Influencer: πώς να βγάζεις χρήμα με ουρά, αλλά έχε στο νου την εφορία!
22/06/2023Τον γύρο του διαδικτύου κάνει από χτες η είδηση για την “λυπητερή” από την ΑΑΔΕ σε γνωστό μοντέλο-influencer, που καλείται να πληρώσει πρόστιμο 270.000 ευρώ για φοροδιαφυγή. Συγκεκριμένα, για δύο ελεγχόμενα φορολογικά έτη, διαπιστώθηκε αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη σχεδόν 350.000 ευρώ από τη μη έκδοση φορολογικών στοιχείων, για την οποία η ελεγχόμενη επιχείρηση υπέβαλε οικειοθελώς δηλώσεις στη φορολογία εισοδήματος και στον ΦΠΑ.
Αν το νούμερο “ζαλίζει”, αξίζει να θυμηθούμε μια αναφορά της δημοφιλούς στην νεολαία youtuber Νεφέλης Μεγκ, κατά την συνέντευξη της με τον Κυριάκο Μητσοτάκη (με την οποία την έμαθαν οι μεγαλύτερες ηλικίες). Η Μεγκ είχε “παραπονεθεί” στον απερχόμενο πρωθυπουργό για τον συντελεστή φορολόγησης στα υψηλά εισοδήματα, καθώς θεωρεί άδικο να πληρώνει υψηλό φόρο αν έχει ετήσιο εισόδημα πάνω από 100.000 ευρώ!
Μετά την infuencer, στην τσιμπίδα της εφορίας πιάστηκε και τηλεοπτικός παρουσιαστής ο οποίος διαθέτει και εταιρεία τηλε-πωλήσεων. Όπως έγινε γνωστό σήμερα, οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ ζήτησαν στοιχεία των παραδόσεων από την εταιρεία ταχυμεταφορών, με την οποία συνεργαζόταν η επιχείρηση του τηλεπαρουσιαστή και βρήκαν ότι για επί τέσσερα χρόνια δεν είχαν δηλωθεί 12.000 αποδείξεις, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ.
Να σημειωθεί πως η Ελλάδα, ακολουθώντας την Γαλλία, έχει βάλει στο “μικροσκόπιο” τα εισοδήματα των influencer, όχι τόσο στην πλασματική εικόνα κοσμικής και πλούσιας ζωής που πλασάρουν ορισμένοι από αυτούς, αλλά στο ενδεχόμενο να είναι όντως πιο πλούσιοι από ό,τι δηλώνουν στην εφορία (κάτι που αποδείχτηκε στην περίπτωση της φοροδιαφεύγουσας influencer).
Σίγουρα, όλοι νιώθουμε ακόμα πιο περίεργα όταν μαθαίνουμε ότι ένα “όνομα” είναι τόσο μεγάλο που βγάζει ένα χιλιάρικο την ημέρα, απλά ποστάροντας μια φωτογραφία ή ένα βιντεάκι στο Instagram και το Youtube. Όλα εξαρτώνται από το πόσους followers ή ακόλουθους έχει κάποιος στην Ελλάδα ή στον κόσμο.
Η συνταγή για να γίνω influencer
Πολλοί πιστεύουν ότι αρκεί να είναι κάποιος απλώς ωραίος ή ωραία για να έχει ακόλουθους στα κοινωνικά δίκτυα και να βγάζει 10.000-20.000 ευρώ το μήνα στην σημερινή Ελλάδα. Όμως αφενός δεν βγάζουν χρήμα μόνον οι ωραίοι, αφετέρου προϋπόθεση είναι να διαθέτουν και μυαλό. Ή πάντως να είναι αρκετά έξυπνοι, ώστε να δίνουν μισθό σε κάποιον πιο έξυπνο που να διαχειρίζεται τις δημόσιες σχέσεις τους. Η συνταγή για να γίνει κάποιος influencer δεν έχει ως αποκλειστικό συστατικό την ομορφιά, αν και στο 99% είναι απαραίτητη όσο το αλάτι στο φαγητό.
Μπορεί πάντως βασικό συστατικό να είναι η ευφυΐα ή το χιούμορ. Μπορεί κάποιος (ειδικά στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα) να γίνει influencer επειδή είναι αδίστακτος ή κυνικός ή πολύ προκλητικός ή και αηδιαστικός. Απλά σε ακραίες περιπτώσεις, οι influencers εκεί πληρώνονται από εμπορικούς κύκλους που δεν ενοχλούνται από τις αηδίες και θέλουν απεναντίας να διαφημίσουν σε τέτοιους κύκλους τα επίσης αμφιλεγόμενα προϊόντα τους.
Στην Ελλάδα για να για να αρχίσει κάποιος να πληρώνεται για να διαφημίζει κρέμες ή ρούχα ή συσκευές αρκεί να είναι με οιοδήποτε τρόπο σχετικά θετικά γνωστός – π.χ. τηλεπαρουσιαστής σε μια εκπομπή, ή ηθοποιός ή τραγουδιστής ή… γιατρός. Ο κ. Τσιόδρας για παράδειγμα, θα γινόταν σίγουρα πολύ επιτυχημένος influencer αν το επέλεγε και θα είχε το κασέ της Καρντάσιαν! Ο χώρος δεν κάνει διακρίσεις: Όλοι είναι δεκτοί, ακόμα κι αν έχουν πτυχίο.
Η νόρμα του χώρου
Στο βασίλειο αυτό επιβιώνουν όσοι είναι συμβατοί με το κατεστημένο των social media και σπανίως οι αιρετικοί που πάνε κόντρα σε ό,τι θέλει ο κόσμος. Κατά κανόνα το χρήμα πάει σε όσους είναι ωραίοι, συμπαθητικοί και με “αποδεκτές απόψεις”. Παλιά στα χωριά η κοινωνία εξοστράκιζε σιωπηρά και αυτόματα (χωρίς καν να χρειάζεται συζήτηση ή προσυνεννόηση επ’ αυτού) τον διαφορετικό ή τον προκλητικό κι όποιον περνούσε τις άγραφες κόκκινες γραμμές της μικρής κοινωνίας.
Σήμερα το χωριό είναι τα social media και σε εξοστρακίζουν ή σου εξαφανίζουν τους ακόλουθους επειδή, π.χ. πέφτει γραμμή ότι έχεις πρόβλημα με κάτι που εκείνη την εποχή είναι κόκκινο πανί. Μπορεί να σου έχει ξεφύγει, για παράδειγμα, μία καλή κουβέντα για τον Πέτρο Φιλιππίδη. Instagram, Twitter, TikTok, Facebook και λοιπά social media έχουν μια δική τους politically correct αστυνομία.
Πώς όμως μπορεί κάποιος να βγάλει πολύ χρήμα με αυτή την ιστορία; Και πόσο; Για παράδειγμα μια κοπέλα που έγινε γνωστή από τηλεοπτικό πρόγραμμα, έχει όπως όλοι οι influencer τον τιμοκατάλογό της: Η Ιωάννα Τούνη. Όταν αυτός δημοσιεύτηκε, είχε απειλήσει με μήνυση το μέσον που τον δημοσιοποίησε (τελικά δεν προχώρησε σε μηνύσεις).
Η κοπέλα αυτή έγινε γνωστή αρχικά από το reality μόδας “My Style Rocks” και είναι μοντέλο, όπως και άλλες influencer που έγιναν γνωστές ή γνωστοί από το μουσικό show “Just the 2 of Us”, εκπομπές μαγειρικής, ή διαγωνισμούς και show κάθε λογής. Η κα Τούνη έχει τελειώσει το Παιδαγωγικό και θα μπορούσε να ήταν δασκάλα, όμως όπως με ειλικρίνεια έχει ομολογήσει, ο μισθός της δασκάλας είναι πολύ χαμηλός…
Πόσο χρήμα κυκλοφορεί
Έχοντας 780.000 ακολούθους, εύλογα βγάζει παραπάνω χρήματα από τους σχετικά άσημους, αλλά σίγουρα λιγότερα από τον Ρονάλντο και την Καρντάσιαν που βγάζουν πάνω από 100 εκατομμύρια το χρόνο μόνον από τα stories που ανεβάζουν ή η τηλεπερσόνα Κάιλι Τζένερ που παίρνει ένα εκατομμύριο δολάρια για κάθε δημοσίευσή της. Η Κάιλι Τζένερ έχει 141 εκατομμύρια ακόλουθους, ο Ρονάλντο έχει 308 εκατ., ο Λιονέλ Μέσι 269 εκατ., η Κιμ Καρντάσιαν 256 εκατ., η Μπιγιονσέ 210 εκατ., η Σακίρα 70 εκατ., ο Μπέκαμ 68 κ.ο.κ.
Όταν ο τιμοκατάλογος της Τούνη είχε δημοσιοποιηθεί και φάνηκε ότι παίρνει 1.200 ευρώ για κάθε story όπου προωθεί μία εταιρεία, η νέα γυναίκα πέρασε στην αντεπίθεση: Όπως είχε πει ασχολούνται όλοι οι δημοσιογράφοι με το πόσα παίρνει εκείνη, που τα δηλώνει μάλιστα και στην εφορία, και όχι με πόσα παίρνουν δημοσιογράφοι και παρουσιαστές κοσμικών ή μεσημεριανών ή πρωϊνάδικων.
Στις συμφωνίες με εταιρείες ρούχων, καλλυντικών, γυαλιών ή αυτοκινήτων, υπάρχει και ο όρος swipe-up που χρεώνεται επιπλέον, επειδή όταν αυτός που κάνει την ανάρτηση διαθέτει πάνω από 10.000 followers μπορείς να προσθέσεις και σύνδεσμο προς άλλη σελίδα, όπως π.χ. το e-shop της εταιρίας που διαφημίζεται το προϊόν της. Επίσης οι influencer μπορούν να διοργανώνουν και διαγωνισμούς, που αυξάνουν την επισκεψιμότητα αλλά και τα έσοδα, αρκεί το δώρο να έχει κάποια σημαντική αξία π.χ. πάνω από 2.000 ευρώ στην Ελλάδα.
Στην Ελλάδα πρώτος ανάμεσα στους influencers είναι ο σεφ Άκης Πετρετζίκης και μέσα στους πρώτους είκοσι είναι η παρουσιάστρια Ελένη Μενεγάκη, που σχεδόν ισοβαθμεί με την τραγουδίστρια Ελένη Φουρέιρα, ο τενίστας Στέφανος Τσιτσιπάς, η ηθοποιός-επιχειρηματίας Αθηνά Οικονομάκου, η παρουσιάστρια Φαίη Σκορδά, ο Σάκης Ρουβάς, όπως και ο Σάκης Τανιμανίδης, η παρουσιάστρια Σταματίνα Τσιμτσιλή και άλλοι.
Πώς να γίνεις influencer
Η συνταγή αν κάποιος θέλει να δοκιμάσει την τύχη του, είναι να δημιουργήσει κατ’ αρχήν ένα λογαριασμό που να σχετίζεται με ένα ελκυστικό θέμα και να έχει κάποιο σταθερό ρυθμό στις αναρτήσεις ή τις δημοσιεύσεις του. Μεγάλο ρόλο παίζει και το να κερδίσει κάποιος την εμπιστοσύνη του κόσμου – ειδικά όταν δεν στηρίζεται στην φυσική του ομορφιά, αλλά “πουλάει” κάτι άλλο. Ισχύει περίπου ό,τι και σε έναν εκλέξιμο πολιτικό: Πρέπει ο influencer να έχει τρόπο να αποδείξει ότι είναι ειλικρινής και ότι έχει θετική προσωπικότητα, ότι αξίζει το σεβασμό και την εμπιστοσύνη των άλλων και ότι δεν είναι “δάσκαλος που δίδασκε και νόμους δεν εκράτη” αλλά πως όσα λέει, τα υποστηρίζει με την ζωή του.
Οι image makers θεωρούν σπουδαίο ο influencer να δείχνει συχνά και το ανθρώπινο πρόσωπό του, ανεξαρτήτως του θέματος στο οποίο εξειδικεύεται και να είναι άψογος στις δημόσιες σχέσεις. Να παρακολουθεί άλλα blog και να αλληλεπιδρά στα social media, να ρωτάει αλλά και να απαντάει σε ερωτήματα, να σχολιάζει, να συμβουλεύει και να παρουσιάζει μια σταθερή προσωπικότητα που ενδιαφέρεται για τους άλλους.
Επίσης συνιστούν προγραμματισμό, για να ξέρει κάποιος να μην ανεβάζει π.χ. ένα χαρούμενο post σε μια δυσάρεστη επέτειο για τη χώρα του. Καλό είναι επίσης να παρακολουθεί την επικαιρότητα, γιατί δεν είναι κομψό, για παράδειγμα, να καίγεται η Ελλάδα και να ανεβάζει μια διαφήμιση για αντιηλιακό, καθώς κάνει διακοπές στη Μύκονο.
Πρέπει, επίσης, να έχει επαγγελματισμό και συνέπεια για να τον προτιμούν οι διαφημιστικές εταιρείες. Επίσης κάποια στιγμή πρέπει να έχει διαφάνεια για τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται για να μην χάσει την εμπιστοσύνη του κοινού. Θεωρείται καλό να ξεκαθαρίζει ο influencer για ποιους δουλεύει. Τέλος, πρέπει να ξέρει τους ανταγωνιστές του και για ποιο λόγο οι εταιρείες ή οι ακόλουθοί του μπορεί να στρέφονται αλλού.