ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τί υποστηρίζει ο Μολδαβός πιλότος για την πτώση του ελικοπτέρου στη Σάμο

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Ο “Ελεύθερος Τύπος” έφερε στη δημοσιότητα την κατάθεση του 49χρονου Μολδαβού πιλότου, του ελικοπτέρου που κατέπεσε στην Σάμο στις 13 του περασμένου Ιουλίου, στη διάρκεια επιχείρησης κατάσβεσης πυρκαγιάς. Τότε χάθηκε η ζωή του 49χρονου Έλληνα συντονιστή και διερμηνέα Θεόδωρου Βλάχου, απόστρατου της αεροπορίας στρατού και του Μολδαβού συγκυβερνήτη του ελικοπτέρου. Ο Μολδαβός πιλότος φέρεται να κατέθεσε ότι για όλα φταίει μια ριπή ανέμου και ότι ο ίδιος ήθελε να διακόψουν τις ρίψεις λόγω του καιρού, όμως ο συντονιστής «ήθελε να βοηθήσει τον κόσμο που καιγόταν».

Ο πιλότος λέει επίσης ότι υπήρχε πρόβλημα με το “καλάθι”, ότι το αντικατέστησαν, αλλά τελικά, και το δεύτερο “καλάθι” φαίνεται να κόλλησε. Όπως λέει η αποστολή ξεκίνησε από το Κισινάου, ανεφοδιάστηκε στην Τουρκία και στις 17 Ιουνίου το ελικόπτερο Mi-8 με διακριτικό ERMHU έφθασε στο αεροδρόμιο “Αρίσταρχος ο Σάμιος”. Συνολικά στην αποστολή μετείχαν πέντε Μολδαβοί, δυο πιλότοι, δυο μηχανικοί εδάφους και ένας μηχανικός πτήσης. Το ελικόπτερο επιχείρησε σε κατασβέσεις αρχικά την Αστυπάλαια. Για τον άτυχο Έλληνα ο πιλότος λέει: «Τον γνωρίσαμε στο αεροδρόμιο όταν πρωτοφτάσαμε στη Σάμο και γνώριζε αγγλικά και ξέραμε ότι θα μας συνέδραμε ως σύνδεσμος με τις τοπικές αρχές».

Ο 49χρονος, που εκπαιδεύτηκε στην ρωσική αεροπορία το 1993 και εν συνεχεία εργάσθηκε στην μολδαβική αεροπορία, όπως είπε, έχει συμπληρώσει 5.600 ώρες πτήσης. Για τη μοιραία ημέρα λέει τα εξής: «Με κάλεσε ο Θοδωρής (σ.σ.: Βλάχος) και είπε ότι πρέπει να βγούμε για αποστολή, η ώρα ήταν λίγο μετά τις 14.00. Φύγαμε και οι έξι γρήγορα για το αεροδρόμιο. Το πρωτόκολλό μας λέει ότι σε 20 λεπτά πρέπει να βρισκόμαστε στον αέρα. Ο Θοδωρής ήταν υπεύθυνος για να μιλήσει με τον πύργο ελέγχου και μας έδινε οδηγίες πότε να απογειωθούμε και τις συντεταγμένες στις οποίες έπρεπε να πάμε για τη φωτιά.

»Φτάσαμε περίπου σε 20 λεπτά, κάναμε 5-6 ρίψεις νερού από τη θάλασσα και μετά παρατηρήσαμε δυσλειτουργία στο καλάθι του νερού. Είπα στον Θοδωρή και ζήτησε άδεια να επιστρέψουμε στο αεροδρόμιο. Επιστρέψαμε στη φωτιά, κάναμε λήψη νερού και ρίψεις με το καινούργιο καλάθι για περίπου 1 ώρα. Ο αέρας δυνάμωσε και τα κύματα είχαν μεγαλώσει. Σκέφτηκα ότι πρέπει να ακυρώσουμε. την αποστολή. Ο Θοδωρής ήθελε να βοηθήσουμε τον κόσμο, η πυρκαγιά ήταν πολύ μεγάλη.

»Πριν απ’ το δυστύχημα είπα στον συγκυβερνήτη αυτή είναι η τελευταία μας ρίψη και γυρίζουμε πίσω ή αλλάζουμε περιοχή λήψης νερού για καλύτερες συνθήκες. Βάσει πρωτοκόλλου μιλούσαμε με τον πύργο ελέγχου κάθε 30 λεπτά και ενημερώναμε αν είναι όλα καλά, ενώ για το αν θα πρέπει να ακυρωθεί μια πτήση, το συζητά ο πιλότος με το πλήρωμα, αλλά η τελική απόφαση είναι του πιλότου. Θεώρησα ότι θα μπορούσαμε να κάνουμε μια τελευταία ρίψη. Όμως αφού πήραμε νερό και προσπαθήσαμε να σηκωθούμε, ο αέρας χτύπησε το ελικόπτερο και το καλάθι έγειρε προς την ουρά.

»Το ελικόπτερο άρχισε να περιστρέφεται. Έκανα όλες τις απαραίτητες κινήσεις που προβλέπονται για να το επαναφέρω σε ισορροπία. Μείωσα την ταχύτητα, άλλαξα την πορεία και μείωσα την ισχύ. Δεν είχαμε πολύ χρόνο. Ο μηχανικός μού είπε ότι το καλάθι είχε πάει προς την ουρά. Του είπα να το απελευθερώσει, πάτησα εγώ το κουμπί απεμπλοκής του καλαθιού, αλλά δεν λειτούργησε. Μια δυνατή ριπή του αέρα χτύπησε από πίσω την ουρά και μας πέταξε στη θάλασσα, σε κλάσματα δευτερολέπτου βρεθήκαμε στο νερό» ισχυρίστηκε ο Μολδαβός πιλότος.

  Οριοθετήθηκε η φωτιά στα Πυργιώτικα Ναυπλίου – Ρεκόρ πυρκαγιών στην Ευρώπη

Τί υποστήριξε ο Μολδαβός πιλότος

Ο Μολδαβός πιλότος υποστήριξε ότι το ελικόπτερο κόπηκε στα τρία και οι επιβαίνοντες βρέθηκαν στη θάλασσα, χωρίς να προλάβουν να φορέσουν σωσίβια. Ο Μολδαβός συγκυβερνήτης δεν ήξερε κολύμπι. Ο Μολδαβός πιλότος λέει τα εξής: «Οι έλικες και η ουρά αποκολλήθηκαν άμεσα της ατράκτου. Όλοι ήμασταν δεμένοι. Λύσαμε τις ζώνες μας, ο μηχανικός που βρισκόταν πίσω πρόλαβε και βγήκε αμέσως έξω πρώτος. Στη συνέχεια το ελικόπτερο αναποδογύρισε. Εμάς μας είχε πάει όλους στο πίσω μέρος και η καμπίνα ήταν πλημμυρισμένη πάνω από τη μέση.

»Βρήκα την έξοδο κινδύνου η οποία ήταν η μισή μέσα στο νερό. Την άνοιξα, βγήκε έξω πρώτα ο Θοδωρής και μετά ο συγκυβερνήτης μου. Άκουσα τον Θοδωρή να φωνάζει βοήθεια στα ελληνικά. Τελευταίος βγήκα εγώ. Ήθελα να βοηθήσω τον Θοδωρή, αλλά είχε τόσο κύμα που τον είχε ήδη απομακρύνει αρκετά. Δεν μπορούσα να τον πλησιάσω. Πήγα στον συγκυβερνήτη μου, τον Σεργκέι, μου είπε ότι δεν ξέρει κολύμπι, είδα ότι έπινε νερό, προσπάθησα να τον κρατήσω στην επιφάνεια.

»Είδα τότε ένα πλαστικό κουτί να επιπλέει, του είπα να περιμένει να πάω να το φέρω, να κρατηθεί από αυτό μέχρι να έρθει κάποιος να μας σώσει. Ξεκίνησα να κολυμπάω προς το κουτί αλλά τα κύματα το τραβούσαν μακριά μου και δεν μπορούσα να το φτάσω. Ξαναγύρισα προς τον Σεργκέι, αλλά ήταν ήδη με το πρόσωπο μέσα στη θάλασσα. Προσπάθησα να τον επαναφέρω αλλά δεν τα κατάφερα. Είπα στον μηχανικό να κολυμπήσουμε μαζί προς τα έξω. Τα κύματα ήταν μεγάλα, σε κάποια στιγμή τον έχασα.

»Άρχισα να χάνω τις δυνάμεις μου, τα κύματα ήταν κόντρα προς την ακτή. Τα άφησα να με παρασύρουν προσπαθώντας να παίρνω ανάσες. Μετά από ώρα με πήγαν σε κάποια βράχια. Κατάφερα να σκαρφαλώσω. Είδα τρία σκάφη και ελικόπτερα να ψάχνουν την περιοχή. Έκανα νοήματα αλλά δεν μ’ έβλεπαν. Προσπάθησα να ανέβω το βουνό δύο φορές, αλλά έφτανα σε αδιέξοδο. Κάποια στιγμή είδα δυο μικρά σκάφη του στρατού να πλησιάζουν. Κατέβηκα στα βράχια, με είδαν, με πήραν και με μετέφεραν στην ακτή. Στη συνέχεια ασθενοφόρο με μετέφερε στο νοσοκομείο».

Ο Θεόδωρος Βλάχος άφησε δύο παιδιά 10 και 16 ετών. Είχε πάρει πρόωρη σύνταξη ως στρατιωτικός και τα τελευταία καλοκαίρια εργαζόταν στα ενοικιαζόμενα ελικόπτερα για να στηρίξει την οικογένειά του. Άλλη μια φορά κατά το παρελθόν, και συγκεκριμένα το 2007, είχε έρθει αντιμέτωπος με τον θάνατος λόγω σοβαρής βλάβης στο ελικόπτερο με το οποίο πετούσε στα Μέγαρα, αλλά κατάφερε τελικά να το προσγειώσει και να βγει σώος. Η οικογένειά του είναι αποφασισμένη να προσφύγει στη δικαιοσύνη ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχουν ευθύνες που το ελικόπτερο συνέχισε να πετά, υπό τόσο αντίξοες καιρικές συνθήκες.

  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.
Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι