Πώς θα κερδηθεί το στοίχημα των εξαγωγών

Πώς θα κερδηθεί το στοίχημα των εξαγωγών

Μια από τις βασικές προϋποθέσεις για την έξοδο της ελληνικής οικονομίας από την κρίση, αποτελεί η βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας. Παρά τη μικρή άνοδο της αξίας των εξαγωγών κατά 1.8% το 2016, οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται από το 2004 σε κατάσταση στασιμότητας. Αδυνατούν να κάνουν την υπέρβαση και να δώσουν ουσιαστική ώθηση στην οικονομία.

Τα αίτια γι’ αυτήν την κόπωση δεν οφείλονται μόνο στο δυσμενές οικονομικό περιβάλλον των τελευταίων χρόνων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών έλαβε χώρα στην αρχή της κρίσης, πριν δηλαδή από τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις στις τελωνειακές και προτελωνειακές διαδικασίες της περιόδου 2012-2014.

Τα εμπόδια, λοιπόν, είναι σοβαρότερα. Με εξαίρεση τους παραδοσιακούς εξαγωγείς βιομηχανικών προϊόντων, οι ελληνικές  εξαγωγικές εταιρίες συχνά πάσχουν από διάσπαρτη παραγωγή, δυσκολία προστιθέμενης αξίας και ανεπαρκή αναγνωρισιμότητα των ελληνικών εμπορικών σημάτων (brands) στις αγορές του εξωτερικού.

Βασική αιτία για τα παραπάνω εμπόδια, αποτελεί η μικρή κλίμακα της μεγάλης πλειοψηφίας των ελληνικών επιχειρήσεων, η οποία με τη σειρά της προκαλεί έλλειψη επαρκούς εσωτερικής εταιρικής οργάνωσης για την υποστήριξη της εξαγωγικής δραστηριότητας. Συνεπώς, πολλές επιχειρήσεις, ενώ συχνά διαθέτουν ποιοτικά προϊόντα, προβληματίζονται για το αν και που θα επεκταθούν, πως θα προσεγγίσουν αποτελεσματικά τους καταναλωτές των αγορών-στόχων και πως θα ανταπεξέλθουν  στις προκλήσεις του ανταγωνισμού.

Το ρίσκο εισόδου σε μια νέα αγορά, ειδικά για μια μικρομεσαία επιχείρηση, είναι υψηλό εφόσον δεν υπάρχει επαρκής πληροφόρηση και ανεπτυγμένη δικτύωση. Ως αποτέλεσμα, πολλές ελληνικές εταιρίες είχαν προσανατολιστεί στην ικανοποίηση της ζήτησης στην εσωτερική αγορά. Τώρα, λοιπόν, δυσκολεύονται να αλλάξουν τον προσανατολισμό τους, ώστε να επεκταθούν σε αγορές του εξωτερικού.

Οι τρεις πτυχές του Export Ready

Στις προηγμένες εξαγωγικά χώρες, υπάρχει συντονισμός δημόσιων και ιδιωτικών φορέων, ώστε τα προαναφερόμενα θέματα να αντιμετωπισθούν και οι εξαγωγικές εταιρίες να  μπορέσουν να διεισδύσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια και δυναμισμό σε νέες αγορές του εξωτερικού. Η στήριξη αυτή συνοψίζεται σε τρία βασικά σημεία:

  • Πρώτον, βοήθεια για καλύτερη εσωτερική οργάνωση.
  • Δεύτερον, πληρέστερη ενημέρωση για αγορές-στόχους.
  • Τρίτον, ευκαιρίες δικτύωσης με δυνητικούς πελάτες στις αγορές του εξωτερικού.

Η ελληνική Πολιτεία έχει επιδείξει αδυναμία να αξιοποιήσει την απλόχερη τεχνική βοήθεια που της έχει δοθεί από την Ευρώπη τα τελευταία χρόνια στον τομέα των εξαγωγών. Δεν έχει καν ενοποιήσει τους διάσπαρτους σχετικούς πόρους και τις αρμοδιότητες μεταξύ των υπουργείων Εξωτερικών, Ανάπτυξης, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης. Το γεγονός αυτό αυξάνει μεγαλώνει περισσότερο την ευθύνη του ιδιωτικού τομέα να αναλάβει πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση.

Από την πλευρά του ο ΣΕΒ αποφάσισε να καλύψει το έλλειμμα υποστήριξης των εξαγωγέων δημιουργώντας το Export Ready. Πρόκειται για ένα πλέγμα  στοχευμένων ανταποδοτικών υπηρεσιών που θα βελτιώσουν την κατάσταση, αξιοποιώντας τα καλά παραδείγματα των μεγαλύτερων επιχειρήσεων-μελών του. Το Export Ready έχει τρεις βασικούς πυλώνες:

Ο πρώτος πυλώνας, το Export Ready Master έχει δυο εξειδικευμένα εργαστήρια οργάνωσης και ανάπτυξης εξαγωγών. Αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εξειδικευμένων γνώσεων που παρέχονται από επιτυχημένα στελέχη της αγοράς για θέματα εσωτερικής οργάνωσης,  εξαγωγικής στρατηγικής και επιτυχημένων πρακτικών.

Στο δεύτερο πυλώνα, το Export Ready Discover, σε συνεργασία με τον όμιλο Fitch, προσφέρεται εις βάθος πληροφόρηση, μέσω γενικών και κλαδικών μελετών, για 73 αγορές-στόχους των  Ελλήνων εξαγωγέων, για τις παγκόσμιες τάσεις ανά κλάδο, καθώς και για σημαντικά έργα υποδομών, στα οποία μπορούν να συμμετάσχουν ελληνικές εταιρίες ανα την υφήλιο.

Οι υπηρεσίες δικτύωσης και οι επιχειρηματικές συνεργασίες αποτελούν το Export Ready Connect, τρίτο πυλώνα των υπηρεσιών για τους εξαγωγείς. Περιλαμβάνονται εξατομικευμένες ευκαιρίες χρηματοδότησης εξαγωγών, συναντήσεις με τους κατάλληλους για την κάθε επιχείρηση αγοραστές, επιχειρηματικές αποστολές σε χώρες-στόχους σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών και ένα πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα πρόγραμμα μεντόρων.

Με αυτή την πρωτοβουλία, οι εταιρείες μας θα έχουν για πρώτη φορά την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν ένα ολοκληρωμένο σύνολο υπηρεσιών που θα προσφέρει κάλυψη στις πρακτικές ανάγκες και στους πραγματικούς στόχους της κάθε εταιρείας ξεχωριστά.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx