Βλέποντας και ξαναβλέποντας τον Αλέν Ντελόν στο “Γυμνοί στον ήλιο”
29/08/2024Βλέποντας και ξαναβλέποντας αυτή την ταινία, από την ασφάλεια τής χωροχρονικής απόστασης παρατηρούμε την σκηνική, υποκριτική ευφυία ενός ηθοποιού, που δεν ήταν απλώς ωραίος, παν-ερωτικός, πονηρούλης και μαργιόλης, αλλά – πάνω και πέρα απ’ όλα – ήταν πρωτεϊκός, υπάκουος, πειθήνιος στα κελεύσματα τού σκηνοθέτη, στρατιωτάκι (μάθημα για πολλούς/πολλές/πολλά ανερχόμενα διάττοντα αστεράκια).
Η ανθεκτικότητα μέσα στον Χρόνο δεν είναι απλώς ένδειξη αλλά ΑΠΟΔΕΙΞΗ ταλέντου κι εργατικότητας. Κανείς δεν παραμένει τυχαία στην απαστράπτουσα ηλιοκαμμένη ολισθηρή κορυφή τής διεθνούς πυραμίδας των πολιτιστικών αξιών. Από την εκπληκτική ταινία «Ο Ρόκκο και τα αδέλφια του», όπου ο Αλέν Ντελόν λάμπει δίπλα στη δική μας παγκόσμια τραγωδό Κατίνα Παξινού μέχρι την ελαφρότατη οπτικοακουστική περιπέτειας ευρείας, ευρυτάτης λαϊκής καταναλώσεως, ο πραγματικός καλλιτέχνης διαθέτει μερικά απαραίτητα προσόντα – ικανή και αναγκαία συνθήκη διαρκούς δια βίου καλλιτεχνικής-εμπορικής επιτυχίας:
Ο δεκάλογος της επιτυχίας
1. Γνώση, καλλιέργεια, μόρφωση, ανησυχία…
2. Διαίσθηση, «μύτη λαγωνικού».
3. Το σωστό ύφος ανάλογα με το ύψος.
4. Λαϊκότητα. Δεν σνομπάρει τον λαό – δεν σνομπάρει κανέναν, για την ακρίβεια, ειδικά εκείνους/εκείνες που το αξίζουν!!!
5. Διαρκής αίσθηση τού μέτρου: «τόσο-όσο»… Σε όλα. Ακόμα κι όταν προκαλεί με την πιπεράτη προσωπική (κυρίως ερωτική του) ζωή, ακόμα κι εκεί ακολουθεί ένα ενστικτώδες σοφά μελετημένο, προσεγμένο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια σχέδιο επιβίωσης.
6. Φιλότητα, ορφικό Ερωτισμό, ακτινοβολία, λάμψη, επιμελημένο ναρκισσισμό.
7. Σοφή απόσταση από βαμπίρ, παράσιτα και μαύρες τρύπες.
8. Απλότητα, αυθεντικότητα. «Είναι ο εαυτός του». Το κοσμοείδωλό του είναι ένα θέμα που το ξέρει καλά και το θρέφει σε καθημερινή βάση.
9. Αγαπάει τους συναδέλφους, είναι έμπρακτα ευγνώμων στους συνεργάτες του…
10. Είναι ευγενής (με όλες τις συνυποδηλώσεις αυτής της παρεξηγημένης λέξης). Ο λαός αγαπάει τους σεμνούς και ταπεινούς αριστοκράτες.
Αυτός είναι ένας προσωρινός (υπό επεξεργασίαν) δικός μου «δεκάλογος επιβιώσεως στον ανταγωνιστικότατο τομέα των οπτικοακουστικών μέσων», που αναζητεί διαρκώς «φρέσκο κρέας» για να το αλέσει στην αποκρουστική κιμαδομηχανή του.
Ο Αλέν Ντελόν πληρούσε (και πληροί – εις το άχρονον πλέον) όλες τις πιο πάνω προϋποθέσεις. Είναι από τους τελευταίους μεγάλους σταρ τού παλαιού καλού καιρού, πριν απανθρωποποιηθούμε τελείως.
Στη συγκεκριμένη ταινία, ακόμα και τα εγκλήματα είναι «ερασιτεχνικά». Ουδεμία σχέσις με τους σύγχρονους παραμορφωμένους και ψηφιακώς σχεδιασμένους serial killers.
Κάθε αιώνας έχει τους σταρ που του αξίζουν!!!
info: https://www.athinorama.gr/cinema/movie/gumnoi_ston_ilio-1000524/
Γυμνοί στον Ήλιο, Plein Soleil, 1960, Έγχρ.
Διάρκεια: 112′, Θρίλερ, Γαλλική.
Ένας φτωχός νέος αναλαμβάνει να φέρει πίσω στις ΗΠΑ από την Ιταλία έναν πλούσιο πλεϊμπόι κατ’ εντολή του πατέρα του. Στην πορεία, όμως, αλλάζει το σχέδιό του, προσπαθώντας ν’ αποκτήσει τα λεφτά και το κορίτσι του.
Σκηνοθεσία: Ρενέ Κλεμάν.
Με τους: Αλέν Ντελόν, Μαρί Λαφορέ, Μορίς Ρονέ.