ΑΝΑΛΥΣΗ

Η εκπαιδευτική ρομποτική βάση για τη μετάλλαξη της ελληνικής οικονομίας

Η εκπαιδευτική ρομποτική βάση για τη μετάλλαξη της ελληνικής οικονομίας, Γιάννης Σομαλακίδης

Με δεδομένο τον εορτασμό των 200 χρόνων από την επανάσταση του 1821 ο WRO Hellas παρομοιάζεται από σημαντικούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι πρωταγωνιστούν στην εξάπλωση της εκπαιδευτικής ρομποτικής ως το “κρυφό σχολείο” διάδοσης και εξάπλωσης της εκπαιδευτικής ρομποτικής. Η δράση μας εντάχθηκε στις επίσημες δράσεις της Επιτροπής Ελλάδα 2021.

Όλη αυτή η δράση εξακολουθεί και κινείται σε παράλληλη τροχιά με τα τεκταινόμενα από την επίσημη πολιτεία. Με περισσότερους από 14 διατελέσαντες υπουργούς Παιδείας τα τελευταία χρόνια και με αντίστοιχα εκπαιδευτικά σχέδια νόμου, η Παιδεία μας εξακολουθεί και βρίσκεται στα ίδια χαμηλά επίπεδα όπως μπορεί ο καθένας εύκολα να το διαπιστώσει, βλέποντας την κατάταξη PISA 2018.

Όπως αναφέρει και η κ. Κρινιώ Καλογερίδου σε πρόσφατη επιφυλλίδα της, «Δεν υπάρχει δημιουργικός αναβρασμός στην Ελλάδα»…  Δεν αρκεί κάποιος να οχυρώνεται πίσω από την επιστημονική τεκμηρίωση απαρχαιωμένων θεσμικών δομών όπως π.χ. τo Συμβούλιο Παιδείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ.ά. Ουσιαστικά ομιλούμε για την τυπική κάλυψη και τεκμηρίωση της υποκρισίας.

Το υπάρχον σχολικό πρόγραμμα είναι απόλυτα προσανατολισμένο στη δασκαλοκεντρική του φιλοσοφία. Τα 2/3 της σχολικής ώρας τα διαχειρίζεται ο εκπαιδευτικός αρνούμενος να χρησιμοποιήσει το χρόνο του ως μέντορας. Να υποστηρίξει την προσπάθειά του αυτή δηλαδή με εκπαιδευτικό υλικό για την ενίσχυση της διδασκαλίας, αντίθετα υπάρχει παντελής έλλειψη αυτού. Το ίδιο υπάρχον σύστημα αφιερώνει στους π. 25 μαθητές της τάξης το 1/3 των 40 λεπτών της σχολικής ώρας, ήτοι περίπου 10 λεπτά. Αν αυτό δεν αλλάξει, δεν θα αλλάξει ούτε το μοντέλο!

Δεν μηδενίζω τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί και ειδικά τα τελευταία χρόνια. Παρεμβάσεις όπως είναι η αξιολόγηση σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικών τα εργαστήρια δεξιοτήτων κλπ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά όπως προανάφερα δεν υπάρχει χρόνος. Είμαστε στο και πέντε. Δεν νοείται μαθητής να λαμβάνει απολυτήριο Γυμνασίου χωρίς να έχει κάνει στοιχειωδώς εργαστήρια στις Φυσικές Επιστήμες, θεσμοθετημένα όχι κατά περίσταση.

Το απογευματινό σχολείο (after school activities)

Το υπουργείο Παιδείας πρέπει να δώσει τις κατευθύνσεις σχετικά με το περιεχόμενο των δραστηριοτήτων (εκπαιδευτικών προγραμμάτων) που θα απαρτίζουν το απογευματινό σχολείο (Εθνικός στόχος). Στο πλαίσιο αυτών των κατευθύνσεων, κρίνεται σκόπιμο το υπουργείο να διασαφηνίσει ποιοι είναι οι τομείς τους οποίους προκρίνει ότι θα πρέπει να διδάσκονται –εθνικοί στόχοι (π.χ. τομείς όπως Εκπαιδευτική Ρομποτική, Πληροφορική, Φυσικές Επιστήμες, Περιβάλλον, Ιστορία, Θεατρική Αγωγή, κ.λπ.). Στη διαμόρφωση αυτού του Εθνικού στόχου, λόγο έχουν και θεσμικοί φορείς όπως είναι ο ΣΕΒ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων καθώς και οι δημοτικές αρχές.

Οι κατευθύνσεις αυτές μπορούν να θέτουν τη βάση, στην οποία κατά περιοχή θα μπορεί να προστίθενται δραστηριότητες που σχετίζονται με επιπλέον τομείς (π.χ. τοπική ιστορία, διατροφή, παραδοσιακοί χοροί κ.λπ.) οι οποίοι θα επιλέγονται σύμφωνα με τοπικά κριτήρια. Τέλος, στο ίδιο πλαίσιο κρίνεται απαραίτητο να ανακοινωθεί από το υπουργείο και το ακριβές ωράριο εντός του οποίου θα υλοποιούνται οι εν λόγω δραστηριότητες (π.χ. από τη λήξη του υποχρεωτικού ωραρίου ως τις 18:00 ) σε άμεση συνέργεια και ευθύνη των συλλόγων γονέων και των τοπικών αρχών.

Με την απόφαση του World Robot Olympiad από την ερχόμενη σχολική χρονιά ομάδες μαθητών έχουν σκοπό να δημιουργήσουν αυτοκινούμενα οχήματα τα οποία θα εκτελούν αποστολές με απόλυτη ακρίβεια αναγνωρίζοντας σήματα του ΚΟΚ. Είναι ο μοναδικός φορέας ο οποίος θα οδηγήσει την εκπαιδευτική κοινότητα στη νέα εποχή.

Ποιο είναι λοιπόν το ζητούμενο για τους σημερινούς μαθητές μας; Η προετοιμασία τους, όταν με το καλό θα εισέλθουν στη οικονομική ζωή, να είναι ανταγωνιστικοί, με γνώση, αυτοπεποίθηση και με αναφορά στην παγκόσμια πραγματικότητα. Η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσει τη βάση ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα της οικονομικής ανάπτυξης

Εκπαιδευτική ρομποτική

Απέχει ως σύστημα το να υιοθετείς καλές πρακτικές π.χ. για την εισαγωγή της εκπαιδευτικής ρομποτικής στην εκπαίδευση, ως στοιχείο επιβεβαίωσης της αλλαγής και της τεχνολογικής σύγκλισης. Δεν αρκεί μόνον αυτό! Η μεθοδολογία STEM και κατ’ επέκταση η εκπαιδευτική ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη θα αποτελέσουν την αιχμή του δόρατος στην ανάπτυξη της χώρας στη νέα εποχή. “Διχάζει” την κοινωνία σε αυτούς που γνωρίζουν και θέλουν αφενός, και αφετέρου σε αυτούς που θέλουν κατ’ όνομα, παράλληλα όμως να διατηρούν τα δικά τους προσωπικά οφέλη.

Πρέπει να αλλάξουμε το μοντέλο της επένδυσης και αποεπένδυσης. Η χώρα μας επενδύει τεράστια κεφάλαια στη συντήρηση του υπάρχοντος εκπαιδευτικού συστήματος και αυτή η επένδυση χάνεται, αφού οι καλύτεροι φεύγουν για εργασία στο εξωτερικό. Μπορούν να εργασθούν εδώ και η πολιτεία να θεσπίσει κίνητρα σημαντικά από τη μεριά της. Η επένδυση στη νέα γενιά της πατρίδας μας είναι μονόδρομος και πιθανά ετεροβαρής εις βάρος της τρίτης ηλικίας.

Η επίσημη πολιτεία θα πρέπει να στηριχθεί στο μοντέλο ανάπτυξης της εκπαιδευτικής ρομποτικής όπως τον έχει υλοποιήσει έως σήμερα ο WRO Hellas, ως του μόνου βιώσιμου και αυτοχρηματοδοτούμενου μοντέλου και να το εφαρμόσει ως πρόγραμμα καλής πρακτικής. Δεν αρκούν τα 40 λεπτά μιας σχολικής ώρας (πρόγραμμα δεξιοτήτων) για τη διδασκαλία της εκπαιδευτικής ρομποτικής, αλλά σύγχρονο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για κάθε βαθμίδα που να αξιοποιεί τους υπάρχοντες πόρους οι οποίοι είναι και υπεραρκετοί.

Εκπαίδευση εκπαιδευτικών

Δεν αποτελεί προνόμιο του δημόσιου τομέα. Μιλώντας με Ρώσους εκπαιδευτικούς, κάθε εκπαιδευτικός έχει το δικαίωμα να συμμετάσχει σε προγράμματα δημοσίου η ιδιωτικού τομέα, παρέχοντάς του η πολιτεία voucher. Η λογική δεν είναι να πάρω μια βεβαίωση για να τη χρησιμοποιήσω σε πιθανή αξιολόγηση, αλλά η πραγματική γνώση την οποία θα εφαρμόσω στην εκπαιδευτική διαδικασία. Διαδικτυακές πλατφόρμες, βιντεομαθήματα, ηλεκτρονικά βιβλία, όπως επίσης βάσεις δεδομένων είναι διαθέσιμα στη χώρα μας.

Δεν μπορούμε να θεωρούμε ως σημείο εκκίνησης για την κατάρτιση εκπαιδευτικών π.χ. για τη εκπαιδευτική ρομποτική και την τεχνητή νοημοσύνη, την αρχή και τη γνώμη του ενός –κυρίως δημοσίων φορέων– αλλά την πραγματικότητα τη χώρας και όπως αυτή προκύπτει από παγκόσμιες συμμετοχές.

Το σύνολο των εν ενεργεία στελεχών της δημόσιας εκπαίδευσης αγνοούν παντελώς την πραγματικότητα της εκπαιδευτικής ρομποτικής, την ποιότητα των εκπαιδευτικών, το επίπεδο ανάπτυξης της, το σημαντικό αρχείο που υπάρχει και απλώς οικειοποιείται την προβολή της με συνέπεια τελικά να αποδομεί την όλη προσπάθεια. Η πλειοψηφία των στελεχών εκπαίδευσης δεν έχει ποτέ παρακολουθήσει δια ζώσης διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής.

Η επιτυχημένη παρουσία της χώρας μας στον 21ο αιώνα περνά υποχρεωτικά μέσα από την εκπαίδευση. Η χώρα έχει υψηλό επίπεδο εκπαιδευτικών, διάσπαρτους σε όλη τη χώρα με γνώση και θέληση. Θέληση γονιών που υποστηρίζουν και κατευθύνουν τα παιδιά τους στο να αποκτήσουν εκτός σχολικής δραστηριότητας, αυτό που αποκαλείται extra curriculum, όπως γίνεται και σε όλες τις χώρες του κόσμου.

Σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα

Τέλος, διαθέτει μαθητές που έχουν μάθει από μικρά παιδιά να έχουν αυτί και μάτι στον κόσμο και θέλουν να είναι ανταγωνιστικοί. Απαιτείται η ενσωμάτωση εμπειρίας και γνώσης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα με σκοπό τη δημιουργία του σημείου εκκίνησης και την από κοινού δημιουργία στόχων και αξιολόγησης, με:

  • Άνοιγμα των σχολικών μονάδων σε Δήμους και συλλόγους γονέων.
  • Συμπράξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα.
  • Αλλαγή του μοντέλου “σπουδάζω και φεύγω εξωτερικό” στο “σπουδάζω και δημιουργώ στη χώρα μου”.

Στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας, η Ελλάδα είναι παράδεισος για επαγγελματική αποκατάσταση. Όπου και να κοιτάξεις απαιτείται εισαγωγή τεχνολογίας. Απαιτείται σύμπραξη ιδιωτικού και δημοσίου τομέα με σκοπό την ουσιαστική αλλαγή στην παιδεία μας που θα σηματοδοτήσει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες, από το νηπιαγωγείο έως το πανεπιστήμιο. Ας αρχίσουμε τώρα πριν να είναι πολύ αργά και στείλουμε τους σημερινούς μαθητές σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον εργασίας άγριου ανταγωνισμού χωρίς εφόδια.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι