ΘΕΜΑ

Τουρισμός στο διάστημα – Πουλάς τριάρι, πας Σελήνη

Τουρισμός στο διάστημα - Πουλάς τριάρι, πας Σελήνη, Όλγα Μαύρου

Mιλάμε αυτές τις μέρες για τον Μπράνσον και τον Μπέζος ή τον Έλον Μασκ, που ταξιδεύουν τουριστικά στο διάστημα, αλλά όποια πέτρα και να σηκώσεις, Έλληνα θα βρεις. Ο Πέτρος Διαμαντής, παιδί μεταναστών που γεννήθηκε στο Μπρονξ, είναι εκείνος που άνοιξε το δρόμο στον ιδιωτικό τομέα για τα ταξίδια στα αστέρια. Με το βραβείο Χ που καθιέρωσε το 1995 και που τότε έμοιαζε επιστημονική φαντασία, προκάλεσε αυτά που ζούμε σήμερα: να πηγαίνεις βόλτα στην τροχιά της γης με εισιτήριο 250.000 ευρώ.

Αυτές τις μέρες διαγωνίζονται ποιος θα κυριαρχήσει στη νέα τουριστική βιομηχανία αλλά και γενικά στην εκμετάλλευση του διαστήματος, σίγουρα όχι μόνον για τουρισμό. Ο Μπέζος θα πεταχτεί στο διάστημα σε λίγες ημέρες, ενώ ο Μπράνσον πρόλαβε και έκοψε το νήμα. Και δεν έκοψε μόνο το νήμα, αλλά έσπασε και τις τιμές. Τα φτηνά εισιτήρια είναι η φιλοσοφία του και στο χάος του σύμπαντος.

Απεναντίας ο Μπέζος είχε βγάλει τα εισιτήρια για τη δική του πτήση σε πλειοδοσία και κάποιος (όλοι ψάχνουν ποιος), πλήρωσε 28 εκατομμύρια για να δει την γη από ψηλά. Το ακόμα μεγαλύτερο παράδοξο είναι ότι αυτός ο άνθρωπος, τελικά άλλαξε γνώμη, πετώντας στην ουσία τα λεφτά του. Δήλωσε ότι έχει άλλες υποχρεώσεις και τελικά δεν θα εκτοξευθεί με τον Μπέζος.

Ποιοί εκλείσαν θέση για το διάστημα

Στη θέση του, σε λίγες ημέρες, με την ιδιωτική πτήση  του Μπέζος στο διάστημα, θα πετάξει ένας άλλος επιλαχών, που δεν ξέρουμε πόσα θα πληρώσει. Πρόκειται για έναν 18χρονο που ο μπαμπάς του έχει χρηματιστηριακή εταιρεία. Ο Μπράνσον πέταξε εννέα ημέρες νωρίτερα, όμως πέρα από τον ανταγωνισμό τους, εμείς οι πολλοί αναρωτιόμαστε πού πάει το “πράγμα”. Στην Ελλάδα αναστατώνεται το σύμπαν, αν παραδοθεί στο ιδιωτικό κεφάλαιο ένα τετραγωνικό μέτρο δημόσιας περιουσίας, αλλά ΗΠΑ και Ρωσία έχουν ήδη ξεπουλήσει το διάστημα.

Για να γίνουν βιώσιμες οι περιπέτειες στα αστέρια, που είναι απαραίτητες για το δημόσιο συμφέρον, ώστε να καλυφθεί η πιθανή μελλοντική ανάγκη αποίκησης άλλων πλανητών, κάποιος πρέπει να επενδύσει πολύ χρήμα. Και οι δυο υπερδυνάμεις συμφώνησαν να εκχωρούν δικαιώματα στον ιδιωτικό τομέα για να μην τα βάζει όλα το δημόσιο. Η ελεύθερη οικονομία του διαστήματος, είναι εδώ.

Τα ταξίδια δεν θα προγραμματίζονται από κυβερνήσεις και οι επιβάτες στα διαστημόπλοια δεν θα έχουν καμία εκπαίδευση αστροναύτη. Η Virgin Galactic σχεδιάζει για το 2022 εμπορικές πτήσεις στην τροχιά γύρω από τη Γη και έχει ήδη προπωλήσει 600 εισιτήρια προς 250.000 έκαστο. Ανάμεσα σε όσους προπλήρωσαν είναι ο Τομ Χανκς και η Λέιντι Γκάγκα.

Διαστημικοί ανταγωνισμοί Μπέζος-Μασκ

Ανταγωνιστής του θα είναι η Blue Origin του Μπέζος. Ο Μπέζος, όπως και ο Έλον Μάσκ με την δική του εταιρεία (την SpaceX) , θέλουν (όπως λένε) να στηρίξουν τη ΝΑΣΑ να ξαναπάει στο φεγγάρι. Ο ανταγωνισμός του Μπέζος με τον Μασκ πάντως έφτασε στα δικαστήρια, τα οποία θα αποφασίσουν τον Αύγουστο αν είναι καθ΄ όλα νόμιμη η συμφωνά του Μασκ με τη NASA για νέο σύστημα προσσελήνωσης. Ο Μπέζος λέει ότι δεν είναι.

Και έτσι το διάστημα, που ιστορικά ανήκε ουσιαστικά στους λαούς της γης που εκπροσωπούνται από τις κυβερνήσεις τους, άλλαξε χέρια. Ρώσοι και Αμερικάνοι στράφηκαν στον ιδιωτικό τομέα. Η SpaceX έχει στείλει τρεις επανδρωμένες αποστολές στο διάστημα μειώνοντας το κόστος του ταξιδιού στα αστέρια κατά εκατομμύρια. Τώρα μια θέση στην κάψουλα Crew Dragon κοστίζει στην ΝΑSΑ 55 εκατ. δολάρια, ενώ μέχρι τον Έλον Μασκ οι ΗΠΑ πλήρωναν 90 εκατ. στους Ρώσους (Roscosmos) για μια βόλτα με το Σογιούζ.

Ο άνθρωπος που ξεκίνησε πάντως την ιδιωτική κούρσα στο διάστημα ήταν ο για εμάς Πέτρος Διαμαντής, αλλά αντικειμενικά πλέον Peter Diamandis. Είναι 58 ετών, και οι Έλληνες γονείς του (πατέρας γιατρός και μητέρα νοσηλεύτρια) ερωτεύθηκαν στη Νέα Υόρκη το 1958. Ο γιος βγήκε ιδιαίτερα χαρισματικός και σπούδασε στο ΜΙΤ. Έχει πάνω από τέσσερα πτυχία πλέον, ένα εκ των οποίων και της Ιατρικής, αν και το πάθος του είναι η μηχανική και το διάστημα.

Η πορεία του Πέτρου Διαμαντή

Peter-Diamandis-Headshot.jpgΚαθιέρωσε το 1994 το Βραβείο X, με την προσδοκία να προκαλέσει ανταγωνισμό και αυτός να “πυροδοτήσει” με τη σειρά τη δημιουργία μιας ιδιωτικής διαστημικής βιομηχανίας. Ο Διαμαντής ουσιαστικά απηύθυνε διεθνές κάλεσμα να κατασκευαστεί ένα διαστημόπλοιο κατάλληλο να μεταφέρει ανθρώπους στο διάστημα πολλές φορές και να μην είναι μιας χρήσης. Όποιος τα κατάφερνε, θα κέρδιζε το βραβείο των 10 εκατ. δολαρίων.

Πέρασαν οκτώ χρόνια μέχρι να ανταποκριθεί κάποιος, και ήταν η εταιρεία του Μπαρτ Ρούταν που σχεδίασε το πρώτο μικρό όχημα για μεταφορά ανθρώπων με βάση το σκάφος X-15s της NASA. To όχημα αυτό ενέπνευσε τον Μπράνσον που το 2004 πήρε την εταιρεία του Rutan (την Scaled Composites) και δημιούργησε την δική του Virgin Galactic. Το σκάφος θα μετέφερε έξι άτομα και θα καθιέρωνε τον διαστημικό τουρισμό. Όμως η πορεία δεν ήταν αναίμακτη. Στην προσπάθεια να εκτοξευθεί το SpaceShipTwo το 2014 σκοτώθηκε ο πιλότος.

Ο Μπράνσον επέμεινε και το 2018 το όχημα έφτασε χωρίς τουρίστες στο διάστημα. Την περασμένη Κυριακή κατάφερε και εκτοξεύθηκε από την έρημο του Νέου Μεξικού μαζί με άλλους πέντε. Έφτασε στη μεσόσφαιρα σε ύψος 80 χιλιομέτρων (50 μιλίων) και μετά από τέσσερα λεπτά, πήρε τον “δρόμο” της επιστροφής. Τώρα όλοι περιμένουν πώς θα τα πάει ο Μπέζος. Ο Μπέζος πάντως επισημαίνει στο Twitter, ότι η εταιρεία του έχει κάνει περισσότερες δοκιμαστικές πτήσεις και το σκάφος της έχει μεγαλύτερο παράθυρο (και άρα προσφέρει καλύτερη θέα).

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι