Το νέο επικοινωνιακό προφίλ του ΣΥΡΙΖΑ παραπέμπει σε Σοφία Σικίρου..

Το νέο επικοινωνιακό προφίλ του ΣΥΡΙΖΑ παραπέμπει σε Σοφία Σικίρου, Νεφέλη Λυγερού

Η καθοδήγηση απεφάνθη: Για τη συντριβή τoυ ΣΥΡΙΖΑ στις ευρωεκλογές ευθύνεται η επικοινωνία! Σε αυτό, τουλάχιστον, κατέληξε η αποτίμηση της εκλογικής ήττας των 9,4 μονάδων που αιφνιδίασε ακόμα και τα πιο προσγειωμένα στελέχη. Μετά από παλινωδίες, αλληλοκατηγορίες και μία ηττοπάθεια που ακινητοποίησε ακόμα και το πρωθυπουργικό επιτελείο, βγήκε η ετυμηγορία: τα Μίντια δηλητηρίασαν το εκλογικό σώμα, οι κομματικοί δημοσκόποι παραπλάνησαν, συγκεκριμένα πρόσωπα και συμπεριφορές εξόργισαν, αλλά κυρίως δεν επικοινωνήθηκε επαρκώς το έργο της κυβέρνησης. Με άλλα λόγια, ο Αλέξης Τσίπρας επαναλαμβάνει ό,τι έλεγαν οι ηττημένοι προκάτοχοί του και μάλιστα πιο χοντροκομμένα.

Από την επικοινωνία έχασε, στην επικοινωνία, λοιπόν, επενδύει, παρ’ ότι μία διεθνής διαφημίστρια είχε κάποτε πει ότι «η πολιτική επικοινωνία είναι το γλάσο στο κέικ», εννοώντας ότι η πολιτική καθεαυτή είναι το κέικ. Όπως και να έχει, η κυβέρνηση ενόψει εκλογών επιχειρεί ένα λίφτινγκ, το οποίο εγκαινιάστηκε κουτσά-στραβά στο Μέγαρο Μουσικής! Μετά το στραπάτσο που υπέστη, άλλωστε, ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να διακόψει τη συνεργασία του με αμερικάνικη εταιρεία επικοινωνίας που έχει έδρα τη Βοστώνη και η οποία έχει δημιουργήσει ελληνικό παράρτημα με γραφεία στα βόρεια προάστια της Αθήνας.

Και πάλι προσανατολίστηκαν, όμως, εκτός συνόρων, αυτή τη φορά στα ευρωπαϊκά εδάφη. Στο παρελθόν είχαν συνεργαστεί με την εταιρεία FlyBee, στο κομμάτι των σποτ, πάντα με έναν προσανατολισμό προς την καθημερινότητα των ατόμων της διπλανής πόρτας. Οι άνθρωποι συνήθως που συμμετείχαν στα σποτ ήταν, άλλωστε, φίλοι του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ερασιτέχνες ηθοποιοί.

Εκτός από τις αλλαγές στρατηγικής, προσώπων και επικοινωνιολόγων σημειώνεται ακόμα μία απώλεια, η οποία ακούει στο όνομα Ζωή Χαλιδιά. Αν και τελευταία είχε αφιερωθεί αποκλειστικά και μόνο στον προεκλογικό αγώνα του Πέτρου Κόκκαλη, μετά την εκλογή του και την ήττα του ΣΥΡΙΖΑ, η έμπιστη του πρωθυπουργού αποστασιοποιείται. Δεν θα δώσει το παρών στη μάχη αυτή.

Έχουμε, όμως, και την περίπτωση μιας αμφιλεγόμενης αν μη τί άλλο διαφημιστικής εταιρείας, η οποία μένει να αποδειχθεί αν θα παραμείνει στο προσκήνιο. Πρόκειται για μία άγνωστη εταιρεία, η οποία έκανε την παρθενική της εμφάνιση στις ευρωεκλογές, χωρίς γραφεία, σταθερό τηλέφωνο επικοινωνίας, αλλά με ένα κινητό που ταυτιζόταν με το κινητό επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτή ήταν η εταιρεία που ξόδεψε περισσότερα χρήματα για προεκλογικές διαφημίσεις από κάθε άλλο πολιτικό κόμμα και μεμονωμένο υποψήφιο ξεχωριστά.

Αναθεώρηση στρατηγική αναθεώρηση

Δεν είναι απίθανο κι αυτή να εξαφανιστεί εν μία νυκτί, όπως και τα σλόγκαν που θεωρούνται αποτυχημένα. Οι τομείς στους οποίους το κυβερνόν κόμμα θα στοχεύσει προεκλογικά μετατοπίζονται, όπως και οι μέθοδοι προσέλκυσης νέων ψηφοφόρων, αλλά και επαναπατρισμού αυτών που επένδυσαν στον Αλέξη Τσίπρα το 2015.

Μεταξύ άλλων, στην Κουμουνδούρου αποκήρυξαν σχεδόν παμψηφεί τα εκβιαστικά και εκφοβιστικά διλήμματα. Τα «εμείς έναντι των άλλων», «οι καλοί έναντι των κακών», «ο λαός έναντι της ελίτ» δεν αναμένεται να ακουστούν μέχρι την 7η Ιουλίου. Κυβερνητικό στέλεχος εξηγεί ότι το κόμμα επιχειρεί «μία θεαματική αναθεώρηση της στρατηγικής του, επιλέγοντας να δώσει τη μάχη σε επίπεδο προγραμματικής και ιδεολογικής αντιπαράθεσης με πιο ήπιους τόνους και λιγότερο επιθετικά επιχειρήματα».

Μιλώντας, όμως, κανείς με κυβερνητικά στελέχη διαπιστώνει ότι παρά τη συντριβή, η κυβέρνηση δεν εστιάζει, ούτε αμφισβητεί το περιεχόμενο της πολιτικής της. Ασχολείται με το περιτύλιγμα. Για του λόγου το αληθές, δεν αποδέχεται ότι η Συμφωνία των Πρεσπών πλήγωσε το κοινό αίσθημα, παρασύροντας εκλογικά και την κυβέρνηση, αλλά εμμένει στο ότι δεν έπεισε εν τέλει τον κόσμο ως προς το γιατί αυτή ήταν επικερδής.

Δείχνει επίσης να μετανιώνει για τους βαρείς χαρακτηρισμούς που υιοθέτησε όλο το προηγούμενο διάστημα, όπως «γραφικοί και φασίστες», κάθε φορά που αναφέρονταν στους αντίθετους με τη Συμφωνία. Όχι γιατί ήταν λάθος και διχαστικό, αλλά επειδή ζημίωσε πολιτικά! Ως προς το θέμα της μεσαίας τάξης και του δυσβάσταχτου κόστους που αυτή εκλήθη να πληρώσει, επιμένει στο ότι «η επιλογή αυτή δεν προωθήθηκε όπως έπρεπε, καθώς δεν τονίστηκε ότι ευνόησε τα πιο πτωχά στρώματα της ελληνικής κοινωνίας». Παρ’ όλα αυτά, δεν θα ξανακούσουμε την κυβέρνηση να αναφέρεται στη 13η σύνταξη. Ακόμα και οι πιο αιθεροβάμονες συνειδητοποίησαν ότι το επίδομα αυτό δεν μετατρέπεται σε σύνταξη.

Μεταξύ όλων των άλλων, όπως ήταν και φυσικό, άλλαξε και η “ομάδα κρούσης”. Δημήτρης Τζανακόπουλος,  Ευκλείδης Τσακαλώτος, Αλέξης Χαρίτσης, Νάσος Ηλιόπουλος, Έφη Αχτσιόγλου και Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου αναβαθμίζονται. Αυτοί είναι που ηγούνται εφεξής στην προεκλογική καμπάνια σε πανελλαδικό επίπεδο.

Τα ‘τοξικά’ στελέχη μένουν πίσω

Η σκέψη πίσω από την απόφαση αυτή ήταν σχετικά βατή: ο Αλέξης Τσίπρας επιθυμεί να πλαισιωθεί από το νέο και όσο το δυνατόν λιγότερο εμποτισμένο από τον παλαιοκομματισμό, για τον οποίο κατηγορήθηκε. Στέλνει μήνυμα ότι τα ‘τοξικά’ στελέχη μένουν πίσω. Η εξέχουσα θέση αυτών των έξι στελεχών κατέστη σαφής και στο Μέγαρο Μουσικής. Η υπουργός Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου ξεχώριζε, έχοντας αναλάβει να κουβαλήσει την επικοινωνία των εκλογών πάνω στο εκλεπτυσμένο πρόσωπό της.

Στο Μέγαρο Μουσικής ήταν που παρουσιάστηκε και το προγραμματικό εναρκτήριο λάκτισμα της προεκλογικής περιόδου από τον πρωθυπουργό. Το Ζάππειο απορρίφθηκε για ευνόητους λόγους. Κάτι τα παλαιά Ζάππεια του Αντώνη Σαμαρά, κάτι τα νεότερα ‘Ζάππεια’ όπου γραβατώθηκε ο Αλέξης Τσίπρας από έναν ενθουσιασμένο Πάνο Καμμένο, δεν ταίριαζαν στην περίσταση. Εκεί παρουσιάστηκε και το νέο σλόγκαν «Τώρα αποφασίζουμε για τη ζωή μας», το οποίο αντικατέστησε το «η Ελλάδα των πολλών».

Εκεί εντοπίζει κανείς και το κεντρικό αφήγημα, γύρω από το οποίο θα δομήσει ο ΣΥΡΙΖΑ την προεκλογική του εκστρατεία μέχρι τις 7 Ιουλίου. Στο νέο λογότυπο υπάρχουν όλα τα χρώματα του ουράνιου τόξου, συμβολίζοντας το πολιτικό άνοιγμα του κόμματος προς πάσα κατεύθυνση και κάθε ψηφοφόρο. Για την ακρίβεια μπορεί να διακρίνει κανείς το κόκκινο, το κίτρινο, το πορτοκαλί, το πράσινο, το μωβ, αλλά ακόμα και το μπλε και το γαλάζιο.

Μιλώντας κανείς για χρώματα, δεν πέρασε απαρατήρητο και το πράσινο φόντο. Πράσινο, όσο και το κόκκινο –το κατεξοχήν χρώμα του ΣΥΡΙΖΑ– είχε το φόντο που επέλεξε το Μέγαρο Μαξίμου. Η επιλογή του χρώματος προφανώς σηματοδοτεί τη διάθεση του να υποδηλώσει την μετακίνηση του ΣΥΡΙΖΑ από την “ριζοσπαστική αριστερά” στον χώρο της Κεντροαριστεράς.

Σκηνοθεσία στο Μαξίμου

Μία ακόμα αλλαγή που εγκαινιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής ήταν η παρουσίαση, η οποία για πρώτη φορά δεν ήταν κομμένη και ραμμένη πάνω στον Αλέξη Τσίπρα. Ο ίδιος βρέθηκε ανάμεσα στα υπόλοιπα στελέχη που θα διαδραματίσουν κομβικό ρόλο. Όλοι μαζί σε ένα σκηνικό –σκηνοθετημένο από σκηνογράφο– που προσπάθησε να επιτύχει μία αίσθηση χαλαρότητας και εναλλακτικότητας.

Κάποιοι φίλοι σε ένα μπαρ απευθύνονται στους επίσης φίλους τους. Όσο, όμως, και αν προσπάθησε η Έφη Αχτσιόγλου να διατηρήσει την ενδεδειγμένη στάση, στα ομολογουμένως άβολα σκαμπό, η αίσθηση που άφηνε η σπασμωδική αυτή σκηνοθεσία δεν ευνοούσε τους πρωταγωνιστές επί σκηνής. Τον “εκτός συστήματος Μαξίμου Ευκλείδη Τσακαλώτο”, τον “σκληρό και πιστό” Δημήτρη Τζανακόπουλο, τον “φρέσκο” Αλέξη Χαρίτση, την “άφθαρτη” Έφη Αχτσιόγλου και τον “άνθρωπο της διπλανής πόρτας” Νάσο Ηλιόπουλο.

Ήταν όλοι καθισμένοι σε τραπεζάκια με σκαμπό στη σκηνή, και περίμεναν να πάρουν το λόγο, να σηκωθούν να μιλήσουν ή επέστρεφαν στη θέση τους μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας τους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι η βραδιά στο Μέγαρο Μουσικής ήταν πανομοιότυπη με την βασική προεκλογική εκστρατεία του υποψηφίου της ριζοσπαστικής Αριστεράς Ζαν Λικ Μελανσόν στις προεδρικές εκλογές της Γαλλίας, το 2017.

Οι συνεργάτες τους κάθονταν στα ίδια τραπεζάκια, με τα ίδια ποτήρια νερό, τα ίδια μπουκάλια, με τη μόνη διαφορά ότι εκείνος είχε εμφανιστεί, επωφελούμενος της τεχνολογίας, μέσω ενός τρισδιάστατος ολογράμματός του. Την καμπάνια του υπέγραφε η σύμβουλος επικοινωνίας και, όπως αποκαλύφθηκε εκ των υστέρων, σύντροφός του Σοφία Σικίρου.

Η νεαρή γυναίκα δεν είναι μόνο η πρώην διευθύντρια επικοινωνίας του Γάλλου πολιτικού, αλλά και η υπεύθυνη της εταιρείας Mediascop. Η 37χρονη Γαλλίδα, αλγερινής καταγωγής, Σοφία Σικίρου ήταν που έβγαλε από την αφάνεια τον Ζαν Λικ Μελανσόν, επενδύοντας στα σόσιαλ μίντια, στη νεότερη γενιά και στο YouTube. Τον έπεισε να βγει από το πολιτεύεσθαι του παρελθόντος, να δώσει συνεντεύξεις σε λάιφ στάιλ περιοδικά, να αποκαλύψει τις διατροφικές του συνήθειες και τις αγαπημένες του σειρές.

Το ζευγάρι ερευνήθηκε, πάντως, για τις δαπάνες της προεκλογικής εκστρατείας του και συγκεκριμένα για εικονικά τιμολόγια κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας του Ζαν Λικ Μελανσόν, όταν ήταν υποψήφιος για την γαλλική προεδρία. Θα είχε τεράστιο ενδιαφέρον να αποδεικνυόταν ότι η συγκεκριμένη γυναίκα, παρά το γεγονός ότι ο ηγέτης της γαλλικής Αριστεράς έχει αποκηρύξει τον Τσίπρα, τον συμβουλεύει, έστω και ατύπως. Ή απλά αν κάποιος εντός της ομάδας Τσίπρα την αντιγράφει πιστά…

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι