ΘΕΜΑ

Η κατάρα των μεγιστάνων – Ναυάγια και αεροπορικές τραγωδίες

Η κατάρα των μεγιστάνων – Ναυάγια και αεροπορικές τραγωδίες, Νεφέλη Λυγερού

Μάχη δίνει η ιταλική ακτοφυλακή για να εντοπίσει τους έξι αγνοούμενους του ναυαγίου του πολυτελούς ιστιοφόρου στην Σικελία. Μεταξύ αυτών είναι ο πρόεδρος της τράπεζας Morgan Stanley Τζόναθαν Μπλούμερ και ο ονομαζόμενος “Βρετανός Μπίλι Γκέιτς”, Μάικ Λιντς.

Οι υπόλοιποι εκ των έξι αγνοουμένων – για τους οποίους οι αρχές εκτιμούν ότι δεν πρόλαβαν να βγουν από το ιστιοφόρο και βυθίστηκαν μαζί του – είναι η 18χρονη κόρη του Λιντς, η σύζυγος του Μπλούμερ, ο δικηγόρος Κρις Μορβίλο και η σύζυγος του, Νέντα, σχεδιάστρια κοσμημάτων.

Η σύζυγος του αγνοούμενου Βρετανού μεγιστάνα της τεχνολογίας και μία εκ των δεκαπέντε επιζώντων του ναυαγίου, Άνγκελα Μπακάρις, αποκάλυψε ότι ήταν μια ελαφρά κλίση του σκάφους που την ξύπνησε. Η ίδια περιέγραψε στη La Repubblica ότι ξύπνησαν τα ξημερώματα όταν το πλοίο ξαφνικά “έγειρε”, γεγονός που αρχικά δεν τους ανησύχησε. Όμως η ίδια σηκώθηκε για να δει τι συνέβαινε. Σύντομα, όμως, η κατάσταση επιδεινώθηκε, όταν άρχισαν να σπάνε γυαλιά και να επικρατεί σύγχυση στο σκάφος. Η Μπακάρις υπέστη εκδορές στα πόδια της, πιθανώς επειδή πάτησε πάνω σε θραύσματα γυαλιού κατά τη διάρκεια του ναυαγίου. Η ίδια πλέον κινείται με αναπηρικό αμαξίδιο.

Το ιστιοφόρο “Bayesian” χτυπήθηκε από ξαφνική και ισχυρή καταιγίδα τις πρώτες πρωινές ώρες της Δευτέρας, σύμφωνα με μαρτυρίες. Όπως αναφέρουν πληροφορίες του BBC, βρισκόταν αγκυροβολημένο λίγο έξω από το λιμάνι του Porticello, ένα μικρό ψαροχώρι ανατολικά του Παλέρμο, όταν το χτύπησε αυτό που η ιταλική ακτοφυλακή αποκάλεσε ως «βίαιη καταιγίδα». Η καταιγίδα ήταν τόσο σφοδρή που προκάλεσε την εμφάνιση υδροστρόβιλων πάνω από τη θάλασσα.

Το ναυάγιο του υποβρυχίου

Σχεδόν ένα χρόνο πριν την επικαιρότητα είχε απασχολήσει ένα άλλο ναυάγιο με μεγιστάνες, όχι αυτήν την φορά κάποιου πολυτελούς ιστιοφόρου, αλλά του υποβρυχίου Titan, οι επιβάτες του οποίου είχαν πληρώσει χιλιάδες δολάρια για να δουν από κοντά το ναυάγιο του Τιτανικού. Το ρομποτικό σκάφος του Horizon Arctic που μετείχε στις έρευνες είχε ανακαλύψει τον ουραίο κώνο του Titan, περίπου 500 μέτρα μακριά από την πλώρη του ναυαγίου του Τιτανικού.

«Πρόκειται για ένα απίστευτα αδυσώπητο περιβάλλον εκεί κάτω. Το πεδίο των συντριμμιών συνάδει με μια καταστροφική εσωτερική κατάρρευση του σκάφους», είχε αναφέρει ο αντιναύαρχος Μάουτζερ που μετείχε στις έρευνες, ο οποίος είχε δηλώσει χαρακτηριστικά πως δεν έχει απάντηση στο αν οι σοροί των ανδρών που βρίσκονταν στο σκάφος είναι πιθανό να ανακτηθούν κάποτε….

Οι πέντε επιβαίνοντες ήταν: Ο 61χρονος Αμερικανός ιδρυτής της OceanGate Στόκτον Ρας, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος Πολ-Ανρί Ναρζολέ, ο 59χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο 48χρονος πακιστανός μεγιστάνας Σαχζάντα Νταγούντ και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν. Τα απανωτά δυστυχήματα επωνύμων, ωθούν πολλούς να μιλούν για “κατάρα των μεγιστάνων”, δυστυχήματα όχι μόνο με ναυάγια…

Τραγωδίες με ελικόπτερο

Σαράντα ενός, εξήντα εννέα και πενήντα έξι ετών ήταν οι ηλικίες των πρόωρα χαμένων Κόμπι Μπράιαντ, Ολιβιέ Ντασό και Πετρ Κέλνερ. Και οι τρεις άνδρες είχαν χάσει τραγικά τη ζωή τους, μετά τη συντριβή του ελικοπτέρου τους, το οποίο χρησιμοποιούσαν καθημερινά για τις μετακινήσεις τους. Για εκείνους, κάτι τέτοιο ήταν όσο κοινό είναι ένα δρομολόγιο με ταξί ή αυτοκίνητο για τους “απλούς” ανθρώπους.

Το ελικόπτερο, στις περιπτώσεις των μεγιστάνων, είναι συνώνυμο με τον πλούτο και την πολυτέλεια, αλλά έχει στοιχίσει και πολλές ζωές. Στην πραγματικότητα, ο κίνδυνος που ενέχει μία πτήση με ελικόπτερο, δεν συγκρίνεται με τον φόρο αίματος που πληρώνουν οι επιβάτες αυτοκίνητων. Συνήθως, όμως, τα ελικόπτερα μεταφέρουν κάποιον, του οποίου ο θάνατος γίνεται πρωτοσέλιδο. Επιπλέον, ενίοτε οι “άτρωτοι” επιβαίνοντες τείνουν να παραβλέπουν τις δυσκολίες των πτήσεων και οι πιλότοι που είναι στη δούλεψή τους ευθυγραμμίζονται με τα ριψοκίνδυνα θέλω τους.

Μεταξύ άλλων, τα ελικόπτερα αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητάς τους, αντικαθιστώντας τον ρόλο του ταξί ή του αυτοκινήτου. «Όπου φτωχός κι η μοίρα του, όπου πλούσιος και η καλοπέραση», για να συμπληρώσουμε τη λαϊκή παροιμία. Μπορεί ο πλούτος, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, να εξασφαλίζει μακροζωία (τουλάχιστον εννέα χρόνια περισσότερα από τους φτωχούς), αλλά ελλοχεύουν και κίνδυνοι, ακόμα και για τους μεγιστάνες που έχουν και αυτοί ουκ ολίγες τραγωδίες σε αεροπορικά δυστυχήματα…

Το τέλος του Τσέχου κροίσου

Τον Μάρτιο του 2021 συνέβη ένα αεροπορικό δυστύχημα στην Αλάσκα. Μεταξύ των πέντε ατόμων που είχαν χάσει τη ζωή τους από εκείνη την συντριβή ελικοπτέρου, βρισκόταν και ο πλουσιότερος άνθρωπος της Τσεχίας Πετρ Κέλνερ. Ο 56χρονος δισεκατομμυριούχος ήρθε να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο με τα “θύματα των αιθέρων”. Έναν μήνα πριν είχε προηγηθεί ο θάνατος του Γάλλου μεγιστάνα Ολιβιέ Ντασό.

Αν και ο Κέλνερ ανήκε στους 70 πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, παρέμενε άγνωστος στο ευρύ κοινό. Ο θάνατός του ήταν που έφερε στο προσκήνιο τη ζωή του, τον αμύθητο πλούτο του και την πορεία του προς την κορυφή, πράγματα που καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του επέλεγε να κρατάει αθέατα. Πάντως, κανείς τελικά δεν είναι άτρωτος, ακόμα και αν ανήκει στην υψηλότερη κορυφή του πλούτου. Στην περίπτωσή του, μάλιστα, ο θάνατος ήρθε με τη σημειολογική πτώση από τους ουρανούς…

Ο Κέλνερ είχε συνδέσει το όνομά του με τη μετακομμουνιστική πορεία της Τσεχοσλοβακίας. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ασχολήθηκε με την πώληση φωτοτυπικών μηχανημάτων και ειδών γραφείου. Αργότερα, συμμετείχε στο εκτενές πρόγραμμα αποκρατικοποίησης εκατοντάδων εταιρειών, ενώ μέσω του ομίλου PPF προχώρησε σε μεγάλο αριθμό εξαγορών, βάζοντας τον όμιλο και τον ίδιο για τα καλά στα μεγάλα “σαλόνια” του νεοσύστατου τσέχικου επιχειρείν.

Εξελίχθηκε γρήγορα στον πλουσιότερο επιχειρηματία της χώρας, με προσωπική περιουσία που ξεπερνούσε τα 17 δις. ευρώ. Κολλητός του φίλος ήταν ο ολιγάρχης Αμπράμοβιτς. Όπως πολλοί όμοιοί του, ο Κέλνερ λάτρευε τα σπορ και την αδρεναλίνη, επιζητώντας συχνά την αποφόρτιση από τις επιχειρηματικές σκοτούρες που αυτά του προσέφεραν. Ήταν δεινός σκιέρ και αναζητούσε απάτητες βουνοκορφές.

Τα περισσότερα ταξίδια του ο Κέλνερ τα πραγματοποιούσε με ένα Boeing 737-700 BBJ1 που είχε αγοράσει το 2010. Με αυτό φημολογείται ότι μεταφέρθηκε μαζί με έναν στενό συνεργάτη και φίλο στο πολυτελές καταφύγιο Tordrillo Mountain Lodge στην Αλάσκα. Το κατάλυμα βρίσκεται στη λίμνη Τζουντ και χρεώνει 15.000 δολάρια κατ’ άτομο για διαμονή μίας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει εκδρομές heli-skiing.

Σε αυτές, ελικόπτερα παραλαμβάνουν τους επιβάτες από το ξενοδοχείο και τους μεταφέρουν σε απομακρυσμένα βουνά και απάτητες κορυφές για σκι. Ήταν μόνιμος επισκέπτης του πολυτελούς καταλύματος, το οποίο συνεργαζόταν με μία εταιρεία η οποία διέθετε στόλο 17 ελικοπτέρων. Μερικά από αυτά λειτουργούσαν για πυρόσβεση, εξερεύνηση διαμαντιών και σεισμικών τρυπανιών. Στη μοιραία πτήση, το ελικόπτερο Airbus AS 350-B3 μετέφερε τρεις πελάτες, δύο εκπαιδευτές σκι και τον πιλότο…

Ο θάνατος του Κόμπι Μπράιαντ

Η περιορισμένη ορατότητα εξαιτίας ομίχλης είχε προκαλέσει και το αεροπορικό δυστύχημα στοίχισε τη ζωή του μπασκετμπολίστα Κόμπι Μπράιαντ, της κόρης του και άλλων εφτά ατόμων, βυθίζοντας πλήθος θαυμαστών του στο πένθος. Εξαρχής, αποκλειόταν το σενάριο της μηχανικής βλάβης, καθώς το συγκεκριμένο ελικόπτερο διέθετε δύο μηχανές, πολύ υψηλής ποιότητας, φτιαγμένες από την Κάντιλακ.

Κατόπιν ενδελεχούς έρευνας, οι επιθεωρητές του Εθνικού Συμβουλίου Ασφαλείας Μεταφορών των ΗΠΑ κατέληξαν ότι το ελικόπτερο, παραβιάζοντας τους ομοσπονδιακούς κανόνες, είχε πετάξει μέσα στην ομίχλη και πιθανότατα αποπροσανατολίστηκε λίγο πριν συντριβεί. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί ότι η πτήση γινόταν σε χαμηλό υψόμετρο και η ταχύτητά του ξεπερνούσε τα 280 χιλιόμετρα την ώρα, δηλαδή σχεδόν τη μέγιστη που μπορούσε να αναπτύξει.

Μετά από την έρευνα για το θάνατο του Μπράιαντ, το ίδιο Συμβούλιο εισηγήθηκε καλύτερα συστήματα προειδοποίησης-ραντάρ, τα οποία θα ενημερώνουν τους πιλότους για να αποφεύγουν πρόσκρουση. Το ελικόπτερο που πετούσε ο Μπράιαντ δεν είχε το κατάλληλο σύστημα ενημερώσεων, για το οποίο οι αρχές είχαν δώσει εντολή να τοποθετείται υποχρεωτικά σε αυτά τα ελικόπτερα…

Αεροπορικές τραγωδίες

Ο Γάλλος κροίσος Ολιβιέ Ντασό επέβαινε σε ένα ελικόπτερο τύπου Airbus AS350B, το οποίο συνετρίβη αμέσως μετά την απογείωσή του από ιδιωτικό ελικοδρόμιο στην Τουκέ, στην ακτή της Νορμανδίας. Η τραγωδία συνέβη όταν οι έλικες του ελικοπτέρου φέρεται να χτύπησαν στα κλαδιά ενός δέντρου, λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.

Στη Βραζιλία δύο μήνες νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2021, είχε χάσει τη ζωή του ο 32χρονος πρόεδρος της Palmas και τέσσερις ποδοσφαιριστές μετά από συντριβή αεροσκάφους. Το δυστύχημα έγινε επίσης λίγα λεπτά μετά την απογείωση του αεροπλάνου, με το οποίο η Πάλμας Ρεγκάτα, ομάδα της 4ης κατηγορίας της Βραζιλίας, ταξίδευε για τη Γκόια, όπου θα αντιμετώπιζε τη Βίλα Νόβα.

Ο επιθετικός της Κάρντιφ Σίτι, Εμιλιάνο Σάλα, έφυγε πρόωρα δύο χρόνια νωρίτερα, όταν το αεροσκάφος του συνετρίβη κατά τη διάρκεια πτήσης από τη Νάντη της Γαλλίας προς το Κάρντιφ. Αποδείχθηκε ότι μονοξείδιο του άνθρακα είχε εισέλθει στην καμπίνα, ενώ ούτε ο πιλότος είχε την σχετική άδεια να πετάει. Τρεις μήνες αργότερα, πέθανε και ο πατέρας του νεαρού αθλητή, ο οποίος δεν άντεξε τον χαμό του γιού του…

Τον Οκτώβριο του 2018, ο πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας Λέστερ, Βιχάι Σριβανταναπράμπα, δύο βοηθοί του, ο πιλότος και η σύντροφός του έχασαν τη ζωή τους όταν το ελικόπτερο, στο οποίο επέβαιναν, συνετρίβη σε πάρκινγκ, λίγες μόλις στιγμές έπειτα από την απογείωσή του από το στάδιο King Power της αγγλικής ομάδας.

Αποδείχθηκε ότι εξάρτημα 30 εκατοστών, το οποίο συνδέει το πεντάλ του πιλότου με τον μικρό έλικα στην ουρά του ελικοπτέρου είχε μετακινηθεί από τη θέση του, με συνέπεια το ελικόπτερο να αρχίσει να πέφτει και τελικά να συντριβεί. Λίγο μετά από το τραγικό αυτό περιστατικό, στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, έχασε τη ζωή της η 30χρονη Κάρλι Μακ Κορντ. Η νεαρή αθλητική δημοσιογράφος επέβαινε σε ένα μικρό αεροπλάνο μαζί με άλλα τέσσερα άτομα και κατευθυνόταν στην Ατλάντα για αθλητικό αγώνα. Αιτία του δυστυχήματος ήταν η έντονη ομίχλη που επικρατούσε….

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx