ΑΝΑΛΥΣΗ

Abacus: Η δημοσκόπηση που έβγαλε τον ΣΥΡΙΖΑ από τα ρούχα του

Abacus: Η δημοσκόπηση που έβγαλε τον ΣΥΡΙΖΑ από τα ρούχα του, Γιώργος Λυκοκάπης

Σηκώνει τους τόνους ο ΣΥΡΙΖΑ και για τις δημοσκοπήσεις, έπειτα από την έρευνα της πρωτοεμφανιζόμενης “Abacus Research” που δημοσιεύτηκε στον τηλεοπτικό σταθμό ALPHA, στις 26 Ιανουαρίου. Το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ζήτησε την σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ενώ απέστειλε ταυτόχρονα και επιστολή στην Ελεγκτική Δημοσκοπήσεων, αιτούμενο την διερεύνηση της επίμαχης έρευνας.

Το αποτέλεσμα που παρουσίαζε τον ΣΥΡΙΖΑ να δίνει μάχη για την δεύτερη θέση με το ΚΙΝΑΛ (με μία διαφορά στα όρια του στατιστικού λάθους, σε ένα ποσοστό κοντά στο 17%) έφερε την “έκρηξη” της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με μία επιθετική ανακοίνωση εις βάρος της εταιρείας και του πρωθυπουργού, αφήνοντας αιχμές και για τον τηλεοπτικό σταθμό που την παρουσίασε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για την κυβερνητική «επιστράτευση μιας πρωτοεμφανιζόμενης δημοσκοπικής εταιρείας και ενός πρώην πολιτευτή του Ποταμιού», σημειώνοντας πως η έρευνα εμφανίστηκε την στιγμή που η εικόνα της κυβέρνησης επλήγη βαρύτατα από την διαχείριση της κακοκαιρίας “Ελπίδα”, με τις πρωτοφανείς εικόνες των εγκλωβισμένων οδηγών στην Αττική Οδό να κάνουν τον γύρο των ΜΜΕ και των social media.

Να σημειωθεί πως η πλειονότητα των δημοσκοπικών ερευνών δίνει στο ΚΙΝΑΛ σταθερά διψήφιο ποσοστό, κοντά στο 12-13%, ενώ καταγράφουν τις επιδόσεις του ΣΥΡΙΖΑ σε ένα ποσοστό κοντά στο 25-26%. Επιπλέον, εμφανίζουν το προβάδισμα του κυβερνώντος κόμματος περίπου στις 10 μονάδες, την στιγμή που η Abacus έδειχνε ένα προβάδισμα της τάξης των 15 μονάδων υπέρ της ΝΔ.

Abacus: Γκάλοπ και… αποτρίχωση!

Η Abacus, με ανακοίνωση της απάντησε στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης πως παρουσίασε «δύο έρευνες της κοινής γνώμης» στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ALPHA, μία εκ των οποίων (που αφορούσε το ζήτημα των ημερών, τις κυβερνητικές επιδόσεις στην διαχείριση της κακοκαιρίας) ήταν σε δείγμα μόλις 303 ατόμων.

Η επιλογή της εταιρείας να δημοσιεύσει μία δημοσκόπηση σε ένα καίριο ζήτημα επικαιρότητας, με δείγμα μόλις 303 νοικοκυριά, ευλόγως προκαλεί ερωτηματικά, τόσο για την αντιπροσωπευτικότητα των ερωτηθέντων, όσο και γενικότερα για την ίδια την ποιότητα της έρευνας. Πόσο μάλλον που, όπως δείχνει το ιστορικό της εταιρείας, μόνο στις πολιτικές έρευνες δεν έχει ειδικευτεί!

Η Abacus ειδικεύεται σε έρευνες για καταναλωτικά προϊόντα (μεταξύ άλλων και μεθόδων… αποτρίχωσης) και σε έρευνες του τύπου «ποια χαρακτηριστικά προτιμούν οι άνδρες σε μία γυναίκα», με ερωτήματα όπως αν «οι άνδρες προτιμούν τις ξανθές από τις μελαχρινές» ή πως «θέλουν οι άνδρες να βλέπουν τις γυναίκες στην παραλία», δηλαδή αν προτιμούν να φορούν μαγιό μπικίνι ή ολόσωμο!

Για να μην υπάρχει απορία, η σχετική έρευνα έδειξε ότι οι άνδρες προτιμούν το μπικίνι σε… συντριπτικά ποσοστά (100% μάλιστα στην ηλικιακή ομάδα των 18-24). Στο δε “αιώνιο” ερώτημα αν “οι άνδρες προτιμούν τις ξανθές”, υπερτερούν οι… μελαχρινές, επίσης με συντριπτικά ποσοστά, με την δημοσκόπηση να σημειώνει πως “καταρρίπτεται ο μύθος της (ανδρικής) προτίμησης στις ξανθές”! Όχι, τα συγκεκριμένα αποτελέσματα δεν αμφισβητήθηκαν από κάποιο κοινοβουλευτικό κόμμα!

Στο επίκεντρο οι δημοσκοπήσεις

Καίρια θέση στην επιχειρηματολογία της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι η (κατά τον ΣΥΡΙΖΑ) “συμπαιγνία” εταιρειών δημοσκοπήσεων, ΜΜΕ και κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει πως δημόσιο χρήμα κατευθύνεται σε συγκεκριμένες δημοσκοπικές εταιρείες, προκειμένου αυτές να “μαγειρεύουν” τα ερευνητικά δεδομένα τους, προς επηρεασμό της κοινής γνώμης. Βέβαια συνηθίζονται οι σχετικές κατηγορίες στην χώρα μας από τα κόμματα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που παγίως επικρίνουν τις δημοσκοπήσεις όταν τα αποτελέσματα τους δεν τα ευνοούν.

Αυτό ακριβώς ισχυρίστηκε ο επικεφαλής της εταιρείας Opinion Poll, όπου ήταν δημοσκόπηση της η αφορμή για να ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑ Εξεταστική Επιτροπή για την “αμαρτωλή συμπαιγνία” που προαναφέραμε. Όμως η Opinion Poll είχε βρεθεί στο στόχαστρο και του ΚΙΝΑΛ. Η έρευνα της εταιρείας, που εμφάνιζε τους μισούς ψηφοφόρους του ΚΙΝΑΛ «ικανοποιημένους με το κυβερνητικό έργο», είχε προκαλέσει την “πολεμική” αντίδραση του κόμματος, που το οδήγησε να υπερψηφίσει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής.

Αν και το αποτέλεσμα της Εξεταστικής είχε την συνήθη κατάληξη των άλλων Επιτροπών (όπου το κάθε κόμμα εκδίδει το δικό του πόρισμα) είχε και ένα συγκεκριμένο πολιτικό αποτέλεσμα: Η υπερψήφιση της από το ΚΙΝΑΛ απομάκρυνε το Κεντροαριστερό κόμμα από το σκληρό “αντι-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο, όπως έδειξε και η υπερψήφιση της πρότασης μομφής από τον κ. Ανδρουλάκη που ακολούθησε. Είναι ενδεικτικός ο “εκνευρισμός” της ΝΔ που περίπου παρουσίασε τον κ. Ανδρουλάκη να σύρεται από τον ΣΥΡΙΖΑ.

Συμβαίνουν και εις τας Ευρώπας…

Στην ιστορία των δημοσκοπήσεων υπάρχουν περιπτώσεις που αυτές έπεσαν “μέσα”, όπως στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές και άλλες που έπεσαν “έξω”, όπως στις εσωκομματικές εκλογές του ΚΙΝΑΛ, στο αποτέλεσμα του δημοψήφισματος του 2015, ή στις πρώτες μνημονιακές εκλογές, όπου καμία έρευνα δεν είχε προβλέψει την καταβύθιση του ΠΑΣΟΚ ή το 18% που είχε κατακτήσει τότε η ΝΔ του κ. Σαμαρά.

Έχει αποδειχτεί, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, ότι οι δημοσκοπήσεις αποτυγχάνουν να αποτυπώσουν την αντισυστημική τάση του εκλογικού σώματος. Για παράδειγμα, συχνά οι δημοσκοπικές έρευνες υποτιμούν την δυναμική των κομμάτων της Άκρας Δεξιάς. Συνέβαινε στην Γαλλία για χρόνια με το ποσοστό του Εθνικού Μετώπου (ειδικά επί ηγεσίας του Ζαν Μαρίν Λε Πεν). Ένας λόγος είναι πως πολλοί από τους ερωτηθέντες αποφεύγουν να δηλώσουν στις έρευνες πως πρόκειται να ψηφίσουν κόμματα που έχουν “στιγματιστεί” αρνητικά.

Επιπλέον, η Abacus αναφέρει πως η μέθοδος πραγματοποιήθηκε με τηλεφωνικές συνεντεύξεις, μία μέθοδος που ακολουθούν και άλλες εταιρείες, αλλά είναι εκ των πραγμάτων ξεπερασμένη. Αλήθεια, ποιος άνεργος έχει στις μέρες μας σταθερό τηλέφωνο; Στην εποχή δε που οι νέοι επικοινωνούν με το Messenger και το What’s Up, μπορεί να είναι αντιπροσωπευτική η μέθοδος των τηλεφωνικών συνεντεύξεων και δη με σταθερό τηλέφωνο, το οποίο διαθέτουν κυρίως οι μεγάλες ηλικίες, οι οποίες είναι προνομιακό πεδίο ψηφοφόρων για το κυβερνών κόμμα;

Πάντως, η επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ κάθε άλλο παρά “συνωμοσιολογική” μπορεί να χαρακτηριστεί, με δεδομένα τα παραδείγματα της Αυστρίας και της Γαλλίας. Πρόσφατα στην Γαλλία καταδικάστηκαν σύμβουλοι του πρώην Κεντροδεξιού προέδρου Νικολά Σαρκοζί (ο οποίος έχει καταδίκες για πληθώρα σκανδάλων) για παράνομο χρηματισμό δημοσκοπικών εταιρειών.

Προηγήθηκε η παραίτηση του Αυστριακού καγκελάριου Σεμπάστιαν Κουρτς όταν αποκαλύφθηκε πως το περιβάλλον του προχωρούσε στον χρηματισμό ΜΜΕ, προκειμένου να δημοσιεύουν “αλλοιωμένες” δημοσκοπήσεις ευνοϊκές για τον ίδιο. Μάλιστα η παραίτηση Κουρτς, πολιτικού “φίλου” του Κυριάκου Μητσοτάκη, έμελλε να συμπέσει με την Εξεταστική για την Opinion Poll και την συζήτηση στην χώρα μας για “στημένες δημοσκοπήσεις υπό παραγγελία”.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx