Πόσο νοιάζονται οι Έλληνες για την Κλιματική Αλλαγή
28/11/2020Οι φήμες για επικείμενες εκλογές έχουν αρχίσει να ξαναφουντώνουν. Ταυτόχρονα, έχουν ξεκινήσει και οι φήμες για δημιουργία νέων κομμάτων. Άλλες φήμες φέρουν την πιθανότητα συνεργασίας των υπαρχόντων κομμάτων μεταξύ τους μετά τις εκλογές εξαιτίας της απλής αναλογικής. Κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με βεβαιότητα τί συμβαίνει και εάν πράγματι συμβαίνει.
Ωστόσο, θα ήταν ίσως σημαντικό να εξετάσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρθηκαν οι Αμερικανοί ψηφοφόροι πριν και μετά τις πρόσφατες εκλογές. Έτσι ίσως θα μπορούσαν να εξαχθούν ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα τα οποία πιθανώς να “εφαρμόσουν” και στα καθ’ ημάς.
Πριν τις αμερικανικές εκλογές (Δεκέμβριος 2019) σε δημοσκόπηση της εταιρείας Gallup διαπιστώθηκε ότι οι αμερικανοί ψηφοφόροι ενδιαφέρονταν κυρίως για 16 κρίσιμα θέματα. Τον Δεκέμβριο του 2019 δεν είχε προκύψει ακόμη η πανδημία του κορονοϊού. Ορισμένα από αυτά τα θέματα ισοψήφισαν στην κατάταξη στις προτιμήσεις των ψηφοφόρων. Για παράδειγμα, στην 5η θέση ισοψήφισε η πολιτική για τα όπλα με το μεταναστευτικό και τις υποδομές. Στη 10η θέση ισοψήφισαν οι αμβλώσεις και η εξωτερική πολιτική.
Έτσι, στην τελική κατάταξη υπήρξαν συνολικά δεκατρία (13) “εξαιρετικά σημαντικά” και “πολύ σημαντικά θέματα” για τους Αμερικανούς ψηφοφόρους. Κορυφαίο θέμα που απασχολούσε τους αμερικανούς ψηφοφόρους πριν την πανδημία του κορονοϊού ήταν η οικονομία. Ακολουθούσαν η εκπαίδευση, η φροντίδα υγείας, η τρομοκρατία και η πολιτική για τα όπλα. Η Κλιματική Αλλαγή κατετάγη 12η από τα 13 “εξαιρετικά σημαντικά” και “πολύ σημαντικά” θέματα (Εικόνα 1).
Η περίοδος της πανδημίας
Τον Αύγουστο του 2020, και με την πανδημία του κορονοϊού να έχει πλέον εξαπλωθεί παγκοσμίως, διεξήχθη επίσης μία σχετική δημοσκόπηση για τα κρίσιμα θέματα που απασχολούσαν τους Αμερικανούς ψηφοφόρους. Σε αυτή τη δημοσκόπηση αναδείχθηκαν 12 κορυφαία θέματα τα οποία απασχολούσαν τους Αμερικανούς ψηφοφόρους. Κορυφαίο θέμα (Νο. 1) αναδείχθηκε και πάλι η οικονομία.
Ακολουθούσε η φροντίδα υγείας (Νο. 2), οι διορισμοί δικαστών στο Ανώτατο Δικαστήριο (Νο. 3), η πανδημία του κορονοϊού (Νο. 4) και η εγκληματική βία (Νο. 5). Από τα 12 πιο σημαντικά θέματα για τους Αμερικανούς ψηφοφόρους τον Αύγουστο του 2020, δηλαδή τρεις μήνες πριν τις αμερικανικές εκλογές, η Κλιματική Αλλαγή κατετάγη 11η (Εικόνα 2) στις προτιμήσεις των αμερικανών ψηφοφόρων.
Μετά τις αμερικανικές εκλογές, διεξήχθη ακόμη μία δημοσκόπηση η οποία διερεύνησε την συμπεριφορά των αμερικανών ψηφοφόρων στις κάλπες (exit poll). Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη δημοσκόπηση τα 5 πιο σημαντικά θέματα τα οποία επηρέασαν τελικά την κρίση των αμερικανών ψηφοφόρων ήταν η οικονομία (Νο. 1), η φυλετική ανισότητα (Νο. 2), η πανδημία του κορονοϊού (Νο. 3), η εγκληματικότητα/δημόσια ασφάλεια (Νο. 4) και η φροντίδα υγείας (Νο. 5). Η Κλιματική Αλλαγή δεν συμπεριλήφθηκε στα θέματα που απασχόλησαν τους Αμερικανούς ψηφοφόρους.
Είναι απορίας άξιο λοιπόν το γεγονός ότι με τόση προπαγάνδα που είχε προηγηθεί από τα παγκόσμια κυρίαρχα ΜΜΕ π.χ. υπέρ του κινήματος της νεαρής Γκρέτας στοχεύοντας τους νέους, θα περίμενε κανείς να καταστεί η κλιματική αλλαγή το Νο. 1 διακύβευμα των αμερικανικών εκλογών. Φευ! Παρά την προηγηθείσα απίστευτη και επίμονη προπαγάνδα των παγκόσμιων ΜΜΕ στο θέμα της κλιματικής αλλαγής, τελικά η κλιματική αλλαγή όχι μόνο δεν αναδείχθηκε σε κυρίαρχο διακύβευμα των Αμερικανικών εκλογών, αλλά κατετάγη στις τελευταίες θέσεις.
Η Κλιματική Αλλαγή δεν πουλά
Τα αμερικανικά mainstream media τους τελευταίους μήνες “έπαιζαν” διαρκώς από το πρωί ως το βράδυ “κορονοϊό” και “θανάτους” και το κίνημα της Γκρέτα ξεχάστηκε. Γιατί; Επειδή η κλιματική αλλαγή δεν «πουλά» ως προϊόν. Οι ψηφοφόροι δεν φαίνονταν διατεθειμένοι να το «αγοράσουν» πια. Άλλα θέματα απασχολούσαν τους αμερικανούς ψηφοφόρους: κυρίως η ανθρώπινη υγεία, σε συνδυασμό με την πανδημία του κορονοϊού, και η οικονομία.
Στις εκλογές δεν ψηφίζουν οι αγέννητοι επίγονοί μας. Αυτό το αξίωμα είναι από τα θεμελιώδη στοιχεία στην Πολιτική το οποίο βρίσκει εφαρμογή και στη φορολογία (ειδικά στην πράσινη φορολογία). Το 1990 είχε πραγματοποιηθεί μία έρευνα στις ΗΠΑ σχετικά με τις προτιμήσεις των τότε πολιτών, όσον αφορά τις προτιμήσεις τους για το μέλλον. Σύμφωνα με την έρευνα, το 40% των τότε πολιτών προτιμούσε η τότε κυβέρνηση να επενδύσει σε προγράμματα που θα έσωζαν κάποιες εκατοντάδες ζωές πολιτών από την περιβαλλοντική μόλυνση άμεσα, στο τότε παρόν, στο 1990, παρά να επενδύσει η κυβέρνηση σε εναλλακτικά προγράμματα σώζοντας 4 χιλιάδες ζωές στα επόμενα 25 χρόνια.
Ένα ακόμη εύρημα της ίδιας έρευνας κατέδειξε πως το 50% των πολιτών πίστευε πως σώζοντας η κυβέρνηση ένα πολίτη στο τότε παρόν (1990) άξιζε περισσότερο από το να σωθούν 70 πολίτες στα επόμενα 100 χρόνια. Η κλιματική αλλαγή λοιπόν, ως αφήγημα το οποίο “βλέπει” σε ορίζοντα 50+ ετών, είναι ένα πάρα πολύ “μαλακό” αφήγημα ώστε να χρησιμοποιηθεί ως κυρίαρχο διακύβευμα για οποιονδήποτε προεκλογικό αγώνα. Αυτό ίσως αποτελέσει μάθημα και στα καθ’ημάς.
Η ελληνική περίπτωση
Η κλιματική αλλαγή ως αφήγημα δεν περπατά και δεν θα περπατήσει στην ελληνική πραγματικότητα (όπως τελικά δεν περπάτησε στις αμερικανικές εκλογές), ειδικά όταν αυτό το αφήγημα συνδυάζεται με την επιβολή δυσβάσταχτων πράσινων φόρων όπως π.χ. ο φόρος στο πετρέλαιο κίνησης που επέβαλε πρόσφατα η κυβέρνηση, μιμούμενη την επιβολή φόρου-σοκ 50 δραχμών στη βενζίνη που επέβαλε η ΝΔ το 1992.
Η επιβολή του πράσινου φόρου στο πετρέλαιο κίνησης, εν όψει μάλιστα της σφοδρής αναμενόμενης διψήφιας(;) ύφεσης λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, θα “σκοτώσει” κυριολεκτικά τις μεταφορές και τα αγροτικά προϊόντα, δηλαδή ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της αλυσίδας υπεραξίας (value chain) του πρωτογενούς τομέα της χώρας μας! (Με όλο το σεβασμό, η “πράσινη” Τράπεζα της Ελλάδος δεν είναι ικανή να “προβλέψει” το μέγεθος της ύφεσης που θα έχουμε το 2021, δηλαδή σε λίγους μήνες, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Κατά τα άλλα, η Τράπεζα της Ελλάδας γνωρίζει, τί κλίμα θα έχουμε και τις οικονομικές επιπτώσεις του το έτος 2100! Αστεία και επικίνδυνα πράγματα.)
Ποιά θέματα απασχολούν τους Έλληνες πολίτες εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού; Τα εθνικά θέματα, η ανθρώπινη ζωή (υγεία) και η οικονομία (χωρίς σειρά κατάταξης). Η Οικονομία και οι φόροι, η Υγεία και η τουρκική σημαία στο Αιγαίο βγάζουν τα κουκιά στις εκλογές. Αυτά θα ανεβοκατεβάσουν κυβερνήσεις. Η κλιματολαγνεία αφορά την τσέπη μας (=φόροι). Η κλιματική αλλαγή δεν απασχολεί τους Έλληνες φορολογούμενους (όπως αποδείχτηκε ότι δεν απασχόλησε και τους Αμερικανούς ψηφοφόρους). Ας τα γνωρίζουν τα παραπάνω όλοι όσοι πιθανώς σχεδιάζουν σε κλειστές αίθουσες τυχόν πολιτικές διεργασίες καθώς ίσως λογαριάζουν χωρίς τον “ξενοδόχο”: τον ελληνικό λαό.