Βιομηχανίες η Τουρκία, καφετέριες η Ελλάδα!

Χρήστου Δημήτρης
26008
Βιομηχανίες η Τουρκία, καφετέριες η Ελλάδα! Δημήτρης Χρήστου

Τα τουρκικά επεκτατικά σχέδια στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο ανησυχούν τους Έλληνες και δικαίως. Κορυφώνονται σε μια εποχή όπου η διεθνής τάξη έχει καταρρεύσει. Οι διεθνείς οργανισμοί αδυνατούν να πάρουν αποφάσεις και οι μεγάλοι παίκτες κάνουν παιχνίδι όπως τους επιθυμούν για να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντά τους. Ο Ερντογάν κατάφερε το ασύλληπτο, να αγοράσει υπερσύγχρονα πυραυλικά συστήματα από τη Μόσχα και να υποτάξει στα σχέδιά του τους Αμερικανούς, οι απειλές των οποίων αποδείχτηκαν κούφιες.

Με λίγα λόγια, η Τουρκία που έχει με το μέρος της εκτός από τον Τραμπ και τον Πούτιν, θεωρείται αναντικατάστατη στο ΝΑΤΟ. Ένα ΝΑΤΟ που αρνείται να πάρει θέση στις ελληνοτουρκικές διαφορές, ενώ οι δικοί μας εταίροι στην Ευρώπη, διστάζουν να υπερασπιστούν μια χώρα μέλος της Ένωσης. Το όραμα του Ερντογάν για μια μεγάλη Τουρκία συνεχίζει να υλοποιείται μεθοδικά.

Το μοναδικό που λείπει από τη χώρα του, είναι οι ενεργειακοί πόροι, οι υδρογονάνθρακες και θα διεκδικήσει μερίδιο, με κάθε τρόπο και χωρίς βιασύνες. Και στον κάθε τρόπο, δεν περιλαμβάνονται μόνον οι φανερές προσπάθειες, αλλά και οι αφανείς, που αφορούν εξαγορές δικαιωμάτων από τους υπερεθνικούς ενεργειακούς κολοσσούς που έχουν αναλάβει τα έργα.

Τι έχουμε να αντιπαρατάξουμε εμείς; Ούτε την βοήθεια της Ευρώπης δεν έχουμε στις διαφορές με τη Τουρκία που μεθοδεύει την κατάργηση της συμφωνίας της Λωζάνης με την οποία καθορίστηκαν τα σύνορα των χωρών.

Ξένες επενδύσεις και αμυντική βιομηχανία

Τα οικονομικά στοιχεία της τουρκικής οικονομίας δείχνουν γιατί οι μεγάλες δυνάμεις της Δύσης είναι τόσο διαλλακτικές με την Άγκυρα. Για παράδειγμα ο ισχυρότερος βιομηχανικός κλάδος της Τουρκίας είναι η αυτοκινητοβιομηχανία, όπου καταλαμβάνει το 28% των συνολικών εξαγωγών της. Αυτές έφτασαν το 2018 τα 165 δις. δολάρια! Στην Τουρκία έχουν εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων η αμερικανική Ford, η Κορεατική Hiundai, οι γερμανικές Μercedes και ΜΑΝ, η Ιαπωνική Toyota και η Γαλλική Renault. Παράλληλα κατασκευάζονται εκεί αυτοκίνητα της Fiat, της Citroen, της Pezaut και της Opel.

Αυτή τη στιγμή η Τουρκία είναι είναι η πρώτη σε παραγωγή παγκοσμίως ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων και 14η στο κόσμο στην παραγωγή αυτοκινήτων. Μια ματιά στις βιομηχανικές φίρμες δείχνει είναι αποκαλυπτική των αμοιβαίων συμφερόντων που χρίζουν προστασίας. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις στο τουρκικό έδαφος κινούνται σε υψηλά επίπεδα, με το 2018 να έχουν ξεπεράσει τα 13 δις. δολάρια με πρωταθλητές το Κατάρ και τη Βρετανία.

Η αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας έχει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα απόδοσης πραγματοποιώντας εξαγωγές το 2018 ύψους 1,7 δις. δολαρίων, με πρώτη χώρα προορισμού τις ΗΠΑ (343 εκ) και δεύτερη τη Γερμανία (117 εκ). Αυτή την εποχή η τουρκική αμυντική βιομηχανία τρέχει 600 πρότζεκτ πολεμικού υλικού. Eλπίζουν πως το 2023 η χώρα θα είναι πλήρως ανεξάρτητη από εισαγωγές οπλικών συστημάτων!

Να σημειώσουμε ότι πρόσφατα η Τουρκία εξαγόρασε τον γερμανικό βραχίονα της χρεοκοπημένης βρετανικής εταιρείας τουρισμού Thomas Cook για να ενισχύσει τον κλάδο του τουρισμού της που πλήγηκε από τις πολεμικές αναταραχές στην ευρύτερη περιοχή.

Οι ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα

Χρειάζεται να αντιπαραθέσουμε τις αντίστοιχες ελληνικές αποδόσεις σε στρατηγικούς τομείς; Χρειάζεται να υπογραμμίσουμε ότι η χρεοκοπία της χώρας ήταν ουσιαστικά μια προδοτική πράξη από αυτούς που την προκάλεσαν και ποτέ δεν ζήτησαν συγνώμη. Ας παραθέσουμε μερικές:

Οι καθαρές εισροές άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας σε 3,6 δισ. ευρώ, ποσό που αποτελεί το υψηλότερο της τελευταίας δεκαετίας και αυξημένο κατά 12,5% σε σύγκριση με το 2017. Όμως το μεγαλύτερο μέρος των επενδύσεων αφορούσε εξαγορές υπαρχουσών επιχειρήσεων και ιδιωτικοποιήσεις.

Να κάνουμε συγκρίσεις; Το σύνολο των συσσωρευμένων εισροών (αποθεμάτων) κεφαλαίων από ΑΞΕ (άμεσες ξένες επενδύσεις) προς την Ελλάδα αντιστοιχούσε μόνο στο 16% του ΑΕΠ, ενώ στην Πορτογαλία στο 59% του ΑΕΠ, στην Ισπανία στο 48% του ΑΕΠ, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης στο 59% του ΑΕΠ και στο επίπεδο των χωρών- μελών του ΟΟΣΑ στο 44%. Με βάση του αριθμού των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ευρώπη, η χώρα μας βρίσκεται στην 32η θέση, πολύ κάτω από την Τουρκία που βρίσκεται στην 9η αλλά ακόμα και την Σερβία που βρίσκεται 12η και τη Βοσνία που βρίσκεται στην 18η.

Επενδύσεις με καφετέριες και καζίνο!

Να καλέσουμε τον κ. Αντώνη Σαμαρά να μας κάνει μια διάλεξη για τη σημασία της οικονομικής ισχύος και το ρόλου της οικονομίας στο συσχετισμό δυνάμεων; Να ρωτήσουμε ποιος θα κάλυπτε το κενό που θα άφηνε η Ελλάδα στις σχέσεις με τη Βόρεια Μακεδονία, αν ναυαγούσε η συμφωνία των Πρεσπών;

Η ελίτ των Ελλήνων βιομηχάνων και εφοπλιστών δεν αντέδρασαν καθόλου στην πρόσφατη διαταγή της Κομισιόν να μπει οριστικό λουκέτο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, σταματώντας την πρόθεση του υπουργού ανάπτυξης να σχεδιάσει νέο διαγωνισμό. Η βιομηχανία έχει κόπο και ρίσκο, ενώ το Real Estate και τα καζίνο έχουν σίγουρα λεφτά.

Καζίνο λοιπόν εμείς. Καζίνο, καφετέριες και Mall με εισαγόμενα κατά κανόνα προϊόντα. Χωρίς μισθούς που μπορούν να τονώσουν την ζήτηση και με πλούτο που γίνεται περιουσία σε φορολογικούς παραδείσους!

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.
  • Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr
  • Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.