Μαύρη η Black Friday για τους μικρομεσαίους – Μελέτη δείχνει ότι οι τζίροι πήγαν στους μεγάλους
01/12/2020Το ξενόφερτο Black Friday φαίνεται ότι δεν ωφέλησε τον κύριο όγκο του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου. Σύμφωνα με μελέτη της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η μεγέθυνση του ηλεκτρονικού τζίρου δεν κατανέμεται ισόρροπα καθώς οι μεγάλες αλυσίδες του λιανικού εμπορίου ήταν εκείνες ευνοήθηκαν περισσότερο από την εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων. Η έρευνα έγινε σε ένα δείγμα 500 επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό αλλά και τη συμμετοχή τους στη Black Friday το διάστημα 16-25 Νοεμβρίου.
Στα ελληνικά ΜΜΕ τονίζεται ότι υπήρξε κατακόρυφη αύξηση του τζίρου των καταστημάτων λόγω της Black Friday. Τα ελληνικά ΜΜΕ βασίστηκαν στην έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A). Πράγματι, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία και της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, μια από τις κυριότερες επιπτώσεις της πανδημίας είναι η αδιαμφισβήτητη ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου με τον κύκλο εργασιών του να αναμένεται να διπλασιαστεί σε 15 δισ. ευρώ για το 2020.
Ωστόσο, αυτούς τους τζίρους τους έκαναν οι μεγάλες επιχειρήσεις και όχι οι μικρομεσαίες που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας. Το φαινόμενο της Black Friday αποδεικνύεται ότι δεν είναι και τόσο εύκολο να εφαρμοστεί στην Ελλάδα παρά το γεγονός ότι προσπάθησαν μέσω του μάρκετινγκ να το ελληνοποιήσουν, πχ να το ονομάσουν “Μελανή Παρασκευή”. Σύμφωνα με τη μελέτη της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, η Black Friday «αποτελεί προνομιακό πεδίο για τις κεφαλαιακά εύρωστες και ψηφιακά προηγμένες, εγχώριες και πολυεθνικές επιχειρήσεις» λέει ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.
Μπορεί ο φετινός τζίρος της Black Friday να ήταν μειωμένος λόγω του lockdown, αλλά παρά την αυξημένη συμμετοχή των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τη μερίδα του λέοντος στις πωλήσεις κράτησαν ξανά οι μεγάλες επιχειρήσεις. Συχνά ακούγεται το επιχείρημα ότι πρέπει επιτέλους οι Έλληνες επιχειρηματίες να προσαρμοστούν. Οπότε αν είχαν δημιουργήσει σύστημα ηλεκτρονικών πωλήσεων θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν.
Το ζήτημα εδώ είναι ότι μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι σε θέση να διαθέσουν μεγάλα ποσά για διαφημιστική εκστρατεία στην τηλεόραση και το Διαδίκτυο. Όπως λέει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας Γιώργος Καρανίκας: «η πλήρης ψηφιοποίηση της εμπορικής επιχείρησης και η εδραίωση της στο ηλεκτρονικό εμπόριο απαιτούν χρόνο, συνεχή επένδυση κεφαλαίων και ειδικές ψηφιακές γνώσεις και δεξιότητες».
Είναι εντυπωσιακό ότι 8 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις (79%) δεν συμμετείχαν στην Black Friday. Αυτό μαρτυρά τη δυσκολία υλοποίησης της συγκεκριμένης προωθητικής ενέργειας με τα καταστήματα κλειστά. Από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην Black Friday η πλειονότητα αξιοποίησε ως κανάλι προώθησης τα κοινωνικά δίκτυα (49%) αλλά και την ιστοσελίδα της επιχείρησης (31%) η οποία μετατρέπεται, λόγω της κατάστασης, σε ένα ιδιότυπο marketplace σύνδεσης με τους πελάτες. Σημαντική θα είναι και η ενεργητική πληροφόρηση μέσω newsletters (20%) και SMSs (17%).
Χωρίς μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν γίνεται
Μπορεί οι μικρότερες επιχειρήσεις να καταγράφουν μια σημαντική υστέρηση σε σύγκριση με τις μεγαλύτερες αλλά βρίσκουν τρόπους να ανταποκριθούν και συγχρόνως να αντιλαμβάνονται την πρόκληση της “νέας εποχής”. Είναι χαρακτηριστικό πως για τις μικρότερες επιχειρήσεις, σύμφωνα και με τις σχετικές έρευνες της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, περισσότερες από το 70% διαθέτουν πλέον σύνδεση στο διαδίκτυο, το 36% έχει ενεργή ιστοσελίδα και πάνω από 55% ενεργή σελίδα στα κοινωνικά δίκτυα.
Η Black Friday κατέστησε σαφές ότι απαιτείται από το κράτος ακόμη μεγαλύτερη αποφασιστικότητα προκειμένου να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις της πανδημίας και για να αποτελέσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός βιώσιμη στρατηγική επιλογή για όλο το ελληνικό εμπόριο. «Χρειάζονται εμπροσθοβαρείς αποφάσεις, ώστε να μη χαθεί χρόνος στην εκταμίευση των κονδυλίων του ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, που προορίζονται για προγράμματα ψηφιοποίησης επιχειρήσεων και αναβάθμισης των ψηφιακών δεξιοτήτων εμπόρων και εργαζομένων. Πέρα από την προφανή της σημασία για την οικονομία και την απασχόληση, η ισχυρή παρουσία μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων στο e-commerce θα είναι η ασπίδα προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού και των καταναλωτών, διασφαλίζοντας μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων, ακόμα καλύτερη ποιότητα, περισσότερες ευκαιρίες και πραγματικές προσφορές» λέει ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας.
Η εμμονή στην Ελλάδα να αντιγράφεται από το εξωτερικό οτιδήποτε, δίχως να υπολογίζεται αν ταιριάζει στα εγχώρια δεδομένα και ακόμα χειρότερα δίχως -ψηφιακή- προετοιμασία, πληρώνεται για άλλη μια φορά.