεωφορεία και τρόλεϊ ήδη ανακοίνωσαν στάσεις εργασίας στην αρχή και τη λήξη της βάρδιας, οπότε την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου τα οδικά μέσα θα κινηθούν στην Αθήνα μόνο στο διάστημα μεταξύ 9 π.μ. και 9 μ.μ. Κινητοποιήσεις για την ίδια ημέρα αναμένεται να ανακοινώσουν και οι εργαζόμενοι στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς, τα οποία δεν αποκλείεται να μην κυκλοφορήσουν καθόλου καθώς εξετάζεται και το ενδεχόμενο 24ωρης απεργίας.

Η εταιρεία που είχε αναλάβει την λείανση είναι η Schweerbau GMBH & CO KG, η οποία είχε αναλάβει τις εργασίες επεξεργασίας των σιδηροτροχιών των γραμμών 1, 2 και 3 καθώς και του τραμ, μεταξύ άλλων τη λείανση και το φρεζάρισμα. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον περασμένο Ιούνιο και η διάρκειά της είναι 16 μήνες, ενώ το τίμημα διαμορφώθηκε στο ποσό των 4.369.569 ευρώ χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ. Όλες οι εργασίες θα εκτελούνταν με τρία μηχανήματα της ιδιωτικής εταιρίας, η οποία είχε και την ευθύνη της συντήρησης και του ελέγχου τους.

Αντιπολίτευση και ΓΣΕΕ

Η ΓΣΕΕ σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι «κανείς δεν έχει απαντήσει μέχρι αυτήν την ώρα γιατί παρουσιάστηκε το πρόβλημα, εάν και πότε είχε συντηρηθεί το όχημα και αν η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας». Επίσης εκφράζει την οργή και την αγανάκτηση της για τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται εν ώρα εργασίας,

«Δυστυχώς, για μια ακόμα φορά μέσα σε λίγες εβδομάδες και με τον τραγικότερο τρόπο, με την απώλεια δηλαδή ανθρώπινης ζωής, τίθεται υπό αμφισβήτηση η επάρκεια στη λήψη μέτρων προστασίας και ασφάλειας των εργαζομένων κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Η ελαστικοποίηση της εργασίας, με ευθύνη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, έχει επιφέρει τη χαλάρωσή τους. Αναμένουμε την πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών του σημερινού θανατηφόρου εργατικού ατυχήματος και την απόδοση ευθυνών», αναφέρει μεταξύ άλλων ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το ΚΙΝΑΛ κατέθεσε ερώτηση που αναφέρεται στην έλλειψη επαρκών και αναγκαίων μέτρων ασφαλείας και στα αποτελέσματα της εντατικοποίησης της εργασίας. Αναφέρει επίσης ότι είναι ευθύνη της κυβέρνησης και των αρμοδίων αρχών να εντατικοποιήσουν και να αυστηροποιήσουν τους ελέγχους, ώστε η λίστα με τα εργατικά δυστυχήματα στη χώρα μας επιτέλους να κλείσει. Ρωτά μεταξύ άλλων ποιος ήταν ο επιβλέπων των εργασιών, ποιοι ήταν παρόντες κατά την εκτέλεση αυτών και με ποια ειδικότητα και ιδιότητα, αν υπάρχει θεωρημένο βιβλίο συντήρησης του μηχανήματος-οχήματος και αν έχουν γίνει σεμινάρια εκπαίδευσης των εργαζομένων.

Το ΚΚΕ σε αντίστοιχη ανακοίνωση αναφέρει ότι «άλλος ένας εργαζόμενος δεν θα γυρίσει σπίτι του κι αυτό γιατί τα σαράβαλα οχήματα σε ΣΤΑΣΥ και ΟΣΥ, η ελλιπής συντήρηση, το μειωμένο προσωπικό, σε συνδυασμό με την παράδοση τομέων συντήρησης σε εργολάβους, είναι ένα “θανατηφόρο” μείγμα που στοιχίζει ακόμη και σε ανθρώπινες ζωές. Πρόκειται για κατά συρροή εγκλήματα μιας πολιτικής που αντιμετωπίζει τα μέτρα προστασίας των εργαζομένων ως περιττό κόστος. Τα τελευταία χρόνια, κατά μέσο όρο, ένας εργαζόμενος χάνει τη ζωή του κάθε τρεις ημέρες».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι