ΣΙΝΕΜΑ

“Ο Μεγάλος Ύπνος”: Ο εξεζητημένος κινηματογραφικός ρεαλισμός στο μεγαλείο του

"Ο Μεγάλος Ύπνος": Ο εξεζητημένος κινηματογραφικός ρεαλισμός στο μεγαλείο του, ΜΠΟΥΡΑΣ

Ο όρος “φιλμ νουάρ” καθιερώθηκε τριάντα χρόνια μετά την εμφάνιση αυτών των “σκούρων” ταινιών με τα σκληρά πρόσωπα και το έντονο κοντράστ. Σχεδόν υποφωτισμένα τα περισσότερα πλάνα, προσομοιάζοντα στο “φυσικό” φωτισμό. Η νύχτα και ο κυνισμός στο μεγαλείο τους. Το χρήμα διαφθείρει τους πάντες. Το σεξ είναι απλώς ανταλλακτική μονάδα και μέσον επιβίωσης. Ακόμα και οι “ρομαντικές” σκηνές δεν τείνουν προς το μελόδραμα. Θυμίζουν την Άγρια Δύση των κατακτητών στους πολέμους τους ενάντια στους αυτόχθονες.

Ο Μπόγκαρτ είναι εκπληκτικός ηθοποιός γιατί αποφεύγει τις σχηματοποιήσεις και παίζει με ημιτόνια. Είναι τόσο “άσχημος” που μόνον ένας μη νάρκισσος θα μπορούσε να είναι. Από την άλλη η απαστράπτουσα και καλοχτενισμένη Μπακόλ (ακόμα και σε πλάνα που δεν πρέπει να είναι ατσαλάκωτη) είναι η μικρομέγαλη κουκλίτσα που τρέφει αισθήματα για την αδελφή της (τουλάχιστον) κάτω από την ανελέητη μάσκα της. Ο “Μεγάλος Ύπνος” έχει ενδιαφέρουσα αφήγηση, κοφτή, περιεκτική, περιληπτική.

“Ο Μεγάλος Ύπνος” ως προάγγελος

Έχουν απαλειφθεί κάθε είδους φλυαρίες και το μοντάζ είναι ο προάγγελος των σημερινών καταιγιστικών ταινιών δράσης-περιπέτειας. Οι πραγματιστές “δυτικοί” των δεκαετιών 1940 και 1950 δεν θέλουν να χάσουν το χρήμα-χρόνο τους με περιττά αφηγηματικά στολίσματα.

Στο “δια ταύτα” εξαρχής. “Όπερ έδει δείξαι”. Τόσο που φαντάζομαι πως θα ήταν μάλλον δύσκολο για τον αμύητο θεατή εκείνης της εποχής να διακρίνει επακριβώς τα παραβατικά πρόσωπα. Τελικά, η ηθική-αισθητική της ταινίας τείνει προς το “μη χείρον βέλτιστον” και τη μινωική αντίληψη για το Καλό και το Κακό: στην Κρίση των νεκρών ο Μίνως, ο Ραδάμανθυς και ο Αιακός ζυγίζουν τις καλές και κακές πράξεις και αυτές δεν πρέπει να διαφέρουν μήτε κατά το βάρος ενός φτερού. Εδώ δεν τίθεται θέμα αγιότητας, προτεσταντικής ηθικής και συνήθους αστικής υποκρισίας.

Εδώ τα πράγματα είναι πολωμένα, ξεκάθαρα, ήδη από τον πρώτο μονόλογο τού γέρου παράλυτου πατέρα που προσπαθεί αν όχι να ξεπλύνει την τιμή, τουλάχιστον να προστατέψει τις κόρες του από τον Νόμο και από την φυλακή που περιμένει τους παραβατικούς, όταν είναι κοινοί θνητοί. Το σημερινό συμπέρασμα βγαίνει αβίαστο: κάτι ο έρωτας, κάτι το χρήμα, στο τέλος η φόνισσα την βγάζει καθαρή και ο αληθοφανής ντετέκτιβ αποφαίνεται ότι θα πει και θα ομολογήσει στην Αστυνομία «ό,τι είναι πλησιέστερο στην αλήθεια» [φράση που δεν είχαμε στην κοινή ελληνική στις αρχές τού εικοστού αιώνα]. Εκείνο το “ορκίζομαι να πω την αλήθεια και μόνο την αλήθεια” πάει περίπατο για μυθοπλαστικούς λόγους. Δείτε αυτή την ψυχαγωγική ταινία με εποικοδομητικό στοχασμό.

Πληροφορίες για την ταινία:

“The Big Sleep” | 1946 | Α/Μ | Διάρκεια: 114′  Σινεφίλ | Αμερικανική

Σκηνοθεσία: Χάουαρντ Χοκς | Με τους: Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Λορίν Μπακόλ, Μάρθα Βίκερς

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx