Σε απόγνωση οι καλλιτέχνες – Τι ζητούν από τον πρωθυπουργό

Σε απόγνωση οι καλλιτέχνες – Τι ζητούν από τον πρωθυπουργό

Το μήνυμα “δεν πάει άλλο” στέλνουν στον πρωθυπουργό καλλιτέχνες όλων των μορφών Τέχνης και σωματεία εργαζομένων στον τομέα του θεάματος-ακροάματος. Οι καλλιτέχνες καταγγέλλουν ότι στο πρόγραμμα της κυβέρνησης για το άνοιγμα και άλλων δραστηριοτήτων η λέξη “Πολιτισμός” δεν υπάρχει και ζητούν να μάθουν ποια είναι τα σχέδια του πρωθυπουργού και της κυβέρνησης σχετικά με την επιβίωσή τους.

Σημειώνεται, ότι ο κλάδος του Πολιτισμού είχε αναστείλει την λειτουργία του, με κρατική εντολή, στις 13 Μαρτίου του 2020 και ήταν ο τελευταίος που επαναλειτούργησε μετά την πρώτη καραντίνα, στις 15 Ιουλίου της ίδια χρονιάς. Παραλλήλως ήταν από τους πρώτους που ανέστειλαν εκ νέου την δραστηριοποίηση με το δεύτερο, παρατεταμένο, lockdown. Προβληματικός ήταν όμως εξαρχής και ο τρόπος με τον οποίο ενισχύθηκαν οι καλλιτέχνες, λόγω και των ιδιαιτεροτήτων που παρουσιάζει ο κλάδος.

Έτσι, μετά από κινητοποιήσεις, ο αρχικός “αποκλεισμός” των εργαζομένων στον τομέα του θεάματος ακροάματος από τις κρατικές αποζημιώσεις ειδικού σκοπού παρακάμφθηκε με την εγγραφή καλλιτεχνών σε Μητρώα. Σήμερα, ωστόσο, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, επανέρχονται οι αποκλεισμοί για κάποιες κατηγορίες, με το επιχείρημα ότι εντοπίστηκαν “νόθες” εγγραφές στα Μητρώα.

Μεροληψία καταγγέλλουν οι καλλιτέχνες

Στην κοινή επιστολή όλων των Σωματείων του Πολιτισμού προς τον Πρωθυπουργό, η οποία κοινοποιήθηκε μετά από πρωτοβουλία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος-Ακροάματος (ΠΟΘΑ), οι καλλιτέχνες τοποθετούνται σχετικά με τη μεταχείριση του κλάδου, τα κυβερνητικά σχέδια για το άνοιγμα της οικονομίας και της κοινωνίας, καθώς και την αναγκαία παράλληλη στήριξη μέχρι να επανέλθει ο κλάδος στην χωρίς πρωτόκολλα πλήρη λειτουργία του.

Στην ίδια επιστολή τονίζεται ότι στις πολιτιστικές εκδηλώσεις που έγιναν από τον Ιούλιο έως τον Νοέμβριο του 2020 (ανάμεσα στο πρώτο και το δεύτερο lockdown) τηρήθηκε υποδειγματικά το πολύ αυστηρό πρωτόκολλο και ότι δεν έχουμε καθόλου κρούσματα που να σχετίζονται ευθέως με την παρακολούθηση  θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών και κινηματογραφικών προβολών. Παρόλα αυτά, όπως υπογραμμίζουν οι καλλιτέχνες, η κυβέρνηση ανέστειλε και πάλι τη λειτουργία του Πολιτισμού και μάλιστα δύο εβδομάδες πριν το δεύτερο lockdown.

Οι εργαζόμενοι στον Πολιτισμό κατηγορούν την κυβέρνηση ότι αγνόησε «επιδεικτικά τις μελέτες που έρχονταν από το εξωτερικό, οι οποίες αποδείκνυαν ότι οι πολιτιστικές εκδηλώσεις όχι μόνο ήταν ασφαλέστατες από άποψη διασποράς, λόγω της συνεχούς χρήσης μάσκας και των δεδομένων αποστάσεων μεταξύ των θέσεων, αλλά και η διαδικασία της ιχνηλάτησης ενδεχόμενων κρουσμάτων ήταν πολύ εύκολη, αφού οι θεατές κάθονταν σε συγκεκριμένες θέσεις». Σχολιάζουν δε, ότι δεν ελήφθησαν ανάλογα αυστηρά μέτρα για τα Μέσα Μεταφοράς και τους μεγάλους εργασιακούς χώρους. «Επιδείξατε μεροληψία εναντίον του θεάτρου, της μουσικής, του κινηματογράφου και αναρωτιόμαστε για ποιο λόγο και με ποιο δικαίωμα» υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση.

Παραλλήλως, οι εργαζόμενοι στον τομέα του Θεάματος σχολιάζουν το γεγονός ότι στις διαρροές από την κυβέρνηση για περαιτέρω άνοιγμα των δραστηριοτήτων, η λέξη Πολιτισμός δεν υπάρχει. Το ίδιο υποστηρίζουν ότι συμβαίνει και στις καθημερινές δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, στις οποίες δεν γίνεται καμία αναφορά στο Θέατρο, τη Μουσική και τον Κινηματογράφο.

Θέμα με τις αποζημιώσεις

Κατηγορούν επίσης την κυβέρνηση ότι, όλο το προηγούμενο διάστημα, ήταν αδιάφορη για το μέλλον των εργαζομένων του κλάδου, παρά το μέγεθος της καταστροφής που αυτός έχει υποστεί. Για του λόγου το αληθές παραθέτουν και στοιχεία από την ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με τα οποία, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα, ο τομέας του Πολιτισμού είναι αυτός που επλήγη από την πανδημία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον, καταγράφοντας μείωση του κύκλου εργασιών κατά 88,2%,

Στο στόχαστρο μπαίνει και ο τρόπος με τον οποίο συστάθηκε το Μητρώο, προκειμένου να χορηγηθούν οι αποζημιώσεις ειδικού σκοπού, οι οποίες καταβλήθηκαν, μετά από αγώνες, για την περίοδο από τον περασμένο Σεπτέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο. Οι εργαζόμενοι στον Πολιτισμό επισημαίνουν ότι είχαν θίξει εξαρχής τις αδυναμίες, κάτι που φαίνεται τώρα με τον αποκλεισμό των μουσικών δρόμου, επειδή υπάρχουν «νόθες» εγγραφές. Οι ίδιοι τονίζουν ότι αγνοήθηκε το αίτημά τους για επιδότηση του ενοικίου, όπως γίνεται με τους εργαζόμενους που είναι σε αναστολή, και στέλνουν το μήνυμα ότι δεν θα δεχθούν καμία περικοπή αποζημίωσης, ζητώντας μάλιστα την διεύρυνση της λίστα και με όσους έμειναν εκτός.

Οι εργαζόμενοι στον τομέα του Πολιτισμού αναφέρονται και στο μέτρο για τα selftes, σημειώνοντας ότι οι εργασιακοί χώροι τους δεν μπορούν να ανοίξουν και ο έλεγχος της υγείας και η ιχνηλάτηση να είναι δική τους ατομική ευθύνη, ειδικά όταν σε ορισμένες περιπτώσεις το να δηλώσεις ένα θετικό τεστ σημαίνει την απώλεια του συνόλου των εισοδημάτων σου, αφού δεν προβλέπονται οι αντίστοιχες αναρρωτικές άδειες. Αντιθέτως τονίζουν ότι το άνοιγμα των χώρων Πολιτισμού, πρέπει να συνδυάζεται με ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών του Υπουργείου Εργασίας.

Οι ίδιοι αναφέρουν τέλος ότι οι μελέτες για την ασφάλεια των πολιτιστικών εκδηλώσεων πολλαπλασιάζονται διεθνώς και ότι σε όλο τον κόσμο ο Πολιτισμός έχει ανοίξει ξανά ή ετοιμάζεται να ανοίξει. Στην Ελλάδα όμως «είναι σαν να μην υπάρχει ή – για να το θέσουμε πιο σωστά – να μην θέλετε να υπάρχει», υπογραμμίζουν αναφερόμενοι στον πρωθυπουργό, τον οποίο ρωτούν ευθέως «πώς σχεδιάζει να επιβιώσουν οι εργαζόμενοι στον Πολιτισμό τους ερχόμενους μήνες;».

Διεθνείς διαμαρτυρίες

Στέκονται δε, ιδιαίτερα, στην εξαγγελία για παράταση του επιδόματος ειδικού σκοπού μέχρι και τον Μάρτιο, τονίζοντας ότι η παράταση πρέπει να δοθεί μέχρι να ομαλοποιηθεί η λειτουργία του κλάδου. Και αυτό γιατί, όπως λένε, ακόμη και μετά το άνοιγμα, ο κλάδος θα παραμείνει βαριά πληττόμενος, για όσο διάστημα θα είναι σε ισχύ η λειτουργία του με ειδικά υγειονομικά πρωτόκολλα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ανάλογα προβλήματα αντιμετώπισε ο καλλιτεχνικός κόσμος και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη Γαλλία μάλιστα εκδηλώθηκε, τον Μάρτιο, ένα κύμα καταλήψεων θεάτρων και πολιτιστικών χώρων, ειδικά μετά την γυμνή διαμαρτυρία της ηθοποιού Κορίν Μαζερό, κατά την απονομή των κινηματογραφικών βραβείων Σεζάρ, τα αντίστοιχα “γαλλικά Όσκαρ”.

Κινητοποιήσεις καλλιτεχνών σημειώθηκαν και στην Αυστρία, όπου μάλιστα οι καλλιτέχνες προσέφυγαν και στο Συνταγματικό Δικαστήριο, ζητώντας του να διερευνήσει εάν το συνεχιζόμενο lockdown στον κλάδο τους είναι σε αντίθεση με την εγγυημένη ελευθερία της Τέχνης. Ζήτησαν επίσης να διερευνηθεί, εάν αυτό (το lockdown) συνιστά πραγματικά ένα αναλογικά κατάλληλο μέσο προστασίας από τον κορωνοϊό. Κινητοποιήσεις είχαμε όμως, το περασμένο τριήμερο, και στην Αθήνα με την κατάληψη του Εθνικού Θεάτρου από την Παρασκευή μέχρι την Κυριακή.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx