Αναζητώντας τον αλγόριθμο του συντονισμού

Αναζητώντας τον αλγόριθμο του συντονισμού

Το έργο «Ιόν», που έχει συγκεντρώσει το ενδιαφέρον διεθνών συμπαραγωγών (Théâtre de la Ville, Le Lieu unique, Scène Nationale de Nantes, Dublin Dance Festival) και θα ταξιδέψει σε πολλές ευρωπαϊκές σκηνές μετά την πρεμιέρα του στην Αθήνα, παρουσιάζει από 1 έως 4 Φεβρουαρίου στην Στέγη ο χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος.

Πρόκειται για μια παράσταση που εστιάζει στην μικροφυσική της κίνησης και στον όγκο των λεπτομερειών που μπορούν να προκύψουν από ένα κινητικό μοτίβο. Αυτό όμως δεν λειτουργεί δεσμευτικά, καθώς η παράσταση επιτρέπει στο βλέμμα να περιπλανηθεί και στην φαντασία  να ταξιδέψει στο ανεξάντλητο πεδίο των ανθρώπινων σχέσεων.

Αφορμή για την κινητική έρευνα του Χρήστου Παπαδόπουλου είναι μια σειρά από μικροφαινόμενα που συνιστούν τον κόσμο της φύσης, όπως το πέταγμα των πουλιών ή ο συντονισμός των πυγολαμπίδων. Ο χορογράφος ωστόσο δεν αρκείται απλώς στην αναπαράσταση τέτοιων γοητευτικών  συμπτώσεων. Αντιθέτως προχωρά σε μια αφαιρετική προσέγγιση των κινητικών μοτίβων που απαντώνται γύρω μας.

Κρατώντας την μινιμαλιστική γλώσσα που χαρακτηρίζει έως σήμερα τις δημιουργίες του, αναζητά τους μηχανισμούς ή τον αλγόριθμο πίσω από τη λειτουργία του συντονισμού. Αξιοποιώντας ένα ζωντανό σύστημα δέκα χορευτών, ο δημιουργός του «Ιόν» παίζει με την  παρατηρητικότητά μας, μέσα από ανεπαίσθητες αλλαγές και αθόρυβες μεταβάσεις. Στόχος του: Να αποκαλυφθεί η ευθραυστότητα των ανθρώπινων σχέσεων που επαληθεύουν τον ρυθμό της ζωής, την φυσική τάξη των πραγμάτων.

Ένα πολυαισθητηριακό πείραμα

Αν και ο τίτλος του έργου μάς παραπέμπει άμεσα στο φαινόμενο του ιονισμού, η παράσταση λειτουργεί μάλλον συνειρμικά ως προς αυτό, καθώς εντοπίζει στοιχεία που πάνε πέρα από τη φόρμα, τους μηχανισμούς και την συστημική αυστηρότητα. Αυτό που γοητεύει άλλωστε τον χορογράφο δεν είναι η «επικράτεια των σημείων», αλλά το πώς αυτά ενώνονται, φτιάχνοντας έναν κόσμο μοναδικό.

Ο δημιουργός κατανοεί απολύτως και μετουσιώνει στην παράστασή του την παγκόσμια συναντίληψη ότι «η σαγήνη του συντονισμού βρίσκεται τόσο στη σύντομη διάρκεια του φαινομένου, στην παροδικότητά του, όσο και στην εντύπωση του τυχαίου, που δημιουργεί και την προσδοκία της επανεμφάνισής του».

Ο Χρήστος Παπαδόπουλος, όπως αναφέρεται στο υλικό του προγράμματος της παράστασης, καταθέτει με τη νέα του δημιουργία «Ιόν», ένα πολυαισθητηριακό πείραμα, το οποίο δεν εξαντλείται στους εύκολους μηχανισμούς εντυπωσιασμού. Η χορογραφία στοχεύει στην ανάδειξη του ελαχίστου, στην εκστατική ηρεμία, όπως εκείνη η ρωγμή από την οποία εισέρχεται το φως προτού μας αποκαλυφθεί το μεγαλείο της φωτεινότητας του ουρανού. Η γραφή του Χρήστου Παπαδόπουλου εστιάζει στην επαναληπτικότητα των κινητικών μοτίβων, στην καθαρότητα του σκηνικού χώρου που διαμορφώνεται μέσα από τους φωτισμούς και την ίδια τη δράση.

Ο χορογράφος εμπιστεύεται τα πρωτογενή υλικά που συνθέτουν το έργο του: ρυθμός, κίνηση, χώρος και χρόνος. Ωστόσο, ο τρόπος που υφαίνει τις δράσεις μάς επιτρέπει να ανακαλύψουμε σταδιακά την αλληλεπίδραση της κίνησης με τα λοιπά στοιχεία, την έμφαση του φωτός στα κινούμενα σώματα, την επίδραση της μουσικής στη δημιουργία ενός ηχητικού περιβάλλοντος που δεν καθοδηγεί απλώς, αλλά συνομιλεί με τη χορογραφία.

Ο χορογράφος Χρήστος Παπαδόπουλος

Τον Χρήστο Παπαδόπουλο, τον οποίο ίσως να θυμούνται κάποιοι ως Κένταυρο στην Τελετή Έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, τον γνωρίσαμε ως χορευτή σε έργα του Δημήτρη Παπαϊωάννου (2, Πουθενά, ΜΕΣΑ), του Φώτη Νικολάου, της Μαριέλας Νέστορα, της Αλεξάνδρας Waierstall κ.ά.

Υπήρξε μέλος της χορογραφικής ομάδας των Τελετών Έναρξης και Λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα το 2004 και των Τελετών Έναρξης των Πανευρωπαϊκών Αγώνων στο Μπακού το 2015. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες, χορογραφώντας θεατρικές τους παραστάσεις (Δημήτρη Καραντζά, Μιχαήλ Μαρμαρινό, Θωμά Μοσχόπουλο, Γιάννη Κακλέα, Βασίλη Νικολαΐδη, Βασίλη Μαυρογεωργίου, Κώστα Γάκη). Από το 2003 συνεργάζεται με τη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών, διδάσκοντας κίνηση και αυτοσχεδιασμό. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας χορού «Λέων και Λύκος» (2015).

Ο Χρήστος Παπαδόπουλος σπούδασε χορό και χορογραφία στο SNDO (School for New Dance Development) του Άμστερνταμ (2003), θέατρο στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου (1999) και Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (2000).

Τα έργα του, OPUS και ELVEDON, παρουσιάστηκαν με εξαιρετική επιτυχία στην Ελλάδα, στο Θέατρο Πόρτα, και σε πολλά φεστιβάλ στο εξωτερικό. Το ELVEDON υπήρξε η πρώτη επιλογή του πανευρωπαϊκού δικτύου Aerowaves 16 Dance Across Europe και, κατόπιν, παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στο Παρίσι (Théâtre de la Ville και La Briqueterie), στο Άμστερνταμ και σε άλλες ευρωπαϊκές σκηνές. Το OPUS επίσης διακρίθηκε από και επιλέχθηκε στο Aerowaves 17, ενώ τον Μάρτιο του 2018 ξεκινάει η διεθνής περιοδεία του.

Το «Ιόν» στην Στέγη

Το «Ιόν» είναι το πρώτο έργο που παρουσιάζει ο Χρήστος Παπαδόπουλος στην Στέγη και εκτιμάται ότι αποδεικνύει γιατί ο κόσμος του χορού στην Ευρώπη μιλάει για τον Έλληνα δημιουργό, χαρακτηρίζοντάς τον ως ένα νέο αστέρι που ανατέλλει. Πρόκειται για μία παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, με την  υποστήριξη του Fondation d’entreprise Hermès, στο πλαίσιο του προγράμματος New Settings. Αποτελεί επίσης συμπαραγωγή των  Théâtre de la Ville (Παρίσι), Le Lieu unique, Scène nationale de Nantes (Νάντη, Γαλλία), σε συνεργασία με το Dublin Dance Festival (Ιρλανδία)

Σύλληψη & Χορογραφία: Χρήστος Παπαδόπουλος

Δραματουργία: Τάσος Κουκουτάς

Μουσική: Coti K

Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας

Κοστούμια: Άγγελος Μέντης

Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού

Α΄ Βοηθός Χορογράφου: Κατερίνα Σπυροπούλου

Β΄ Βοηθός Χορογράφου: Ιωάννα Αντώναρου

Οργάνωση Παραγωγής: Θεοδώρα Καπράλου

Χορεύουν: Νάντη Γώγουλου, Νώντας Δαμόπουλος, Αμαλία Κοσμά, Χαρά Κότσαλη, Γεώργιος Κοτσιφάκης, Ευθύμης Μοσχόπουλος, Δήμητρα Μερτζάνη, Μαρία Μπρέγιαννη, Ιωάννα Παρασκευοπούλου, Αλέξης Τσιάμογλου

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι