ΘΕΜΑ

Ποια εμπόδια καλείται να υπερπηδήσει ο Πλεύρης

Η Ελλάδα πρωτοπορεί διεθνώς! – Θάνατος από Covid μόνο ο θάνατος από πνευμονία! Όλγα Μαύρου

Ο νέος υπουργός Υγείας Αθανάσιος Πλεύρης έχει πολλούς γόρδιους δεσμούς μπροστά του, με επείγον το πρόβλημα των αναστολών εργασίας που έχουν προκαλέσει δυσλειτουργίες στα νοσοκομεία, καθώς το κενό που αφήνουν οι ανεμβολίαστοι, παραμένει δυσαναπλήρωτο. Όμως επείγον εμφανίζεται και το “πρόβλημα Αρκουμανέας”, ο οποίος μόλις μετακινήθηκε ο πολύ στενός φίλος του Βασίλης Κικίλιας στο υπουργείο Τουρισμού, ζήτησε να μετακινηθεί εκεί κι εκείνος.

Ο κ. Πλεύρης δήλωσε ότι δεν έχει δεχτεί καμία επιστολή παραίτησης, αλλά όλοι γνωρίζουν ότι ακόμα και η κυβέρνηση δεν ήταν ενθουσιασμένη με τις επιδόσεις του διοικητή του ΕΟΔΥ, Παναγιώτη Αρκουμανέα, που είχε τοποθετηθεί εκεί προσωπικά από τον Βασίλη Κικίλια, παλιοί φίλοι από τον δήμο Αθηναίων. Στο δήμο ο κ. Αρκουμανέας είχε προσληφθεί το 2007, αρχικά ως συνεργάτης του Νικήτα Κακλαμάνη και είχε ασχοληθεί μεταξύ άλλων και με τον τουριστικό τομέα.

Ο Βασίλης Κικίλιας είχε βρεθεί στο δήμο Αθηναίων στο πρόγραμμα Άθλησης (2006-2010). Στον ΕΟΔΥ ο κ. Αρκουμανέας ορίστηκε όταν ο Βασίλης Κικίλιας ανέλαβε το υπουργείο Υγείας και κατήργησε την αιρετή διοίκηση του ΕΟΔΥ (πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ) διορίζοντας νέα διοίκηση με πράξη νομοθετικού περιεχομένου. Ο κ. Κικίλιας ανέφερε ότι διόρισε τον κ. Αρκουμανέα «στο πλαίσιο των μοντέρνων ευρωπαϊκών κέντρων ελέγχου νοσημάτων» και ότι «ο πρόεδρος του ΕΟΔΥ είναι οικονομολόγος με MBA στη Διοίκηση Επιχειρήσεων, ώστε μετά από πολλά χρόνια να διοικηθεί σωστά ο Οργανισμός».

Όπως φαίνεται, ο κ. Αρκουμανέας “διέρρευσε” προς τον Τύπο ότι θέλει να αποχωρήσει από τον ΕΟΔΥ, για να προλειάνει το έδαφος και να μετρήσει αντιδράσεις, αλλά παραίτηση επισήμως δεν υπέβαλε. Ως προς την διάδοχη κατάσταση, δεν είναι σαφές αν πρόκειται για ευσεβείς πόθους του ιδίου ή πραγματική βολιδοσκόπηση, αλλά “ακούγεται” ο πνευμονολόγος που συχνότατα βλέπουμε στα τηλεοπτικά κανάλια, ο Θεόδωρος Βασιλακόπουλος.

Προβλήματα σε ΕΟΔΥ και νοσοκομεία

Ο ίδιος ο κ. Βασιλακόπουλος είπε ότι αν αναλάμβανε αυτό το πόστο, θα το έκανε αμισθί. Όμως πολλοί εκτιμούν ότι στην θέση αυτή χρειάζεται ένας διοικητικός ηπίων τόνων. Επίσης θεωρείται ότι ο ΕΟΔΥ θα πρέπει να βελτιώσει πολύ την ιδιαίτερα πτωχή ενημέρωση που παρείχε κατά την πανδημία. Εν τω μεταξύ παραιτήθηκε ο διοικητής του Γενικού Λαϊκού Νοσοκομείου Αθηνών (Γ.Ν.Α. Λαϊκό) Χρήστος Αντωνόπουλος και η παραίτηση του έγινε δεκτή από τον υπουργό Υγείας.

Ο κ. Αντωνόπουλος φέρεται να παραιτήθηκε επειδή ο νέος υπουργός υγείας Αθανάσιος Πλεύρης ενεργοποίησε την διάταξη του νόμου περί ασυμβίβαστου επαγγελματικής ιδιότητας και θέσης διοικητή. Ο Χρήστος Αντωνόπουλος είναι εν ενεργεία δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω. Στις διοικήσεις των νοσοκομείον ο κ. Πλεύρης έχει μεγάλο πρόβλημα, γιατί ενώ σύμφωνα με πληροφορίες οι περισσότερες δείχνουν να χωλαίνουν, την ίδια στιγμή δεν είναι “αντικαταστάσιμες”, καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί η θητεία των διοικητών.

Δεν είναι σαφές αν η δυσάρεστη εικόνα που διαπίστωσε ο κ. Πλεύρης σχετίζεται με την απόδοση των ΜΕΘ που κάποιες από αυτές είχαν θνητότητα έως και 100%, ή αν εστιάζεται αποκλειστικά στην οικονομική κατάσταση των νοσοκομείων. Η γενική εκτίμηση είναι σχετικά ασαφής, καθώς αναφέρεται ότι υπάρχει μια δυσαρέσκεια «για την διαχείριση κατά την πανδημία», κάτι που μπορεί να αφορά τόσο το οικονομικό σκέλος, όσο και την φροντίδα προς τους νοσηλευομένους.

Στην ηγεσία του υπουργείου Υγείας πάντως έχει παραδοθεί ήδη από τον Ιούλιο η δεύτερη αξιολόγηση που έχει γίνει από τους διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών (ΥΠΕ) και δείχνει σε ποιους τομείς έχουν αποδώσει και ποιους όχι, οι διοικητές των Νοσοκομείων των περιφερειών. Η αξιολόγηση έγινε από τους διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών οι οποίοι ακολούθησαν συγκεκριμένες οδηγίες που είχαν ορισθεί από την κυβέρνηση, όμως έμεινε στο συρτάρι. Τώρα ο νέος υπουργός την έβγαλε από εκεί και εξετάζει εναλλακτικές.

Τι κοιτάζει ο Πλεύρης

Η τελική αξιολόγηση όλων των διοικητών των νοσοκομείων θα γίνει από την αρμόδια επιτροπή που έχει συσταθεί στο υπουργείο Υγείας, αλλά και από την ηγεσία του υπουργείου. Τα κριτήρια που χρησιμοποιήθηκαν για την “βαθμολόγηση” των διοικητών ήταν η οικονομική κατάσταση των νοσοκομείων και τα αποθεματικά, τα χρέη προς τους προμηθευτές, η διαχείριση της πανδημίας, η ανάπτυξη νέων υπηρεσιών και μονάδων, αλλά και το επίπεδο συνεργασίας με τους υπόλοιπους φορείς υγείας και τις υπηρεσίες υγείας.

Οι συμβάσεις με τους διοικητές υπογράφηκαν προ πανδημίας και έδιναν ιδιαίτερη έμφαση στην βελτίωση των οικονομικών. Ανέφεραν πάντως τέσσερις κατηγορίες αξιολόγησης: οικονομική διαχείριση, βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, ηλεκτρονική διακυβέρνηση και εφαρμογή εργαλείων διοίκησης (μάνατζμεντ). Βασικό κεφάλαιο είχε θεωρηθεί η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών και η σωστή λειτουργία των λογιστηρίων.

Το τελευταίο είναι σημαντικό για την έκδοση ισολογισμών και την παραγωγική χρήση αναλυτικής λογιστικής, η συντήρηση του νοσοκομείου, η παρακολούθηση των δαπανών για φάρμακα, υγειονομικό υλικό, αντιδραστήρια και ορθοπεδικό υλικό, η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσία των νοσοκομείων και τέλος η βελτίωση του επιπέδου αξιοπιστίας των οικονομικών δεδομένων. Γι’ αυτό εξάλλου και οι περισσότεροι διοικητές ήταν μάνατζερ.

Στην σύμβαση αναφέρονταν ως στόχοι και η μείωση των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, στους οποίους αποδίδονται πάνω από 1.600 θάνατοι το χρόνο και αποτελούν μια ευρωπαϊκή “πρωτιά” για τα νοσοκομεία της χώρας. Ακόμα ένας στόχος είναι θεωρητικά η μέτρηση και η αύξηση του βαθμού ικανοποίησης ασθενών και εργαζομένων και η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών του νοσοκομείου. Ειδικός στόχος ήταν να μειωθεί και η αναμονή στα επείγοντα, αλλά και να συντομευθεί η αναμονή για χειρουργεία. Όλα αυτά όμως με τον κορονοϊό, πήγαν… περίπατο!

Προβλήματα από διοικητές νοσοκομείων

Σύμφωνα με πληροφορίες ορισμένοι διοικητές νοσοκομείων φέρονται να μην μπόρεσαν να διαχειριστούν ούτε καν τα περιστατικά Covid-19 που έφθαναν στο νοσηλευτικό ίδρυμα που διοικούσαν και διοικούν. Εντούτοις οι διοικητές από πλευράς τους αντιλέγουν ότι εκτελούσαν πάντα τις εντολές του υπουργείου Υγείας και ενεργούσαν σύμφωνα με τις δυνατότητες που είχαν σε χώρους, χρήμα και ανθρώπινο δυναμικό.

Τα οικονομικά των νοσοκομείων ήταν πάντα μεγάλο πρόβλημα, το οποίο πάντως οξύνθηκε κατά την πανδημία, με μεγάλες καθυστερήσεις στις αποπληρωμές οφειλών. Από την άλλη, όσο προβληματική και αν φέρεται να είναι η επίδοση κάποιων διοικητών, υπάρχει ο νόμος Γεραπετρίτη για το “επιτελικό κράτος”. Η θητεία των περισσοτέρων διοικητών λήγει το 2022. Για να αντικατασταθεί ένας διοικητής, θα πρέπει να προηγηθεί δημόσια προκήρυξη, κάτι που και πάλι θα παρατείνει τις θητείες μέχρι το 2022 καθώς είναι χρονοβόρα διαδικασία.

Εξετάζεται ως λύση η “προσωρινή ανάθεση” για το διάστημα των μηνών που απομένουν μέχρι την άνοιξη του 2022, εάν και εφόσον ο νέος υπουργός Υγείας θεωρήσει τις αρνητικές αξιολογήσεις βάσιμες. Μπορεί δηλαδή να κρίνει ότι οι διοικητές έκαναν μεν “λίγα πράγματα”, αλλά αντικειμενικά, λόγω της πανδημίας και των έκτακτων μέτρων, δεν είχαν τις δυνατότητες να κάνουν περισσότερα.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι