ΓΝΩΜΗ

Φταίμε όλοι για τα κακώς κείμενα; – Ενσυνείδητη αμέλεια και ενδεχόμενος δόλος

Φταίμε όλοι για τα κακώς κείμενα; – Ενσυνείδητη αμέλεια και ενδεχόμενος δόλος, Μιχάλης Λιανός
ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Θα συμφωνήσουμε όλοι ότι στους προσφιλείς ενός νεκρού της τραγωδίας των Τεμπών δεν μπορεί να δοθεί η απάντηση ότι “φταίμε όλοι”. Θα ήταν απαράδεκτο, αλλά η κοινωνική μας συνείδηση αναγνωρίζει ότι μια τέτοια απάντηση έχει κάποια αλήθεια, χωρίς να εξισώνει τις ευθύνες των ισχυρών με τους ανίσχυρους και των ωφελούμενων με τους βλαπτόμενους.

Παραθέτω μερικά παραδείγματα για να δείξω με ποιον τρόπο “φταίμε όλοι” για πολλά από όσα διαμαρτυρόμαστε. Η ίδια η έννοια του “ενδεχόμενου δόλου”, που ακούγεται από “ποινικολόγους” συχνά, αποτελεί πρόχειρη και λανθασμένη συντόμευση της πραγματικής έννοιας, δηλαδή αυτής του δόλου γύρω από το ενδεχόμενο. Όταν ο ηλεκτρολόγος σας βιάζεται, αφήνει ένα γυμνό καλώδιο πίσω από το ντουλάπι σας γιατί “κανένας δεν θα βάλει το χέρι του εκεί”.

Γνωρίζει, όμως, ότι το ντουλάπι αυτό κάποτε θα αλλαχτεί και ότι δεν έχετε λόγο να κλείσετε τον γενικό διακόπτη όταν το αλλάξετε, ψάχνοντας για γυμνά καλώδια που θα μπορούσαν να σας σκοτώσουν. Αλλά, πολύ απλά, στηρίζεται στην πιθανότητα ότι αυτό δεν θα συμβεί. Ενσυνείδητα αμελεί την πιθανότητα να προκαλέσει ηλεκτροπληξία. Αν πάλι εκνευρίστηκε, επειδή του ζητήσατε απόδειξη και σκέφτεται ότι αν συμβεί αυτό “καλά να πάθετε”, τότε έχει δόλο για το ενδεχόμενο των συνεπειών και τιμωρείται αυστηρότερα.

Ας αναρωτηθούμε πόσα αντίστοιχα γυμνά καλώδια έχουμε τοποθετήσει όλοι μας εκεί που έχουμε ευθύνη: Από τις αυθαίρετες κατασκευές ως το παρκάρισμα που αποκλείει την ορατότητα και προκαλεί ατύχημα, από την αδιαφορία για τις φωνές του παιδιού στο γειτονικό διαμέρισμα ως την πλημμελή εξέταση του φακέλου ενός πελάτη, ή ενός ασθενούς, αν είμαστε σε νοσηλευτικό επάγγελμα.

Ιστορικό προϊόν

Τα παιδιά μου, όταν έρχονταν μικρά το καλοκαίρι στην Ελλάδα, αισθάνονταν βασιλείς. Αντίθετα με τη Γαλλία ή τη Βρετανία, χώρες στις οποίες εργάστηκα, στην Ελλάδα ακόμη και άγνωστοι τους χαμογελούσαν και τους έκαναν χατίρια που δεν μπορούσαν να φανταστούν αλλού. Εντούτοις θυμάμαι ότι ο γιος μου, σε ηλικία τεσσάρων περίπου χρονών, μου έθεσε το εξής ερώτημα: «Μπαμπά οι Έλληνες λατρεύουν τα παιδιά. Γιατί όμως τα αφήνουν να μη φοράνε ζώνη στο αυτοκίνητο;».

Από τότε προσπάθησα να του εξηγήσω, με διαφορετικές λέξεις σε κάθε ηλικία, ότι ένας πολιτισμός περιλαμβάνει αντικρουόμενα στοιχεία, δεν αποτελεί λογική ενότητα αλλά ιστορικό προϊόν. Ότι στον θεσσαλικό κάμπο, όπου μεγάλωσα, σχεδόν μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, οι κολίγοι φιλούσαν το πόδι του τσιφλικά και η νύφη περνούσε την πρώτη νύχτα του γάμου με τον αφέντη της στο κονάκι. Ότι αλληλομισηθήκαμε βαθιά ως το 1974. Κι ότι, αν λάβει κανείς υπόψη του τη συνολική ιστορική διαμόρφωση της κοινωνίας μας, στα τελευταία 50 χρόνια έχουμε κάνει τεράστια βήματα.

Εντούτοις, δεν μπορούμε ακόμη να ξεφύγουμε από προβληματική νοοτροπία. Αυτή πρέπει να καταπολεμηθεί στη ρίζα της, όχι στις συνέπειές της, όταν είναι πια πολύ αργά και έχουμε μάθει ότι πρέπει να “πάμε και όπου βγει”. Η καταπολέμηση πρέπει να αρχίσει στο νηπιαγωγείο και να συνεχίσει στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οφείλουμε να παραδεχτούμε, ότι εκτός από τα μαθήματα που μας ενδιαφέρουν, από τα υπόλοιπα δεν μένει τίποτε (πόσοι θυμόμαστε με τι ισούται το απλούστατο (α+β)²;

Φταίμε όλοι;

Αυτός ο χρόνος, που είναι πάρα πολύς, πρέπει να αφιερωθεί –με συνεργασίες και κοινά έργα των παιδιών– στα πολιτισμικά μας προβλήματα. Τη διαφθορά, την έλλειψη εμπιστοσύνης στους συμπολίτες μας, την ανευθυνότητα που δείχνουμε πέρα από τους δικούς μας ανθρώπους, τη βεβαιότητα ότι είμαστε “κορόιδα” αν δεν επωφεληθούμε από μία παράτυπη συμπεριφορά, αφού “αν δεν το κάνουμε εμείς, θα το κάνει ο διπλανός μας”, την υποκρισία ότι δεν ξέρουμε, δεν βλέπουμε και “δεν θα βγάλουμε εμείς το φίδι από την τρύπα”.

Πρόσφατα, με τον τραγικό και βίαιο πνιγμό του Αντώνη Καρυώτη στο λιμάνι του Πειραιά, εισαγγελείς και λιμενάρχες δεν ντράπηκαν να ισχυριστούν ότι ανακάλυψαν έκπληκτοι πως το πλοίο κινούνταν ενώ ο καταπέλτης ήταν ανοιχτός. Έχει ποτέ δει κανείς μας ελληνικό πλοίο να αποπλέει από την προβλήτα μόνο αφού έχει τελείως κλείσει ο καταπέλτης, όπως θα έπρεπε σύμφωνα με τους βασικότερους κανονισμούς της ναυσιπλοΐας;

Πριν από μερικά χρόνια, σε ένα βραδινό ταξίδι προς την Κρήτη ζήτησα να μιλήσω στον πλοίαρχο, επισημαίνοντας ότι ένας τεράστιος αριθμός επιβατών (προφανώς υπεράριθμος) είχε ήδη απλώσει υπνόσακους και κοιμόταν μπροστά σε όλες τις εξόδους προς το κατάστρωμα και, άρα, προς τα σωστικά μέσα. Έπρεπε επειγόντως να δράσει. Τι θα συνέβαινε σε περίπτωση πυρκαγιάς, όπου όλοι οι επιβάτες θα προσπαθούσαν να διαφύγουν μέσα στο σκοτάδι και τον καπνό; Μου απάντησε με μια ασαφή συγκατάβαση. Κατόπιν, πήγα με τη σύζυγό μου στο εστιατόριο του πλοίου. Την ώρα του επιδορπίου ο σερβιτόρος μας έφερε ό,τι καλύτερο υπήρχε, λέγοντάς μας ότι μας το προσφέρει ο κύριος πλοίαρχος.

Η διαφορά ανάμεσα στο ιδιωτικό και το δημόσιο, ανάμεσα στον φίλο και τον συμπολίτη, και η ευθύνη προς τον δεύτερο, είναι το μείζον ζήτημα της χώρας. Μόνο αυτή θα μας σώσει από τον κακό μας εαυτό και πρέπει να τη διδασκόμαστε από το νηπιαγωγείο. Για να βάλουμε τέλος στις διάχυτες ενσυνείδητες αμέλειες και ενδεχόμενους δόλους.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx