ΡΕΠΟΡΤΑΖ

H περιπέτεια των κλεμμένων έργων από την Πινακοθήκη

H περιπέτεια των κλεμμένων έργων από την Πινακοθήκη

Από τις ανακοινώσεις που έγιναν από την ΕΛΑΣ για την ανεύρεση του Πικάσο και του Μοντριάν που είχαν κλαπεί από την Εθνική Πινακοθήκη, προέκυψε ότι το τρίτο έργο που δεν ανευρέθη, κατέληξε στην τουαλέτα. Όπως είπε ο δράστης, ενώ τα άλλα δύο τα προσεκτικά, προτού τα κρύψει σε μια ρεματιά κοντά στο σπίτι των γονιών του στην Κερατέα. Όμως  το έργο του Κάτσια τσαλακώθηκε και ο κλέφτης το ξεφορτώθηκε πετώντας το μέσα σε τουαλέτα.

Υπάρχει και το ενδεχόμενο να λέει ψέματα και να το πούλησε. Ο ίδιος δηλώνει ότι δεν είχε κανένα συνεργό, αν και η διάρρηξη ήταν πολύ καλά προσχεδιασμένη. Για να αποπροανατολίσει τους φρουρούς ο ίδιος (ή ο συνεργός που δεν κατονομάζεται) ενεργοποίησε με fals alarm το σύστημα συναγερμού πολλές φορές, οπότε η εταιρεία φύλαξης το έθεσε εκτός λειτουργίας και έτσι ο δράστης ή οι δράστες μπήκαν παραβιάζοντας την αλουμινένια κάσα μιας “μπαλκονόπορτας”.

Εν συνεχεία έκλεψαν έξη έργα αλλά επειδή λειτούργησε ο ανιχνευτής κίνησης, τράπηκαν σε φυγή και παράτησαν τα τρία (γλίτωσαν δύο Μονέ και ένας Μοντριάν, το “Τοπίο με αγρόκτημα”).  Η κλοπή είχε γίνει το 2012 και τότε είχε προκληθεί σάλος για την πλημμελή φύλαξη και την κλοπή έργων αξίας πάνω των 3 εκατ. ευρώ. Προχτές ανακοινώθηκε ότι συνελήφθη ο δράστης και δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα και βίντεο από το σημείο της ρεματιάς στο οποίο ο κλέφτης είχε φυλάξει τα έργα με διπλό πλαστικό περιτύλιγμα. Το σημείο υπεδείχθη από τον ίδιο.

Παρότι η Αστυνομία αναφέρει ότι τον εντόπισε κατόπιν παρακολούθησης, είναι πιο λογικό να είχε κάποια πληροφορία επ΄αυτού. Εξάλλου δεν τον παρακολουθούσε από το 2012, αλλά τους τελευταίους μήνες. Το είχε μάλιστα αντιληφθεί και ο ίδιος ότι πλέον παρακολουθείτο, οπότε μετέφερε τα έργα από το σπίτι όπου τα φύλαγε έως τότε, στο ρέμα. Τελικά όταν συνελήφθη, ομολόγησε. Είπε ότι παρακολουθούσε επί μήνες την Πινακοθήκη και ήξερε ακόμα και πότε έβγαιναν για να καπνίσουν οι φύλακες. Επέμεινε ότι δεν είχε συνεργό.

Είναι 49 ετών και έχει συλληφθεί κατά το παρελθόν για κλοπές. Δήλωσε ότι τον ενδιαφέρει η τέχνη αλλά ότι δεν γνωρίζει πολλά πράγματα για αυτήν και ότι δεν είχε προσπαθήσει να πουλήσει τα έργα. Αναφορικά με το τρίτο έργο, ο άνδρας φέρεται να το τσαλάκωσε (ήταν σε χαρτί και όχι σε μουσαμά) και θεώρησε ότι το χάλασε. Όπως είπε, το πέταξε στην τουαλέτα ίσως γιατί είχε πλέον και τα αποτυπώματά του.

To τρίτο έργο που δεν βρέθηκε

Τα έργα θα επιστρέψουν στην Εθνική Πινακοθήκη, όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης και οι έλεγχοι που πρέπει να γίνουν για να εντοπιστούν οι φθορές. Το τρίτο έργο που δεν βρέθηκε και κατά δήλωση του δράστη καταστράφηκε, ήταν σε χαρτί, πέννα με αραιωμένη σέπια, διαστάσεων 27 Χ 16,8, του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο).

The thief, or thieves, also stole a pen-and-ink sketch, "San Diego de Alcala in ecstasy," by Renaissance artist Guglielmo Caccia, who was known as il Moncalvo.

Απεικόνιζε (ή αν λέει αλήθεια ο κλέφτης) τον Άγιο της καθολικής εκκλησίας Diego de Alcala ή Diego di San Nicolás σε έκσταση με την Αγία Τριάδα και τα σύμβολα του πάθους. Το έργο απετέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη το 1907. Το χάρισε ο έμπορος και πολιτικός Γρηγόριος Μαρασλής που έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του στην Οδησσό.

Τα έργα που ανευρέθησαν είναι ο “Ανεμόμυλος” του Πιιτ Μοντριάν και “Κεφάλι Γυναίκας” του Πικάσο. Ο Πικάσο είναι ελαιοφραφία  σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40,και φιλοτεχνήθηκε το 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι. Αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον ελληνικό λαό, σαν τιμητική προσφορά για την γενναία αντίσταση του κατά την διάρκεια της ναζιστικής κατοχής.diarriksi-stin-ethniki-pinakothiki

Ο “Ανεμόμυλος” είναι επίσης λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Πίιτ Μοντριάν και φιλοτεχνήθηκε το 1905  Αγοράσθηκε το 1963 από τον καθηγητή και πολιτικό Αλέξανδρο Παππά, ο οποίος και το δώρισε στην Εθνική Πινακοθήκη. Ο Μοντριάν είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της μοντέρνας τέχνης και συνιδρυτής του κινήματος του νεοπλαστικισμού, ένας από τους ζωγράφους με τη μεγαλύτερη επιρροή τον 20ο αιώνα. Είναι ευρύτερα γνωστός για την αφηρημένη τέχνη του, όμως όλα τα έργα του έχουν μεγάλη αξία.

Βρέθηκαν οι Πικάσο και Μοντριάν – Πώς είχαν κλαπεί από την Πινακοθήκη

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι