Η ιδιαίτερη "κόλαση" που βιώνει η Rolls-Royce

-
351
Η ιδιαίτερη

Του Chris Bryant

Λίγες εταιρείες του αεροδιαστημικού κλάδου έχουν μείνει άθικτες από τον Covid-19, ωστόσο εκείνες οι οποίες πάλευαν να ορθοποδήσουν ακόμη και πριν από την πανδημία βιώνουν ένα μοναδικό είδος "κόλασης".

Η Boeing ήταν ήδη αντιμέτωπη με αυτό το φαινόμενο, μετά την αναγκαστική καθήλωση στο έδαφος των αεροσκαφών τύπου 737 Max, ενώ αναμένεται να "κάψει" έως και 16 δισεκατομμύρια δολάρια μετρητών μόνον για το 2020. Μεταξύ των προμηθευτών του κλάδου, λίγοι στέκονταν τόσο ευάλωτοι έναντι της κρίσης όσο η η βρετανική εταιρεία κατασκευής κινητήρων Rolls-Royce.

Η τελευταία επένδυσε δισεκατομμύρια λίρες σε αρκετά νέα σχέδια κινητήρων, μόνον για να ανακαλύψει ότι ένα εξ αυτών - ο Trent 1000 - δεν είναι απολύτως αξιόπιστο. Η διόρθωσή του θα κοστίσει 2,4 δισ. βρετανικές λίρες (3 δισ. δολ.), ενώ και η κατάρρευση του όγκου των αεροπορικών ταξιδιών ανά τον πλανήτη έχει τον δικό της αντίκτυπο στα οικονομικά της Rolls-Royce.

Την Πέμπτη, μια ενημέρωση επενδυτών και traders έδειξε πόσο καταστροφικός έχει αποδειχθεί ο ιός για μια εταιρεία της οποίας οι κινητήρες (προωστικά συστήματα) τροφοδοτούν το 38% των επιβατικών αεροσκαφών σε παγκόσμια κλίμακα, συμπεριλαμβανομένων των Boeing 787 και των Airbus A380.

Μεγάλες απώλειες

Ο όμιλος αναμένει εκροές περίπου 4 δισ. λίρες μετρητών φέτος. Όπως και στην περίπτωση της Boeing, οι υποχρεώσεις της Rolls-Royce υπερβαίνουν κατά πολύ τα περιουσιακά στοιχεία του ισολογισμού της. Ακόμη και σε περιόδους "κανονικότητας", η εταιρεία χάνει άνω του 1 εκατομμυρίου λίρες για κάθε κινητήρα μεγάλου τζετ τον οποίο πουλά και κερδίζει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από τον κλάδο των εμπορικών αερομεταφορών από συμβόλαια συντήρησης εξοπλισμού.

Όταν τα αεροσκάφη είναι καθηλωμένα στο έδαφος, τα πολύτιμα και λίγα μετρητά της εταιρείας πρέπει να καλύπτουν τα υψηλότατα πάγια κόστη της. Ο αριθμός ωρών πτήσης των κινητήρων Rolls-Royce μειώθηκε κατά 75% το δεύτερο τρίμηνο του 2020, ενώ αναμένεται να είναι μειωμένος κατά άνω του 50% για το σύνολο του έτους.

Με τις διηπειρωτικές πτήσεις να παραμένουν σε υποτονικά επίπεδα, πολλά από τα αεροσκάφη διπλού διαδρόμου τα οποία τροφοδοτεί με κινητήρες η Rolls-Royce θα παραμείνουν ανεκμετάλλευτα ή υποχρησιμοποιούμενα. Μια στρατηγική απόφαση να επικεντρωθεί στην αγορά αεροσκαφών ευρείας ατράκτου έρχεται τώρα να "στοιχειώσει" την εταιρεία.

Πτώση της μετοχής

Το Bloomberg ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι η Rolls-Royce εξέταζε το ενδεχόμενο να αυξήσει έως και κατά 2 δισ. λίρες τα ίδια κεφάλαιά της. Ωστόσο προς το παρόν, έχει ανακοινώσει μόνον ένα νέο δάνειο 2 δισ. λιρών με εγγύηση του βρετανικού δημοσίου.

Μια μεγάλη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα εξασθενούσε σε μεγάλο βαθμό τους μετόχους οι οποίοι δεν θα συμμετείχαν σε αυτήν, ωστόσο η Rolls-Royce έχει ξεμείνει οριστικά από άλλες επιλογές, έχοντας ήδη καταργήσει το μέρισμά της και έχοντας ανακοινώσει περικοπή 9.000 θέσεων εργασίας.

Η μετοχή της έχει χάσει άνω του 60% της αξίας της από τις αρχές του έτους, με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να έχει διαμορφωθεί μόλις στα 5,1 δισ. λίρες. Στο ιστορικό υψηλό της, το 2013, η Rolls-Royce αποτιμάτο τέσσερις φορές το συγκεκριμένο ποσό. Η εταιρεία διαθέτει ακόμη 4,2 δισ. λίρες μετρητών και 8,1 δισ. λίρες συνολικής διαθέσιμης ρευστότητας, ένα αξιοπρεπές μαξιλάρι, ειδικά εάν λάβει κανείς υπ' όψη το μέγεθος της συνεχιζόμενης "καύσης" μετρητών.

Ωστόσο τα οικονομικά της είναι σε χειρότερη κατάσταση σε σχέση με αυτό που αποτυπώνουν οι συγκεκριμένοι αριθμοί, κάτι που η περίπλοκη λογιστική της Rolls-Royce, οι μεγάλες μεταβολές στα κεφάλαια κίνησης και οι ρυθμίσεις χρηματοδότησης τιμολογίων (που έχουν πλέον διακοπεί) έκρυβαν μέχρι πρότινος την κατάσταση κάτω από το "χαλί".

Το καθαρό χρέος της Rolls-Royce θα μπορούσε να ανέλθει έως και στα 16,6 δισ. λίρες, σύμφωνα με εκτίμηση του αναλυτή της JPMorgan, David Perry, η οποία προηγήθηκε της ενημέρωσης της Πέμπτης από πλευράς της εταιρείας.

Οι περίεργες λογιστικές πρακτικές

Αυτά συμβαίνουν όταν συμπεριλαμβάνει κανείς τα μετρητά που έχουν προκαταβάλει οι πελάτες της Rolls-Royce για εργασίες συντήρησης οι οποίες όμως δεν έχουν ακόμη εκτελεστεί, καθώς και τις λειτουργικές μισθώσεις, τις προβλέψεις για αποκατάσταση ελαττωματικών κινητήρων και άλλες υποχρεώσεις.

Περίπου το ήμισυ των εσόδων της Rolls-Royce προέρχεται από την παραγωγή αμυντικού εξοπλισμού και εξοπλισμού ηλεκτροπαραγωγής, δραστηριοτήτων οι οποίες δεν έχουν επηρεαστεί ιδιαίτερα από τον κορονοϊό. Οι πωλήσεις εξοπλισμού ηλεκτροπαραγωγής μειώθηκαν, ωστόσο εκείνες του αμυντικού εξοπλισμού διατηρήθηκαν σταθερές.

Ο στόχος του ομίλου να επιτύχει ελεύθερες ταμειακές ροές 750 εκατ. λιρών το 2022 δίνει στους επενδυτές έναν στόχο από τον οποίο να μπορούν να πιαστούν. Ο διευθύνων σύμβουλος Warren East θεωρεί, από την πλευρά του, ότι η εταιρεία διαθέτει ένα ελκυστικό και αυτοδύναμο μέλλον. Ωστόσο, η Rolls-Royce θα βγει από αυτήν την κρίση ως ένας μικρότερος όμιλος με περιορισμένες δυνατότητες ταμειακών ροών και μεγαλύτερο χρέος.

Ο παράγων "βρετανικό δημόσιο"

Εκ του γεγονότος ότι αποτελεί τον βασικό προμηθευτή στο πεδίο της Άμυνας για τη Βρετανία και έναν από τους τελευταίους πραγματικά παγκοσμίου επιπέδου κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου θα παρακολουθεί στενά την οικονομική της υγεία.

Το κράτος έπρεπε να σώσει (και έσωσε) την εταιρεία όταν εκείνη χρεοκόπησε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και εξακολουθεί να κατέχει τη λεγόμενη "χρυσή μετοχή", έχοντας το δικαίωμα να μπλοκάρει οποιαδήποτε ξένη εξαγορά. Οι επενδυτές φαίνεται να πιστεύουν ότι μια ευρύτερη κρατική βοήθεια θα δοθεί, εφ’ όσον αυτό καταστεί αναγκαίο.

Τα 550 εκατομμύρια ευρώ των μη εξασφαλισμένων ομολόγων με εξοφλητική προτεραιότητα, κουπονιού 1,625%, τα οποία λήγουν το 2028, διαπραγματεύονται στα 90 σεντς ανά ευρώ. Δεν είναι υπέροχο, αλλά δεν είναι και καταστροφή. Η Standard & Poor's έχει ήδη μειώσει την πιστοληπτική ικανότητα της εταιρείας σε βαθμίδα junk. Εάν η Rolls-Royce αποδειχθεί υπερβολικά εύθραυστη για να κρατηθεί στη ζωή μόνη της, η ιδέα της συγχώνευσής της με την BAE Systems θα μπορούσε να αναβιώσει. Είναι απλώς πολύ σημαντική για να καταρρεύσει.

Πηγή: Bloomberg-Capital.gr

Η δημοσιογραφία για να είναι αδέσμευτη-ανεξάρτητη πρέπει να χρηματοδοτείται κυρίως από τους αναγνώστες. Πρόκειται για κανόνα αποδεδειγμένης ισχύος. Εάν πιστεύετε ότι το SLpress.gr προσφέρει κάτι ξεχωριστό, ότι αξίζει να επιβιώσει και να βελτιωθεί, ΕΝΙΣΧΥΣΤΕ το.