Τι πρέπει να γίνει για τις νέες και πολύ μικρές επιχειρήσεις
31/10/2020Το αίτημα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών για τη δημιουργία ενός ειδικού στοχευμένου δανείου αποκλειστικά τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, την ημέρα ψήφισης του νέου πτωχευτικού, έρχεται να καταδείξει ότι τα μέχρι τώρα μέτρα στήριξαν δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και δεν φθάνουν σε όλους.
Δεν είναι τυχαίο που το 1/3 των επιχειρήσεων εκτιμά ότι το επόμενο διάστημα δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις, καθώς, εξ αιτίας της ζοφερής κατάστασης, κινδυνεύουν να χαθούν 105.000 θέσεις απασχόλησης. Αυτό ακριβώς αναφέρει η τελευταία έκθεση του ΙΜΕ της ΓΣΕΒΕΕ που καταγράφει κατακρήμνιση του δείκτη οικονομικού κλίματος των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και όλων των βασικών οικονομικών δεικτών.
Δεν είναι τυχαίο επίσης που το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ κάνει λόγο για “πρωτοφανή ύφεση”, χειρότερη από την κρίση χρέους, που οδηγεί σε “φτωχοποίηση των εργαζομένων”. Η υποαπασχόληση και η ανεργίας θέτει ουσιαστικά μπροστά στο φάσμα της φτώχειας πάνω από 180.000 εργαζόμενους που παραμένουν σε καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας τους για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών με αποδοχές μειωμένες κατά τουλάχιστον 50%, σε σχέση με τον μισθό τους. Στο β’ τρίμηνο του 2020 ο μέσος μηνιαίος μισθός μειώθηκε κατά 10% και οι εργαζόμενοι με αποδοχές Βουλγαρίας έως 200 ευρώ εκτινάχθηκαν από 1% σε 12% του συνόλου των μισθωτών.
Υπό αυτές τις συνθήκες η πρόταση του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών που κατέθεσε ο πρόεδρός του Σταύρος Καφούνης στην πρόεδρο της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Αθηνά Χατζηπέτρου αποκτά επιτακτική αποδοχή. Αυτή προβλέπει τη δημιουργία ειδικού στοχευμένου δανείου, με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου και ευνοϊκούς όρους, που θα αφορά αποκλειστικά τους πολύ μικρούς, ανεξαρτήτως κλάδου, σε όλη τη χώρα.
Εξειδικεύοντας, την πρόταση ο κ. Καφούνης είπε ότι κρίνεται απαραίτητο να καλύπτει αυτοαπασχολούμενους και μικρές επιχειρήσεις με τζίρο έως 250.000 ευρώ ετησίως και έως δέκα εργαζόμενους, με ένα ποσό που δεν θα ξεπερνά το 25% του τζίρου ή τα 50.000 ευρώ. Επίσης, ζήτησε να επισπευστούν οι διαδικασίες εκ μέρους του ΕΤΕΑΝ σχετικά με τις εκκρεμότητες που έχουν δημιουργηθεί από τα προγράμματα του πρώην ΤΕΜΠΜΕ, ώστε να μεταφερθούν οι οφειλές στην Α.Α.Δ.Ε το γρηγορότερο δυνατό και να μπορούν να ρυθμιστούν σε 120 δόσεις, όποτε και όπου εμφανιστούν.
Λάθος τα κριτήρια χρηματοδότησης
Να σημειώσουμε πάντως ότι το κριτήριο του τζίρου και της απασχόλησης δεν είναι αποτελεσματικό. Για παράδειγμα, στον γ’ γύρο της Επιστρεπτέας Προκαταβολής επιχειρήσεις εξαιρέθηκαν από τον αλγόριθμο επειδή είχαν φέτος 50 ευρώ μεγαλύτερο τζίρο από το 2019. Είναι σκόπιμο εκτός από το τζίρο να προσμετρώνται και οι δαπάνες
κάθε μήνα, είναι πιο λογικό και δίκαιο.
Τα κριτήρια για τις κρατικές χρηματοδοτήσεις δεν λαμβάνουν υπόψη τα έτη λειτουργίας των επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, οι εταιρείες που ιδρύθηκαν από το 2017-18 και μετά εν όψη της εξόδου από τα μνημόνια ήταν στη φάση των επενδύσεων και της εισόδου στην αγορά. Για παράδειγμα, μια νέα εταιρεία από άρχισε να λειτουργεί το 2019, χρονιά επενδύσεων και χαμηλών εσόδων λόγω εισόδου της στην αγορά και η οποία πέτυχε όπως-όπως να έχει υψηλότερο τζίρο στα τρίμηνα του 2020, αποκλείεται από τον αλγόριθμο για τυπικούς και όχι ουσιαστικούς λόγους. Ειδικά στην εστίαση και στον τουρισμό γενικά και όχι μόνο που έχουν κυρίως εποχικό προσωπικό.
Σημειωτέον ότι ο ευρύτερος χώρος του τουρισμού είναι αυτός από τον οποίο θα εξαρτηθούν εν πολλοίς οι εισπρακτικές προοπτικές του 2020. Συνεπώς δεν πρέπει να χρεοκοπήσει, αλλά να στηριχθεί με ένα μέτρα και κριτήρια. Ήδη, η εστίαση ζητά κρατική παρέμβαση για τα ενοίκια διότι απέτυχε παταγωδώς η προαιρετική συμφωνία μείωσης και μείωση ΦΠΑ. Η μείωση του ΦΠΑ πρέπει να επεκταθεί και στα ελληνικά κρασιά και ποτά που πλήττονται από το 24%.
Για τις νέες επιχειρήσεις δεν λαμβάνονται υπ’ όψη τα business plan που μπορεί να εμπεριέχουν καινοτομικές δραστηριότητες. Άλλωστε καινοτομία δεν είναι μόνο η τεχνολογία, αλλά το συνολικό επιχειρηματικό concept το οποίο οι εταιρείες επιδιώκουν να ξεδιπλώσουν. Τα business plan πρέπει να παίξουν τον πρώτο ρόλο στις αξιολογήσεις.
Οι τράπεζες αδιαφορούν μια τους μικρούς
Είναι γνωστό ότι το μέτρο για κεφάλαια κινήσεως με 80% εγγύηση του κράτους έχει ως κατώφλι χρηματοδότησης τα 100 χιλιάρικα. Οι νεοφυείς και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι εκτός, παρ’ ότι αποτελούν την ελπίδα για το αύριο. Χρειάζεται ένα χρηματοδοτικό εργαλείο γι’ αυτούς για ποσά 10-50 χιλιάδες με πολύ χαμηλό, τυπικό, επιτόκιο και περίοδο χάριτος, γράφαμε στο τέλος Σεπτεμβρίου.
Όπως αποκαλύπτεται, 5-6 όμιλοι πήραν όλο το χαρτί. Είπε ο κ. Καφούνης του ΕΣΑ «οι τράπεζες που μέχρι σήμερα αδιαφορούν για όλες τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, θα υποχρεούνται να κατευθύνουν ένα ποσό που με την μόχλευση θα ξεπερνά τα 500 εκ ευρώ, σε χιλιάδες νοικοκύρηδες μικρούς, που ενώ έχουν προοπτική και ελπίδα, είναι αποδεδειγμένα αποκλεισμένοι από το τραπεζικό σύστημα, γιατί δυστυχώς έως σήμερα από τα 5,2 δισ. μόνο 100 εκ ευρώ έχουν διατεθεί σε αυτοαπασχολούμενους και πραγματικά πολύ μικρές επιχειρήσεις». Το κράτος πρέπει να βρει λύσεις, εκτός των συστημικών τραπεζών, άμεσα.