Οι τουριστικές τάσεις που επιταχύνονται λόγω της πανδημίας
11/01/2021Ο τουρισμός και τα ταξίδια είναι αυτό που προσμένουν οι περισσότεροι άνθρωποι μετά τους αυστηρούς περιορισμούς του 2020. Η ταξιδιωτική εμπειρία πλέον αποκτά μια νέα διάσταση μιας και λόγω της πανδημίας τα περισσότερα δεδομένα της ζωής μας έχουν επανεκτιμηθεί.
Στο προσκήνιο μπαίνει σταθερά σε όλες τις έρευνες η σημασία του οικοσυστήματος και της βιωσιμότητας στις βιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης και της τουριστικής βιομηχανίας, που έχει πληγεί σημαντικά. Μετά από μια δεκαετία υπερτουρισμού σε πολλές περιοχές του πλανήτη και τις επιπτώσεις του, το 2020, υπήρξε η εγκατάλειψη και τα άδεια θέρετρα λόγω της πανδημίας.
Καθώς οι χώρες έχουν ξεκινήσει τα εμβολιαστικά τους προγράμματα όλοι ελπίζουν ο κόσμος να ξεκινήσει να ταξιδεύει πάλι σύντομα. Κανείς όμως δεν μπορεί ακόμα να προβλέψει με απόλυτη βεβαιότητα τις αντιδράσεις των ταξιδιωτών στην εποχή μετά την πανδημία. Οι τουριστικές τάσεις πάντως δείχνουν ότι οι εν δυνάμει ταξιδιώτες αναζητούν προορισμούς σε διαφορετικές εποχές από ότι συνήθιζαν. Με την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια να αποτελούν προτεραιότητα.
O φόβος και η ανασφάλεια στις ηλικίες πάνω από τα 50 θα αργήσουν να φύγουν και το πιθανότερο είναι αυτές οι ηλικίες να προσαρμοστούν στην ασφάλεια του εσωτερικού τουρισμού (staycation). Η αλλαγή του μοντέλου βέβαια και στον εσωτερικό τουρισμό φαίνεται από την ανάπτυξη τουριστικών πολυτελών εμπειριών. Από την Σκωτία έως την Αμερική νέα ταξιδιωτικά πρακτορεία προσφέρουν εναλλακτικές διακοπές περιπέτειας με ιδιωτικά σαφάρι στα Χάιλαντς της Σκωτίας ή σε περιοχές των ΗΠΑ.
Συνδυασμός διακοπές με εργασία
Η απομακρυσμένη εργασία εδώ και ένα χρόνο έχει γίνει πλέον κάτι πολύ συνηθισμένο σε όλες τις χώρες. Και πολλοί προορισμοί όπως τα Κανάρια Νησιά στην Ισπανία μπήκαν στην διαδικασία να το εκμεταλλευτούν για να επανασχεδιάσουν το τουριστικό τους μοντέλο. Μια τουριστική τάση που φαίνεται να αυξάνει και να δίνει κίνητρο σε προορισμούς να επεκτείνουν την τουριστική σαιζόν ακόμα και σε μικρές περιοχές.
Βέβαια, αυτό προϋποθέτει την δημιουργία των κατάλληλων υποδομών και κυρίως τον ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά και την ταχεία διεύρυνση του 5G. Για παράδειγμα, το θέρετρο Quinta do Lago στο Αλγκάρβε της Πορτογαλίας προσφέρει πακέτα “εργασίας και διαμονής”, από 2.135 £ το μήνα, όπου οι επισκέπτες μένουν σε ξύλινες εξοχικές κατοικίες με δύο υπνοδωμάτια και προσαρμοσμένο γραφείο.
Το Μπαρμπάντος έχει ήδη προσελκύσει περισσότερους από 3.000 αιτούντες στο πρόγραμμα “Welcome Stamp”, το οποίο επιτρέπει στους επισκέπτες να παραμείνουν για έως και ένα έτος. Ενώ και η Κροατία επεξεργάζεται νέα άδεια παραμονής για εργαζόμενους που δουλεύουν εξ αποστάσεως.
Οι millennial’s αποτελούν κοινό στόχος
Οι millennial’s θέλουν να ταξιδέψουν αμέσως μόλις λήξουν τα περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας. Βέβαια, αυτή η ηλικιακή ομάδα βρίσκονταν στο επίκεντρο της τουριστικής βιομηχανίας τα τελευταία χρόνια. Σε μελέτη του Deloitte το 2019, το 57% ανέφερε ότι η δυνατότητα για ταξίδια σε όλο τον κόσμο ήταν νούμερο ένα φιλοδοξία τους.
Χαρακτηριστικό της γενιάς αυτής είναι ότι δίνουν περισσότερη σημασία στις εμπειρίες της ζωής από την επαγγελματική εξέλιξη και τις φιλοδοξίες των προηγούμενων γενιών. Ενώ, η αυθεντικότητα και η εξερεύνηση των τοπικών κοινωνιών που επισκέπτονται είναι από τα βασικά χαρακτηριστικά τους ως ταξιδιώτες. Σύμφωνα με έρευνα περίπου το 86% των millennial’s επέλεξαν να βιώσουν μια νέα ταξιδιωτική εμπειρία έναντι του να παραβρεθούν σε πάρτυ (44%) ή να προβούν σε αγορές (28%)
Οι free independent travelers (FIT) απασχολούν την τουριστική βιομηχανία εδώ και αρκετά χρόνια μιας και ήταν μια αναδυόμενη τάση πριν την πανδημία. Κύριο χαρακτηριστικό αυτής της τουριστικής τάσης είναι η ταξιδιωτική εμπειρία σε πολλαπλά επίπεδα όπως τις οικολογικές ευαισθησίες, τις υψηλές απαιτήσεις και την ποιότητα των υπηρεσιών. Παρότι οι FIT αντιπροσωπεύονται από αρκετές ηλικιακές ομάδες οι millennial’s είναι η πιο αντιπροσωπευτική.
Ο τουρισμός είναι ένα προϊόν/υπηρεσία με πολλές συνιστώσες και όπως αποδεικνύεται η εξάρτηση του από ευμετάβλητους εξωτερικούς παράγοντες το καθιστά ευάλωτο. Τα επόμενα χρόνια θα δείξουν πόσοι τουριστικοί προορισμοί θα καταφέρουν να χαράξουν μια βιώσιμη στρατηγική και να προσαρμοστούν με ευελιξία σε νέα δεδομένα και τάσεις. Σίγουρα πάντως η έννοια του τουρίστα με την παρωχημένη σημασία, θα δώσει τη θέση του στον ταξιδιώτη που θα θέλει να τα συνδυάσει όλα.