Η απειλή του Ιράν για κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ φοβίζει την Ευρώπη
14/06/2025
Η απειλή του Ιράν για κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, ένα ζωτικής σημασίας θαλάσσιο πέρασμα για το παγκόσμιο εμπόριο, προκαλεί μεγάλη ανησυχία στην Ευρώπη για τις δυσμενέστατες επιπτώσεις που θα έχει η υλοποίησή της στην οικονομία της!
Τα Στενά του Ορμούζ, με μήκος 124 ναυτικά μίλια είναι το σύνορο μεταξύ των νότιων ακτών του Ιράν και της βόρειας ακτής του Ομάν, συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με τη Θάλασσα του Ομάν και στο στενότερο σημείο τους, μεταξύ του ιρανικού νησιού, Larak στα βόρεια και του νησιού του Ομάν Greater Quinn έχουν πλάτος μόλις 21 ναυτικά μίλια.
Πριν ακόμα ξεκινήσει η επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν εκφράζονταν φόβοι, κυρίως από ναυτιλιακούς αναλυτές, για ενδεχόμενο κλείσιμο των στενών και δεν άργησαν οι ανησυχίες του να επαληθευτούν. Όπως μετέδωσαν, το μεσημέρι του Σαββάτου 14/6, ξένα Μέσα Ενημέρωσης ένας από τους διοικητές των Φρουρών της Επανάστασης και μέλος της επιτροπής Ασφαλείας και Άμυνας του Ιρανικού κοινοβουλίου, ο Σαρντάρ Ισμαίλ Κοσαρί (Sardar Esmail Kowsari) δήλωσε, σε συνέντευξή του, σε τοπικά μέσα ενημέρωσης, ότι το Ιράν εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει τα Στενά του Ορμούζ.
Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι το κλείσιμο των Στενών «είναι υπό εξέταση και το Ιράν θα λάβει την καλύτερη απόφαση με αποφασιστικότητα (σ.σ. χωρίς παλλινωδίες)». Αυτό θα ήταν «μια καταστροφή για την Ευρώπη» δήλωσε σε συνέντευξή του στο Euronews ο Γάλλος ειδικός σε θέματα ασφαλείας Κλοντ Μονικέ.
Η εκτίμηση του Γάλλου ειδικού βασίζεται στο ότι τα Στενά του Ορμούζ είναι μια στρατηγικής σημασίας πλωτή οδός για τις μεταφορές. Σύμφωνα με ανάλυση που δημοσιεύτηκε στην βρετανική εφημερίδα Lloyd’s List, κάθε μήνα διέρχονται από το Στενό κατά μέσο όρο περισσότερα από 3.000 πλοία και εφόσον κλείσει περισσότερα από 500 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου που ταξιδεύουν ανατολικά από τα κράτη παραγωγής πετρελαίου θα πρέπει να βρουν έναν άλλο τρόπο για να φτάσουν στην αγορά.
Όπως σημειώνουν άλλοι αναλυτές η Ευρώπη εισάγει πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) από τα κράτη του Κόλπου, Σαουδική Αραβία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μεγάλο μέρος των οποίων διέρχεται από τα Στενά. Εάν τα «μπλοκάρει» το Ιράν, οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου θα εκτοξευθούν και η Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει ενεργειακές ελλείψεις, ειδικά οι χώρες που εξαρτώνται από τα καύσιμα της Μέσης Ανατολής.
Οι συνέπειες από κλείσιμο του Ορμούζ
Πέρα από τις μεταφορές του πετρελαίου τα Στενά είναι μια βασική διαδρομή και για άλλες εμπορευματικές μεταφορές. Για αυτό το κλείσιμό τους θα είχε τεράστιο αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού εμπορευματοκιβωτίων, καθώς ουσιαστικά θα απέκλειε τους κόμβους μεταφόρτωσης του Ντουμπάι και του Άμπου Ντάμπι και θα διέκοπτε τις οδούς εξαγωγών και εισαγωγών των λιμένων πύλης του Κόλπου στη Σαουδική Αραβία, στο Κατάρ, στο Μπαχρέιν, στο Κουβέιτ και στο Ιράκ.
Η διαταραχή θα μπορούσε να καθυστερήσει τις ευρωπαϊκές εισαγωγές από την Ανατολή πρώτων υλών, ηλεκτρονικών ειδών και καταναλωτικών αγαθών, επηρεάζοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού. Επίσης, τα ασφάλιστρα για τη ναυτιλία θα μπορούσαν να εκτοξευθούν, αυξάνοντας το κόστος για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
Με βάση τα παραπάνω επισημαίνεται ότι μια ξαφνική αύξηση της τιμής του πετρελαίου θα αύξανε τον πληθωρισμό, το κόστος ενέργειας και θα διατάρασσε τις βιομηχανίες σε όλη την Ευρώπη. Παράλληλα, οι τομείς της μεταποίησης, των μεταφορών και της γεωργίας θα ήταν ιδιαίτερα ευάλωτοι.
Οι επακόλουθες αντιδράσεις της αγοράς και η αστάθεια στα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια θα μπορούσαν να έχουν αλυσιδωτές επιπτώσεις. Τέλος, επισημαίνεται (από αναλυτές) ότι ένας αποκλεισμός θα μπορούσε να πυροδοτήσει στρατιωτικές αντιπαραθέσεις στις οποίες δυνητικά θα εμπλέκονται οι ΗΠΑ, οι ναυτικές δυνάμεις της ΕΕ και τα κράτη του Κόλπου, διακινδυνεύοντας έναν ευρύτερο περιφερειακό πόλεμο. Όπως αναφέρεται η Ευρώπη θα μπορούσε να εμπλακεί στη σύγκρουση μέσω υποχρεώσεων ή συμμαχιών του ΝΑΤΟ, ειδικά με χώρες όπως η Γαλλία ή το Ηνωμένο Βασίλειο που διατηρούν ναυτική παρουσία στην περιοχή.