Η Άγκυρα σε συνομιλίες με το Κατάρ για μεταχειρισμένα Eurofighter

Η Άγκυρα σε συνομιλίες με το Κατάρ για μεταχειρισμένα Eurofighter

Η Τουρκία βρίσκεται σε προχωρημένες συνομιλίες με το Κατάρ για την απόκτηση μεταχειρισμένων μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα της γήρανσης του στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας. Σύμφωνα με πηγές που παρακολουθούν τις διαπραγματεύσεις, η Άγκυρα αναζητεί άμεσες λύσεις, καθώς η ένταξη σε υπηρεσία εγχώριας κατασκευής πέμπτης γενιάς του μαχητικού “Kaan” τοποθετείται, πιο ρεαλιστικά, γύρω στο 2030.

Την Τρίτη, ο υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ και ο αρχηγός της Πολεμικής Αεροπορίας στρατηγός Ζία Τζεμάλ Καντιόγλου ταξίδεψαν στη Ντόχα για διαβουλεύσεις με την καταρινή ηγεσία. Ο Γκιουλέρ είχε συνάντηση με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Άμυνας του Κατάρ, Σαούντ μπιν Αμπντουλραχμάν Αλ Θάνι, ενώ σύμφωνα με πηγές, οι συνομιλίες αφορούν την παραχώρηση μέρους των 24 Eurofighter Tranche 3A που διαθέτει το Κατάρ.

Περιφερειακές πηγές ανέφεραν στο Middle East Eye ότι η συμφωνία πλησιάζει στην ολοκλήρωση, αν και συνεχίζονται οι τεχνικές και οικονομικές διαπραγματεύσεις.

Πίεση από τη γήρανση των F-16

Η Τουρκία αντιμετωπίζει ασφυκτική πίεση λόγω του ταχέως γηρασμένου στόλου των F-16. Τον περασμένο Ιούλιο υπεγράφη μνημόνιο κατανόησης με το Ηνωμένο Βασίλειο για την αγορά 40 νέων Eurofighter, ωστόσο οι διαπραγματεύσεις έχουν παγώσει, καθώς η Άγκυρα θεωρεί την αρχική πρόταση υπερβολικά δαπανηρή.

Η πιθανή προμήθεια από το Κατάρ εκλαμβάνεται ως γρηγορότερη εναλλακτική, σε μια περίοδο που η Τουρκία επιχειρεί να διασφαλίσει την επιχειρησιακή της ετοιμότητα.

Ο ρόλος του Eurofighter consortium

Η παραχώρηση των αεροσκαφών θα απαιτούσε την έγκριση του κονσόρτσιουμ Eurofighter, το οποίο απαρτίζεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Γαλλία. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κονσόρτσιουμ βλέπει θετικά την πιθανή συμφωνία, καθώς θεωρεί την Τουρκία σημαντικό μελλοντικό πελάτη που θα μπορούσε να στραφεί αργότερα στην αγορά των πιο εξελιγμένων Tranche 4, εξοπλισμένων με προηγμένα ραντάρ.

Το “κενό” των F-35 και οι εσωτερικές αντιπαραθέσεις

Το έλλειμμα μαχητικών προέκυψε μετά τον αποκλεισμό της Τουρκίας το 2019 από το πρόγραμμα F-35, εξαιτίας της αγοράς των ρωσικών S-400. Έκτοτε, η Άγκυρα προσπαθεί να βρει εναλλακτικές για τον εκσυγχρονισμό της Πολεμικής Αεροπορίας.

Παρά τη διάθεση της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας να εξετάσει κάθε διαθέσιμη λύση, υπάρχουν φωνές στο αμυντικό κατεστημένο που ζητούν πιο επιλεκτική στρατηγική. Αυτοί οι κύκλοι υποστηρίζουν ότι η Τουρκία πρέπει να επενδύσει στην αναβάθμιση των F-16 με εγχώριες τεχνολογίες αντί να δαπανήσει μεγάλα ποσά σε “προσωρινές λύσεις”.

Η αντιπαράθεση αυτή αντικατοπτρίζει τις εντάσεις στην αμυντική στρατηγική της χώρας, μεταξύ της κάλυψης των άμεσων επιχειρησιακών αναγκών και της μακροπρόθεσμης στόχευσης για αυτονομία στην παραγωγή οπλικών συστημάτων.

Ο παράγοντας Κατάρ

Για την Τουρκία, η συμφωνία με το Κατάρ προσφέρει μια πρακτική και σχετικά άμεση λύση. Για την Ντόχα, η παραχώρηση μέρους των Eurofighter θα μπορούσε να ενισχύσει την αμυντική της συνεργασία με την Άγκυρα και να διευκολύνει μελλοντικές συνεργασίες με τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.

Το τουρκικό υπουργείο Άμυνας δεν έχει προβεί σε επίσημη ανακοίνωση μετά τις συναντήσεις στη Ντόχα, ενώ κυβερνητικοί αξιωματούχοι απέφυγαν μέχρι στιγμής να σχολιάσουν τις εξελίξεις.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του SLpress.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου από άλλες ιστοσελίδες χωρίς άδεια του SLpress.gr. Επιτρέπεται η αναδημοσίευση των 2-3 πρώτων παραγράφων με την προσθήκη ενεργού link για την ανάγνωση της συνέχειας στο SLpress.gr. Οι παραβάτες θα αντιμετωπίσουν νομικά μέτρα.

Ακολουθήστε το SLpress.gr στο Google News και μείνετε ενημερωμένοι

0
Kαταθέστε το σχολιό σαςx