ΣΙΝΕΜΑ

“Το Διπλανό Δωμάτιο”: Το ταξίδι της ζωής δύο γυναικών

"Το Διπλανό Δωμάτιο": Το ταξίδι της ζωής δύο γυναικών, Ορέστης Μαλτέζος

Στην πρώτη του μεγάλου μήκους αγγλόφωνη ταινία, με το “Το Διπλανό Δωμάτιο” ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κινείται στα ασφαλή μονοπάτια που του παρέχει μια ακόμα ιστορία μεταξύ γυναικών, αλλά αυτή τη φορά ακολουθεί μια πιο οικουμενική αφήγηση που αφορά το δικαίωμα στην ευθανασία.

Το Διπλανό Δωμάτιο | The Room Next Door
2024 | 107 λεπτά | Ισπανία | Δράμα

Η Ίνγκριντ και η Μάρθα ήταν στενές φίλες στα νιάτα τους, όταν δούλευαν μαζί στο ίδιο περιοδικό. Η Ίνγκριντ έγινε συγγραφέας, ενώ η Μάρθα πολεμική ανταποκρίτρια, και οι δύο απομακρύνθηκαν λόγω των συνθηκών της ζωής. Μετά από χρόνια χωρίς επαφή, συναντιούνται ξανά σε μια ακραία αλλά παράξενα γλυκιά κατάσταση.

Η γραφή του Αλμοδοβάρ μετατοπίζεται από τις τραγικές προσωπικές ιστορίες σε μια αφήγηση αστική, που μπορεί να μην επιφυλάσσει μεγάλες εκπλήξεις αλλά προσφέρει ένα έντονο συναισθηματικό ταξίδι που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για την υποκειμενική ερμηνεία του θεατή.

Οι επιλογές της Τίλντα Σουίντον και της Σούζαν Σαράντον μοιάζουν ιδανικές, με τις δύο ερμηνεύτριες να φέρνουν στην ταινία το ιδιοσυγκρασιακό στιλιζάρισμα και το ισχυρό μελόδραμα, στοιχεία τα οποία έχει εξυμνήσει αντιστοίχως, με τον Αλμοδόβαρ να τις καθοδηγεί με τον κατάλληλο τρόπο ώστε να μας οδηγήσει στην ενδοχώρα του ανθρώπινου πόνου και της επιθυμίας για δυνατότητα σε ένα αξιοπρεπές τέλος ζωής. Είναι ενδιαφέρον ο βαθμός στον οποίο οι δύο ηθοποιοί αφήνουν στην άκρη την έντονη παρουσία τους ώστε να αποδώσουν με εσωτερικότητα τη ζητούμενη συγκίνηση, φτάνοντας σε μεγάλα υποκριτικά ύψη.

Η Σουίντον τιθασεύει την αγέρωχη και ξεχωριστή σιλουέτα της κάνοντας τη Μάρθα μια γυναίκα πιο δυνατή από την παραίτηση του σώματός της, με την ειρωνεία, το βλέμμα και τις χειρονομίες να συνοδεύουν τον χαρακτήρα της σε ένα εξαγγελθέν τέλος που δεν είναι αξιολύπητο αλλά θαρραλέο. Η Σαράντον αποτελεί την τέλεια αντίστιξη, εκφράζοντας μέσα από τις αβεβαιότητες και τον φόβο της -αλλά και με την πεποίθηση ότι έχει δίκιο- την υπόλοιπη ανθρωπότητα, ιδιαίτερα στις, περισσότερο νοηματικές, αντιπαραθέσεις της με τους υπόλοιπους χαρακτήρες, σε σκηνές που σκοπό έχουν να αναδείξουν το βάθος του θέματος.

“Το Διπλανό Δωμάτιο”: Ταξίδι στην επίγνωση

Το σενάριο αφήνει ελάχιστα περιθώρια για την ειρωνεία που συνοδεύει συνήθως τα σενάρια του Αλμοδόβαρ, ο οποίος εμφανίζεται πιο αποφασισμένος από ποτέ στο να εστιάσει στα συναισθήματα αγάπης και φόβου που βιώνουν οι δύο πρωταγωνίστριές του. Καταφέρνει να αφήσει στην άκρη την αίσθηση ότι ο θεατής παρακολουθεί πρωτίστως μια ταινία του Αλμοδόβαρ, και επικεντρώνεται στην ανάδειξη της ιστορίας και των ερμηνειών, επιτρέποντας ακόμα και την εντύπωση πως η ταινία αποτελεί ένα παράγωγο της δραματικής γουντιαλενικής σχολής. Αυτή η πεισματική υπέρβαση των συνόρων συνοδεύει και το τεχνικό κομμάτι, από τη φωτογραφία του Εντουαρ Γκράου και το μοντάζ της Τερέσα Φοντ μέχρι τη μουσική του Αλμπέρτο Ιγκλέσιας που περισσότερο τονίζει τα τεκταινόμενα παρά εμβαθύνει σε αυτά.

Οι διάλογοι είναι αρκούντως οικείοι και ακολουθούν την επιθυμητή βραδύτητα του Αλμοδόβαρ που θέλει να δώσει μεγαλύτερη βαρύτητα στο κείμενο παρά τις εικόνες. Περισσότερο από τα γεγονότα, είναι τα λόγια που φτιάχνουν την πορεία των δύο γυναικών καθώς αποκτούν επίγνωση του εαυτού τους (προσοχή, μιλάμε για επίγνωση και όχι γνώση, όπως επιτάσσει ταιριαστά και η ηλικία τους). Υπό αυτό το πρίσμα, το τέλος της ιστορίας φανερώνει περισσότερο έναν αναπόφευκτο ρεαλισμό παρά φαντάζει προφανές, με τον Αλμοδόβαρ να πετυχαίνει πλήρως τον στόχο του: ένα κοινωνικο-πολιτικό μήνυμα με μια αφήγηση που, αν και γνώριμη, παραμένει προσωπική και γι’ αυτό τον λόγο ξεχωριστή και επιτυχημένη.

Σκηνοθεσία-Σενάριο: Pedro Almodovar
Πρωταγωνιστούν: Tilda Swinton, Susan Sarandon, John Turturro, Alessandro Nivola, Alex Hogh Andersen, Anh Duong

 


 

Σε συνεργασία με το filmy

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

Kαταθέστε το σχολιό σας. Eνημερώνουμε ότι τα υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται.

0 ΣΧΟΛΙΑ
Παλιότερα
Νεότερα Με τις περισσότερες ψήφους
Σχόλια εντός κειμένου
Δες όλα τα σχόλια
0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx