ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Τα κόλπα των εμπόρων για ύπουλες ανατιμήσεις

Τα κόλπα των εμπόρων για ύπουλες ανατιμήσεις, Όλγα Μαύρου

Εκτός από τις φανερές ανατιμήσεις στα τρόφιμα, που σε ορισμένες κατηγορίες έφθασαν και το 30% ή στο ηλιέλαιο το 80%, υπάρχουν και οι… ύπουλες. Συγκεκριμένα, οι εταιρείες κρατούν μεν την ίδια συσκευασία, αλλά μειώνουν τα γραμμάρια στο προϊόν και ο αγοραστής μένει με την εντύπωση ότι αγοράζει την ίδια ποσότητα που αγόραζε πάντα στην ίδια τιμή. Σε άλλες περιπτώσεις αλλάζουν την συσκευασία, ώστε η διαφορά που θα αισθανθεί ο πελάτης στο βάρος, να αποδοθεί στην διαφορετική συσκευασία και όχι στην ποσότητα του προϊόντος.

Επίσης, κάποιες εταιρίας εμπορίας εμφιαλωμένου νερού και άλλων προϊόντων σε πλαστικά μπουκάλια, έχουν “ρίξει” την ποιότητα της συσκευασίας, βάζοντας “καπάκια” δεύτερης και τρίτης ποιότητας. Ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών Κωνσταντίνος Λεχουρίτης, κατήγγειλε ότι «ήδη αλλάζουν τις συσκευασίες σε χαρτιά υγείας και σε χαρτοπετσέτες, σε προϊόντα που ο καταναλωτής σπάνια πρόσεχε το βάρος, οπότε τώρα που οι βιομήχανοι βάζουν μέσα λιγότερο χαρτί, κανείς δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά. Η τιμή μένει ίδια, αλλά ουσιαστικά το προϊόν έχει ανατιμηθεί».

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωσή απορρυπαντικού πλυντηρίου, που μείωσε σε 62 τις μεζούρες –ήταν 65– και το πουλάει στην ίδια τιμή. Το ίδιο έκανε και εταιρεία που συσκευάζει τσιπς, που μείωσε την ποσότητα κατά 20 γραμμάρια –από 150 στα 130. Όμως, μικρότερες είναι οι μερίδες και στα παγωτά, ειδικά στα κυπελάκια με αποτέλεσμα να τιμάται σχεδόν μισό ευρώ η κουταλιά!

Ο Αύγουστος φέρνει νέες αυξήσεις

Εν τω μεταξύ, αναμένονται νέες ανατιμήσεις τον Αύγουστο, τον μήνα που εκμεταλλεύονται όλοι όταν θέλουν να περάσουν απαρατήρητες ή χωρίς πολλές αντιδράσεις οι αλλαγές επί τα χείρω -σε όλους τους τομείς. Στα τρόφιμα, όπως εκτιμούν όσοι κάνουν παραγγελίες για τροφοδοσία στα σούπερ-μάρκετ, εκτιμάται ότι θα μπει κι άλλο “καπέλο”, που θα φτάνει ίσως το 10% και θα προστεθεί στο 20%-30% που έχει ήδη αθροιστεί το τελευταίο δίμηνο, με τις τιμές να αλλάζουν μέρα με τη μέρα. Μάλιστα στο ηλιέλαιο, όπως μπορεί κάποιος να δει στο e-καταναλωτής οι τιμές συνεχίζουν να αλλάζουν καθημερινά, με την ήδη αυξημένη τιμή να αυξάνεται επιπλέον 20 λεπτά μέσα σε μια μέρα.

Για απορρυπαντικά, κρέμες, σαπούνια και καλλυντικά οι προβλέψει αναφέρονται σε αναμενόμενη αύξηση της τάξης του 30%, που θα σημαίνει συνολική αύξηση 60% από την έναρξη της οικονομικής κρίσης. Στα γαλακτοκομικά, που έχουν ήδη ακριβύνει αισθητά, αναμένεται αύξηση της τάξης του 7%, ενώ θα ανατιμηθούν και τα ζυμαρικά. Τους τελευταίους μήνες οι αυξήσεις σε ορισμένα προϊόντα έχουν ξεπεράσει το 35%, αλλά επειδή πωλούνται σε μικρές ποσότητες, δεν έχουν γίνει ιδιαίτερα αισθητές. Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει καταγραφεί τεράστια αύξηση, της τάξης του 43%, στον γενικό Δείκτη Τιμών Παραγωγού στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) φέτος τον Μάιο, ενώ τον Απρίλιο η άνοδος ήταν της τάξης του 48,8%.

Υπολογίζεται ότι για τρόφιμα που πέρυσι τέτοια εποχή θα πληρώναμε 42 ευρώ, φέτος πληρώνουμε 55, χωρίς να λογαριάσουμε και τις κρυφές αυξήσεις, δηλαδή τις μειώσεις της ποσότητας στα συσκευασμένα είδη. Μόνο το γάλα πήρε πάνω 20%, το δε ψωμί εξαρχής έφτασε το 1 ευρώ για τη φραντζόλα των 350 γραμμαρίων. Αύξηση πήρε και το ψωμί του τοστ, ενώ τα μακαρόνια σε πολλές εταιρείες είναι σχεδόν κατά 50% ακριβότερα από πέρυσι. Βασική αιτία είναι η αύξηση στην τιμή των αλεύρων αλλά και των καυσίμων και των πλαστικών συσκευασιών.

Φρούτα… πολυτελείας

Πανάκριβα όμως φθάνουν στον καταναλωτή και τα κεράσια ή τα σταφύλια, καθώς και προϊόντα που αφθονούν στον τόπο μας, όπως οι σαρδέλες, οι οποίες πέρσι πωλούνταν 4 ευρώ το κιλό και φέτος πωλούνται προς 5 ευρώ. Επίσης πολύ ακριβότερες είναι πλέον και οι γατοτροφές και οι σκυλοτροφές, οι οποίες μέσα σε μια εβδομάδα, από 23 λεπτά η μικρή συσκευασία, πήγε στα 35.

Οι ανατιμήσεις εκτιμάται ότι συμπιέσουν κι άλλο την κατανάλωση. Όπως δήλωσε ο Γιώργος Μπάλτας, Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, «η νέα αύξηση στις τιμές θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της κατανάλωσης σε ολόκληρη την προϊοντική κατηγορία και την μετατόπιση των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα. Ο αγοραστής έχει αρχίσει ήδη να μην επιλέγει με κριτήριο την ποιότητα, αλλά να έχει ως βασικό κριτήριο την τιμή».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι