ΑΠΟΨΗ

Ο φόνος στο λιμάνι: Δεν είμαστε όλοι ίδιοι…

Ο φόνος στο λιμάνι: Δεν είμαστε όλοι ίδιοι... Σπύρος Γκουτζάνης

Ήταν τελικά οι πολίτες που κινητοποιήθηκαν χθες: τράβηξαν τα βιντεάκια με την δολοφονία του Αντώνη Καρυώτη στον καταπέλτη του Blue Horizon και στην συνέχεια τα μετέδωσαν στους προσωπικούς του λογαριασμούς. Έβαλαν τις φωνές μέσα στο πλοίο, πήραν τηλέφωνο στο Λιμεναρχείο και στην Αστυνομία και ενημέρωσαν τα συστημικά μέσα. Και ήταν οι πολίτες που ξεσήκωσαν μεγάλο θόρυβο από τα social media. Η στάση τους απέτρεψε το κουκούλωμα του φόνου και ανάγκασε το πλοίο να γυρίσει πίσω στο λιμάνι.

Ανάγκασαν τόσο την ναυτιλιακή εταιρεία να αλλάξει στάση –αρχικά μίλησε για ατύχημα στο λιμάνι του Πειραιά για το οποίο δεν έχει ευθύνη– όσο και τον κρατικό μηχανισμό να κινητοποιηθεί με καθυστέρηση. Στο τέλος της ημέρας οι πολίτες κινητοποιήθηκαν και με την φυσική τους παρουσία, κάνοντας διαδηλώσεις στο λιμάνι του Πειραιά και στο Ηράκλειο. Και ήταν η πίεση της κοινής γνώμης που ανάγκασε τα συστημικά ΜΜΕ, που στην αρχή συμμετείχαν στο κουκούλωμα ρίχνοντας την ευθύνη στο θύμα, να ανακρούσουν πρύμνα. «Έπεσε στην θάλασσα ενώ προσπαθούσε να προλάβει το πλοίο» ήταν η αρχική γραμμή – πάλι καλά που δεν μίλησαν για αυτοκτονία στο λιμάνι του Πειραιά! Και τα έκαναν αυτά οι πολίτες μόνοι τους δίχως καμία οργάνωση από οποιονδήποτε φορέα και καθοδήγηση.

Η ευθύνη ανήκει στους φονιάδες, τα φυσικά πρόσωπα, ακόμη περισσότερο στην εταιρεία που διακατέχεται από νοοτροπία νταβατζή απέναντι στο επιβατικό κοινό (όσοι ταξιδεύουμε το έχουμε ζήσει σε διάφορες εκφάνσεις) και στο Λιμενικό Σώμα που δεν ήταν εκεί για να επιβλέπει όταν συνέβη και στην συνέχεια δεν έπραξε τα δέοντα, συμμετέχοντας εκ των πραγμάτων στο παραλίγο κουκούλωμα. Αντίθετα οι πολίτες έκαναν αυτό που έπρεπε. Όλοι; Όχι βέβαια. Πάντα υπάρχουν εκείνοι που είναι πιο ευαίσθητοι στην αδικία και αντιδρούν έντονα και όπως αρμόζει, υπάρχουν οι λιγότερο ευαίσθητοι αλλά που δεν είναι αδιάφοροι και εκείνοι που φοβούνται κάθε μορφή εξουσίας ή λένε “κοίταζε την δουλειά σου”. Πάντα έτσι ήταν.

Προσεγγίσεις και προσεγγίσεις…

Οι αναλύσεις από την πρώτη στιγμή κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ορισμένες από επώνυμους αρθρογράφους, ισχυρίζονταν ότι τρεις απάνθρωποι υπάλληλοι σκότωσαν έναν επιβάτη, ότι οι πολίτες στο πλοίο έδειξαν αδιαφορία και το περιστατικό είναι σύμπτωμα συνολικής παρακμής, απανθρωπιάς όλων μας και σήψης της κοινωνίας. Αυτή η προσέγγιση, όμως, το μόνο που κάνει είναι να διαχέει την ευθύνη. Επιπλέον στρέφει την προσοχή από την εγκληματική συμπεριφορά των ναυτικών, την απαράδεκτη νοοτροπία της ναυτιλιακής εταιρείας και τις παραλείψεις των κρατικών οργάνων σε μία γενικώς και αορίστως ευθύνη όλων μας και στην έκπτωση των ηθικών αξιών.

Τελικά, αυτή η προσέγγιση βοηθά μόνο την Attica Group και την κυβέρνηση να περάσει τον “κάβο” με το μικρότερο δυνατό κόστος και να μην βγουν τα σωστά συμπεράσματα. Πρόσφεραν υπηρεσία σε εκείνους που διέπραξαν και επιχείρησαν να κουκουλώσουν το έγκλημα. Η δήλωση του πρωθυπουργού ωσάν να είναι σχολιαστής της επικαιρότητας ήταν ακριβώς σε αυτό το κλίμα. Για «έναν συνδυασμό από ανευθυνότητα και κυνισμό, περιφρόνηση και αδιαφορία. Που τελικά γίνεται βία», μίλησε ο πρωθυπουργός. Που προφανώς αφορά όλους μας, αφού προκαλεί όπως πρόσθεσε «την συγγνώμη του συλλογικού αναστοχασμού».

Όσοι από αυτούς είναι δημοσιογράφοι άξιος ο μισθός τους. Οι πολίτες μπορεί να παραπλανώνται, οι δημοσιογράφοι δεν μπορούν και δεν έχουν δικαίωμα. Οφείλουν να ψάχνουν, έστω και σε βάρος της αμεσότητας και της ταχύτητας. Στην περίπτωση λάθους (ανθρώπινο) ανασκευάζουν πάραυτα.

Υστερόγραφο

Στο συγκεκριμένο περιστατικό το πλήρες πλαίσιο έδωσε η ανακοίνωση του ΚΚΕ: «Η απαξίωση της ανθρώπινης ζωής που βιώνουμε σχεδόν καθημερινά σε μια κοινωνία όπου βασιλεύουν οι σάπιες αξίες του ατομισμού και του κέρδους, οδηγεί σε τέτοια επίπεδα αποκτήνωσης, ώστε να πετάει κάποιος έναν άνθρωπο στη θάλασσα και –ενώ τον βλέπει να πνίγεται μέσα στα απόνερα– να δίνει εντολή να ξεκινήσει κανονικά το πλοίο, προφανώς για να μην υπάρξει καθυστέρηση, αφού για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες “ο χρόνος είναι χρήμα”. Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και όλες οι αρμόδιες Αρχές οφείλουν να δώσουν απαντήσεις στα εξής ερωτήματα:

  • Τηρήθηκε από την εταιρεία το πρωτόκολλο και τα προβλεπόμενα μέτρα ασφαλείας κατά τον απόπλου του πλοίου;
  • Υπήρχε παρουσία του Λιμενικού;
  • Πώς είναι δυνατόν το πλοίο να αποπλέει και να ταξιδεύει ανενόχλητο για ώρα πριν δοθεί εντολή να επιστρέψει;

Είναι χαρακτηριστικό πως το τι πραγματικά έγινε αποκαλύφθηκε από τους ίδιους τους επιβάτες του πλοίου, ενώ η αρχική ενημέρωση του Λιμενικού έριχνε επί της ουσίας την ευθύνη στο θύμα. Πέρα από τις δεδομένες ευθύνες μελών του πληρώματος που πρέπει να αποδοθούν, το ΚΚΕ απαιτεί να διερευνηθεί σε βάθος το έγκλημα και όλες οι συνθήκες που το προκάλεσαν, ενώ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στην οικογένεια του 36χρονου βιοπαλαιστή από την Κρήτη που έχασε άδικα τη ζωή του».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι