Μεγάλης κλίμακας άσκηση του ΝΑΤΟ στη Γερμανία – Μήνυμα προς Ρωσία
12/06/2023Αρχίζει σήμερα στη Γερμανία η αεροπορική άσκηση του ΝΑΤΟ Air Defence 2023, η μεγαλύτερη άσκηση στην ιστορία της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας, όπως έχει ήδη χαρακτηριστεί, καθώς συμμετέχουν 250 αεροσκάφη και περισσότεροι από 10.000 στρατιωτικοί από 25 χώρες. Η άσκηση θα διαρκέσει μέχρι τις 23 Ιουνίου και αποτελεί ουσιαστικά πρόβα του σεναρίου ενεργοποίησης του άρθρου 5 για συλλογική αντίδραση σε περίπτωση επίθεσης εναντίον συμμαχικής χώρας.
Προβλήματα αναμένεται να δημιουργηθούν στην πολιτική αεροπορία, καθώς κατά διαστήματα θα απαγορεύονται οι εμπορικές πτήσεις. Η γερμανική Πολεμική Αεροπορία, ως οικοδέσποινα βρίσκεται, όπως εκτιμούν στρατιωτικοί αναλυτές, ενώπιον της μεγαλύτερης πρόκλησης των τελευταίων δεκαετιών. Η προετοιμασία της άσκησης έχει διαρκέσει περίπου τέσσερα χρόνια και για την υλοποίηση των σχεδίων θα χρησιμοποιηθούν έξι αεροπορικές βάσεις. Αλλαγές προβλέπονται στις εμπορικές πτήσεις λόγω των απαγορεύσεων που αναμένονται κατά διαστήματα.
Οι ΗΠΑ στέλνουν στη Γερμανία 100 αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων F-35, το πλέον σύγχρονο μαχητικό της Συμμαχίας, αλλά και F-15, F-16, F-18, EA-18, Α-10, C-13 και C-17. Η Ελλάδα και η Τουρκία συμμετέχουν με μαχητικά F-16. Στόχος του ΝΑΤΟ είναι να στείλει ένα πολιτικό μήνυμα σχετικά με τις αποτρεπτικές δυνατότητές του. «Δείχνουμε ότι το έδαφος του ΝΑΤΟ είναι η κόκκινη γραμμή. Είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε κάθε εκατοστό του», δήλωσε ο αντιπτέραρχος της Luftwaffe, Ίνγκο Γκέρχαρτς, παρουσιάζοντας την άσκηση. Διευκρίνισε ωστόσο ότι «η Air Defender 23 είναι σχεδιασμένη να δείχνει αμυντική στάση προς τη Ρωσία». Είπε μάλιστα ότι δεν θα γίνουν πτήσεις πάνω προς το Καλίνινγκραντ τον θύλακο της Ρωσίας μεταξύ Πολωνίας και Λιθουανίας.
Μήνυμα προς Πούτιν
Η πρέσβης των ΗΠΑ στο Βερολίνο Έιμι Γκούτμαν δήλωσε ότι «η άσκηση θα αποτελέσει εντυπωσιακή επίδειξη δύναμης προς όλον τον κόσμο. Θα είναι άκρως εντυπωσιακή για όποιον την παρακολουθήσει. Θα δείξει την ετοιμότητα και την ταχύτητα των δυνάμεών μας. Θα μου έκανε μεγάλη έκπληξη εάν οποιοσδήποτε ηγέτης δεν αντιλαμβανόταν τι δείχνει η άσκηση, υπό την έννοια της δύναμης της Συμμαχίας. Και αυτό περιλαμβάνει και τον κ. Πούτιν», πρόσθεσε η πρέσβης, δίνοντας το πολιτικό μήνυμα της άσκησης. O γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Γενς Στόλτενμπεργκ επισκέπτεται τις ΗΠΑ για συνομιλίες με τον πρόεδρο Μπάιντεν και τον υπουργό Εξωτερικών Μπλίνκεν για την προετοιμασία της Συνόδου Κορυφής στο Βίλνιους, στις 11 και 12 Ιουλίου, όπου θα κριθεί η ένταξη της Σουηδίας.
Στα σενάρια της άσκησης περιλαμβάνεται η εκκένωση από αεροδρόμιο, η οποία κρίθηκε αναγκαία μετά το χάος που προκλήθηκε το 2021 κατά την απομάκρυνση των δυτικών δυνάμεων από το Αφγανιστάν. Σε άλλες ασκήσεις θα δοκιμαστεί η στήριξη χερσαίων δυνάμεων από αέρος, αλλά και η αντιμετώπιση πυραύλων μέσου βεληνεκούς με ΝΑΤΟϊκά βομβαρδιστικά. Θα εξεταστούν επίσης σενάρια επίθεσης με πλοία ή υποβρύχια στη Βόρεια Θάλασσα, καθώς, όπως δήλωσε στην Deutsche Welle ο Τόρμπεν Άρνολντ από το Γερμανικό Ινστιτούτο για Διεθνείς Υποθέσεις και Θέματα Ασφάλειας.
Οι εμπορικές πτήσεις
Θα χρησιμοποιηθούν ως κόμβοι οι βάσεις στο Σλέσβιγκ-Χολστάιν, την Κάτω Σαξονία, τη Βαυαρία, τη Ρηνανία-Παλατινάτο, την Ολλανδία και την Τσεχία. Οι ασκήσεις θα πραγματοποιηθούν στον εναέριο χώρο της Γερμανίας, αλλά και στη Βαλτική και τη Ρουμανία, με πτήσεις out-and-back. Οι ασκήσεις σύμφωνα με τους επιτελείς του ΝΑΤΟ θα διαρκούν δύο έως τέσσερις ώρες την ημέρα, κατά τις οποίες δεν θα επιτρέπονται πολιτικές πτήσεις. Ασκήσεις δεν θα πραγματοποιούνται τη νύχτα και τα Σαββατοκύριακα.
Η διαχείριση των εμπορικών πτήσεων αποτελεί σημαντικό μέρος των απαιτήσεων της άσκησης, παραδέχθηκε ο αντιπτέραρχος Γκέρχαρτς, εξηγώντας ότι ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος είναι από τους πλέον φορτωμένους στον κόσμο. Προκειμένου να μην υπάρξουν ακυρώσεις πτήσεων, τα γερμανικά αεροδρόμια έχουν επεκτείνει, ειδικά για τις ημέρες της άσκησης, το ωράριο λειτουργίας τους, όπως σημειώνει το Der Spiegel. «Ελπίζω ότι δεν θα υπάρξουν ακυρώσεις», δήλωσε ο Γκέρχαρτς, αλλά δεν απέκλεισε καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τον ειδικό στην αεροπλοΐα Κλέμενς Μπόλινγκερ, τα τελευταία 30 χρόνια το έργο του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας είναι ενιαίο για την πολιτική και τη στρατιωτική αεροπορία. Οι ελεγκτές βρίσκονται σε διαρκή επικοινωνία με την Πολεμική Αεροπορία, ώστε να μην χρειάζεται να ακυρώνονται εμπορικές πτήσεις.