Τα επιτελικά σχέδια του ΣΥΡΙΖΑ για τις εκλογές
18/03/2019Καθώς ο βίος της κυβέρνησης βαίνει προς το τέλος του, το Μέγαρο Μαξίμου αφοσιώνεται στις επικείμενες πολλαπλές εκλογικές αναμετρήσεις. Δεν πρόκειται για εύκολο εγχείρημα, αν κρίνει κανείς από τις δημοσκοπήσεις που έχει στα χέρια του το επιτελείο του Πρωθυπουργού. Αντιθέτως! Οι υποψηφιότητες του ΣΥΡΙΖΑ στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι κατά γενική ομολογία αδύναμες και οι μέχρι τώρα δημοσκοπήσεις είναι απογοητευτικές.
Μεγαλύτερη πολιτική βαρύτητα, όμως, έχουν οι ευρωκάλπες. Εάν εκεί ο ΣΥΡΙΖΑ υποστεί, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, καθαρή ήττα, αυτή η ήττα όχι μόνο θα καταστήσει την διακυβέρνηση μέχρι τον Οκτώβριο, αλλά και θα επιδεινώσει δραματικά το κλίμα μέσα στο οποίο θα πραγματοποιηθούν οι εθνικές εκλογές, πάντα στην περίπτωση που η κυβέρνηση εξαντλήσει την τετραετία, όπως διαβεβαιώνει σε όλους τους τόνους.
Σύμφωνα µε κυβερνητικές πηγές, ο Αλέξης Τσίπρας έχει προκρίνει το σενάριο του Οκτωβρίου, υιοθετώντας την συμβουλή που ακούστηκε σε σύσκεψη εντός των τειχών του Μεγάρου Μαξίμου: «Κράτα µια ελπίδα για το τέλος της τετραετίας, παρά µια τετραπλή ήττα τον Μάιο». Όπως προαναφέραμε, πάντως, οι πιθανότητες για μια ευπρεπή εμφάνιση στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές έχουν ελαχιστοποιηθεί.
Παρ’ όλα αυτά, στην προσπάθειά τους να κλείσουν την ψαλίδα, στον ΣΥΡΙΖΑ εμφανίζονται διατεθειμένοι να δαπανήσουν πολύ ενέργεια και χρήματα στα social media, υιοθετώντας προεκλογική καμπάνια στα πρότυπα των αμερικανικών εκλογών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη το Μέγαρο Μαξίμου έχει έρθει σε επαφή με μεγάλη εταιρεία του εξωτερικού, η οποία έχει μακρά και διεθνή εμπειρία, για να αναλάβει εξ ολοκλήρου τον διαδικτυακό προεκλογικό αγώνα, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες θα βασίζεται σε δοκιμασμένες και πετυχημένες καμπάνιες που έχουν πραγματοποιηθεί στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Μια κυριαρχία παρελθόν
Η μεγάλη επένδυση που έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ στα κοινωνικά δίκτυα απέδωσε στις προηγούμενες εκλογές κάτι που αντικατοπτρίστηκε στη νεανική ψήφο. Τώρα, όμως, η κυριαρχία του στο Διαδίκτυο είναι παρελθόν και αυτό είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της επικείμενης καμπάνιας. Λύση ελπίζουν να δώσει το κλίμα πόλωσης, έτσι ώστε να αποτυπωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ ως «αντίπαλος απέναντι στο κατεστημένο και στη διαπλοκή». Το μήνυμα με το οποίο αναμένεται να σφυροκοπήσουν την κοινή γνώμη είναι πως «στο πηδάλιο της Νέας Δημοκρατίας βρίσκονται οι ακραίοι».
Εκτός αυτού, ο ΣΥΡΙΖΑ αξιοποιεί στο έπακρο την όποια δυνατότητα για διορισμούς, ώστε αφ’ ενός να ενισχύσει την επιρροή του στους κρατικούς μηχανισμούς, αφ’ ετέρου να δέσει ψηφοφόρους στο άρμα του μέσω πελατειακών σχέσεων. Εδώ και καιρό, άλλωστε, προετοιμάζει την εμπροσθοφυλακή των στελεχών που θα αναλάβει την καμπάνια στην πορεία προς τις κάλπες. Αυτή η εμπροσθοφυλακή όλο και διευρύνεται. Ο στόχος της είναι διττός: Πρώτον, να υπερασπιστεί το έργο της κυβέρνησης και δεύτερον να προπαγανδίσει τις προοπτικές της επόμενης ημέρας.
Στον προεκλογικό αγώνα θα αποτυπωθεί ξεκάθαρα η διάθεση του κόμματος να εδραιώσει τη διεύρυνση του προς τον μεσαίο χώρο, προς τον χώρο της λεγόμενης κεντροαριστεράς. Περισσότερο για ψυχολογικούς λόγους κάνουν λόγο και για διεύρυνση προς τα αριστερά. Το νέο λογότυπο “ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία” αποτυπώνει την πρόθεση να προσφέρει χώρο υποδοχής για κάθε είδους πρόθυμους.
Η Πολιτική Γραμματεία, πάντως, αποφάσισε να μην υπάρξει καμία διαφοροποίηση στο brand name του κόμματος. Κατατέθηκε η άποψη πως οι νίκες του 2015 δεν επιτρέπουν πειραματισμούς. Θεωρήθηκε αναγκαία η διατήρηση του αριστερού και ριζοσπαστικού σήματος και ονόματος του ΣΥΡΙΖΑ με το παράλληλο “πάντρεμα” του νέου προοδευτικού πόλου. Η αλλαγή του ονόματος θα περιοριστεί στις αφίσες και στο προεκλογικό υλικό και για πρακτικούς λόγους.
Μια δύσκολη υπόθεση
Η αλλαγή ονόματος ενός κόμματος είναι μια δύσκολη υπόθεση που εμπλέκει –μεταξύ άλλων– και τις φορολογικές αρχές. Πολύ περισσότερο όταν ο χρόνος πιέζει. Ήδη, όμως, η συζήτηση έχει αρχίσει. Και θα συνεχιστεί όσο η προεκλογική αναμέτρηση κορυφώνεται, με την καμπάνια να κουβαλάει τη νέα ταυτότητα του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία ανταποκρίνεται και στο σχέδιο του Αλέξη Τσίπρα ουσιαστικά για επανατοποθέτηση του κυβερνώντος κόμματος στον πολιτικό χάρτη. Ως επιστέγασμα του ανοίγματος, το Μέγαρο Μαξίμου επιδιώκει διακαώς την επιστροφή του παλιού συντρόφου και στενού συνεργάτη του πρωθυπουργού Γαβριήλ Σακελλαρίδη. Εκτιμούν πως θα σηματοδοτούσε μία νέα ημέρα συσπείρωσης. Μέχρι στιγμής, ο Σακελλαρίδης δεν έχει υποκύψει στις πιέσεις.
Αν και αρχικά, το αφήγημα της εξόδου από τα μνημόνια θα πρωταγωνιστούσε στην καμπάνια, οι δανειστές, που καθυστερούν την εκταμίευση της δόσης του ενός δισ, απαιτούν αλλαγές στον νόμο Κατσέλη, πιέζουν για τις ιδιωτικοποιήσεις, δεν θέλουν τις 120 δόσεις κλπ. Συγχρόνως, το ΔΝΤ έβγαλε “κόκκινη κάρτα”, επηρεάζοντας τα σχέδια του Μεγάρου Μαξίμου. Σ’ αυτές τις συνθήκες, μόνη διέξοδος για τον Αλέξη Τσίπρα είναι να οξύνει το μέτωπο με την δεξιά, ελπίζοντας ότι θα ενεργοποιηθεί το αντιδεξιό σύνδρομο των παλαιών ψηφοφόρων του ΠΑΣΟΚ, στους οποίους προνομιακά απευθύνεται.
Αυτός, άλλωστε, θα είναι ο κεντρικός πυλώνας της προεκλογικής καμπάνιας. Το κεντρικό πρόσωπο θα είναι και αυτή τη φορά ο Αλέξης Τσίπρας τόσο στις εθνικές εκλογές όσο και στις ευρωεκλογές. Θα πλαισιώνεται όχι από στελέχη, αλλά από απλό κόσμο, με σκοπό να υπογραμμιστεί ότι εκεί απευθύνεται ο ΣΥΡΙΖΑ. Η βαρύτητα που αποδίδουν στην παρουσία του πρωθυπουργού αποτυπώνεται στην ατάκα «περισσότερος Τσίπρας, στη Βουλή, στο λαό και στο εξωτερικό, απέναντι στον Κυριάκο Μητσοτάκη» που ακούστηκε προσφάτως σε μία σύσκεψη που αφορούσε στις εκλογές. Αυτή είναι η γραμμή που διαπερνάει όλο τον επικοινωνιακό σχεδιασμό, αποδεικνύοντας πως το μεγάλο πολιτικό κεφάλαιο του ΣΥΡΙΖΑ παραμένει ο αρχηγός του.
Μυστικές δημοσκοπήσεις
Στην πραγματικότητα, το Μέγαρο Μαξίμου υιοθετεί προεκλογικά τη “γραμμή Πολάκη”: Οξύτατη επίθεση κατά πάντων, διανθισμένη με μια τάση «θυματοποίησης» της κυβέρνησης, με την έννοια ότι πάντα θα εμφανίζεται διωκόμενη από τα μεγάλα συμφέροντα και τους ολιγάρχες των ΜΜΕ. Κεντρικός στόχος της προεκλογικής εκστρατείας είναι ο εκλογικός επαναπατρισμός των πολιτών που εμπιστεύτηκαν τον Αλέξη Τσίπρα δυο φορές το 2015.
Κορυφαία κυβερνητικά στελέχη, τα οποία θα σηκώσουν το βάρος της εκστρατείας, προετοιμάζονται για οργανωμένες περιοδείες σε όλη την Ελλάδα, με αποστολή να συσπειρώσουν κατά το δυνατόν όχι τόσο την μικρή παραδοσιακή εκλογική βάση του κόμματος, αλλά κυρίως αυτούς ψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Αποστολη δύσκολη, αφού όλες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι η συσπείρωση κινείται σε χαμηλά επίπεδα.
Κομβικό ρόλο στην προεκλογική εκστρατεία αναμένεται να έχει τους επόμενους μήνες ο επικεφαλής στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης Άγγελος Τσέκερης, ο οποίος έχει διατελέσει και διευθυντής του Γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού. Είναι ασαφές, όμως, αν θα αναλάβει και τον συντονισμό των φιλοκυβερνητικών Μίντια. Από τα υπόγεια της Ηρώδου Αττικού στην Κουμουνδούρου θα κληθούν να δουλέψουν, όταν χρειαστεί, οι Νίκος Ανδριόπουλος, Δημήτρης Καραμάνης, Κυριάκος Αργυρόπουλος και δεκάδες άλλοι, μεταξύ των οποίων και δημοσιογράφοι που διατηρούν στενούς δεσμούς με το Μέγαρο Μαξίμου ή την Κουμουνδούρου.
Σημαντικό ρόλο θα έχουν ο ισχυρός άνδρας της Kapa Research Ντίνος Ρουτζούνης και ο επικεφαλής της εταιρείας Alco Κώστας Παναγόπουλος. Τα δύο αυτά σημαίνοντα στελέχη από τον χώρο των εταιρειών δημοσκοπήσεων συνδέονται με το Μέγαρο Μαξίμου, αφού έχουν διενεργήσει για λογαριασμό του μυστικές δημοσκοπήσεις. Ο Αλέξης Τσίπρας εμπιστεύεται και τον Ηλία Νικολακόπουλο, ο οποίος συμβάλει στην εκπόνηση του στρατηγικού σχεδιασμού εν όψει των εκλογών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ηλίας Νικολακόπουλος θεωρεί προτεραιότητα και επιτακτική ανάγκη να αποδυναµωθεί το αντι-ΣΥΡΙΖΑ ρεύµα που αρχίζει να παγιώνεται στην κοινωνία.