Λιμνάζουσες αναπτυξιακές δυνατότητες στα logistics

Κωνσταντίνος Μπίτσιος
5

του Κωνσταντίνου Μπίτσιου  – 

Η εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να συνεισφέρει στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας αρκεί να αρθούν τα  εμπόδια και να δοθεί προτεραιότητα στην προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της διεθνώς. Ο κλάδος των logistics έχει δυναμική και ισχυρά πλεονεκτήματα. Σήμερα συνεισφέρει κατά 10,5% στο ΑΕΠ, απέχοντας αρκετά ακόμα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (14% του ΑΕΠ).

Για να αξιοποιηθούν τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου πρέπει να αρθούν τα εμπόδια που λειτουργούν ως αντικίνητρα. Για τη βελτίωση της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, προτείνουμε μια εθνική στρατηγική που να στηρίζεται ισόρροπα σε δυο πυλώνες:

  • Ο πρώτος πυλώνας θα αναβαθμίζει το δίκτυο εφοδιασμού εντός της επικράτειας με γρήγορες και φθηνές διασυνδέσεις της περιφέρειας με κεντρικούς κόμβους διακίνησης.
  • Ο δεύτερος πυλώνας θα εστιάζει στην προσέλκυση διεθνών μεταφορικών ροών και παροχή υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, κατά χρονική προτεραιότητα γύρω από δυο μεγάλες εμπορευματικές πύλες, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη.

Δύο στόχοι

Από τη στρατηγική αυτή, προκρίνουμε δυο στόχους άμεσων ωφελειών για τον κλάδο και την οικονομία:

Ο πρώτος στόχος αφορά στη βελτίωση της καθημερινής λειτουργίας των επιχειρήσεων του κλάδου. Να λυθούν προβλήματα γραφειοκρατίας που θα έπρεπε να είχαν λυθεί. Προβλήματα που έχουν κόστος και προκαλούν ταλαιπωρία στις επιχειρήσεις. Η αναθεώρηση ξεπερασμένων κανονισμών, όπως η πυρασφάλεια, οι εγκρίσεις εσωτερικής αναμόρφωσης και επέκτασης εγκαταστάσεων, εκτιμάται ότι θα μειώσει το κόστος λειτουργίας κατά 5-8%.

Σημαντικά οφέλη θα έχει και η αναθεώρηση του καθεστώτος αδειοδότησης των φορολογικών αποθηκών. Είναι παράλογο να επιτρέπεται σε μία επιχείρηση που κατέχει αποθήκη να αποθηκεύει προϊόντα μόνο για έναν πελάτη! Και αυτό με το υπερβολικό κόστος 180.000 ευρώ.

Σημασία, όμως, έχει και η παροχή αξιοπρεπών και ανταποδοτικών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, όπως η ύδρευση, η άρδευση, το οδικό δίκτυο και η πρόσβαση, η σήμανση και η καθαριότητα. Οι υπηρεσίες αυτές συνδέονται με την οριοθέτηση χρήσεων γης και με τον εξορθολογισμό των άτυπων συγκεντρώσεων εγκαταστάσεων εφοδιαστικής.

Ο δεύτερος στόχος αφορά στη βελτίωση των υποδομών. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Πειραιά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν μια σημαντική εξέλιξη. Το ίδιο και η αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που θα δώσει σημαντική ώθηση ανάπτυξης με συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των 1,5-2,5 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό ισούται με το 6-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Επιπροσθέτως, οι κόμβοι διασύνδεσης (γνωστοί ως Dry Ports) σε περιοχές όπως ο Βόλος, η Αλεξανδρούπολη και η Καβάλα θα εξομαλύνουν τη λειτουργία των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλες προτεραιότητες

Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να ολοκληρωθεί ο οδικός και σιδηροδρομικός άξονας και η διασύνδεση με την κεντρική Ευρώπη μέσω των διαδρόμων ΤΕΝ-Τ. Η βελτίωση των σιδηροδρομικών υποδομών πρέπει και μπορεί να προχωρήσει ταχύτατα, αφού οι κοινοτικοί πόροι είναι εξασφαλισμένοι εδώ και 10 χρόνια.

Δυστυχώς, η διαδικασία στο Θριάσιο παραμένει μετέωρη παρά τις έντεκα δημόσιες διαβουλεύσεις και τους τρεις διαγωνισμούς. Το μεγάλο αυτό πάρκο εφοδιαστικής πρέπει να ολοκληρωθεί. Τα οφέλη είναι προφανή για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Δίπλα στον Πειραιά, θα δημιουργήσει υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας: ανασυσκευασίας, διαλογής και μικρο-συναρμολόγησης.

Η ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας παρουσιάζει και μία σημαντική ευκαιρία. Η Ελλάδα διαθέτει βιομηχανία ικανή να δημιουργήσει σταθερές συνέργιες και παραγωγικά δίκτυα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων που θα ισχυροποιήσουν την οικονομία και την παραγωγική βάση της. Συνεπώς, η μετατροπή του Πειραιά σε διαμετακομιστικό και επιχειρηματικό κόμβο του ασιατικού εμπορίου μας δίνει τη δυνατότητα για τη δημιουργία σημαντικής εσωτερικής προστιθέμενης αξίας. Είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να πάει χαμένη.