ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Θα ξαναπεράσει σε ελληνικά χέρια ο Κωτσόβολος;

Θα ξαναπεράσει σε ελληνικά χέρια ο Κωτσόβολος;

Η εταιρεία Κωτσόβολος που αγοράστηκε από πολυεθνική το 2005, είναι πιθανόν να ξαναπεράσει σε ελληνικά χέρια, καθώς εκδήλωσε ενδιαφέρον να την αγοράσει το “Πλαίσιο” της οικογένειας Γεράρδου. Συγκεκριμένα, με δηλώσεις του προς την Ημερησία, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας “Πλαίσιο” Κωνσταντίνος Γεράρδος, επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της εταιρείας, δηλώνοντας ότι θα πρέπει να αναλυθούν διάφορες παράμετροι διοικητικοί, το ειδικό κοινό της “Κωτσόβολος” κ.ά. και ότι ίσως χρειασθεί ένα δάνειο, «το οποίο πάντως η εταιρεία μας μπορεί να το σηκώσει».

Ο ίδιος προσέθεσε ότι η ενδεχόμενη συνένωση δύο τόσο μεγάλων εταιρειών προϋποθέτει και την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Διευκρίνισε δε, ότι η Citi (η εταιρεία που είναι σύμβουλος της Κωτσόβολος Currys πρώην Dixons) δεν έχει προσεγγίσει την διοίκηση του “Πλαίσιου”. Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο εισαγωγής κάποιου επενδυτή στην δική του εταιρεία, ανέφερε ότι δεν είναι στα σχέδια της οικογένειας να πουλήσει και ότι η εικόνα του “Πλαισίου” είναι πολύ θετική, καθώς πέρσι έκλεισε με ρεκόρ τζίρου (στα €435 εκατ.).

Στον τομέα των οικιακών συσκευών, το “Πλαίσιο” μπήκε το 2019, όμως ήδη η εταιρεία καταγράφει σημαντική ανάπτυξη και πλέον ο τομέας αυτός αντιπροσωπεύει το 12% του συνολικού τζίρου της εταιρείας. Η εταιρεία προκάλεσε συζητήσεις όταν πέρσι βγήκε από το χρηματιστήριο. Όπως είπε τότε ο Γεώργιος Γεράρδος, «όταν εισήλθαμε στο Χρηματιστήριο το 1999 ήμασταν μία μικρή εταιρεία με πολύ μεγάλο μέλλον γι’ αυτό και ήρθε η υπερκάλυψη κατά 393 φορές. Βασική μας ανάγκη ήταν να αποκτήσουμε τη δημοσιότητα που μας προσέφερε το Χρηματιστήριο, προσελκύοντας το ενδιαφέρον της αγοράς.

»Όμως πλέον η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας ήταν υποτιμημένη. Τα τελευταία δύο χρόνια καταγράφαμε εξαιρετικές επιδόσεις ως επιχείρηση και παρόλ’ αυτά η κεφαλαιοποίησή μας μειώθηκε ακόμα περισσότερο. Αυτό που επί της ουσίας μας προσφέρει το Χρηματιστήριο είναι η χρηματοδότηση, την οποία στην πραγματικότητα δεν την έχουμε ανάγκη λόγω του ότι η ρευστότητά μας είναι ισχυρή». Επίσης το “Πλαίσιο” προβληματιζόταν με τις ανά τρίμηνο δημοσιεύσεις πεπραγμένων.

Όπως το έθεσε ο Γεώργιος Γεράρδος, «σε μία περίοδο έντονων προκλήσεων και ανατροπών όπως αυτή που διανύουμε, καλούμαστε να εξετάζουμε τις επόμενες κινήσεις μας και να καταρτίζουμε τον σχεδιασμό μας και όχι να επικεντρώνουμε ένα σημαντικό μέρος των δυνάμεών μας στην δημοσίευση οικονομικών καταστάσεων ανά τρίμηνο».

Το “Πλαίσιο”

Όσον αφορά την δημιουργία και την πορεία της εταιρείας, σε συνέντευξή του προς την “Καθημερινή” ο Γεώργιος Γεράρδος είπε ότι η επιχείρηση δημιουργήθηκε όταν ο ίδιος, ως φοιτητής στη Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, διαπίστωσε ότι υπήρχαν σημαντικές διαφορές στις χρεώσεις μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε είδη σχεδίου λόγω μεσαζόντων. Έφερε τότε έξι σχεδιαστήρια από τη Γερμανία και τα πούλησε σε καλή τιμή σε συμφοιτητές του και έβγαλε σημαντικό προσωπικό κέρδος. Συνειδητοποίησε τα οφέλη της μείωσης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ο ίδιος είπε σχετικά τα εξής:

«Εισάγοντας απευθείας από τον κατασκευαστή και διαθέτοντας χωρίς μεσάζοντες στον καταναλωτή –μια πολιτική που ακολουθούμε μέχρι σήμερα– καταφέρνουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στις τιμές. Το μοντέλο αυτό ήταν πρωτόγνωρο το 1969. Έτσι άνοιξα το πρώτο κατάστημα στη Στουρνάρη, σε ένα χώρο 12 τ.μ. με αρχικό κεφάλαιο 80.000 δραχμών, που συγκέντρωσα από φίλους και συγγενείς. Πωλούσα κυρίως σχεδιαστήρια σε μηχανικούς. Τα είδη αυτά αποτελούσαν τα τεχνολογικά εργαλεία της εποχής. Υπολογιστής τότε ήταν ο λογαριθμικός κανόνας και plotter ήταν το σχεδιαστήριο, οι χάρακες κ.λπ.

»Είχα ανταγωνιστές, όμως ήμουν ο ίδιος χρήστης των προϊόντων που πωλούσα και γνώριζα σε βάθος τα είδη και σε ποιους ταιριάζουν. Όμως δεν ήταν εύκολα όλα. Το 1976 για παράδειγμα διηύθυνα το Πλαίσιο, μια μικρομεσαία επιχείρηση με 13 εργαζομένους, από το μοναδικό τηλέφωνο του Κέντρου Ψυχαγωγίας Μονάδας (ΚΨΜ) στον Έβρο, όπου υπηρετούσα. Ήταν δύσκολες στιγμές, τόσο το να περιμένεις στην ουρά για ώρες να πραγματοποιήσεις ένα τηλεφώνημα, αλλά και να δίνεις κατευθύνσεις έχοντας μια ουρά ανθρώπων πίσω σου…»

Η πληροφορική εισήλθε στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο επειδή ο ίδιος παρακολουθούσε ως διευθυντής τεχνολογικής εταιρείας όλα τα σχετικά calculators τεσσάρων πράξεων και τα επιστημονικά calculators όπως της Hewlett-Packard και της Texas Instruments. Όπως είπε «στις αρχές του ‘80 ήρθαν οι πρώτες παιχνιδομηχανές, Spectrum, Commodore κ.λπ. Αρκετοί μηχανικοί είχαν αναπτύξει πολλά προγράμματα, ακόμη και στατικών μελετών κτιρίων, πάνω σε Spectrum και Amstrad υπολογιστές. Η μεγάλη ανάπτυξη των Η/Υ συντελείται στα μέσα της δεκαετίας του ‘80, με τον IBM PC. Εμείς ακολουθούσαμε όλες αυτές τις εξελίξεις εξυπηρετώντας τις ανάγκες μιας ομάδας επαγγελματιών, με αυξημένες υπολογιστικές δυνατότητες. Ένας μηχανικός είχε πάντοτε μεγαλύτερες απαιτήσεις σε υπολογιστική ισχύ από ένα δικηγόρο ή λογιστή».

Όπως συμπλήρωσε, «απόδειξη της τεχνογνωσίας που έχουμε αναπτύξει αποτελεί η επιβίωση του brand name του Turbo-X, πλέον των 30 ετών. Μέχρι σήμερα έχουμε πωλήσει πάνω από 1,5 εκατομμύριο Turbo-X υπολογιστές και συνεχίζουμε. Πρακτικά είναι το μόνο brand name Η/Υ της δεκαετίας του ’80 που έχει επιβιώσει μέχρι σήμερα».

Το “Πλαίσιο” ανταγωνίζεται πλέον τις ηλεκτρονικές πωλήσεις και διεθνών ομίλων αποτελεσματικά, καθώς αυτές συνιστούν το 8% του συνόλου των πωλήσεών του. Η μεγαλύτερη απειλή ήταν μετά το 2000 όταν ήρθαν οι μεγάλες ξένες αλυσίδες ηλεκτρονικών προϊόντων. Ωστόσο, αποδείχθηκε ότι δεν ήταν εύκολο να διεμβολίσουν την αγορά.

«Ο λόγος ήταν ότι κάθε αγορά έχει τα δικά της μυστικά και το γεγονός ότι πέτυχες σε μια αγορά δεν σημαίνει μονοσήμαντα ότι θα επιτύχεις και στην επόμενη. Το ίδιο συνέβη και με πολλούς από εμάς, που έχοντας σημαντικά χρηματιστηριακά κεφάλαια θελήσαμε να εισέλθουμε σε άλλες αγορές. Λίγες ελληνικές επιχειρήσεις το κατάφεραν αυτό», όπως είπε ο κ. Γεράρδος. Σήμερα το “Πλαίσιο” διαθέτει 25 καταστήματα.

Ο Κωτσόβολος

Η εταιρία Κωτσόβολος ξεκίνησε το 1950 από ένα μικρό μαγαζί με ηλεκτρικές συσκευές που άνοιξε ο Παναγιώτης Κωτσόβολος στην οδό Αριστείδου, στο κέντρο της Αθήνας, με βασικό διαφημιστικό μήνυμα το “όλα χωρίς λεφτά”. Πουλούσε με δόσεις ραδιόφωνα και κουζίνες σε μια περίοδο όπου οι ηλεκτρικές συσκευές θεωρούνταν απαραίτητες για τον εξοπλισμό κάθε μοντέρνου νοικοκυριού, χωρίς όμως να είναι και απολύτως προσιτές οικονομικά.

Το 1979, ο Μαρίνος Παράβαλος ανέλαβε τη διοίκηση της επιχείρησης “Π. Κωτσόβολος – Νέα Γενιά – Αριστείδου 9”. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η εταιρία είχε ήδη πέντε δικά της καταστήματα. Το 1993 εξαγοράστηκε από τη Φουρλής Trade ΑΕΒΕ που πήρε το 51% και αύξησε τα καταστήματα σε 25. Το 1998 ο “Κωτσόβολος” εξαγόρασε την αλυσίδα “Ράδιο Αθήναι”, ενισχύοντας κι άλλο το δίκτυό του και ένα χρόνο αργότερα η Π. Κωτσόβολος ΑΕΒΕ μπήκε στην παράλληλη αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Επεκτάθηκε σε αγορές εκτός των ελληνικών συνόρων και το Μάιο του 2000 ξεκίνησε μια συνεργασία με τον βρετανικό Όμιλο Dixons. Το 2005 εξαγοράστηκε πλήρως από αυτό τον όμιλο και μετονομάστηκε σε South Dixons East Europe AE. Το 2007 εγκαινίασε το ηλεκτρονικό της κατάστημα και σήμερα διαθέτει 92 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο, απασχολώντας 2.953 εργαζόμενους.

Ο όμιλος στον οποίο ανήκει πλέον όμως –η πολυεθνική Dixons έγινε κατόπιν συγχωνεύσεων Currys και εν συνεχεία Currys plc– έχει  830 καταστήματα στην Ευρώπη με 32.000 εργαζόμενους και φαίνεται πως η μόνη αλυσίδα που πάει σχετικά καλά είναι η ελληνική, δηλαδή ο Κωτσόβολος. Αυτή είναι η επίσημη αιτιολογία της πώλησης, μια που η μητρική αναμένει να εισπράξει 400 εκατομμύρια για να αποκτήσει ρευστότητα για τις υπόλοιπες αλυσίδες της, στη Σκανδιναβία, στην Αγγλία και στην Ιρλανδία. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία o όμιλος παρουσιάζεται ως Currys. Στις σκανδιναβικές χώρες παρουσιάζεται ως Elkjøp και στην Ελλάδα ως Κωτσόβολος.

Γιατί πωλείται ο Κωτσόβολος

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, Γιάννης Βασιλάκος, μιλώντας σε εκπροσώπους του Τύπου είπε: «Ο μεγαλύτερος παίκτης της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών γίνεται απόλυτα ανταγωνιστικός. Είμαστε πολλά περισσότερα από εταιρείες λιανικής. Ο νέος αγοραστής θα βρεθεί έως το τέλος του 2023, καθώς δεν συμφέρει καμιά πλευρά να σέρνεται η διαδικασία».

Αν και εμφανίζει κέρδη η εταιρεία, έχει να αντιμετωπίσει τις αυξήσεις στο ρεύμα, στα καύσιμα, στις μεταφορές και στις μισθοδοσίες, αλλά και στα ενοίκια. Για την πώληση είπε ότι η σύμβουλος βλέπει σε πρώτη φάση ποιοι εκδηλώνουν ενδιαφέρον και στη συνέχεια θα περάσει στη δεύτερη φάση με ένα μικρότερο αριθμό εταιρειών, οι οποίες θα πάρουν επιπλέον πληροφορίες για την Κωτσόβολος. Ο κ. Βασιλάκος συμπλήρωσε ότι θα υπήρχε ανησυχία μόνο αν επρόκειτο για μια εταιρεία η οποία εμφανίζει οικονομικά προβλήματα και αν προσέλκυε το ενδιαφέρον distress funds.

«Αν θα πουληθεί η Κωτσόβολος, θα πάει σε κάποιον που θέλει να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο την εταιρεία και οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να ανησυχούν», είπε ο ίδιος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Currys Alex Baldock είπε ότι «δεν υπάρχει πίεση από πλευράς μας, αν δεν πετύχουμε καλή τιμή δεν θα πουλήσουμε. Η μητρική έχει μπει στη διαδικασία αναθεώρησης της δραστηριότητάς της στην Ελλάδα, όμως η εταιρεία Κωτσόβολος δεν παύει να είναι η μόνη θυγατρική που κινείται ανοδικά. Πωλείται επειδή έχουν εξαντληθεί όλα τα άλλα περιθώρια για τη βελτίωση των οικονομικών του Ομίλου. Απλώς θα πρέπει να πάρουμε ένα ποσό που να αιτιολογεί την αποεπένδυση».

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι