Κορονοϊός: Επιδημία στην Κίνα, πανδημία στις αγορές

Αδαλής Γιώργος
2810
Κορονοϊός: Επιδημία στην Κίνα, πανδημία στις αγορές, Γιώργος Αδαλής

Μπορεί ο ιός να αποτελεί επιδημία στην Κίνα αλλά η υπέρμετρη προβολή του γεγονότος, τείνει να μεταβάλει τον ιό σε "πανδημία" στις διεθνείς χρηματαγορές και στις επιχειρήσεις. Μια από τις κορυφαίες εταιρίες οικονομικών προγνώσεων, η Oxford Economics, προειδοποίησε την 24 Φεβρουαρίου, ότι ο κορονοϊός μπορεί να στοιχίσει πάνω από 1 τρισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία.

Πριν από μερικές μέρες, είχαμε αναφερθεί στο SLpress για τη ζημιά που πρόκειται να υποστεί η παγκόσμια αγορά ενέργειας αλλά και κολοσσοί όπως η Apple σε σχετικό άρθρο στο οποίο εκφράζαμε φόβους για τις επιπτώσεις που σκορπά η επικοινωνιακή διαχείριση του κορονοϊού. Έρχεται, λοιπόν, σήμερα, η Oxford Economics και δηλώνει ότι με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, το ΑΕΠ της Κίνας θα μειωθεί από +6% που ήταν πέρυσι σε +5.4% φέτος.

Ενώ προειδοποιεί, ότι αν ο ιός εξαπλωθεί σε ευρύτερες περιοχές της Ασίας, η επίπτωση θα "ξυρίσει" μισή μονάδα από το παγκόσμιο ΑΕΠ το οποίο θα μειωθεί κατά 400 δισ. δολάρια. Και αν τελικά ο ιός περάσει από την Ασία στην Ευρώπη, το παγκόσμιο ΑΕΠ θα μειωθεί τότε κατά 1,3% που σημαίνει ότι -1.1 τρισ. δολάρια θα εξανεμισθούν από το παγκόσμιο ΑΕΠ. Πράγμα που σημαίνει, ότι για το 2020, θα είναι σαν να χάθηκε εντελώς από το παγκόσμιο ΑΕΠ, όλο το ΑΕΠ της 16ης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη, δηλαδή της Ινδονησίας.

Είναι γεγονός πλέον, ότι στο SLpress είχαμε προβλέψει σωστά την ζημιά που μπορεί να προκαλέσει η κατακόρυφη μείωση της ζήτησης σε πετρέλαιο στην οικονομία της Κίνας, αν και σε μερικούς αναλυτές είχαμε φανεί υπερβολικοί. Φαίνεται όμως ότι είχαμε δίκιο και ξεκίνησε ήδη το ντόμινο στις αγορές. Ξεκίνησε πρώτα από την αγορά ενέργειας, μεταπήδησε στην αγορά του τουρισμού, κατόπιν στις αεροπορικές εταιρίες, έπειτα στις ναυτιλιακές και σιδηροδρομικές για να φτάσει ακόμα και στην αγορά της Πληροφορικής με πρώτο θύμα την Apple.

"Χορωδία" των CEO

Οι εταιρίες όμως που αρχίζουν και διαμαρτύρονται για την υπέρμετρη προβολή του ιού από τα main stream media, δεν είναι μόνο αυτές που έχουμε αναφέρει μέχρι σήμερα. Πλέον οι διαμαρτυρίες των CEO, έχουν γίνει τόσες πολλές και σε τόσους πολλούς κλάδους, που μοιάζουν με … χορωδία!

Μέχρι και η αυτοκινητοβιομηχανία Jaguar Land Rover, άρχισε να διαμαρτύρεται για προβλήματα εφοδιασμού στα βρετανικά εργοστάσια της μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, από συνεργαζόμενα εργοστάσια της Κίνας! Βλέπετε ένα άλλο θέμα που δεν έχει συζητηθεί σχεδόν καθόλου στην Ελλάδα, είναι ο καταποντισμός των πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στην Κίνα. Από την 1η Φεβρουαρίου ως τις 15 Φεβρουαρίου, λόγω του κορονοϊού, οι πωλήσεις ΙΧ αυτοκινήτων υποχώρησαν κατά 92% στην Κίνα.

Σύμφωνα με την CPCA (China Passenger Car Association), οι καθημερινές λιανικές πωλήσεις IX αυτοκινήτων έπεσαν μόλις στα 4.909 ενώ το αντίστοιχο διάστημα το 2019, είχαν πουληθεί 59.930 οχήματα. Το γεγονός αυτό σίγουρα πρόκειται να επηρεάσει και τις επενδύσεις στον τομέα αυτό και ακόμα κι αν επανέλθει η αγορά στα επίπεδα της κανονικότητας και μπούμε στον Απρίλιο οπότε θα εξαφανιστεί και ο ιός, η αυτοκινητοβιομηχανία θα υποχωρήσει κατά 10% το πρώτο εξάμηνο του 2020 στην Κίνα και περίπου 5% ολόκληρο το έτος..

Πουθενά στατιστικά στοιχεία

Για την ιστορία, η Κίνα διέκοψε την παροχή ενημέρωσης σχετικά με κάθε οικονομικό της δείκτη, ενώ ο επικεφαλής της διεύθυνσης Εξωτερικού Εμπορίου του αρμόδιου υπουργείου της Κίνας, δήλωσε ότι θα δώσουν μια συνολική εικόνα για το τι συνέβη ανά κλάδο, το δίμηνο Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου, την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου. Μέχρι σήμερα πάντως, επίσημα στατιστικά στοιχεία έχουν να δοθούν από τον Ιανουάριο.

Τέλος, παρά τις πιέσεις της κινεζικής κυβέρνησης για πάγωμα των απολύσεων στα εργοστάσια που υποφέρουν από τις συνέπειες του κορονοϊού, είναι αμφίβολο αν οι εργοστασιάρχες θα υπακούσουν και δεν θα προβούν σε απολύσεις. Βέβαια, το νομικό πλαίσιο στην Κίνα, προβλέπει ότι μέρος των χρηματικών διαθεσίμων των εταιριών, αποταμιεύονται ως "μαξιλαράκι" υπέρ των εργαζομένων και ως εκ τούτου, μπορούν να καταβάλλουν για έξι μήνες μισθούς, ακόμη κι αν δεν παράγουν τίποτα. Μένει να δούμε λοιπόν αν ο κινεζικός γίγαντας θα χτυπηθεί και σε δείκτες όπως η ανεργία μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση!

Αν κοιτάξει λοιπόν κανείς σήμερα τις χρηματαγορές στο παραπάνω γράφημα (Δευτέρα 24ης Φεβρουαρίου μεσημέρι ώρα Ελλάδας), θα διαπιστώσει ότι όλα τα χρηματιστήρια είναι στο κόκκινο λες και έχει χτυπήσει πανδημία τις αγορές.

Ενώ υπήρχε ένα παγκόσμιο sell off των επενδυτών οι οποίοι κατέφυγαν σε "ασφαλή λιμάνια" όπως τα πολύτιμα μέταλλα. Ειδικά ο χρυσός, παρουσίασε σήμερα ρεκόρ επταετίας φτάνοντας σε απίστευτα ύψη και συνεχίζει να καλπάζει όπως βλέπετε και στο σχετικό σχεδιάγραμμα!

Στην Ελλάδα πάντως, αν και ουδείς το συζητά, οι πρώτες αρνητικές ενέργειες έφτασαν. Και είναι άμεσες. Εκτός δηλαδή του τουρισμού και του τομέα των αεροπορικών μεταφορών μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας, έχουμε εδώ και δύο εβδομάδες τις πρώτες ανατιμήσεις σε τιμές προϊόντων πληροφορικής εξαιτίας του κορονοϊού. Συγκεκριμένα, τα ανταλλακτικά και τα περιφερειακά σε laptops και PC, έχουν ήδη καταγράψει αυξήσεις στις τιμές τους από τις 10 Φεβρουαρίου.

Ενώ μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να υπάρχουν –ακόμα– ελλείψεις στην εφοδιαστική αλυσίδα αυτών των προϊόντων στη χώρα μας, εντούτοις, εδώ και δύο εβδομάδες, παρουσιάζουν κατακόρυφη άνοδο οι τιμές σε σκληρούς δίσκους, μνήμες RAM και γενικώς περιφερειακών και ανταλλακτικών. Ανατιμήσεις που ξεπερνούν ακόμα και το 15%. Κάτι που γνωρίζουν ήδη οι έμποροι χοντρικής και προειδοποιούν τους πελάτες τους να στοκάρουν τέτοια προϊόντα γιατί έρχονται κι άλλες ανατιμήσεις και πιθανόν ελλείψεις αρκετών τέτοιων προϊόντων.

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.