Γιατί προκαλεί η αγωγή της Κεραμέως τους εκπαιδευτικούς
01/10/2021Αν και η θεωρία του Δαρβίνου αμφισβητείται μόνον από ακροδεξιούς ή από θρησκευτικές οργανώσεις, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στο μέτωπο που έχει ανοίξει με τους εκπαιδευτικούς, αναφέροντας ότι «στο τέλος θα κάνουν απεργία και για τη θεωρία του Δαρβίνου και ότι αν η αποχή τους κριθεί νόμιμη, μπορεί αύριο να απεργούν… πυροσβέστες κατά του νερού».
Η επιχειρηματολογία της υπουργού στην κατεπείγουσα αγωγή της κατά των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εκπαιδευτικών χθες, προκάλεσε ποικίλα σχόλια. Οι εκπαιδευτικοί, σήμερα απαντούν με συλλαλητήριο στις 6 μ.μ. στα Προπύλαια στην Αθήνα και στο άγαλμα Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη και επιμένουν στην αποχή τους από την αξιολόγηση.
Η αγωγή της υπουργού Παιδείας έγινε μεν δεκτή από το Μονομελές Πρωτοδικείο που έκρινε παράνομη την απεργία χθες το βράδυ, αλλά οι εκπαιδευτικοί επιμένουν ότι με 91% υπέρ της απεργίας, η κινητοποίηση τους είναι νόμιμη και πάντως δεν μπορεί να γίνει καμία κίνηση εναντίον όσων απέχουν της αξιολόγησης, έως ότου εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση.
Η δικαστής του Μονομελούς έκανε δεκτά και τα τρία σημεία της αγωγής, δηλαδή ότι η απεργία είναι παράνομη επειδή δεν είναι αποτέλεσμα γενικών συνελεύσεων (κάτι που ισχύει πάντως μόνον για δύο συνδικαλιστικούς φορείς), ότι δεν προηγήθηκε διάλογος (καθώς οι εκπαιδευτικοί τον θεώρησαν αφ΄ ενός αλυσιτελή αλλά και ότι δεν συνιστά προϋπόθεση για τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια) και ότι δεν ορίσθηκε προσωπικό ασφαλείας (που οι εκπαιδευτικοί δεν το όρισαν επειδή ακριβώς αντιτίθενται στην αξιολόγηση).
Η δικαστής δεν αναφέρθηκε στην επιχειρηματολογία της υπουργού, που μεταξύ άλλων ανέφερε και τα εξής: «Συγχρόνως οι ομοσπονδίες ανοίγουν το δρόμο, ώστε μελλοντικώς οι ίδιες να καθορίζουν τα πάντα στην εκπαίδευση καθώς αύριο μπορεί να επιλέξουν να απεργήσουν και από τη διδασκαλία της Δαρβινικής θεωρίας εξέλιξης των ειδών, μεθαύριο από την επιτήρηση των μαθητών, σε μερικούς μήνες από την παράδοση βαθμολογίας και την επόμενη χρονιά από τη διδασκαλία εγκεκριμένων βιβλίων. Αντίστοιχα ένας εργάτης εργοταξίου μπορεί να απεργήσει από το καθήκον του να φέρει κράνος, ένας υγειονομικός από την υποχρέωση πλυσίματος των χεριών και ένας πυροσβέστης ειδικώς και μόνον από της χρήσης νερού».
Οι αντιδράσεις
Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν προσχηματική την διαδικασία αξιολόγησης, «ως επικοινωνιακό πυροτέχνημα και ταυτόχρονα τμήμα μιας πολιτικής που ξεκινά με την “αξιολόγηση”, θα συνεχιστεί με την καθιέρωση της ελεύθερης γονεϊκής επιλογής και θα καταλήξει στην πλήρη διάλυση του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος μέσω της παραχώρησης της λειτουργίας των δημόσιων σχολείων στην τοπική αυτοδιοίκηση».
Οι ομοσπονδίες διαμαρτύρονται επίσης ότι η υπουργός κατέθεσε αγωγή με την διαδικασία του κατεπείγοντος και επιδόθηκε η κλήτευση στα σωματεία στις 11 π.μ., δηλαδή μόλις δύο ώρες πριν την εκδίκαση, ενώ απέχουν της αξιολόγησης από τον περασμένο Φεβρουάριο και δεν υπήρχε τίποτε αντικειμενικά επείγον στην αγωγή.
Οι δικηγόροι των σωματείων επίσης αναφέρουν την «αλγεινή εντύπωση που προκάλεσε στους παριστάμενους εκπαιδευτικούς και δημοσιογράφους η στάση της έδρας που αρνήθηκε να δεχτεί τα εύλογα επιχειρήματα των Ομοσπονδιών για το «κατεπείγον» του θέματος χωρίς καμία αιτιολόγηση. Η βιασύνη για την εκδίκαση πάση θυσία και η εχθρική αντιμετώπιση των συνηγόρων των Ομοσπονδιών, αλλά και των παριστάμενων εκπαιδευτικών, συνδικαλιστών, εκπροσώπων πολιτικών κομμάτων που βρέθηκαν στο ακροατήριο ήταν τελικά προμήνυμα για την απόφαση που τελικά εκδόθηκε». Βασικό θέμα για τους εκπαιδευτικούς είναι ότι τα σχολικά συμβούλια πλέον θα ελέγχονται από τους δημάρχους και ότι η κίνηση αυτή προλειαίνει σταδικά το έδαφος για την οικονομική αποστασιοποίηση του υπουργείου Παιδείας από το κόστος της δωρεάν παιδείας.