Τα Μίντια στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης
22/06/2023«Θα πρέπει να αποχαιρετήσουμε τους συναδέλφους που μέχρι τώρα εκτελούσαν τις εργασίες που πλέον ανέλαβε η τεχνητή νοημοσύνη στον ψηφιακό τομέα», αναφέρεται στο mail που έστειλε η διοίκηση της εφημερίδας Bild σε εργαζομένους της, όπου τους ανακοινώνεται η απόλυση τους και η αντικατάσταση τους από την τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με δημοσιεύματα γερμανικών ΜΜΕ, πρόκειται για πάνω από 200 εργαζομένους.
Οι απολύσεις και η αυξημένη χρήση τεχνητής νοημοσύνης συνδέονται με τη στρατηγική της πλήρους στροφής της Bild στην ψηφιακή έκδοση. Σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της εφημερίδας «εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, όπως το ChatGPT, θα μπορούσαν να κάνει την ανεξάρτητη δημοσιογραφία καλύτερη από ότι ήταν ποτέ, ή να την αντικαταστήσουν». Περισσότερη δυσοίωνη ήταν η πρόβλεψη του μεγιστάνα του Τύπου, Μπάρι Λίντερ, πως η τεχνητή νοημοσύνη «θα αποδειχτεί καταστροφική για την δημοσιογραφία».
Πάντως, ο πρώτος εικονικής παρουσιαστής μέσω τεχνητής νοημοσύνης είχε κάνει την εμφάνιση του και στην χώρα μας: Ο “Ερμής” είχε αναλάβει να παρουσιάσει ορισμένα στοιχεία, ενόψει του debate που διεξάχθηκε στις 10 Μαΐου. «Σας ζητώ να δείξετε κατανόηση για τυχόν λάθη, τα παράπονά σας στον προγραμματιστή μου, καλό απόγευμα» είχε κλείσει χαρακτηριστικά την πρεμιέρα του.
Δημοσιογράφοι-ρομπότ
Η τεχνητή νοημοσύνη θα φτάσει να δημιουργεί “δημοσιογράφους-ρομπότ” για την λάντζα (πολλές θέσεις των απολυμένων της Bild σχετίζονται με τη διόρθωση ή τον οπτικό σχεδιασμό). Αυτοί οι “δημοσιογράφοι ρομπότ”, μέσω ενός έξυπνου λογισμικού, θα μπορούν γρήγορα και φτηνά να παράγουν κείμενο, να χειριστούν δελτία Τύπου και να γράφουν σύντομες ειδήσεις. Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορεί να διαβάζει τις ανακοινώσεις των εταιρειών μόλις δημοσιοποιηθούν και αμέσως θα συντάσσει ένα κείμενο, που θα περιλαμβάνει τα πιο σημαντικά γεγονότα και τους αντίστοιχους αριθμούς.
Η ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης και του αυτοματοποιημένου λογισμικού σημαίνει ότι οι άνθρωποι δεν θα ασχολούνται πλέον με κάτι που μπορούν να κάνουν οι μηχανές. Προβλέπεται ότι οι δημοσιογράφοι θα περνούν λιγότερο χρόνο στο γραφείο και θα εργάζονται περισσότερο από το σπίτι τους. Θα επικεντρώνονται σε πράγματα που μόνο οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν: Δημιουργική σκέψη και αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους.
Το δημοσιογραφική τοπίο θα είναι πολύ πιο κατακερματισμένο. Επαγγελματίες δημοσιογράφοι θα εργάζονται μέσω Διαδικτύου αυτόνομα, παράγοντας οπτικοακουστικό υλικό. Το ίδιο θα συμβαίνει και από μη επαγγελματίες που θα διεισδύσουν στον χώρο. Δημοσιογραφικά κείμενα και εικόνες θα μεταδίδονται κυρίως μέσω του Διαδικτύου και κοινωνικών μέσων δικτύωσης που “χτίστηκαν” από πολίτες. Αυτές οι ιστοσελίδες μπορεί εν μέρει να συσταθούν από τους παραδοσιακούς εκδότες, εν μέρει μέσω νέων ψηφιακών παικτών και, σε μικρότερο βαθμό, από τους μεγάλους –αλλά όχι κυρίαρχους– παίκτες, όπως η Google.
Επιπλέον, οι κβαντικοί υπολογιστές, που χρησιμοποιούνται για την επίλυση προβλημάτων που σήμερα θεωρούνται άλυτα, θα είναι παρόντες και στους μιντιακούς κολοσσούς. Η κβαντική πληροφορική θα αλλάξει και το τοπίo των Μίντια, όμως, χωρίς να αντικαταστήσει τους κλασσικούς υπολογιστές.
Σε ό,τι αφορά τον αθλητισμό, αυτός θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στα Μίντια. Η συντριπτική πλειονότητα των ανδρών θα συνεχίσουν να βλέπουν αθλητικά προγράμματα, είτε από το Διαδίκτυο, είτε από το ραδιόφωνο, είτε από την τηλεόραση. Η μόνη διαφορά είναι ότι αυτά θα γίνουν ακόμα πιο διαδραστικά. Θα συνδυάζονται με κάποιου είδους στοιχηματισμό πάνω στο άθλημα που μεταδίδεται. Ουσιαστικά θα χρηματοδοτούνται από τα στοιχήματα.
Ραδιόφωνο και τηλεόραση
To σίγουρο είναι ότι από τα παραδοσιακά Μίντια το ραδιόφωνο θα επιβιώσει. Το μεγαλύτερο μέρος του ενήλικου πληθυσμού θα ακούει ραδιόφωνο τουλάχιστον εβδομαδιαίως στον ανεπτυγμένο κόσμο. Σχεδόν τρία δισεκατομμύρια συνολικά άνθρωποι παγκοσμίως θα ακούνε ραδιοφωνικά προγράμματα εβδομαδιαίως.
Στις ΗΠΑ, περισσότερο από το 90% των ατόμων ηλικίας 18-34 ετών θα ακούσουν ραδιόφωνο τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και πιθανότατα θα αφιερώνουν περισσότερο χρόνο στην ακρόαση του ραδιοφώνου παρά στην παρακολούθηση της παραδοσιακής τηλεόρασης έως το 2025. Η τηλεόραση δίνει σκληρή μάχη με το Διαδίκτυο και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα (εκτιμάται πως μέχρι το 2025 όλα τα νοικοκυριά θα διαθέτουν μια “έξυπνη” τηλεόραση).
Ειδικότερα, στο μέτωπο της τηλεόρασης, αναμένεται να υπερισχύσει η διαδικτυακή, τελειοποιώντας την παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών: Ο τηλεθεατής δε θα χρειάζεται να περνάει χρόνο, προσπαθώντας να βρει κάτι στην οθόνη της τηλεόρασής του που να τον ικανοποιεί, ούτε θα περιμένει μία συγκεκριμένη ώρα για να δει το δελτίο ειδήσεων. Οι χρήστες δεν θα χρειάζεται καν να επιλέγουν τι θα θέλουν να δουν από ένα πλέγμα εκπομπών και ταινιών. Με βάση την προϊστορία των προτιμήσεων του καθενός, το σύστημα θα προτείνει κάποιες επιλογές που θα ταιριάζουν απόλυτα με το τι θα θέλουν να παρακολουθήσουν!